Blir helt tokig av bara tanken på RAM (5950x)

Permalänk
Medlem

Jag som har lite dålig koll. Kan de köras i 1:1?
Kanske värt att slå till på dem istället då bra så timings? Dock 4x, hur är det med performance?
Tror det är precis att noctua nhD15s får plats i mitt chassi jag beställt (Dune PRO). Gissar att bracketen höjer upp lite va?

Mvh

Skrivet av barden82:

Jag har samma moderkort och cpu liggandes och väntar nu enbart på minnen G.Skill TridentZ Neo DDR4-3800 C14 QC - 32GB (Proshop) och OC Bracket från Der8auer ("RYZEN 3000/5000 OC Bracket Custom Mount" från Caseking.de) innan bygget slås ihop.
Angående det senare, så är det något jag inte sett någon skriva om, trots att det sänker cpu temp med 5-10 grader.
Mycket underligt med tanke på den lilla kostnaden!

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Hur mycket har du fått upp FCLK? Får du inte upp den till 2000 så bör du inte köra 4000MHz på minnena.

Inte byggt ihop datorn än, blir på julledigheten.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Jag som har lite dålig koll. Kan de köras i 1:1?
Kanske värt att slå till på dem istället då bra så timings? Dock 4x, hur är det med performance?
Tror det är precis att noctua nhD15s får plats i mitt chassi jag beställt (Dune PRO). Gissar att bracketen höjer upp lite va?

Mvh

Enligt de tester som gjorts är det fyra minnen som gäller för Zen3.
Observera att många siter testat med gamla BIOS som ej fullt supporterar Zen3, så de testerna är missvisande.
Testerna gjorda på Asus VIII Dark Hero verkar vara de enda man kan lita på än så länge.

Minnen med fyra minnen får ju dock sämre timings, så det blir lätt dyrare.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite:
Jag har ett MSI b550 gaming plus som jag ska stoppa in ett 5900x i. Till detta har jag beställt 2 st Crucial Ballistix Black DDR4 3600MHz CL16 2x8GB (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5274297). Jag hade försökt läsa på så mycket jag bara kunde och hade förstått att denna konfiguration skulle mig dual rank och dessutom var detta väldigt klockvänliga minnen enligt hardware unboxed.

Men nu helt plötsligt verkar det som att 4 stickor är helt kass pga den minnestopologi mitt moderkort använder (jag antar att det är sk daisy chain och inte t-topology) och därför kanske jag inte ens kan köra mitt minna i dess specade hastighet? kan detta stämma? Det känns ju helt hopplöst detta med att veta vilken ramkonfiguration man ska köra.

Permalänk

Det med Daisy Chain och T-Topology är mindre viktigt med Zen 2 och 3. Av någon anledning har AMD rekommenderat att alla 500 chipset följer standarden och är Daisy Chain. Om du tittar runt på internet så är 3600MHz och CL16 med 4 stickor inget svårt att nå med Ryzen 3000/5000. Sen kan du försöka gå ner i timings. IMC i de processorer är relativ stark, i jämförelse med Intels motsvarighet, och det är just processorn och kvalitet på minnen som har mest betydelse hur högt kan minnena överclockas, inte moderkort. Moderkort i dagsläget är mest till att ge stöd åt olika hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Det med Daisy Chain och T-Topology är mindre viktigt med Zen 2 och 3. Av någon anledning har AMD rekommenderat att alla 500 chipset följer standarden och är Daisy Chain. Om du tittar runt på internet så är 3600MHz och CL16 med 4 stickor inget svårt att nå med Ryzen 3000/5000. Sen kan du försöka gå ner i timings. IMC i de processorer är relativ stark, i jämförelse med Intels motsvarighet, och det är just processorn och kvalitet på minnen som har mest betydelse hur högt kan minnena överclockas, inte moderkort. Moderkort i dagsläget är mest till att ge stöd åt olika hastighet.

Tackar för klargörande!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Att det rör sig om dual rank minnen är inget som försämrar mina utsikter påtagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

Hej allihop,

Jag hade igång en tråd här för ett tag sen gällande 4ghz RAM för min uppkommande rigg men jag behöver nog tänka om. Jag kommer använda mig av Aorus X570 Master som skall paras ihop med en 5950x.

Nu har jag googlat, kört "B-Die Finder" och annat krafs för att försöka få fram ett par vettiga stickor RAM.

Mitt önskemål är väl ganska simpelt, men kanske inte lätt att uppfylla;

Jag vill ha ett par snabba RAM-stickor som (troligtvis) kan köras i 4000 med OK timings (sub CL19) för att kunna få ut det mesta av 5950x. Jag vet att det bara är spekulationer då ingen testat RAM mot 5950x, men försöker förbereda mig.

Jag har tittat på dessa alternativ:
"Corsair Vengeance Black RGB LED Pro DDR4 3600MHz 2x16GB (CMW32GX4M2Z3600C18)"
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5317881
Dessa skall vara optimerade för Ryzen, vad det nu betyder... De skulle också kunna köras som 2 stickor men för syns skull kunna köra "Light Enhancement Kit" för fin RGB, men det är sekundärt.

"Crucial Ballistix Black RGB LED DDR4 3600MHz 2x16GB (BL2K16G36C16U4BL)"
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5274263

"G.Skill Trident Z RGB DDR4 4000MHz 2x16GB (F4-4000C19D-32GTZR)"
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4956996
Ganska markant mycket dyrare, men om det är värt det så kör jag.

Tyvärr finns ingen av dessa på B-Die Finder så jag har ingen aning om vad det är för "Die".

Tycker ni något av mina alternativ låter bra, eller skulle ni rekommendera något helt annat?

Tack på förhand,
Zoxx0

Kom ihågg ad du kommer köra dem på 3600 om dun inte bus klockar och upp till 3800 annars. De verkar inte klara mer ändå. AMD sa mer men inte sett det i praktiken. Sedan med B die får andra hjälpa dig. Något skummt som gamers nexus hittade med 5000 serien och mines moduler var att de fick bättre prestanda med 4 moduler snarare än 2. Command raten borde göra att adressetingen går långsamarr.
https://www.youtube.com/watch?v=-UkGu6A-6sQ
"AMD Ryzen: 4 vs. 2 Sticks of RAM on R5 5600X for Up to 10% Better Performance"

Värt att tänka på. 4000mhz synkar inte med ryzen om du inte kan ändra mhz på bussen eller ändra CL på minnenarna på det moderkort du kör.

Edit:
@tjofritz minneskontrollen sitter i prossesorn.

Edit:
Gamers nexus pratar även om singel och dual rank mem. Det är framåt slutet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

Kör själv med G.SKILL Trident Z Royal Series 32GB F4-3600C14D-32GTRS men då jag fick min 5950X idag har jag inte hunnit testat mycket än. Funkar bra dock.

Permalänk

Det med Gamers Nexus... Steve menar inte antal moduler och att 4x8GB ska vara bäst utan att det är bäst med totalt 4 ranks som körs över Dual Channel. Han hade tillgång till 8GB moduler när testerna gjordes, inga 16GB moduler fanns där och testades av honom samtidigt (som dock gjordes av bland annat HardwareUnboxed och bekräftades att 4x8GB SR > 2x16GB DR), och det är klart att genom att köra 4st av SR moduler blir det totalt Dual Rank per kanal. Därefter gör han bort sig och hänvisar till Wendell, som ska ha konstanterat att 2x16GB SR ska ge bäst prestanda, vilket i själva verket var ett miss och fel sagt av honom och skulle ha vart 2x16GB DR. Finns en del trådar om detta på reddit, och inte minst uppmärksammades om i kommentarsfältet på YouTube. 2x16GB DR är snäppet bättre än 4x8GB SR och detta är ett faktum. Ingen jätte stor skillnad pratar vi om dock, mestdels något högre 1% low. Sanningen är också att 2x16GB DR har större bandbredd över 4x8GB SR - några GB/s fler vid samma hastighet. Att 4x8GB SR ska overklocka bättre än 2x16GB DR är inte helt sant. 4 vilka moduler som helst är svårare att synka ihop än endast 2 moduler, speciellt i fallet som beskrivs nedan. DR är något snabbare och har högre bandbredd än SR, det är därför de presterar snäppet bättre också. Logisk.

Värt att tänka på också är att kör man med 2x8GB SR moduler sedan tidigare, och köper exakt samma 2x8GB kit i framtiden så finns det inte heller någon garanti att allihoppa körs som specifikationen säger på samtliga. De är högst sannolikt inte likvärdig binnade, och det är därför det säljs kits om 4x8GB, som kostar oftast mer än om man hade köpt 2 kit 2x8GB, helt enkelt för att de är det och fungerar ihop till punkt och pricka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Edit:
@tjofritz minneskontrollen sitter i prossesorn.

Ja?

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Värt att tänka på också är att kör man med 2x8GB SR moduler sedan tidigare, och köper exakt samma 2x8GB kit i framtiden så finns det inte heller någon garanti att allihoppa körs som specifikationen säger på samtliga. De är högst sannolikt inte likvärdig binnade, och det är därför det säljs kits om 4x8GB, som kostar oftast mer än om man hade köpt 2 kit 2x8GB, helt enkelt för att de är det och fungerar ihop till punkt och pricka.

Ajajaj då ser det mörkt ut eftersom jag köpte 2 st 2x8 pack av samma modell.

Permalänk
Medlem

Jag mailade crucial direkt för några veckor sedan och fick den här informationen av dem.

If you want to add 32 GB only and in future don't have plans to upgrade then 4 memory modules of 8Gb is best option to go for. However, in future you are planning to upgrade your system then 2 memory modules of 16 is best option to go for as of now. There will be no change in performance, if you select either of them.

BL2K8G36C16U4B :- Single rank memory module.
BL2K16G36C16U4B :- Available in single as well as dual rank.

Always select identical specification memory's for best result/performance, when selecting upgrades for motherboard.

Faster RAM will give your PC better performance in certain specific benchmarks, but in terms of actual benefit to most users, having more number of RAM available is almost always better than having bigger RAM. So if you’re on the fence about purchasing 16GB of DDR4 RAM or 8GB of DDR4 RAM with quantity 2 , go with the second option every time.

https://www.crucial.com/blog/memory/mix-and-match-dram

Permalänk
Avstängd

Jag blir oxå tokig på ram-minneskompatibilitetshetsen, fast för 5900x!

Funderar på: https://www.webhallen.com/se/product/307278-G-SKill-Trident-Z...

Men då är de varken kompatibla med x570 Tomahawk WiFi eller TUF GAMING X570-PLUS (WI-FI) enligt deras ram-kompatibilitetslistor för 5000-serien. Frågan är vad det betyder: att ram som ej finns med i listan ej är garanterade att fungera och/eller fungera stabilt trots att man kör allt i stock?

Beställde nämligen ett 2st Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz (CMK32GX4M2Z3600C18; ja, jag vill ha 64 GB ram) men de verkar inte vara kompatibla med några 5000-seriens förberedda moderkort. Det verkar som om vad som fungera är G.Skill Trident Z Neo 64GB (4-Kit) DDR4 3600MHz C16 (F4-3600C16Q-64GTZNC) men då har vi varningen att:

1) När en pajar, pajar alla 4 för de kommer från samma batch
2) Om en krånglar, krånglar alla 4 för de kommer från samma batch
3) Four-channel konfigurerade ram-minne fungerar ej med 5900x

Hm. Inte ska man få något enkelt här i livet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Fick hem min efterlängtade 5800x idag och har precis byggt ihop den nya burken!

Lyckades boota direkt på 4000Mhz CL16 XMP-profilen med dessa minnen från G-Skill:
F4-4000C16D-32GTZR

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera Patriot Viper Steel 4400 MHz C19.

"Underklockar" bra med tighta timings för Zen. Kör dem i 3800 MHz med X470 & 3700x. Inte groteskt dyra, ca 1400-1500 sek för 2x8gb stickor.

Köres med timings på bilden, 1t cmd rate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallen:

Fick hem min efterlängtade 5800x idag och har precis byggt ihop den nya burken!

Lyckades boota direkt på 4000Mhz CL16 XMP-profilen med dessa minnen från G-Skill:
F4-4000C16D-32GTZR

Jag blir förvirrad. Kan du köra dom i 1:1? Sitter själv och väntar på samma spec men I Neo serien. Gör jag det i onödan?

Med vänlig hälsning, A

Visa signatur

Asus Dark Hero VIII | 5900x | Noctua NH-D15s chromax | Asus strix 4090 OC | Trident Z Neo DDR-3800 c14 32gb | Samsung 980 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

Jag blir förvirrad. Kan du köra dom i 1:1? Sitter själv och väntar på samma spec men I Neo serien. Gör jag det i onödan?

Med vänlig hälsning, A

Jag ska inte säga att jag har superkoll på detta med att överklocka Infinity Fabric då, men så som jag förstår det så spelar IF mindre roll på 5600x och 5800x då alla cores ligger i samma CCX. Så på dessa används IF endast för allt annat (SATA, USB, osv) vilket man inte bryr sig så mycket om.

Men nej, jag kan inte köra 1:1 i 4000Mhz, men det är inte minnenas fel utan snarare AGESA och processorn.
Jag kommer som högst till en Infinity Fabric på 1867, allt över där så står jag utan bild.

Visa signatur

⚙️ AMD Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | AMD ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ WLMouse BeastX Wireless
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 55G3 / 65GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/RAM/GSkill-TridentZ-Neo-Series/2911170 v
Trident NEO 3800 cl14 2x16, F4-3800C14D-32GTZN verkar vara på ingång:

https://www.gskill.com/img/pr/2020.11.05-trident-z-neo-for-ry...
Känns väl som det bästa köpet? (inte prismässigt utan performance)

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av DrGuld:

4 755,00 kr för 32 GB.
Gott im Himmel!

Ok! det är för de som beredda att betala för rejält, för högsta möjliga prestanda, jag förstår, fast ändå inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

4 755,00 kr för 32 GB.
Gott im Himmel!

Ok! det är för de som beredda att betala för rejält, för högsta möjliga prestanda, jag förstår, fast ändå inte.

Men det är för att jag vill lägga det lilla extra den här gången, har ekonomi till det så nån tusing hit eller dit spelar inte roll, mest kul att optimera till följande som jag besällt:
ASUS Dark Hero x570
5900x
ASUS 3090 TUF OC
Corsiar AX 850w
Samsung 980 Pro 1tb

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrGuld:

14-16-16 inte bästa....hade de klarat 14-14-14 så har det varit en annan sak

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Skrivet av don_dolarson:

Det med Gamers Nexus... Steve menar inte antal moduler och att 4x8GB ska vara bäst utan att det är bäst med totalt 4 ranks som körs över Dual Channel. Han hade tillgång till 8GB moduler när testerna gjordes, inga 16GB moduler fanns där och testades av honom samtidigt (som dock gjordes av bland annat HardwareUnboxed och bekräftades att 4x8GB SR > 2x16GB DR), och det är klart att genom att köra 4st av SR moduler blir det totalt Dual Rank per kanal. Därefter gör han bort sig och hänvisar till Wendell, som ska ha konstanterat att 2x16GB SR ska ge bäst prestanda, vilket i själva verket var ett miss och fel sagt av honom och skulle ha vart 2x16GB DR. Finns en del trådar om detta på reddit, och inte minst uppmärksammades om i kommentarsfältet på YouTube. 2x16GB DR är snäppet bättre än 4x8GB SR och detta är ett faktum. Ingen jätte stor skillnad pratar vi om dock, mestdels något högre 1% low. Sanningen är också att 2x16GB DR har större bandbredd över 4x8GB SR - några GB/s fler vid samma hastighet. Att 4x8GB SR ska overklocka bättre än 2x16GB DR är inte helt sant. 4 vilka moduler som helst är svårare att synka ihop än endast 2 moduler, speciellt i fallet som beskrivs nedan. DR är något snabbare och har högre bandbredd än SR, det är därför de presterar snäppet bättre också. Logisk.

Hallå! Skriver i tråden här för att jag försöker passa rätt RAM med 5900. Är newbie på det här med RAM-minnen, men har kollat både GNs video och Hardware Unboxed. Tack för att du tydliggör GNs missägelse. Det jag inte förstår av ditt meddelande är att du säger att i HUs video säger man att "4x8GB SR > 2x16GB DR", sedan säger du att Wendell menar att "2x16GB DR är snäppet bättre än 4x8GB SR", vilket säger emot HU. Vad stämmer?

Vad jag förstod av klippen är att det bästa är att ha totalt 4 ranks. För mig som jobbar i tunga datorprogram, vore det inte därför bbäst med 4x16GB SR? Då får jag 4 ranks. Om jag skaffar 4x16GB DR så blir det för många ranks i framtiden? Inte för att jag fattar varför ranks spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Beställde nämligen ett 2st Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz (CMK32GX4M2Z3600C18; ja, jag vill ha 64 GB ram) men de verkar inte vara kompatibla med några 5000-seriens förberedda moderkort.

Jag förstår inte, är de inte kompatibla med 5000-seriens "förberedda moderkort" - vad är 5000-seriens förberedda moderkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

14-16-16 inte bästa....hade de klarat 14-14-14 så har det varit en annan sak

Hur pass går dessa att tighta eller de är redan pressade? Kostar drygt 1000kr mer för 16gb jämfört med Patriot 4400 som också går att köra i C14

Permalänk
Medlem

Lite sen på det men vad tror ni om dessa: G.Skill 64GB (4x16GB) DDR4 3600MHz CL14 Trident Z Royal Silver RGB
https://www.inet.se/produkt/5303536/g-skill-64gb-4x16gb-ddr4-...

Ska använda med 3950X. Någon som har dessa och kan varifiera de fungerar?