Permalänk
Medlem

Intel och AMD

Det går bra för AMD just nu och jag har köpt AMD ända sedan Ryzen 1.
Jag har en Ryzen 7 1700 samt en Ryzen 5 3600, båda fungerar kanon. Dock upplever jag min Ryzen 5 som betydligt mer smooth i Windows,allt flyter på ruskigt bra.
Nu har jag köpt ytterligare en processor, nämligen en Intel I7 10700K tillsammans med ett Z490 moderkort.
Det sägs ju att prestandan hos AMD kontra priset är grym, vilket ju är sant.
Jag köpte min I7 10700K för 3490:- och motsvarande AMD kanske är Ryzen 7 3700X eller Ryzen 5 5600X (där visserligen 5600X bara har 6 kärnor) så ligger de ungefär likvärdigt i pris med en 10700K.
Nu har jag inte granskat benchmarks nåt särskilt, men så dåligt verkar ju inte 10700K prestera mot en motsvarande AMD?

Jag spelar absolut ingenting, däremot värderar jag vissa saker som Intel har i sina processorer, nämligen inbyggda codecs för hårdvaru encoding och decoding, något som helt saknas hos AMD. Jag tycker heller inte det är dumt att ha en inbyggd gpu i processorn, då jag virtualiserar mina OS och skönt att kunna ha hypervisorn på intel-kortet istället för att behöva stoppa i ytterligare ett kort i datorn.

Men om man bortser från spelande, vilket iofs verkar väldigt populärt och det de flesta går på vad gäller prestanda så tycker inte jag att Intel gör bort sig varken prestandamässigt eller de extra features som Intel faktiskt har i sina processorer, som AMD saknar.
Hur ser ni på saken? Är det bara råprestanda i spel som de flesta utgår ifrån? Bryr sig ingen om t.ex. intel Quicksync eller att det, vid behov, finns en GPU inkluderad?
Jag kommer fortsätta köpa både AMD och Intel, baserat på vad datorn ska göra men jag har saknat vissa features Intel har som AMD saknar, tyvärr.

Jag hoppas AMD kommer med liknande featureuppsättning framöver, tills dess får jag köpa både Intel och AMD

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Jag tycker heller inte det är dumt att ha en inbyggd gpu i processorn, då jag virtualiserar mina OS och skönt att kunna ha hypervisorn på intel-kortet istället för att behöva stoppa i ytterligare ett kort i datorn.

Det finns inbyggd GPU i en del av AMD's CPU'er, när det gäller Ryzen CPU'er för desktop så har alla som har "G" med i betäckningen det.
Det finns även Intel CPU'er som inte har inbyggd grafik (fast på dessa verkar det mer som att grafik-delen medvetet har blivit inaktiverad för att de inte ska behöva kasseras pga. defekt i den).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Smart perspektiv som jag inte tänkt på tidigare. Om det nu stämmer att Ryzen CPU'er med G i namnet också har inbyggd GPU vore det ju bra och därmed ännu mindre anledning till att köra Intel? Dvs om priset inte avgör.

När jag jämför, så tar jag med att Intel CPU'erna brukar ha högre TDP i jämförelse mot 3700x. Men hela TDP kriget förklarades efter någon recession här på Swec där både AMD och Intel ändå mäter efter sina egna standarder och inte någon gemensam standard vilket gör att AMD's fördel med lägre TDP försvinner.

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Det finns inbyggd GPU i en del av AMD's CPU'er, när det gäller Ryzen CPU'er för desktop så har alla som har "G" med i betäckningen det.
Det finns även Intel CPU'er som inte har inbyggd grafik (fast på dessa verkar det mer som att grafik-delen medvetet har blivit inaktiverad för att de inte ska behöva kasseras pga. defekt i den).

Givetvis gör det det, men man blir riktigt begränsad då det enbart finns i några ganska mediokra cpu:er hos AMD. Hos Intel är det ju f-varianterna som saknar gpu, men övriga har gpu inbyggt även att prestandan inte är den bästa. Men fördelen är att det finns intel quicksync och ett gäng inbyggda encoders / decoders som kan vara bra att ha. Det saknar amd:s cpuer med inbyggd gpu också.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Smart perspektiv som jag inte tänkt på tidigare. Om det nu stämmer att Ryzen CPU'er med G i namnet också har inbyggd GPU vore det ju bra och därmed ännu mindre anledning till att köra Intel? Dvs om priset inte avgör.

När jag jämför, så tar jag med att Intel CPU'erna brukar ha högre TDP i jämförelse mot 3700x. Men hela TDP kriget förklarades efter någon recession här på Swec där både AMD och Intel ändå mäter efter sina egna standarder och inte någon gemensam standard vilket gör att AMD's fördel med lägre TDP försvinner.

Stämmer att intel har högre tdp, men som du skriver så mäts det ju olika ändå. Anledningen till att jag ville ha en intel i detta fall är just att jag vill ha tillgång till intel quicksync för t.ex. plex-server och transcoding m.m.
Nu har jag visserligen både ett quadrokort i en annan dator samt ytterligare ett nvidiakort som har encoders och decoders, men det var mest för att ryzen cpu:n som sitter i den datorn saknar all möjlighet till transcoding, allt sådant får cpu:n hantera själv utan hjälp vilket blev toktungt rätt fort vid 4k transcoding. Så i det fallet hade jag kommit umdan sjukt mycket billigare genom att bara köpa valfri intel cpu som i nästan alla lägen har quicksync.

Jag har inget emot varken AMD eller Intel, utan köper som sagt båda märkena men nu när jag kört 2 ryzen ett tag och båda saknar funktioner jag faktiskt använder så fick det bli en Intel även fast jag ogillar deras prissättning. Men nu när jag jämförde priser så tyckte jag inte det var särskilt stor skillnad? En 3700x kostar ca 3,5k och en 10700k likaså (iallafall häromdsgen) och det går ju knappast klaga på prestandan i en 10700k direkt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Men nu när jag jämförde priser så tyckte jag inte det var särskilt stor skillnad? En 3700x kostar ca 3,5k och en 10700k likaså (iallafall häromdsgen) och det går ju knappast klaga på prestandan i en 10700k direkt.

Att priserna inte skiljer så värst mycket numera kan du tacka AMD's prissättning för.
Eftersom om Ryzen inte hade blivit så populär så hade Intel definitivt inte sänkt sina priser utan kört vidare på sina höga priser då det inte hade funnits någon direkt konkurrens.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Ok, men kan någon föreslå några AMD cpu'er som kan hjälpa till med decode'a och encode'a?
Eller fanns det inte några?

Visa signatur

[Antec Sonata III - Antec 500w] - [Intel E8500 3,16Ghz] - [Asus P5Q Pro] - [Gainward HD-4850 512MB GS] - [6gb Corsair TWIN2X 6400C4DHX CL4] - [Intel 730 240GB] - [Seagate IronWolf ST8000VN0022 256MB 8TB] [Seagate 3TB ST3000DM001] - [WD Black 1TB WD1001] - [Seagate 500GB ST3500413AS] - [Seagate 320GB ST3320620A] - [Creative Sound Blaster Live 5.1] - [Logitech Z-906] - [AOC 27G2U] | Oöppnade Samsung 860 Evo 1TB&512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AshyStyle:

Ok, men kan någon föreslå några AMD cpu'er som kan hjälpa till med decode'a och encode'a?
Eller fanns det inte några?

Det finns mig veterligen inte. Inte ens de cpu:er med inbyggd gpu har detta hos AMD.
Kör du däremot ett nvidia-kort i datorn så får du encoders / decoders där, men Nvidia
stryper antalet streams till 2-3 stycken i sina consumerkort. Du behöver ett quadro för
att få ett olåst kort. (Det går att patcha drivrutiner, men orkar inte hålla på med sånt)
Intels gpu är inte strypta, vilket är ett stort plus.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

AMD:s starka kort sedan Ryzen introducerades har ju varit antalet kärnor och trådar, just för rå prestanda vad gäller produktivitet, kanske inte just vad gäller spel egentligen. Med sista generationen är man plötsligt förbi Intel även vad gäller singel core-prestandan. Även energieffektiviteten vinner man på.
Men visst, Intel har satsat på hårdvarustöd - men har det verkligen varit en bra strategi?

Sen kan ju nämnas också att AMD:s APU:er har väldigt kompetent grafikdel vilket kan vara en fördel jämfört med Intels inbyggda grafik.

Jag skulle inte säga att inbyggd GPU är avgörande för en processor som ska virtualisera, ofta är ju dessa GPU-lösa och det är enkelt att slänga in ett diskret grafikkort i en hemmaserver om det behövs.

Själv kör jag Ryzen i min "vanliga" dator, men har en Xeon E3 Haswell (4c/8t) i min server där jag kör ett 10 tal virtuella maskiner.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.