Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Okej lite mer analys av Russel.

Vi har ju sett Albon vs Max i RB. Hade Albon i en Mercedes varit top 3? Om man säger ja, hade då Verstappen varit 0,3-0,5 snabbare i samma material också? Eller är det så enkelt att Mercedesen gör att alla förare kan prestera på 95+%?

Det går väl enbart att spekulera eftersom vi aldrig lär få se en sådan jämförelse i verkligheten.

Min gissning är att Mercedes-bilen rakt av är bättre än Redbull-bilen, och lättare att få ut mer av.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Okej lite mer analys av Russel.

Vi har ju sett Albon vs Max i RB. Hade Albon i en Mercedes varit top 3? Om man säger ja, hade då Verstappen varit 0,3-0,5 snabbare i samma material också? Eller är det så enkelt att Mercedesen gör att alla förare kan prestera på 95+%?

Utan att vi får reda på det men jag skulle gissa att Albon skulle göra bättre resultat i en W11 än RB16. W11 är klart mer förutsägbar än vad RB16 är och kräver troligen mindre kompromisser i setupen för att göra föraren trygg. Max är ruskigt vass på att anpassa sig till RB16 och hur den ska köras.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk

Alla förare hade kanske kört bättre i en W11 än det de kör idag 🤔

Det enda sättet att helt jämföra förare mot förare är ju om alla körde exakt samma bil. Då hade ju alla fått samma förutsättningar, men det hade nog inte varit lika kul att titta på 😄

Som tur är det inte bara förarna som tävlar utan konstruktörerna med.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av Trombley:

Tvivlar på att det går att extrapolera på ett sånt sätt. Vad Albon vill ha av en bil kanske bara helt enkelt skiljer sig från Max. Om W11'an bättre passar Albon hade kanske avståndet varit mycket mindre. Men det är omöjligt att veta. W11 verkar dock helt klart vara en lättare bil att köra än RB16. Alltså inte bara överlägsen i ren varvtid.

Skrivet av evil penguin:

Det går väl enbart att spekulera eftersom vi aldrig lär få se en sådan jämförelse i verkligheten.

Min gissning är att Mercedes-bilen rakt av är bättre än Redbull-bilen, och lättare att få ut mer av.

Skrivet av Zmt:

Utan att vi får reda på det men jag skulle gissa att Albon skulle göra bättre resultat i en W11 än RB16. W11 är klart mer förutsägbar än vad RB16 är och kräver troligen mindre kompromisser i setupen för att göra föraren trygg. Max är ruskigt vass på att anpassa sig till RB16 och hur den ska köras.

Jag tycker det är intressant att spekulera kring. Mitt nya tänk har mer blivit att det är synd att bilen spelar så pass stor roll nu och det blir svårare och svårare att jämföra förare. Liksom då finns det en möjlighet att de kan vara så att Stroll är sämst i F1 och Albon är bäst, men fel material t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag tycker det är intressant att spekulera kring. Mitt nya tänk har mer blivit att det är synd att bilen spelar så pass stor roll nu och det blir svårare och svårare att jämföra förare. Liksom då finns det en möjlighet att de kan vara så att Stroll är sämst i F1 och Albon är bäst, men fel material t.ex.

Att Formel 1 är en extrem materialsport är ju dock inget nytt...

Men ja, det här med att det även ska vara en konstruktörstävling har ju tydliga baksidor om man bara ser till tävlandet på banan.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Absolut, finns ju lite mer att spekulera i vad du menar med bäst och sämst etc. Inget tvivel om att alla är snabba förare men vem är snabbast? Bäst racecraft etc är ju också interessant. Hamilton skulle förmodligen i sin nuvarande form (Inte covid form då) vara en sjukt svår förare att slå även om materialet var lika

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • 64 GB Vengeance LPX • Sapphire Nitro+ 7900 XT
⌨️ ⇢ AKB Vero • Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ DeathAdder V3 Pro • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • HD6XX • JDS Labs Element 3

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Absolut, finns ju lite mer att spekulera i vad du menar med bäst och sämst etc. Inget tvivel om att alla är snabba förare men vem är snabbast? Bäst racecraft etc är ju också interessant. Hamilton skulle förmodligen i sin nuvarande form (Inte covid form då) vara en sjukt svår förare att slå även om materialet var lika

Liksom förarna är för bra på torrt och normala förhållanden, att bilen tyvärr styr prestationerna. För att man ska börja snacka om hur skickliga förarna är behövs det typ regn-race och start från sista rutan eller nått sånt. Typ HAM senast för att få en bild av hur pass mycket bättre han är de andra.

Permalänk
Medlem

Ge
Russel 1/20 del av hamiltons lön , och signa honom han gör ett cracking job

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Mercedes har tagit tidig semester nu när man redan vunnit? Synd för Russell och Bottas, men Bottas är väl van vid det här laget, konstant otur denna säsongen.

Permalänk
Medlem

MEN KOM IGEN!

AAARGH!

Klåpare vilket race!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

💔💔💔💔
Nåväl. Heja Racing Point!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

MEN KOM IGEN!

AAARGH!

Klåpare vilket race!

Ja vilket kaos

Visa signatur

Battlestation: 14900kf - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial

Permalänk
Medlem

Nej.....

Nu gråter både jag ooch Russel.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Gode gud vad synd jag tycker om grabben.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Första gången jag verkligen hoppades på mercedes eller rättare sagt. Russel.

Justice 4 Russel. Fyfan vad synd det är om han.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk

When it rains it pours 😢 riktigt synd om Russell. Ofattbart hur Mercedes kunde strula så 🤯

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: ASUS ROG Swift PG32UCDM 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Väldigt olyckligt för Russell när han nu fick världens chans och gjorde det väldigt bra. Samtidigt tycker ju iaf jag att det ändå är lite fint att kaoset innebar att Perez fick vinna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev både en och två knytnävar i bordet som en russel-supporter. Alltså dra åt helvete.

Man kan ta Russel ur en Williams, men inte fan kan du ta Williams ur Russel.

Permalänk
Medlem

Haha vilket jävla race! Russell imponerar!

Permalänk
Medlem

Den där tandlösa omkörningen av Bottas, den var riktigt nice o7

Jolly good show. Synd att inte Verstappen fick vara med och åka 87 varv.

Permalänk
Medlem

Man kan ju inte hoppas på annat än att Mercedes ger Russel en till chans nästa vecka i W11an. Båda titlarna är säkrade och Hamilton kanske ändå inte kommer vara fullt återställd. Nu får vi bara hoppas på att George får göra rätt för sig, för han är snabb och det är svårt att sticka under stolen med.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Man kan ju inte hoppas på annat än att Mercedes ger Russel en till chans nästa vecka i W11an. Båda titlarna är säkrade och Hamilton kanske ändå inte kommer vara fullt återställd. Nu får vi bara hoppas på att George får göra rätt för sig, för han är snabb och det är svårt att sticka under stolen med.

Ja, det beror väl dock både på Hamiltons status och vad de har för uppgörelse med Williams...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Russel imponerade.
Tror dock fortfarande Bottas vunnit om inte SC och tabbarna varit ett faktum. Verkade finnas en hel del pace i honom andra stinten.

Pitstop under SC var nog det mest tragiska jag sett. Förstörde Bottas chanser och punkan för George var verkligen pricken över i:et. Samtidigt superkul för Perez!

Permalänk

Helt "Magiskt" att Mercedes helt plötsligt gör ett jätte misstag i det där
sista depå stoppet under säkerhetsbilen, och att Russel helt plötsligt får pyspunka
när han är på väg tillbaks till ledningen igen ...... Vilket gör att Racing Point kan
ta 1:sta och 3:dje platsen i racet och därmed gå upp på 3:dje platsen
i konstruktörs VM .... ( Ja, Racing Point har Mercedes motorer ) ..

Men misstänker att jag blir anklagad för att vara konspiratorisk för att tänka så.

Permalänk
Medlem

Ja, jag är övertygad i vart fall. Tyvärr är det nog dags för Bottas att antingen beröva Hamilton på titeln -21 eller se sig omkring efter en ny styrning till -22.
Albon å andra sidan behöver nog se sig omkring oavsett.

Ocon... Första gången han imponerar ens lite på mig, vad jag kan dra mig till minnes.
Stabil insats även av vikarierna i botten av fältet!

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Detta var Netflix fel. De borde inte få filma Mercedes, det slutar aldrig bra.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Skrivet av Flipper:

Russel imponerade.
Tror dock fortfarande Bottas vunnit om inte SC och tabbarna varit ett faktum. Verkade finnas en hel del pace i honom andra stinten.

Pitstop under SC var nog det mest tragiska jag sett. Förstörde Bottas chanser och punkan för George var verkligen pricken över i:et. Samtidigt superkul för Perez!

Jag undrar om Bottas hade tagit sig förbi på de hårda däcken dock? Hans fart var bra fram till pitstop och sedan fanns det ingen fart, så jag skulle nog säga tveksamt att Bottas hade lyckats med en omkörning. Var väl som lägst 4.5 sek innan SC och många låg ju i ett tåg utan att kunna ta sig förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag undrar om Bottas hade tagit sig förbi på de hårda däcken dock? Hans fart var bra fram till pitstop och sedan fanns det ingen fart, så jag skulle nog säga tveksamt att Bottas hade lyckats med en omkörning. Var väl som lägst 4.5 sek innan SC och många låg ju i ett tåg utan att kunna ta sig förbi.

Jo, precis. Mycket tveksamt om Bottas hade någon chans att uträtta något alls efter schabblet i depån.

Bottas problem efter stoppet var ju att han skickades ut på samma gamla hårda däck som han hade på före stoppet. Så kaoset var ju dubbelt dåligt för Bottas del, han fick ju inget uträttat alls utan förlorade enbart position och tappade temperatur i däcken.

(De hade ju tydligen satt åtminstone några av Bottas medium-däck på Russels bil, de upptäckte felet när de höll på att sätta Russels däck på Bottas bil. Då tog de av däcken igen och satte tillbaka Bottas gamla däck och skickade ut honom.)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nej inte helt säkert men jag tänker scenariot utan SC. Han tog in från runt 9 sek till 4.5 på ett fåtal varv. Eventuellt att de hade gjort ännu ett stopp oavsett SC.

Även om Bottas sladdade runt på sina gamla däck hade George sannolikt sladdat runt ännu mer med tanke på hur mycket han tappade andra stinten.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni tycker synd om Russel? Fått chansen att köra bästa bilen och har framtiden för sig.

Var ju kanon att driver of the day fick vinna racet från sista plats på varv 2. Schysst att avsluta som GP vinnare om man inte får sits nästa år.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x