Permalänk
Medlem

Hjälp med val av 27 spelskärm

Nu har jag varit ur leken på ett bra tag och vet inte vilken bra 27 ips
som skulle lira bra ihop med mitt Aorus GTX 1080 Ti Xtreme
Min gamla skärm Acer XB270Hu sa Tack och hejdå igår, och är det jag tittar på... dock vill jag inte ha en böjd skärm.
https://www.inet.se/kategori/1167/gamingskarm?gclid=CjwKCAiAw...

Resten av mitt dator packet finns här nere på min innehålls förteckning.

Mvh Abbe

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Radeon RX 6900XT, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera denna Asusen, som är 27'', 1440p, IPS, hög refreshrate och variabel sync: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5174152

Edit: den kostar knappt 4500 kr på Webhallen, syns inte på Prisjakt av någon anledning

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Jag skulle rekommendera denna Asusen, som är 27'', 1440p, IPS, hög refreshrate och variabel sync: https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5174152

Edit: den kostar knappt 4500 kr på Webhallen, syns inte på Prisjakt av någon anledning

Tusen Tack µiCro, denna rackare skulle nog passa mig som handen i handsken... och priset är är helt acceptabelt.
Om allt går rätt hos ögonDoktorn imorgon, så kommer jag allt slåTill på det hela.

sitter nu med näsan i skärmen på en gammal ViewSonic V902

Mvh Abbe

Visa signatur

Fractal Design Define S, ASUS Z97-A, Intel i7 4790K, Clock 4.6 Ghz 1.24v, Cooler Master Hyper 212 EVO, Corsair 16GB DDR3 CL10 1600Mhz vengeance, 1xPlextor PX 128M3P, 1xSamsung 850 EVO 500GB, Radeon RX 6900XT, Corsair AX1200, blu-ray Asus SBC-06D2X-U.

Permalänk
Medlem

Har för mig att den skärmen inte har "riktig" G-sync utan bara g-sync kompatibel, om man nu bryr sig om det. Bara en heads up!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samster:

Har för mig att den skärmen inte har "riktig" G-sync utan bara g-sync kompatibel, om man nu bryr sig om det. Bara en heads up!

Hm, på Asus sida om skärmen så står detta infot
Certified as G-SYNC Compatible, delivering a seamless, tear-free gaming experience by enabling VRR (variable refresh rate) by default.

Så det tycks stämma som du säger, vad innebär detta då?

Går den enbart som G-SYNC Compatible när man sätter på VRR och som vanlig G-Sync på resten.

Edit: Hittade den hära förklaringen, stämmer detta?

Torn between BenQ EX2780Q and ASUS TUF Gaming VG27AQ

Nvidia drivers have allowed use of freesync for about a year.
Neither has a G-sync module, they are both freesync monitors that work as g-sync compatible.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Samster:

Tack, fattar lite bättre nu (tror jag), Skärmen är Kompatibel med AMD eller Nvidia kort.. och att det är inte "äkta G-sync utan bara g-sync kompatibel" i det här fallet med denna skärm är det VRR (variable refresh rate) enabling by default som används.

jösses... detta är sååå överkurs för min knopp... vore bra tacksam för flera förslag av skärmar...
dock kan jag tillägga att den säljs även som fyndvara 3575 på webbishallen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Absinth:

Tack, fattar lite bättre nu (tror jag), Skärmen är Kompatibel med AMD eller Nvidia kort.. och att det är inte "äkta G-sync utan bara g-sync kompatibel" i det här fallet med denna skärm är det VRR (variable refresh rate) enabling by default som används.

jösses... detta är sååå överkurs för min knopp... vore bra tacksam för flera förslag av skärmar...
dock kan jag tillägga att den säljs även som fyndvara 3575 på webbishallen.

Förlåt om jag gjorde livet surt för dig nu men man vill inte fastna med en skärm som man kanske inte kommer trivas med.

Jag köpte förra året på Blackfriday en Asus Rog Swift PG278QE som jag är jättenöjd med. Nu är den väldigt dyr då det inte är rabatt på den.

Permalänk
Medlem

Att ens hitta en 27'' 1440p IPS-skärm med G-sync modul skulle jag säga vara lika sannolikt som att stöta på en enhörning. OK, inte riktigt så osannolikt men inte långt ifrån
En anhörig till mig har Asus-skärmen drivet av en 2080 och han är väldigt nöjd med den, upplever inget flimmer eller tearing. Och om fyndvaran hos Webhallen är i bra skick (klass 1, max klass 2) skulle jag säga det är ett bra köp!

Edit: verkar finnas två skärmar som har samma specs som Asusen, fast med G-sync modul. Pris: 7-9k.. jag hade hellre köpt en billigare skärm (halva priset-ish) och uppgraderat igen (lite tidigare eftersom man inte pungat ut 7-9k på en gång) om några år då skärmarna är ännu bättre än idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samster:

Förlåt om jag gjorde livet surt för dig nu men man vill inte fastna med en skärm som man kanske inte kommer trivas med.

Jag köpte förra året på Blackfriday en Asus Rog Swift PG278QE som jag är jättenöjd med. Nu är den väldigt dyr då det inte är rabatt på den.

Närå, jag är bara tacksam för att folk här på sweClockers
vill ställa upp och guida mig som jag har har halkat efter i
tekniken när det gäller datorer och kringutrustning.
Kul att du nöjd med din Asus Rog Swift PG278QE,
och jag måste bara hålla med dig att den är fortfarande bra dyr...
fast den har hängt med över ett år nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har själv en Asus PG279QZ (1440p, IPS,G-Sync) och en Asus VG278 (1080p, TN, G-sync compatible) och upplever ingen skillnad i kvalitét mellan dem gällande VRR i alla fall. Skulle i dagsläget säga att det snarare är en nackdel om skärmen du köper inte även stöder freesync (vilket vissa skärmar med nyare G-sync modul gör numera), då du blir låst till Nvidia om du vill fortsätta köra med VRR. Detta var den enskilt största anledningen till att jag valde bort AMD och 6800xt som uppgradering även då prestandan i övrigt uppfyllde mina krav.

Tydligen ska Gigabyte M27Q vara en bra skärm som kanske kan vara intressant.

EDIT: Dock verkar denna skärm ej finnas med på den officiella G-sync compatible listan ännu, men finns personer som hävdar att det fungerar att aktivera G-sync ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av µiCro:

Att ens hitta en 27'' 1440p IPS-skärm med G-sync modul skulle jag säga vara lika sannolikt som att stöta på en enhörning. OK, inte riktigt så osannolikt men inte långt ifrån
En anhörig till mig har Asus-skärmen drivet av en 2080 och han är väldigt nöjd med den, upplever inget flimmer eller tearing. Och om fyndvaran hos Webhallen är i bra skick (klass 1, max klass 2) skulle jag säga det är ett bra köp!

Edit: verkar finnas två skärmar som har samma specs som Asusen, fast med G-sync modul. Pris: 7-9k.. jag hade hellre köpt en billigare skärm (halva priset-ish) och uppgraderat igen (lite tidigare eftersom man inte pungat ut 7-9k på en gång) om några år då skärmarna är ännu bättre än idag

Jag kan då säga, att för närvarande så är VG27AQ
den bättre val än min gamla Acer XB270Hu
som bara sa gonatt och drog ner rullgardinen
när jag satte och lirade WOT...
gissa vad mina lagkamrater undrade
varför jag tuffade rätt ut mitt i spenaten
och lekte måltavla åt fi...

hursomhelst så ligger för närvarande Asus VG27AQ
som första val och om det inte kommer in flera förslag
runt den prisklassen 3500 - 5000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Har själv en Asus PG279QZ (1440p, IPS,G-Sync) och en Asus VG278 (1080p, TN, G-sync compatible) och upplever ingen skillnad i kvalitét mellan dem gällande VRR i alla fall. Skulle i dagsläget säga att det snarare är en nackdel om skärmen du köper inte även stöder freesync (vilket vissa skärmar med nyare G-sync modul gör numera), då du blir låst till Nvidia om du vill fortsätta köra med VRR. Detta var den enskilt största anledningen till att jag valde bort AMD och 6800xt som uppgradering även då prestandan i övrigt uppfyllde mina krav.

Tydligen ska Gigabyte M27Q vara en bra skärm som kanske kan vara intressant.
https://www.youtube.com/watch?v=uNIqwxAZ-MQ

Man Tackar å bokar för förslaget, ska gå snart gå och knuffa bort katten å krama kudden...
så det får bli titta på lite närmare imorgon.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Summering av kalaset: Så efter ha tittat och jämfört mellan Asus TUF Gaming VG27AQ och Gigabyte M27Q
så föll det på på första valet, och jag vill härmed Tacka alla inblandade för eran deltagande.

Mvh Abbe

Visa signatur