Den stora tråden om Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkaf:

Det finns en drös andra skärmar som använder samma samsungpanel. Alla verkar ha samma brister och skillnaden mellan tillverkarna verkar vara bara hur man justerat overdriveläget och hur bra man lyckats med färgkalibreringen. Så jag tror egentligen inte felen kommer lösas antingen köper man nu eller så betalar man det dubbla för IPS alternativt väntar på att IPS skall hå ner i pris..

Precis.
Du kan liksom inte få bättre skärm för detta priset och vill du ha bättre skärm, ja då får du ju betala det dubbla om man anser det är värt det

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem

Fick hem min ikväll från NoN. Inställningarna känns inte helt självklara i alla lägen men jag lär mig väl med tiden. Mycket till manual som förklarar allt fanns ju inte. Känns dock helt rätt för simracing jämfört med min gamla 24" 1920x1080/60.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Kommer detta fäste duga: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/ska...

Eller är den för klen? Skärmen i sig väger ca 6kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacco_1337:

Kommer detta fäste duga: https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/datorskarmar/ska...

Borde ju fungera. Jag har beställt en sån här: https://cdon.se/hemelektronik/logilink-monitorarm-13-32-gas-a...

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

När jag började spela andra spel märkte jag att jag har lite flimmer också i t.ex. CoD-menyn.

Jag tycker dock jag lyckats få bort det relativt bra med CRU:
https://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-U...

Är det någon annan som har lite mer erfarenhet med detta verktyg kanske?

Har prövat mig fram och har just nu detta som inställningar:

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av scienta:

Såg najs ut, men verkar lite mer klumpig, jag har lite begränsat utrymme och inte alls för djupt skrivbord. Ska se om jag kan hitta en man kan klämma på. tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don Stroker:

Eh va?
Varför skulle man behöva köpa en displayport 1.4 kabel ? Vad är det för fel med kabeln man fick till?
Jag har både 3080 och skärmen och har inte märkt av någon typ av skärmhastighetsbegränsning.
Vad jag läst så finns inga kablar i olika versioner utan det finns 1 typ av Displayport kabel och thats it. Det som finns i olika versioner är däremot kontakten, vilket jag märkte av på mitt gamla R9 390 kort som inte hade korrekt version på kontakten och därmed klarade inte av 3440x1440 i 144hz, utan bara 100hz.

OK tack!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av binne71:

OK tack!!

Medföljande kabel är helt duglig 😀

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Skrivet av pacco_1337:

Jag har denna och tar man bort halva armen bygger den ~10cm från väggen.
Amazon

Permalänk
Medlem

Som vanligt är jag sist på bollen som vanligt - är lite sugen på skärmen, men undrar vad ni tycker - är den även prisvärd till fullpris (i dagsläget 4490 kronor)?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Som vanligt är jag sist på bollen som vanligt - är lite sugen på skärmen, men undrar vad ni tycker - är den även prisvärd till fullpris (i dagsläget 4490 kronor)?

Det tycker jag absolut. Fortfarande en väldigt prisvärd skärm!

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har bara haft den i några dagar och hittills är jag väldigt nöjd. Inte märkt av några negativa effekter i de spel jag testat i alla fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Japp det är den haft den några månader fortfarande väldigt nöjd.

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Det tycker jag absolut. Fortfarande en väldigt prisvärd skärm!

Skrivet av Alphahanne:

Har bara haft den i några dagar och hittills är jag väldigt nöjd. Inte märkt av några negativa effekter i de spel jag testat i alla fall.

Skrivet av Kezzo:

Japp det är den haft den några månader fortfarande väldigt nöjd.

Tack - det var allt jag behövde höra. Nu har jag beställt en!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk

Ingen som pratar om att skärmen skakar lätt på bordet?

Haft skärmen sen den släpptes i Sverige.
Den har bara ett problem som jag undrar om alla wide screens har.

Den är inte ultra stabil på benet. Rör du din mus höger och vänter på bordet så skakar skärmen väldigt lätt.
Är det bra jag som upplever det? Enda sättet jag löste problemet är att sätta en staty bakom ena sidan av baksidan
av skärmen. Så att den inte skakar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoneocean:

Den är inte ultra stabil på benet. Rör du din mus höger och vänter på bordet så skakar skärmen väldigt lätt.
Är det bra jag som upplever det? Enda sättet jag löste problemet är att sätta en staty bakom ena sidan av baksidan

Skakar nej det tror jag inte min gjorde dock kör jag den nu mera på monitor arm då jag tyckte inte gick att ställa upp höjden tillräcklig högt med orginal foten .

Visa signatur

X570 Asus Crosshair VIII Dark Hero/ Ryzen 5800X3D / 32GB 3200 MHz CL16/Noctua U12A/ 7800 XT Nitro + / Kingston KC3000 1TB x2, /Corsair RM850X V3/ 2x Asus 27GP850P/Fractel Design North

Soffdator: Macbook Air M3 16GB/256GB

Ljud : Qacoustics 3030i / AMP Emotiva TA1 / Sub SVS SB2000 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoneocean:

Det kanske har mer med skrivbordet att göra, kan vara värt att kolla, eftersom du inte rör vid skärmen, och då kan vibrationerna endast komma ifrån det som den står på

Visa signatur

One of the sheep, and part of the herd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoneocean:

Jag har märkt att den gungade till i en intensiv match i CS. Annars tycker jag den är stabil på mitt bord som är stabilt.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Tack för svaren <3
Köpte en ny bekant bord som är väldigt stabil, Men ska försöka byta underlägg och testa.

Permalänk
Medlem

Tycker den känns stabil, trots att jag har ett rätt skakigt skrivbord. Nu har jag dock precis köpt min så de kanske har förbättrat stabiliteten i stativet på senare exemplar.

Visa signatur

Permalänk

Gjorde en Mcgyver lösning och satte en staty på ena baksidan

https://imgur.com/a/Ip9B9wj

Permalänk
Medlem

Nu har min skärm äntligen anlänt så jag tänkte dela mina intryck efter några timmars användande. Kvaliten är top-notch. Skönt att slippa röda accentfärger och tvära vinklar. Min största oro var responstiden. Särskilt med tanke på competitive shooters. Spelar en runda Warzone. Eftersom jag letar noga upplever jag att omgivningen blir suddigare än vanligt när man rör på kameran. Lyckas ändå få 6 kills och en 3e plats vilket är bra för mig (är rätt medelmåttlig på det spelet). Kopplar därefter in min 240 hz Asus IPS skärm för att jämföra men vet ärligt talat om jag märker någon större skillnad. Får nog jämföra lite mer.. I andra spel såsom witcher, fallen order och mafia remastered stör jag mig ingenting och upplevelsen är slående, det här känns som framtida standardformatet för PC gaming! Märker heller inte av något flimmer, har inga problem med betraktningsvinkeln och G-sync funkar problemfritt.

Köpte från Elgiganten så jag kan lämna tillbaks om jag vill men tror detta kommer bli en keeper

Permalänk
Medlem

Någon som har denna skärm som kan svara mig vad gäller response time? I inställningarna finns det high, medium, low och off. Vilken ska man välja för minst response time? High response time vill man ju obv inte ha, men får känslan av att det är omvänd skala pga att det lägsta är Off, vilket indikerar att inställningen är "anti" response time. Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Någon som har denna skärm som kan svara mig vad gäller response time? I inställningarna finns det high, medium, low och off. Vilken ska man välja för minst response time? High response time vill man ju obv inte ha, men får känslan av att det är omvänd skala pga att det lägsta är Off, vilket indikerar att inställningen är "anti" response time. Någon som vet?

high är high overdrive, inte high response time. high ger lägst responstid men ger overshoot, alltså att det kan bli visuella artifakter runt objekt. min förståelse är att high är bästa inställningen i lägre fps med gsync/freesync och medium är bäst runt 144. för min del föredrar jag high eftersom medium känns lite långsam när man kommer ner i lägre fps, så jag kör med high just nu.

https://youtu.be/1hMAw8xCd0Y?t=154

om videon säger emot mig så lita på den, jag kommer nog ihåg fel då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

High ger bäst responsetime och minst blur. Du kan jämföra skillnaden själv på testufo.com/ghosting

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar! Någon som vet varför min skärm vägrar köra 144hz i alla upplösningar utom 2560x1080? Kör på ett R9 390, så fattar varför den inte kan dra 3440x1440 i 144hz, men varför BARA den res? Kör CS i 4:3 men den vägrar gå över 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Tack för bra svar! Någon som vet varför min skärm vägrar köra 144hz i alla upplösningar utom 2560x1080? Kör på ett R9 390, så fattar varför den inte kan dra 3440x1440 i 144hz, men varför BARA den res? Kör CS i 4:3 men den vägrar gå över 100hz

Vad kör du för kabeltyp? Displayport? hdmi?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av erkkkken:

Är inte helt säker men kan det inte vara så att ditt R9 390 använder sig av DisplayPort v1.2?

https://www.cablematters.com/blog/DisplayPort/displayport-1-4...

Så med andra ord måste du fixa ett nytt grafikkort som har en DisplayPort v1.4 för att fixa 3440x1440 i 144hz.
DP 1.2 fixar max 2560x1440 i 144Hz.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

Är inte helt säker men kan det inte vara så att ditt R9 390 använder sig av DisplayPort v1.2?

https://www.cablematters.com/blog/DisplayPort/displayport-1-4...

Så med andra ord måste du fixa ett nytt grafikkort som har en DisplayPort v1.4 för att fixa 3440x1440 i 144hz.
DP 1.2 fixar max 2560x1440 i 144Hz.

Mvh Paw

Fullt medveten om detta, men det var inte frågan. Jag spelar CS i 4:3 stretched, typ 768p eller vad det nu kan bli. Den vägrar pusha 144 i det heller. Den enda res över huvudtaget som kan ha 144 är just 2560x1080.

Permalänk

Har fått hem skärmen nu och är hur nöjd som helst. vilken svärta (tkr jag) och jevlar vad snabb den är. sjukt prisvärd! Och ja som nån i forumet har sagt. Den är lite vinglig. Men har du ett stabilt bort är det inga problem.

Ni som har den. Har ni några supertips på inställningar en bör ha?