Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Era dummaste köp? Behöver inte vara datorrelaterade grejor enbart 🙂

Permalänk
Medlem

Era dummaste köp? Behöver inte vara datorrelaterade grejor enbart 🙂

Lets face it. Alla har vi väl genom årens lopp gjort ett eller annat köp man i efterhand inte direkt kände var så genomtänkt.
Bidrar med mitt mest ogenomtänkta köp. Playstation Classic...var snabb på att förhandsboka ett ex och ville ha det så fort det kom. Några veckor efter release gick det väl att få tag på för under 500:- har jag för mig? Ni kan ju se hur mycket jag gav för mitt
Nu står den mest bara i bokhyllan och samlar damm...
Har ni andra några dåliga inköp ni vill dela med er av?

Behöver ej vara datorrelaterade köp
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Köpte en Volvo 940 LTT årsmodell 96 som jag skulle ha som pendlarbil och för lite vintersladd. Köpte den för 13k och hade den i 1 år innan besiktning sade stopp. Fick ut 4250kr vid försäljning (motorvärde). (mitt fel att jag inte kollade under bilen vid köp).
Köpte paintballutrustning för ca 15k, användes i 1 säsong i Svenska division 3 och ligger nu i källaren.

IT-mässigt? Ingen aning, mina vänner säger antingen "du köper för mycket" eller "hur fan hittade du den rean?". Svaret på båda är oftast Sweclockers och impuls.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Xbox one x.
Har kanske 5 timmar spelat på det.
Tänkte jag skulle vila händerna istället för att använda tangentbord/mus, men alla spel jag var intresserad av fanns på dator med kontrollerstöd. Därav blev boxen liggande.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Behöver inte enbart vara IT/data relaterat, fritt öppet för tolkning

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

I år. En mac som inte klarar av Big Sur.

Permalänk
Medlem

Som norra europas största impulsshoppare så är exemplen så många att jag inte håller räkningen.
Men på rak arm så kan jag komma på den där supersjyssta Slowcookern som skulle revolutionera matlagningen..
Den ligger fortfarande i kartongen oöppnad 2.5 år efter inköp....

Visa signatur

The more people i meet, the better i like rattlesnakes

Permalänk
Medlem

Ekonomiskt dummaste köpet, definitivt en saab 9-3 ss året innan saab gick in kånken. Gav 72 000 för den, körde ett år, fick nytt jobb med tjänstebil och sålde av den för 34 000kr. Smärtsam värdeminskning. Dumt köp av något som ej används, definitivt min nysatsning på Scalextric bilbana när jag blev nostalgisk och ville ha en bad ass uppsättning på hemmaplan Är med i en pappagrupp som kör Carrera 1:32 Digital, med en bana på ca 40m med dynamiska filbyten, pit stop med mera.. sjukt roligt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Köpte mig en fin classisk cresent sport, original sadel och växlar i toppskick, va ganska dyrt men underbar att cykla på. Första veckan gick en av växelkuggarna sönder, ena bromsvajern är sliten och behöver bytas, efter några veckor gick bakaxeln, nu står den där och väntar på att bli renoverad. Bara för att det saknas rost betyder det inte att det inte är slitet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddr:

Som norra europas största impulsshoppare så är exemplen så många att jag inte håller räkningen.
Men på rak arm så kan jag komma på den där supersjyssta Slowcookern som skulle revolutionera matlagningen..
Den ligger fortfarande i kartongen oöppnad 2.5 år efter inköp....

Åh du borde verkligen packa upp den!
Jag har en slowcooker som jag inte använder allt för ofta men när jag väl gör det är det så himla skönt.
Brukar slänga i ett helt paket frysta kycklingbröst, lite lök, bbq-sås och massa krydda. Låt det puttra i 6-8 timmar medan du njuter av din lediga lördag. 15 minuter innan det är klart så hackar du lite grönsaker och öppnar ett paket tortillabröd - vips så har du pulled chicken som smakar himmelskt!

Permalänk
Medlem

Jag kommer få mycket hat för detta här haha, men en sneakerrobot för ett antal tusen som är totalt oanvänd är väl ett av mina dummare köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Jag kommer få mycket hat för detta här haha, men en sneakerrobot för ett antal tusen som är totalt oanvänd är väl ett av mina dummare köp

En vad? Sneakerrobot? 😐

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

En vad? Sneakerrobot? 😐

Google told me it was some kind of cheats

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Mitt sämsta köp senaste åren var faktiskt en PS4 Pro, köpte den i samband med att FF15 släpptes för 4 år sedan, körde väl ca 20 timmar innan jag ledsnade. Användes väl sedan kanske 10 timmar till tills dess jag köpte FF7R nu i våras och då fick den se 35-40 timmars användning till. Köpte sedan Spider-man men spelade bara några timmar innan jag var less på främst laddtider och att PS4:an låter som om den ska lyfta från skrivbordet.
PS4:an har garanterat kostat mer per spelad timme än den senaste spelburken (som kostade norr om 20k).
Innan dess var det nog en 720p Samsung plasma ca 2007, ett tungt as med tjock glasskiva för 25000:-, där panelen sa "poof" efter 2 år och 2 månader (dvs 2 månader efter garantins utgång).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DozeN:

Jag kommer få mycket hat för detta här haha, men en sneakerrobot för ett antal tusen som är totalt oanvänd är väl ett av mina dummare köp

Vad är en sneakerrobot?

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

En systemkamera med tillhörande objektiv för 10 000. Köpte den för ca ett halvår sen och har kanske tagit 10 kort hittills. Nu står den i bokhyllan men har inte velat sälja ifall jag får för mig att använda den någon gång framöver 😅

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

En vad? Sneakerrobot? 😐

Skrivet av Cyne:

Vad är en sneakerrobot?

Yup, sådana folk påstås använda för att köpa tex PS5 eller grafikkort (vilket inte stämmer här i Sverige dock, fanns inga bots för det alls typ), fast för skor som är den riktiga marknaden. PS5 och GPUer är bara något vissa av dem som köper skor på samma sätt hoppat på. Basically limiterade skor eller kläder med hög efterfrågan som säljs för 1.5x-20x av orginalpriset, den här marknaden har funnits i 5-10år och är den stora anledningen till varför PS5 och GPUer säljs med vinst, vilket ingen verkar veta haha. Finns en del som lever på detta och tjänar miljoner genom att ha många bottar och tjäna hundratusentals kronor vid ett skosläpp

Permalänk
Medlem

Det är lungt gubbar. Vad ni än köpt/gjort, så kan det inte vara dummare än mig. När jag va ung, så va inte ekonomi min starka sida kan vi säga. Jag va inne på OnOff, ifall ni kommer ihåg den butiken. Jag ser en fantastiskt fin "Ferrari" laptop, kommer inte ihåg vilka som gjorde den. Men jag tror den kostade mig 18k ungefär. På nåt vis så fick jag den på avbetalning. Tror inte ens jag hade ett jobb faktiskt. Men efter en vecka så kom jag på att jag har ju inte alls råd med här datorn, så jag sålde den för typ 10k. hahahahahaha! Det där med öppetköp va inget jag visste om då.

Det gör ont att ens berätta om det här, trots att det är typ 22 år sen eller nåt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Hehe. Kommer ihåg dom där Acer? Ferrari laptopsen man såg i butiker och suktade efter 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Det är lungt gubbar. Vad ni än köpt/gjort, så kan det inte vara dummare än mig. När jag va ung, så va inte ekonomi min starka sida kan vi säga. Jag va inne på OnOff, ifall ni kommer ihåg den butiken. Jag ser en fantastiskt fin "Ferrari" laptop, kommer inte ihåg vilka som gjorde den. Men jag tror den kostade mig 18k ungefär. På nåt vis så fick jag den på avbetalning. Tror inte ens jag hade ett jobb faktiskt. Men efter en vecka så kom jag på att jag har ju inte alls råd med här datorn, så jag sålde den för typ 10k. hahahahahaha! Det där med öppetköp va inget jag visste om då.

Det gör ont att ens berätta om det här, trots att det är typ 22 år sen eller nåt.

Nästa gång kan du testa att kasta in pengarna på en globalfond istället! Hade du gjort det hade du nu haft 60 000 kr efter skatt

Permalänk
Master of Overkill

Senaste jag köpte något jag ångra va jag nog typ 14 och köpte en sån där dyr leksaks robbot boll som knappt funka för 900kr

En sån fast första edition.

Jag ångrar typ aldrig mina köp ^^ venne känns konstigt.
Edit : Jo jag ångra mitt köp av steelseries 840 wireless headset va ren skit.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd

Dead Space 3 köpte jag först till Xbox när det släpptes, spelade det aldrig.

Sen köpte jag det på PC ett tag senare för att spela co-op med en polare, gick aldrig att ansluta så blev inget heller.

Är nog enda spelet jag köpt 2 gånger och har 0 minuter spelade

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag sålde min Amiga 500 med en massa schyssta spel och grejor, och för en väsentlig del av pengarna så köpte jag en radiostyrd båt som var riktigt värdelös och användes ungefär en gång. Jag var ung och dum (kanske 14?) men jag lärde mig i alla fall lite om att fundera om jag köper något är något som jag faktiskt kommer att använda.

Permalänk
Medlem

En steg 2 (eller 3?) trimmad Volvo S40 årsmodell... 98 tror jag.

Köpte den för 42k, plöjde ner lite pengar i den, främst i form av nytt batteri och nya däck. Nånstans mellan 5-10k. Använde den väldigt lite och sålde den efter 2-3 år för 27k.

Edit: Wow.. kollade upp gamla ägaruppgifter och jag hade den bara i 1 år. Det var det jävligaste

Permalänk
Avstängd

Inte ett köp egentligen men jag ångrar att jag tog ett löneavdrag (på runt 1500) för att få en Galaxy S10 som jobbtelefon istället för ytterligare en Iphone. Android är jag nöjd med men själva telefonen är så ömtålig att jag nu på några månader har spräckt alla glasen, framsida, baksida och kameraglas.

En stor del av anledningen till att jag tog denna var också att den hade dubbla simkortsplatser så jag slapp bära med mig två telefoner, vilket funkar som det ska men det gör ju också att jag inte riktigt kan lämna jobbet när jag inte jobbar liksom. Ska jag ha min telefon med mig så har jag också jobbtelefonen med mig, får mail och all hets.

Dessutom har IT begränsat telefonen så den inte funkar för en del saker, till exempel kan jag inte ta bort eller öka timeout på skärmlåset så mitt AR-headset går inte att använda för skärmen låser sig innan man hinner komma igång. Jag kan heller inte välja det skärmlås jag vill utan bara de godkända av IT. IT har också möjlighet att övervaka mig, radera min data och tvinga fram diverse saker som byte av lösenord för mina personliga saker med jämna mellanrum. Sen funkar ju inte företagsgrejerna som de ska ändå, har aldrig fått en notifikation från (den företagsspecifika) authenticator-appen som jag ska vid varje ny inloggning exempelvis.

Permalänk

Kommentarer överflödiga..

Permalänk
Medlem

Red Dead Redemption 2 utan tvekan. Älskade ettan, älskade GTA 4+5. Nu jäklar!

Köpte spelet på release dagen till PS4a= 700kr.

Men vänta nu, kan ju inte spela på PS4a när PRO finns.

Köpte en PS4a pro på marknaden som jag aldrig fick = 4000kr
Polisen la ner ärendet, tack för den. Kanske en karriär för mig då ingen verkar bry sig?

Köpte en PRO i butiken = 4000kr

Installerade spelet på PS4an och spelade en timme. Hmm, det kommer ju till PC snart.

Köper till PC = 600kr

Men vänta nu, det är ju inte så kul med GTX 1080.

Köper GTX 2080 TI = 12000kr

Spelade 4 timmara och tröttnade, svårt att hitta tiden som pappa.

Så totalt 21300kr för något som aldrig användes på riktigt...
PS4an har stått orörd sen dess, 2080 TI har spelat annat, men mest spel som klarar sig med GTX 1080 typ Slay The Spire, Diabotical, Overwatch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Inte ett köp egentligen men jag ångrar att jag tog ett löneavdrag (på runt 1500) för att få en Galaxy S10 som jobbtelefon istället för ytterligare en Iphone. Android är jag nöjd med men själva telefonen är så ömtålig att jag nu på några månader har spräckt alla glasen, framsida, baksida och kameraglas.

En stor del av anledningen till att jag tog denna var också att den hade dubbla simkortsplatser så jag slapp bära med mig två telefoner, vilket funkar som det ska men det gör ju också att jag inte riktigt kan lämna jobbet när jag inte jobbar liksom. Ska jag ha min telefon med mig så har jag också jobbtelefonen med mig, får mail och all hets.

Dessutom har IT begränsat telefonen så den inte funkar för en del saker, till exempel kan jag inte ta bort eller öka timeout på skärmlåset så mitt AR-headset går inte att använda för skärmen låser sig innan man hinner komma igång. Jag kan heller inte välja det skärmlås jag vill utan bara de godkända av IT. IT har också möjlighet att övervaka mig, radera min data och tvinga fram diverse saker som byte av lösenord för mina personliga saker med jämna mellanrum. Sen funkar ju inte företagsgrejerna som de ska ändå, har aldrig fått en notifikation från (den företagsspecifika) authenticator-appen som jag ska vid varje ny inloggning exempelvis.

Det borde finnas inställning för att stänga av ena simkortet. Kan man ju göra från 17-08 isåfall.
Jag körde min S10+ utan företagsportal (deras styrning) i 1.5 år till nu när dem har fixat två separata modes. Så dem styr enbart för "work-appar" och den biten. Visserligen var det tvång på skärmlås (inget tidskrav och enbart ej mönster) men det kan jag leva med. Kör fingeravtryck, ögon och kod.
Dem kan wipea telefonen med mera men enbart företagsappar/info utan mitt godkännande. Med mitt godkännande kan de wipea allt remote. Låsa telefonen kan de dock göra med min närmsta managers godkännande.

Alla spel man köpt men aldrig spelat är ju oftast ett dåligt köp... Försöker iaf spela igenom dem största för att få bort backloggen innan jag köper nytt. Cyberpunk 2077, vi ses vid jul eller nån gång 2021!

Mitt PS4 pro skulle jag inte säga är ett dumt köp men mina tidigare roommates har använt det mer än jag.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Ett par Vibram fivefingers ( tunn tåsko) när det var populärt.
Använt en gång i 10 minuter inomhus. Nu ligger de i en låda i garderoben och aldrig använts sedan dess

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

I ljuset av exemplen i den här tråden framstår mitt Voodoo Rush som ett rent kap!

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Livsnjutare 😎

Haha vilken underbar tråd
Denna skall följas! 👏

Återkommer med några utav mina dummaste köp...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •