Pfsense och dns uppslag på hostname mellan vlan?

Permalänk
Medlem

Pfsense och dns uppslag på hostname mellan vlan?

Kör en router med pfsense och har ett gäng interfaces på den pga VLAN. Då jag vill tillåta viss trafik mellan vlan:en så hade det vart smidigt om man kunde använda hostname för dns-uppslag. Detta fungerar men bara på saker som ligger på samma interface. Finns det nåt sätt att göra så att dns uppslag från VLAN 1 på hostname i VLAN 2 resolvas, utan att behöva ha en extern dns-server?

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Har du tillåtit DNS-traffik i brandväggen för VLAN:en?

Jag har en regel för mitt gäst-VLAN för att tillåta åtkomts till pfSensen-DNS:en, som ser ut såhär:

Permalänk
Medlem

Hm, där sa du nåt. Varje vlan pekar på sitt eget subnäts dns. Kanske funkar om alla pekar på samma. Måste testa.

Visa signatur

"Say unto thine own heart, I am mine own redeemer"
Don't touch me when I'm crazy of that airplane glue

Permalänk
Medlem

Ja, jag tror det funkar bäst om du väljer "This firewall (self)" som Destination.

Edit.
Men det hänger ju ockå såklar på hur du har satt upp DNS Resolver, och vilka Network Interfaces som får andvända DNS Rsolver.Som Som default är ju All vald, men om du har valt något/några specifika interface där så fungerar ju DNS:en bara för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkBob:

Hm, där sa du nåt. Varje vlan pekar på sitt eget subnäts dns. Kanske funkar om alla pekar på samma. Måste testa.

Hur gick det?