5900x, Asus Crosshair Dark Hero VIII vägrar boota

Permalänk
Medlem

5900x, Asus Crosshair Dark Hero VIII vägrar boota

Hej,

Jag fick igår kväll efter tre månaders väntan på delar äntligen ihop den nya burken (minus grafikkort såklart).
Den kommer dock ej ens in i BIOS (ingen POST).
Samtliga kylare, fläktar och ARGB på moderkort+gpu fungerar.

Första gången jag bootade lyste ARGB på minnena i slot B1 och B2 och felkod 06 visades.
Nästa gång jag testade efter att ha låtit burken vara igång en minut, lyste enbart ARGB från minnet i slot B1.

Jag testade sedan att ta ut två minnen och enbart köra slots B2+A2, enligt moderkortmanualen.
Då hände två saker:
Inget av minnenas ARGB lyste och en annan felkod (21) visades nu.
Felkod 21 finns inte ens specificerad i manualen...

Jag testade sedan samtliga stickor, en åt gången i samtliga slots och varje gång visas felkod 21.
Jag testade sedan att demontera och montera om cpu-kylaren utan framgång. Denna gång med alla fyra stickor i visades felkod 21, inte 06 och inga minnen lyste.

CMOS clear gör ingen skillnad.

Det finns ingen nyare version av BIOS till moderkortet, då det är splirrans nytt.
Det enda jag kan komma på nu är att det är något faktiskt fel på cpu eller moderkort.
Att samtliga fyra DIMMs skulle vara kassa känns långsökt och varför skulle isf felkoden ändras och minnena inte längre lysa.

Alla moderkortets nio skruvar är för övrigt i och jag kan inte se någon anledning till kortslutning eller liknande.
Allt annat går ju dessutom igång.
Oavsett felkod så lyser LED för fel gällande DIMM (gul färg), men vad jag läst så kan det bero på att något fel med cpu/moderkort/installation kan göra så att DIMM-lanes inte fungerar och att det därför lyser gult, även om det inte är felkällan).

Komponenter:
5900x
Asus Crosshair Dark Hero VIII
G.Skill TridentZ Neo DDR4-3800 C14 QC - 32GB (F4-3800C14Q-32GTZN)
Corsair AX1000 V2 / 1000W / 80+ Titanium
Asus 1070ti Strix (från tidigare burken, fungerar)
Lian Li PC-O11 Dynamic / Tempered Glass - Svart
Arctic Liquid Freezer II - 360mm
Ett antal Silverstone Air Blazer 120R fläktar

Sjukt lost nu och väntar en timma ikö till Webhallens chat, som troligen inte kan hjälpa mig ändå.

Alla tips uppskattas starkt!

specade minnet närmare. CMOS clear gör ingen skillnad.
Permalänk
Medlem

Testade nu att boota utan minnesstickor alls och fick fortsatt felkod 21, så det lutar väldigt starkt åt cpu eller moderkort.
Jag får demontera cpu igen och kika närmare efter eventuella pins som ser trasigaut eller liknande.

Permalänk
Medlem

Enligt Asus hemsida finns det ju en ny bios 3003 som släpptes i måndags där en av punkterna är "New CPU support".
Är du helt säker på att det är den moderkortet har?

Permalänk
Medlem
Skrivet av barden82:

Testade nu att boota utan minnesstickor alls och fick fortsatt felkod 21, så det lutar väldigt starkt åt cpu eller moderkort.
Jag får demontera cpu igen och kika närmare efter eventuella pins som ser trasigaut eller liknande.

Inga pins eller liknande skadade.
Det lutar väl åt RMA på moderkort eller cpu, får fråga Webhallen vilken av dem, men ingen av dem finns i lager, så det blir väl att vänta någon månad gissar jag /sigh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Enligt Asus hemsida finns det ju en ny bios 3003 som släpptes i måndags där en av punkterna är "New CPU support".
Är du helt säker på att det är den moderkortet har?

Den bios-versionen verkar vara till den vanliga (gamla) Hero, men jag läste igenom resten av den tråden och det var några där som hade Dark Hero och testat.
Folk verkade ha alla möjliga fel, men olika fel, med olika BIOS versioner.

Jag letade på ASUS officiella sida och hittade inga BIOS alls där till Dark Hero, men jag får söka igen=)

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av barden82:

Den bios-versionen verkar vara till den vanliga (gamla) Hero, men jag läste igenom resten av den tråden och det var några där som hade Dark Hero och testat.
Folk verkade ha alla möjliga fel, men olika fel, med olika BIOS versioner.

Jag letade på ASUS officiella sida och hittade inga BIOS alls där till Dark Hero, men jag får söka igen=)

Tack för tipset!

https://rog.asus.com/motherboards/rog-crosshair/rog-crosshair...
Om det är den här du har så verkar det ju finnas två olika bios, ett från 16 november och ett från 7 december.

Det borde stå på en klisterlapp på kartongen vilken version som skeppats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

https://rog.asus.com/motherboards/rog-crosshair/rog-crosshair...
Om det är den här du har så verkar det ju finnas två olika bios, ett från 16 november och ett från 7 december.

Det borde stå på en klisterlapp på kartongen vilken version som skeppats.

Tack jag hittade det nya BIOS nu och ska testa det.
Det står tyvärr inget på kartongen gällande vilken version som det skeppats med.

Permalänk
Medlem

Den gick igång efter uppdatering av BIOS!
Woho!

Det verkar som att en sticka faktiskt är defekt, för den var släckt och vid POST hittades enbart 24gb.
Då jag bytte plats på den och en annan hittades enbart 16gb, men nu ska Windows installeras, så får jag felsöka RAM senare.

Tack för hjälpen<3

Permalänk
Medlem

Alltså....det står ju på de flesta sidor att b550 och x570 moderkorten måste ha senaste BIOS för att kunna använda ryzen 5000 propparna.
Gott att det löste sig 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard