Permalänk

5900x Överklockning

Tja!,

Håller på att klocka min 5900x manuellt, eftersom jag är trött på all jädra värme

Jag har lyckats få den stabil på 1.125v, 4400Mhz. Alla värden PPT, SOCPower, TDC och EDC är bra här (EDC maxxar på 140A, vilket är standard).

Om jag däremot ökar till 1.2v. 4600mhz så är alla värden fortfarande bra, förutom EDC som maxxar på 76% av 280A, vilket ger 213A, vilket är en bra bit över 140A (standard). Är detta något att vara nojig över, eller bara tuta och köra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du bör kunna få all core till 4500-4600 på max 160A i t ex Cinebench R23, medan Prime95 kommer kräva mer. Om ditt moderkorts VRM orkar 200A och din kylning håller processorn på rimlig nivå så är det väl bara att köra antar jag?

Notera dock att såvida du inte sätter Dynamic OC Switching så är du låst till den klockan även i single core, vilket inte är så kul när en 5900x gladeligen boostar till 4900-5000 single core utan att man ens rör volten. Själv tänker jag att så länge all core boostar till 4400+ så sätter jag ingen manuell klocka, även om det hade givit mig typ 100-200 MHz till.

Jag har själv ett relativt VRM-svagt moderkort eftersom OC inte är något stort fokus, men eventuellt relaterat till det: En lite dryg grej är att jag får blåskärm först när den ska skala ner från hög last, vilket nu hänt mig i både single core- och all core-tester. En timme eller mer i fullt tryck med prime95 går bra, men en minut efter jag avbrutit testet krashar den. Jag är dock ny på Ryzen så jag har säkert gjort nån rookie-blunder.