Telia: "5G-nätet ska täcka 99 procent av befolkningen"

Permalänk
Proffsmoddare

Ser fram mot detta. Under sommaren när alla var ute i sommarstugor iom corona istället för utomlands så gick vårat 4G ner till kryphastighet. Enligt han på supporten var det överbelastat. Under de vakna timmarna var det mellan 0.1-1mbit och sent på kvällen natten gick det upp igen till normala hastigheter på ca 10-20 mbit.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Den rika 1% eliten klarar sig som vanligt undan.
Resten av befolkningen kommer att hjärntvättas av 5G strålningen......

Permalänk
Medlem

Det mest intressanta med 5G är låg fördröjning. Det öppnar upp för realtidsstyrning av olika saker, bilar, robotar etc. Många av de andra tillämpningarna går att köra kostnadseffektivt över andra tekniska uppkopplingar redan idag.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aka_The_Barf:

Med tanke på att jag inte alltid har 4g täckning än så är frågan hur långtid det kommer ta? 10g lär vara ute innan dom nått 99% av befolkningen och då är 5g något folk inte ens vill ha i nödfall.
Har jag även fattat 5g rätt så är räckvidden rätt kort vilket betyder många master

När har du inte 4G menar du? Senast jag inte hade 4G så var det på Kebnekaise för 2 år sen. Hela resan upp från södra Sverige var det inga problem. Kollar man täckningskartor så finns 4G i princip överallt där 3G finns.

Du får det att låta som att 4G inte är väl utbyggt, vilket inte stämmer alls.

5G kan ha både bättre och sämre täckning än 4G beroende på vilka frekvenser man använder.

Permalänk
Medlem

Vilket värdelöst påstående från Telia. Självklart kan man säkert fixa 5G i de flesta städer, det går nog ganska snabbt men att prata om att vi ska ha det över hela landet, snälla vi har ju usel 2G täckning ute på landet ibland. Notera jag pratar om vanlig mobiltelefon. Inte utrustning, externa antenner osv.

Om det är något man borde satsa pengar på så är det att bygga ut täckningen, dvs förbättra 2G, 3G och även 4G. Se till att få fram fiber till alla mobilmasterna för alla operatörer. Bygg ut 4G ordentligt så vi får mer fart på befintlig teknik. Se till att äska pengar från staten så att vi kan fortsätta bygga ut fibernätet så mycket som möjligt.

Jag tycker stadsnätsföreningar och kommunen på mindre orter har ide torka. Där man ekonomiskt sett aldrig kommer bygga ut fibernät för det är glesbygd. Varför inte satsa på fiber till WiFi master (typ som mobilmaster) så kan folk köra WiFi länkar över 5Ghz på sista sträckan och på det viset få mycket snabbare bredband till sin hus. Det är ju bättre än att vara utan uppkoppling och ger bra hastigheter med dagens teknik. Jag har själv kört med en 5Ghz Ubiquiti PTP länk under flera år för att mata ut bredband till en plats som inte har fiber. Funkar utmärkt och fort går det, samt kostar inget jämfört med mobildata över 4G nätet.

Permalänk
Medlem

Får knappt in 4G men ok.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

När har du inte 4G menar du? Senast jag inte hade 4G så var det på Kebnekaise för 2 år sen. Hela resan upp från södra Sverige var det inga problem. Kollar man täckningskartor så finns 4G i princip överallt där 3G finns.

Du får det att låta som att 4G inte är väl utbyggt, vilket inte stämmer alls.

5G kan ha både bättre och sämre täckning än 4G beroende på vilka frekvenser man använder.

När drar man gränsen?
Vid ingen täckning alls eller när bandbredden är så låg att funktionaliteten i praktiken ej finns?
Att försöka streama MotoGP på tåget mellan Göteborg och Stockholm är ingen rolig historia.
Jag har försökt många gånger och ibland får man helt enkelt vänta några kilometer.

Här är många platser på västkusten där man bör välja operatör efter var man bor om man vill kunna ringa när man är hemma.
Om man nu inte tycker det är roligt att gå ut i trädgården varje gång man skall ta ett samtal. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

NMT eller bojkott

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Är denna strålning skadlig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är denna strålning skadlig?

Vi hoppas det. Annars är det ju onödigt och täcka så stor del av Sverige.

Vi satsar också på att få en testversion av 6G nätet aktivt mellan 2021-2022 på Månen då vi har många kunder där.
Vi kan då skicka upp fler sateliter i omloppsbana och då täcka området mellan månen och jorden.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Är denna strålning skadlig?

Svaret i denna teknikforum är ett rungande nej men inte fan tänker jag lita på något globalisterna så ömt vurmar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Vi hoppas det. Annars är det ju onödigt och täcka så stor del av Sverige.

Vi satsar också på att få en testversion av 6G nätet aktivt mellan 2021-2022 på Månen då vi har många kunder där.
Vi kan då skicka upp fler sateliter i omloppsbana och då täcka området mellan månen och jorden.

Strålning från mobiltelefoner är inte hälsosamt heller men enligt något gränsvärde är det inte skadligt. Att folk vill täcka större delen av sverige har enligt mig inget med om att vara hälsosamt eller ej, det handlar om pengar så som så många andra beslut i detta samhälle. Miljöpåverkan och hälsa har sällan största prioritet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Megacrash:

Är denna strålning skadlig?

5G är inte strålning - det blir lite som att säga kanal4-strålning.

5G är ett kommunikationsprotokoll. Häri bestäms regler för hur avsändare och mottagare kan och får kommunicera. Vad som får sägas, hur hälsningsfraser ser ut, hur starkt respektive sida får prata och ska kunna höra, hus snabbt man får prata, hur snabbt man måste kunna lyssna, på vilka frekvenser kommunikationen sker - med mera.

Kommunikation över 5Gprotokollet kan göras på flera olika frekvenser. Däribland 900mhz som även används av 3G och 4Gbandet. Även frekvenser kring... 2,7 ghz (om jag inte minns fel) ska användas initialt vilket typ är samma frekvenser som idag används av 4Gnätet i Sverige.

Längre fram kommer även högre frekvenser användas för 5G än vad våra befintliga mobilnät använder i dagsläget. Det ser initialt ut att bli frekvenser som i nuläget används exempelvis för satellitTV. Frekvenserna är inte nya här heller. Tvärt om är frekvenserna både välkända - och använda sedan länge.

De senaste 100 åren har det plöjts ner ofantliga mängder pengar i att undersöka både användningsområden och risker kring de olika banden för elektromagnetisk strålning. Militären och privata sektorn har länge visat intresse. Men även universiteten och sjukvården. Det vi har hittat tydliga bevis på är att strålning med väldigt hög frekvens - över ca 750 terraherts (alltså precis ovanför synligt ljus) så börjar strålningen bli farlig i låga doser. Denna strålning kallar vi joniserande strålning. Vi har solida belägg för att låga nivåer av denna strålning är skadlig för oss. Exempelvis röntgenstrålning och UVljus.

Sänker vi frekvensen lite så kommer vi till synligt ljus och då är strålningen i Inte skadligt i lägre doser. Strålningen är ickejoniserande. Ännu lägre frekvenser i lägre terrahertzspannet är infrarött ljus. Sänker man frekvensen ännu mer så börjar mikrovågsbandet.
Man kan väl säga som så att vi de senaste 100 åren inte hittat solida belägg för att ickejoniserande strålning på någon frekvens är farlig i låga doser. Så det verkar onekligen vara ofarligt. Vetenskapen kommer emellertid aldrig kunna bevisa ickeexistens så något absolut bevis på ofarlighet kommer vi aldrig kunna uppnå - för någonting.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem

Värt att lägga till det @Söderbäck skriver är att energin per foton för synligt ljus vid 750 THz (eller 750 000 GHz) alltså är 750000/2.7 = 277 778 gånger kraftfullare än de i 2.7 GHz 5G. När vi kommer till de högsta frekvenserna som kommer användas i stadsmiljö, runt 39 GHz enligt Wikipedia, så är alltså synligt ljus fortfarande c:a 19230 gånger kraftfullare.

Först när vi kommer upp en bit i energinivåer som är över synligt ljus (UV) så finns det belägg för att det kan ha farliga effekter, såsom att orsaka cancer och andra cellförändringar.

Den totala energin man kan förvänta sig "bada i" från 5G är förstås också väldigt långt mindre än den nivån vi tar emot i synligt ljus, även om man sitter inomhus med halvkass belysning.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Hjälp! Covid invaderar.

/s

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

5G är inte strålning - det blir lite som att säga kanal4-strålning.

5G är ett kommunikationsprotokoll. Häri bestäms regler för hur avsändare och mottagare kan och får kommunicera. Vad som får sägas, hur hälsningsfraser ser ut, hur starkt respektive sida får prata och ska kunna höra, hus snabbt man får prata, hur snabbt man måste kunna lyssna, på vilka frekvenser kommunikationen sker - med mera.

Kommunikation över 5Gprotokollet kan göras på flera olika frekvenser. Däribland 900mhz som även används av 3G och 4Gbandet. Även frekvenser kring... 2,7 ghz (om jag inte minns fel) ska användas initialt vilket typ är samma frekvenser som idag används av 4Gnätet i Sverige.

Längre fram kommer även högre frekvenser användas för 5G än vad våra befintliga mobilnät använder i dagsläget. Det ser initialt ut att bli frekvenser som i nuläget används exempelvis för satellitTV. Frekvenserna är inte nya här heller. Tvärt om är frekvenserna både välkända - och använda sedan länge.

De senaste 100 åren har det plöjts ner ofantliga mängder pengar i att undersöka både användningsområden och risker kring de olika banden för elektromagnetisk strålning. Militären och privata sektorn har länge visat intresse. Men även universiteten och sjukvården. Det vi har hittat tydliga bevis på är att strålning med väldigt hög frekvens - över ca 750 terraherts (alltså precis ovanför synligt ljus) så börjar strålningen bli farlig i låga doser. Denna strålning kallar vi joniserande strålning. Vi har solida belägg för att låga nivåer av denna strålning är skadlig för oss. Exempelvis röntgenstrålning och UVljus.

Sänker vi frekvensen lite så kommer vi till synligt ljus och då är strålningen i Inte skadligt i lägre doser. Strålningen är ickejoniserande. Ännu lägre frekvenser i lägre terrahertzspannet är infrarött ljus. Sänker man frekvensen ännu mer så börjar mikrovågsbandet.
Man kan väl säga som så att vi de senaste 100 åren inte hittat solida belägg för att ickejoniserande strålning på någon frekvens är farlig i låga doser. Så det verkar onekligen vara ofarligt. Vetenskapen kommer emellertid aldrig kunna bevisa ickeexistens så något absolut bevis på ofarlighet kommer vi aldrig kunna uppnå - för någonting.

Bra skrivet men vill påpeka att det finns belägg för DNA skada av UV ljus via en mekanism som inte är jonisering:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pyrimidine_dimer

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muji:

Bra skrivet men vill påpeka att det finns belägg för DNA skada av UV ljus som är ickejoniserande:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pyrimidine_dimer

UV är inte ickejoniserande; de högre frekvenserna är joniserande.

Citat:

Gamma rays, X-rays, and the higher ultraviolet part of the electromagnetic spectrum are ionizing, whereas the lower ultraviolet part of the electromagnetic spectrum and all the spectrum below UV, including visible light, nearly all types of laser light, infrared, microwaves, and radio waves are considered non-ionizing radiation. The boundary between ionizing and non-ionizing electromagnetic radiation that occurs in the ultraviolet is not sharply defined, since different molecules and atoms ionize at different energies.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Svårt att täcka 90 procent av landets yta därifrån kanske...

Behövs inte, det löser vi med avfolkning.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

UV är inte ickejoniserande; de högre frekvenserna är joniserande.

Jo, det är jag medveten om. Pyrimidine dimer är en typ av DNA skada som orsakas av UV ljus via en mekanism annan än jonisering.

Edit: Ser att det finns ett syftningsproblem i mitt första inlägg

Permalänk
Medlem

Väck mig när Telia täckt 90% av ytan i Arjeplogs kommun. Hade varit skönt att slippa walkie talkies som backup på skoterturerna.

Dock ett effektivt sätt att slippa mobilsäljarna, då nära nog ingen kan garantera täckning i Delliknäs

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Väck mig när Telia täckt 90% av ytan i Arjeplogs kommun. Hade varit skönt att slippa walkie talkies som backup på skoterturerna.

Hahahah

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muji:

Jo, det är jag medveten om. Pyrimidine dimer är en typ av DNA skada som orsakas av UV ljus via en mekanism annan än jonisering.

Edit: Ser att det finns ett syftningsproblem i mitt första inlägg

Aha, jo, jag läste det på det andra sättet.
Jag visste inte heller att den möjligheten fanns utan trodde snarare att definitionen på joniserande var att den hade energi nog för att orsaka någon slags kemiska reaktioner öht.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

tror den där sista procenten kommer vara en "SL Procent" och innehålla typ 600.000 personer

// LZ

Permalänk
Medlem

99% av befolkningen, typ 70% av Sverige då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hade gärna sett nästan det motsatta, att man byggde ut ett lågfrekvensnät (kanske runt 50 MHz eller så - gamla TV-bandet) med ambitionen att ge täckning för tal och sms på i princip hela landets yta. 97-98 procent ungefär, djupa fjälldalar i princip som skulle sakna täckning.

Skrivet av cyklonen:

700 MHz, ja, men då är det ju ingen skillnad mot dagens nät. Bandbredden kommer i bästa fall att vara ungefär samma. Så bara nytt namn på gammal sak.

Det egentliga 5G, som är den extrema högkapacitetsvarianten, där är det nåt hundratal meter som gäller, vilket innebär miljarder basstationer/master för att få täckning.

Att bara byta namn för att få nåt att verka nyare är rätt oärligt.

Skrivet av Aka_The_Barf:

Med tanke på att jag inte alltid har 4g täckning än så är frågan hur långtid det kommer ta? 10g lär vara ute innan dom nått 99% av befolkningen och då är 5g något folk inte ens vill ha i nödfall.
Har jag även fattat 5g rätt så är räckvidden rätt kort vilket betyder många master

Skrivet av Aka_The_Barf:

Så 5g kan vara slöare än tex 4g i vissa fall för att tex kunna ha ett område med täckning med mindre master?

5G är som många andra i tråden sagt en samling av flera tekniker. Vissa lågfrekventa med lång räckvidd i gamla tv-band och befintliga 3G/4G-band. Sen tillkommer nya frekvensband i den andra extrema änden av spektrat: en del extremt högfrekventa tekniker som är över vanlig wifi i frekvens. Dessa är främst till för extremt begränsade platser med extrem densitet (tågstationer, tunnelbana, idrotts-stadion, etc...)

Den stora gemensamma faktorn är dock extremt mycket lägre latenser på grund av det nya protokollet och mycket bättre radioteknik. Detta kommer leda till ungefär dubblerad användbar bandbredd i de befintliga banden och rappare anslutningar även i de fall där bandbredden är lägre på pappret (på grund av lägre latens och bättre räckvidd)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

När har du inte 4G menar du? Senast jag inte hade 4G så var det på Kebnekaise för 2 år sen. Hela resan upp från södra Sverige var det inga problem. Kollar man täckningskartor så finns 4G i princip överallt där 3G finns.

Du får det att låta som att 4G inte är väl utbyggt, vilket inte stämmer alls.

5G kan ha både bättre och sämre täckning än 4G beroende på vilka frekvenser man använder.

Det är bra men täcker inte överallt och är beroende på operatör. hemma hos damens föräldrar mellan uppsala och sala så hade jag när jag hade operatören tre endas edge vilket var extremt dåligt. hemma hos bror min ett par mil utanför bålsta får han och jag nöja mig med 3g men han har nu skaffat fiber och har bra wifi istället.
så det beror på både operatör och var man är. utefter stora väga så är det oftast bra täckning, mindre bebodda områden kan det vara lite si och så.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5G är som många andra i tråden sagt en samling av flera tekniker. Vissa lågfrekventa med lång räckvidd i gamla tv-band och befintliga 3G/4G-band. Sen tillkommer nya frekvensband i den andra extrema änden av spektrat: en del extremt högfrekventa tekniker som är över vanlig wifi i frekvens. Dessa är främst till för extremt begränsade platser med extrem densitet (tågstationer, tunnelbana, idrotts-stadion, etc...)

Den stora gemensamma faktorn är dock extremt mycket lägre latenser på grund av det nya protokollet och mycket bättre radioteknik. Detta kommer leda till ungefär dubblerad användbar bandbredd i de befintliga banden och rappare anslutningar även i de fall där bandbredden är lägre på pappret (på grund av lägre latens och bättre räckvidd)

Fast det är ju inte så noga på mobiler. Vem märker om latensen går från säg 0.1 sek till 0.05 sek när man surfar på SweC?

Det hade varit betydligt bättre om de såg till att få täckning för tal och sms över 90 procent av landets yta först. Gissar att det är mindre än 70 procent i dag. Enorma radioskuggsområden även i ganska befolkade platser. Jag bor i Göteborg och kan hitta platser HELT utan mobiltäckning bara 15-20 min bort med bil. Alltså, det går inte ens att ringa.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Vilket värdelöst påstående från Telia. Självklart kan man säkert fixa 5G i de flesta städer, det går nog ganska snabbt men att prata om att vi ska ha det över hela landet, snälla vi har ju usel 2G täckning ute på landet ibland. Notera jag pratar om vanlig mobiltelefon. Inte utrustning, externa antenner osv.

Om det är något man borde satsa pengar på så är det att bygga ut täckningen, dvs förbättra 2G, 3G och även 4G. Se till att få fram fiber till alla mobilmasterna för alla operatörer. Bygg ut 4G ordentligt så vi får mer fart på befintlig teknik. Se till att äska pengar från staten så att vi kan fortsätta bygga ut fibernätet så mycket som möjligt.

Jag tycker stadsnätsföreningar och kommunen på mindre orter har ide torka. Där man ekonomiskt sett aldrig kommer bygga ut fibernät för det är glesbygd. Varför inte satsa på fiber till WiFi master (typ som mobilmaster) så kan folk köra WiFi länkar över 5Ghz på sista sträckan och på det viset få mycket snabbare bredband till sin hus. Det är ju bättre än att vara utan uppkoppling och ger bra hastigheter med dagens teknik. Jag har själv kört med en 5Ghz Ubiquiti PTP länk under flera år för att mata ut bredband till en plats som inte har fiber. Funkar utmärkt och fort går det, samt kostar inget jämfört med mobildata över 4G nätet.

5G är en samling tekniker som på sikt ska ersätta generation 2, 3, och 4. Alla egenskaper angående räckvidd, effektivitet, bandbredd, frekvensområden och antalet enheter per mast är extremt mycket bättre. Allt det du säger här kan alltså utföras med 5G och alltså bli bättre på alla sätt i alla situationer så länge du har en enhet som kan ta emot signalerna.

Skrivet av Barak:

När drar man gränsen?
Vid ingen täckning alls eller när bandbredden är så låg att funktionaliteten i praktiken ej finns?
Att försöka streama MotoGP på tåget mellan Göteborg och Stockholm är ingen rolig historia.
Jag har försökt många gånger och ibland får man helt enkelt vänta några kilometer.

Här är många platser på västkusten där man bör välja operatör efter var man bor om man vill kunna ringa när man är hemma.
Om man nu inte tycker det är roligt att gå ut i trädgården varje gång man skall ta ett samtal. =P

Du känner dig inte lite bortskämd när du behöver vänta några kilometer med att streama videoströmmar dynamiskt till din enhet du har i fickan när du åker tåg i tunnlar och obygd? Till och med gotlandsfärjan har ju internet nästan hela överfarten nu för tiden. Det kommer nog bli bättre ska du se, men det är inte ekonomiskt med 100% täckning med full mottagning på alla ställen en person kan vara...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeVvE:

Bra med 5G, då får jag slut på min månadspott på sekunder ist för minuter.

Trycker du på bredbandskollen hela tiden eller?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det är ju inte så noga på mobiler. Vem märker om latensen går från säg 0.1 sek till 0.05 sek när man surfar på SweC?

Det hade varit betydligt bättre om de såg till att få täckning för tal och sms över 90 procent av landets yta först. Gissar att det är mindre än 70 procent i dag. Enorma radioskuggsområden även i ganska befolkade platser. Jag bor i Göteborg och kan hitta platser HELT utan mobiltäckning bara 15-20 min bort med bil. Alltså, det går inte ens att ringa.

Latensen gör att du kan vara 10 gånger fler per mast och det gör anslutningar mer stabila (att återuppta en dålig anslutning vid svag mottagning till exempel)

5G har dessutom lägre frekvensband att tillgå (gamla analoga tv-band) som kommer just förbättra täckningen på landsbygden och förbättra de saker du klagar på här (långt bättre än 2G är planen). Denna räckvidd kommer dock med priset av lägre bandbredd, men det är inte hela världen...

Det kommer aldrig vara ekonomiskt försvarbart att få 100% teckning, men 5G kommer definitivt hjälpa.