Grafikkort till gammal dator

Permalänk

Grafikkort till gammal dator

Har en gammal datorlåda från 2014 med trasigt grafikkort som står här och skräpar, och funderar på om det går att göra något av den. Den har ett Gigabyte B85M-DS3H mATX-moderkort (https://www.inet.se/produkt/1903022/gigabyte-b85m-ds3h-matx) och nätaggregat på 500W.

Vilket är det bästa grafikkortet som kan installeras i den? Helst något som fortfarande går att köpa i nyskick.

Permalänk
Medlem

För att svara på din konkreta fråga: Det bästa grafikkortet som kan installeras och köpas i nyskick.
RTX 3090 alternativt Radeon RX 6900 XT.

Det var förmodligen inte det du menade däremot. Vilket är det mest lämpliga grafikkortet?
Det beror på vad du har för CPU skulle jag påstå, vem vet... det kanske sitter en i7 4790K i det där moderkortet.

Visa signatur

Varför jag har 7st gaming-datorer och en server? outdated
För att jag och familjen gillar datorer, kolla själv

Permalänk
Medlem

Övriga specifikationer? CPU, RAM?

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk

Tack för svaret! Jag har som kanske märks dålig koll, så jag antog att de senaste korten krävde ett nytt moderkort eller mer ström eller så.

Processorn är Intel Core i5 4570S 2.9 Ghz (Haswell), och 8 GB RAM.

Permalänk
Medlem

Ja de korten drar en del ström.
Ett 1660 Super kan vara kortet som du letar efter.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, RTX 5080