Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag kan sätta rätt många pengar på att Albon får vara kvar. Helt enkelt för att Rödabullen annars skulle peka ett stort f-you till sitt driver development program. Och utöver det så lär väl den thai-ägda delen av redbull fortsatt vilja se en thailändsk f1-förare.

Jag tror också Albon stannar. Men av en annan anledning: Vad hjälpte det att byta ut Pierre? Han gjorde inte bra ifrån sig i Redbull-bilen men är uppenbarligen en fantastisk förare. Så vad hjälper det att byta förare den här gången också. Men.

  • Sergio är en ännu bättre förare än Alex Albon

  • Sergio hade varit en fantastiskt bra andraförare som kan knuffa Verstappens konkurrenter nedåt i tabellen. Pierre och Alex har inte lyckats. Men om någon kan måste det väl vara Checko?

  • Sergio kanske kan erbjuda sponsor-pengar också från Mexiko. Albon har mig veterligen inga sponsorer. Jag vet att de rika topp tre laget sällan söker sponsrade förare. Men varför inte? Det är inga summor att fnysa åt direkt. Carlos Slim, liksom!

Permalänk
Medlem

Lägger mitt bet på Perez faktiskt. 😜

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem

Lägger mitt bet på att Albon ryker. Om RB ska ta kampen om konstruktörsmästerskapet på allvar så kan de inte hålla på och lalla runt med en förare som i enstaka race kan agera andraförare och i resten fajtas med mittfältet. Verstappen är bra, men inte bra som Albon får honom att framstå som.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Jag tycker det blir intressant att se hur bra Ricciardo, Sainz och Vettel lyckas i sina nya stall. Av de tre hade Vettel en dålig säsong jämfört med stallkompisen, och jag tror han får det lättare mot Stroll som är ojämn. Sainz kommer få det svårare mot Leclerc, men Sainz känns som en oerhört stabil förare och plockar höga poäng kontinuerligt. Ricciardo vs Norris blir intressant. Norris är snabb, men lite ojämnare i loppen jämfört med Sainz. Om Ferrari skärper sig kan Sainz ha gjort en bra flytt, men Mclaren just nu ser bra ut.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Fulci:

Jag tycker det blir intressant att se hur bra Ricciardo, Sainz och Vettel lyckas i sina nya stall. Av de tre hade Vettel en dålig säsong jämfört med stallkompisen, och jag tror han får det lättare mot Stroll som är ojämn. Sainz kommer få det svårare mot Leclerc, men Sainz känns som en oerhört stabil förare och plockar höga poäng kontinuerligt. Ricciardo vs Norris blir intressant. Norris är snabb, men lite ojämnare i loppen jämfört med Sainz. Om Ferrari skärper sig kan Sainz ha gjort en bra flytt, men Mclaren just nu ser bra ut.

Hoppas bara Mclaren kan hålla samma eller även bättre nivå nästa år när dom går över till Mercedes-motorer. Jag som Mclaren-fanboy är lite orolig över att dom ska tappa prestanda för att chassit inte matchar motorn så pass bra osv. Det kommer troligen inte hända men vill bara inte att dom ska hamna i samma sits som det blev under Honda-eran (eller mer Alonso-eran).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Dagens grej: EA köper Codemasters. Påverkar antagligen Formel 1 -spelet längre fram.
https://www.cnbc.com/2020/12/14/ea-to-buy-racing-game-develop...

Nyhetstips @loevet @wittwang @Jacob

Vill du kunna köra på softs? Toppen, det blir 9,99€

Permalänk
Medlem

Går ju inte ha kvar Albon. Han får inte ut ens nära max ur bilen. De får försöka hitta en med liknande körstil som Max helt enkelt. Behöver inte va Sergio Perez nödvändigtvis.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk

Om det visar sig att Ferrari är lika kassa som i år så får Albon sitta kvar. Men ifall Ferrari och McLaren hotar kommer Perez köra.

Permalänk
Medlem

https://www.essentiallysports.com/f1-news-ross-brawn-hints-at...

“None of us know how much Michael is able to understand. But if he had been part of that, and let’s pray and hope that one day he might, because that would be very, very special,” the current F1 Managing Director added.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Om det visar sig att Ferrari är lika kassa som i år så får Albon sitta kvar. Men ifall Ferrari och McLaren hotar kommer Perez köra.

Hur menar du då, kommer RB vänta tills efter första racet i Melbourne innan de bestämmer vem som ska få köra?

Permalänk
Skrivet av Blomman90:

Hur menar du då, kommer RB vänta tills efter första racet i Melbourne innan de bestämmer vem som ska få köra?

Precis. Kanske till och med så illa att de får varsitt race och utvärderar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Precis. Kanske till och med så illa att de får varsitt race och utvärderar.

Inte en chans. Man hade ju då vingklippt vem det är blir. Vi kommer ha ett svar innan testningen för 2021 säsongen börjar. Och tanken kommer vara att göra allt för att få den utvalda föraren att fungera

Permalänk
Medlem

Min gissning är att Perez kommer köra hos Red Bull med Albon som reserv/testförare.

Albon har inte presterat enligt förväntningar, sen går det att disskutera inställningar/körbarhet på bilen som kan vara inställd för en körstil som Verstappen gillar.

En av många parametrar som är viktig för teamen är att båda förarna gillar att köra på någorlunda lika sätt, enklare att ställa in bilen efter det och "felsöka" när bilen inte presterar enligt förväntningarna.

Permalänk
Medlem

Fler och fler rykten från normalt relativt säkra och insatta källor säger ju att det bara är en tidsfråga innan det meddelas att Perez blir Red Bulls andreförare 2021, och Albon ser ut att i så fall bli reservförare.
Till skillnad mot Gasly så har Albon fått hyfsat gott om tid att utvecklas och försöka bevisa att han är rätt man för uppdraget, samtidigt så har han lite otur att det råkar vara en sådan rutinerad förare som Perez som finns tillgänglig. I jämförelse med andra förare som är, eller hade kunnat vara aktuella, så hade Albon antagligen varit ett bättre val.

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Inte en chans. Man hade ju då vingklippt vem det är blir. Vi kommer ha ett svar innan testningen för 2021 säsongen börjar. Och tanken kommer vara att göra allt för att få den utvalda föraren att fungera

Det finns en liten chans även om den är långsökt.

2021 är typ samma bil.
Albon har fått 1+ 0,5 på sig och Red Bull har fått ish resultaten man kan förvänta sig.
När Ferrari är snabba så behövs de att man är 2 mästare i 3dje snabbaste bilen.
Liksom Bottas slutar allt från 2-5 i bästa bilen vilket betyder att, har man 3dje snabbaste bilen och är 2:a förare behöver man vara Max Verstappen nivå. För att eventuellt i bästa fall gå om Ferrari.
Albon är gratis.

Den enda anledningen till varför Perez behövs är om Ferrari har likvärdigt material som RB och det får vi inte veta förrän det är dags. Nu förutsätter jag att McLaren och AM inte riktigt får till bilen.

I F1 är det stallen som har makten och det kan bli skitiga kontrakt. Så det kan bli att man har Albon, och Perez som backup. RB är ju kända för att byta förare under säsong och Perez vill fortfarande köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Det finns en liten chans även om den är långsökt.

2021 är typ samma bil.
Albon har fått 1+ 0,5 på sig och Red Bull har fått ish resultaten man kan förvänta sig.
När Ferrari är snabba så behövs de att man är 2 mästare i 3dje snabbaste bilen.
Liksom Bottas slutar allt från 2-5 i bästa bilen vilket betyder att, har man 3dje snabbaste bilen och är 2:a förare behöver man vara Max Verstappen nivå. För att eventuellt i bästa fall gå om Ferrari.
Albon är gratis.

Den enda anledningen till varför Perez behövs är om Ferrari har likvärdigt material som RB och det får vi inte veta förrän det är dags. Nu förutsätter jag att McLaren och AM inte riktigt får till bilen.

I F1 är det stallen som har makten och det kan bli skitiga kontrakt. Så det kan bli att man har Albon, och Perez som backup. RB är ju kända för att byta förare under säsong och Perez vill fortfarande köra.

Horner har själv sagt att man tar med sig ca 60% av 2020 bilen till 2021 så att säga typ samma bil är lite missvisande även om konceptet är lika.
De säger även själva att ett beslut ska komma i dagarna om vem som kör.

Ska RB ta Perez bör dem göra det direkt om de faktiskt vill få ut något vettigt av det snarare än att kasta förare in och ut med några race på sig att prestera och hoppas att saker bara landar rätt.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Horner har själv sagt att man tar med sig ca 60% av 2020 bilen till 2021 så att säga typ samma bil är lite missvisande även om konceptet är lika.
De säger även själva att ett beslut ska komma i dagarna om vem som kör.

Ska RB ta Perez bör dem göra det direkt om de faktiskt vill få ut något vettigt av det snarare än att kasta förare in och ut med några race på sig att prestera och hoppas att saker bara landar rätt.

Jag spekulerar bara nu, att det kanske är så att de 60% kanske är delar som är för dyra att utveckla om till 1 säsong. De 60% kanske står för mesta delen av prestandan.

Ja alltså jag håller med att för att få bäst förutsättningar måste föraren vara med från början. Men som Mercedes visade så är en bra bil en bra bil och Russel kunde efter en helg prestera relativt högt.

Därför så behöver inte RB tvunget erbjuda Perez massa pengar utan kan styra villkoren. Teamet vill ju ha Albon bara han presterar. Så RB kan ju säga till Perez att han är backup om Albon inte klarar av de. Sen får Perez acceptera eller inte. Perez kan tyvärr inte argumentera för att han garanterar RB bättre resultat än Albon och ska ha betalt.

Så därför om jag varit RB, erbjudit Perez att köra om det visar sig att Albon inte levererar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Jag spekulerar bara nu, att det kanske är så att de 60% kanske är delar som är för dyra att utveckla om till 1 säsong. De 60% kanske står för mesta delen av prestandan.

Ja alltså jag håller med att för att få bäst förutsättningar måste föraren vara med från början. Men som Mercedes visade så är en bra bil en bra bil och Russel kunde efter en helg prestera relativt högt.

Därför så behöver inte RB tvunget erbjuda Perez massa pengar utan kan styra villkoren. Teamet vill ju ha Albon bara han presterar. Så RB kan ju säga till Perez att han är backup om Albon inte klarar av de. Sen får Perez acceptera eller inte. Perez kan tyvärr inte argumentera för att han garanterar RB bättre resultat än Albon och ska ha betalt.

Så därför om jag varit RB, erbjudit Perez att köra om det visar sig att Albon inte levererar.

Med tanke på Perez backning så tror jag faktiskt inte RB skulle behöva betala honom någonting. Tror isf det är mer problem med exponering av Perez sponsorer t.ex.

En annan vinkel kan också vara att Perez inte vill köra i RB till villket pris som helst och istället själv väljer att avstå. Han har så mkt erfarenhet och resultat att han nog gärna inte är en uttalad andreförare med sämre villkor

Ang Mercedes och Russell jämförelsen så är ju RB uttalat en väldigt svårkörd bil och det är redan 2 förare som "misslyckats" prestera där. Jag tror att Perez skulle hantera det bättre men risken finns ändå att det inte blir riktigt så som man skulle vilja om Perez kommer in.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Med tanke på Perez backning så tror jag faktiskt inte RB skulle behöva betala honom någonting. Tror isf det är mer problem med exponering av Perez sponsorer t.ex.

En annan vinkel kan också vara att Perez inte vill köra i RB till villket pris som helst och istället själv väljer att avstå. Han har så mkt erfarenhet och resultat att han nog gärna inte är en uttalad andreförare med sämre villkor

Ang Mercedes och Russell jämförelsen så är ju RB uttalat en väldigt svårkörd bil och det är redan 2 förare som "misslyckats" prestera där. Jag tror att Perez skulle hantera det bättre men risken finns ändå att det inte blir riktigt så som man skulle vilja om Perez kommer in.

Precis, det är mycket som måste klaffa och det enda man vill åt är Perez sportsliga resultat vilket vi vet i F1 inte kommer i första hand.
Det är en stor faktor de med bilen som gör att jag inte tror RB är redo att satsa 100% på Perez och Albon 0%.

Jag tror de kommer handla om ifall Perez kan acceptera sämre villkor och då menar jag att det finns en risk att Albon ska få chansen först i ett sådant kontrakt.

Återigen jag bara spekulerar

Permalänk
Medlem

Nederländsk media rapporterar att Perez är klar för RB, sägs bli officiellt under dagen.
länk

Will buxton skrev på twitter igår att det skulle hända grejer idag också.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell & Frog Mini
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • DT 700 Pro X • Schiit stack

Permalänk
Skrivet av Zmt:

Nederländsk media rapporterar att Perez är klar för RB, sägs bli officiellt under dagen.
länk

Will buxton skrev på twitter igår att det skulle hända grejer idag också.

Då var det klart nu. Perez ersätter Albon som istället blir reservförare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Då var det klart nu. Perez ersätter Albon som istället blir reservförare.

Jajjemen. Precis som många andra nyheter den senaste tiden så är det väntat. Men ack så spännande! 2021 ser ut att bli ett år fullspäckat av ovissheter mellan förarpar.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Då var det klart nu. Perez ersätter Albon som istället blir reservförare.

Här är källa;
https://twitter.com/redbullracing/status/1339934780549455873

Permalänk
Medlem

Inget är 100% klart innan vi får ett officiellt uttalande, men Perez till Red Bull verkar vara lika säkert som förlängning för Hamilton hos Merc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Inget är 100% klart innan vi får ett officiellt uttalande, men Perez till Red Bull verkar vara lika säkert som förlängning för Hamilton hos Merc.

Det är officiellt. Se länk ovan.

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Inget är 100% klart innan vi får ett officiellt uttalande, men Perez till Red Bull verkar vara lika säkert som förlängning för Hamilton hos Merc.

Det har vi väl dock fått gällande Perez?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En hel del förare som byter stall till 2021. Blir intressant att se hur de och ersättarna presterar. Perez lär väl ha få skrivit på någon form av "prestanda klausul" i kontraktet.

Permalänk
Medlem

Alltså hur kul hade det inte varit om Hamilton valde att inte fortsätta och se alla förare få panik och dra sig ur sina kontrakt för att signa för Mercedes? 😂

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trombley:

Det är officiellt. Se länk ovan.

Skrivet av evil penguin:

Det har vi väl dock fått gällande Perez?

Usel timing på mitt inlägg, inget hade kommit innan jag började skriva men såg det några minuter efter.

Permalänk

Stort jävla grattis till Perez. Vilken resa för att nu få chansen att förhoppningsvis slåss om en VM-titel.

Drömmer man högt kanske han till och med får köra 2022 och RB fixar bästa bilen som passar Perez bättre än Max.