Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag har köpt Yamaha C4 och M70 för 200 kr och ett par Mårten design Miles för 1000 kr så jag är personligen övertygad om att det går att få tag på extremt mycket bättre högtalar/förstärkarkombinationer än det Logitech erbjuder för överkomliga pengar, har köpt en del sämre prylar också som går att kombinera till ljudsystem som totalt kommer att kosta under 2000 kr så för mig är det självklart att undvika bottenskrapet och leta på begmarknaden.
Det finns också en hel del mindre högtalare som inte är så stora men åtminstone är så stora att de fungerar till skillnad från Logitechs, och det går även att hitta vettigare aktiva system (typ de jag tidigare länkade) om man inte vill ha separat enheter.
Jag har oerhört svårt att förstå de som hävdar att Logitech låter korrekt, vad har ni för referenser, hur har systemen gett er en illusion av att ni inte lyssnar på återgiven musik hemma ?

Det är nog ingen som direkt som hävdat att de låter "korrekt". Och vad du menar med återgiven hänger jag inte med på.

Permalänk

Han syftar nog på ett systems möjlighet att inte bara återge en någorlunda platt frekvensgång, utan också återskapa den rumsinformation som finns på en inspelning.

En livespelning, gärna upptagen med två mikrofoner, återgiven med ett vettigt system, tar tillvara på den tidsinformation som finns i musiken. Det är alltså möjligt att höra ungefär vem som stått var på en scen osv.
Samma sak går att uppnå genom panorering vid en studioinspelning. Man ger musiken en dimension till.

Men, idag pratar man ju ofta mono-högtalare, och musiken förflyttas till bakgrunden medan en annan huvudsyssla, typ matlagning, tar plats. Inget fel med det i sig.

Men om man då tänker sig ett datorsystem som man får anta ska placeras så det ger goda förutsättningar, är det synd att man faller på målsnöret. Systemet lider av samma problem som är så vanligt, dvs att överlappet mellan sub och satelliter fungerar dåligt. Inte bara får man en svacka i frekvens, utan tidsfel kan också uppstå. Detta bryter illusionen och förstör ljudbilden.

Förstår att man kan välja bort det. Absolut. Men, om man nu vill ha ett system som är BRA på musik så kanske man ska ta med det i beräkningarna åtminstone. Musik är mer än "fet bas" om man säger så, även om det är sjukt kul att dunka på ibland också.

Jag vill inte klanka ner på systemet i fråga alltför mycket, kan absolut se fördelen med smidighet osv.

Men jag tycker inte heller att man omvänt ska förneka att det har stora nackdelar som kommer vara kvar oavsett prislapp.

Visa signatur

.:bjorn

Permalänk
Medlem

Hej var Jerry24 här igen.

mrqaffe du, jag gick in och läste i olika musik butiker på nätet om andra olika högtalare.
mrqaffe dom högtalarna hade fått dåliga betyg och kommentarer både från experter och vanligt folk som kan musik och gillar musik.

mrqaffe jag läste exempel om monitors på 8 eller på mer tums.
Ett var bland annat Argon Audio Forte A4 .

mrqaffe jag läste om den på Ljud och Bild på internet. och den var testad, av Ljud och Bild .

Den hade fått bra betyg men även dåliga betyg med i hur bra den var. Av Ljud och Bilds personal som Testat den. O även vanligt folk.

Och då är ju detta ändå en Hifi högtalare så då kan ju även dessa få dåliga betyg och recensioner faktiskt.
//
Visst fanns andra Hifi högtalare som hade fått bra hög betyg. 👍
Men fanns faktiskt fler andra Hifi högtalare som hade fått ännu sämre betyg. I olika Tester etc. av olika musik butiker. ☝☝

Så här stog det.: Test Av Ljud Och Bild
Betyg:
✅ Detaljerat och öppet ljud med utmärkt bas och fint perspektiv till ett pris som borde vara högre. Trådlös överföring.

❌Begränsat ljudtryck. Man kan helt enkelt inte få djupbas från ett 4-tums baselement. Ingen USB-ingång.

Så spelar ingen roll finns bra högtalare och dåliga högtalare. För du och jag kan väl räkna ut att det finns varken någon dator högtalare ellet golvhögtalare, som är bättre eller sämre än någon annan dator högtalare, eller golvhögtalare för den delen.

Alla högtalare har sin unikhet. Sen tror jag faktiskt det spelar mycket stor roll på vad man har för ljudkort i datorn eller tv.n För man kopplar ju ändå ihop högtalarna med datorn eller TV.n väl ?

Eller hur stor rumm man har och hur man placerar högtalarna väl också. För att kunna låta optimalt bra med.
.
Mrqaffe jag har faktiskt lyssnat på Logitech Z5500 och Logitech Z906 dom låter inte så dåliga som du har beskrivit ju.

Enligt mig är det mycket bra ljud och bas. Inga förfrängningar , eller att basen gör det .

Nej det är grymmt bra högtalare med. Fast det inte är några Hifi högtalare dessa.
//
mrqaffe så att enbart att Logitech, och Cerwin Vega är dåliga högtalare köper jag inte. 🙄🤨

För jag har fått sanningen att även andra högtalare till och med rena Hifi högtalare kan få dåliga betyg, och recensioner. Till och med av experter på musik inom musik branschen.

Mrqaffe sen att man gillar olika modeller av högtalare etc är ju en helt annan sak. Men det betyder inte att den enes är bättre, än den andres

Exempel: om Kalle har en Cerwin Vega XL-215 och Tintin har en Dali XL 218 .
betyder inte att Tintins högtalare är bättre än Kalles. Kalles kan ju vara lika bra också eller tvärt om Tintins lika bra som Kalles.
//
Det är ju också hur personen själv upplever musiken med. .
//
mrqaffe Vi kan ju ta annat exempel detta har inte med musiken att göra men tar som exempel bara.
///
Jag har Ford på 350 hk och Peter exempel, har en Volvo på 300hk .

Men det betyder inte att min Ford är snabbare än Peters . Peters kan vara lika snabb fast han har lägre Hästkrafter än min Ford.

Han kan ju ha andra finneser som gör att Peters bil är lika snabb som min Ford etc. Fast min Ford har många finneser med.

// mrqaffe det är lite samma som med musiken att Logitech kan vara minst lika bra som en monitor 8 tums högtalare eller en Dali högtalare som är av Hifi kvalitet.

Bara att Logotech eller Cerwin Vega inte är av Hifi kvalitet tror jag.

Men för det betyder inte att den spelar dåligt o har dåligt ljud etc. För det.

Förstår du mig hur jag menar.

Logitech och Cerwin Vega har faktiskt fått bra och även Topp betyg av olika säljare på , musik butiker av. för att dessa högtalare är bra.

Logitech Z906 och även logitech Z500 har ju fått bra betyg och varit med i BÄST I TEST av olika musik butiker.

Logitech Z906 och Z5500 tror jag har varit med i bästa datorhögtalare om det var 2018 och 2019 till och med. Av musik butiker.
//

Men hur som helst Jag kommer att kolla på Logitech och Cerwin Vega ändå . Även adra högtalare kanske också. Jag hittar förr eller senare bra högtalare till mig.

---- mvh Jerry24. Tack för mig
👍👍🙃🙂☝

Permalänk
Medlem

Jerry, detta beror ju på att man generellt jämför högtalare i samma kaliber.....
Logitech jämförs just tex inte med ett par Usher Audio för 500.000kr, utan man jämför äpplen med äpplen.

Sen kan du ju knappast jämföra "experter" på tex elgiganten med experter som inriktar sig på att sälja hifiprodukter för flera hundra tusen.
Självklart kommer alla på Elgiganten eller vart du nu går som säljer Logitech säga att det är det bästa som finns för att få dem sålda och självklart kommer det finnas recenssioner som säger att även Usher Audios högtalare är kass jämfört med ett par Focal Utopia för 2.000.000kr.

Permalänk
Medlem

Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Jerry24.

Actually_Jonas.

Det var inte på Elgiganten dom hade testat Logitech det var på Ljud & Bild på internet via internet köp.

Sen expert det kan man ju säga är dom som säljer eller är experter på musik.

För dom kan ju mer än vad du eller jag eller någon annan gör.

Jag kan ju inte kalla mig Expert på musik när jag inte är det. Eller någon annan heller. Bara för att man i illussion tror det och vill göra säg bättre än vad man vill vara och är.
..
Bara om du är Expert på det om rådet och mycket intresserad eller kan musik och om högtalare till 100%. Eller har jobbat med musik och ljud.
Precis som säljare gör med. Dom blir ju som experter.

Då kan jag ju säga till dig som exempel kan du mycket om rymden ?

Men det tror jag inte du kan , men om du frågar en expert eller någon som är mycket intresserad av rymden kan han eller hon, nog 100% mer än vad du kan om det området.

Jerry 24. ☝

Permalänk

Test är vad någon annan tycker utifrån just den personens preferenser.
Du kommer ändå inte komma ifrån dess ljudkvalitet. Det är svårt att jämföra äpple mot päron.
En studio högtalare inom samma prisklass kanske ger mer utslag. Det går inte att jämföra logitech mot billigaste Dali.
Prova stäng av suben på logitech och spela sedan upp en blues låt i 16/44.1 då CD kvalitet. Prova jämföra det. Kan lova dig att det mer komplexa materialet kommer låta dåligt på logitech systemet. Det är där biten ligger I en bättre högtalare. En bättre högtalare kan återskapa precis som det är tänkt. Ju högre upp i pris dessto bättre upp till ett visst pris för sedan pratar vi enbart märke.

Permalänk
Skrivet av Jerry24:

Jerry24.

Actually_Jonas.

Det var inte på Elgiganten dom hade testat Logitech det var på Ljud & Bild på internet via internet köp.

Sen expert det kan man ju säga är dom som säljer eller är experter på musik.

För dom kan ju mer än vad du eller jag eller någon annan gör.

Jag kan ju inte kalla mig Expert på musik när jag inte är det. Eller någon annan heller. Bara för att man i illussion tror det och vill göra säg bättre än vad man vill vara och är.
..
Bara om du är Expert på det om rådet och mycket intresserad eller kan musik och om högtalare till 100%. Eller har jobbat med musik och ljud.
Precis som säljare gör med. Dom blir ju som experter.

Då kan jag ju säga till dig som exempel kan du mycket om rymden ?

Men det tror jag inte du kan , men om du frågar en expert eller någon som är mycket intresserad av rymden kan han eller hon, nog 100% mer än vad du kan om det området.

Jerry 24. ☝

Ljud och bild får du bara ta med en nypa salt och peppar. Du kan ej lita blint på tester. Du måste höra själv. Problemet är att den faktiska datan över ljudkurvan på logitech finns och visar något helt annat. Sådan data kan du hitta för de flesta högtalare. Visar styrkor och svagheter i själva frekvenserna som återgers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerry24:

Jerry24.

Actually_Jonas.

Det var inte på Elgiganten dom hade testat Logitech det var på Ljud & Bild på internet via internet köp.

Sen expert det kan man ju säga är dom som säljer eller är experter på musik.

För dom kan ju mer än vad du eller jag eller någon annan gör.

Jag kan ju inte kalla mig Expert på musik när jag inte är det. Eller någon annan heller. Bara för att man i illussion tror det och vill göra säg bättre än vad man vill vara och är.
..
Bara om du är Expert på det om rådet och mycket intresserad eller kan musik och om högtalare till 100%. Eller har jobbat med musik och ljud.
Precis som säljare gör med. Dom blir ju som experter.

Då kan jag ju säga till dig som exempel kan du mycket om rymden ?

Men det tror jag inte du kan , men om du frågar en expert eller någon som är mycket intresserad av rymden kan han eller hon, nog 100% mer än vad du kan om det området.

Jerry 24. ☝

Precis som ovan skriver är det bara att lyssna runt själv och känner du att det låter bra köp det.
Jag påstår bara att du inte blint kan lita på allt du läser och att man måste jämföra likvärdiga produkter.

Som någon tidigare har skrivit så får du pynta 1000kr för det fine. Då är det säkerligen bra prestanda för pengarna.
Men att tro att Logitech gör någon typ av HIFI-produkt som kommer smiska högtalartillverkare som endast jobbar med ljud på fingrarna är en dröm.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Hej var Jerry24 här igen.

mrqaffe du, jag gick in och läste i olika musik butiker på nätet om andra olika högtalare.
mrqaffe dom högtalarna hade fått dåliga betyg och kommentarer både från experter och vanligt folk som kan musik och gillar musik.

mrqaffe jag läste exempel om monitors på 8 eller på mer tums.
Ett var bland annat Argon Audio Forte A4 .

mrqaffe jag läste om den på Ljud och Bild på internet. och den var testad, av Ljud och Bild .

Den hade fått bra betyg men även dåliga betyg med i hur bra den var. Av Ljud och Bilds personal som Testat den. O även vanligt folk.

Och då är ju detta ändå en Hifi högtalare så då kan ju även dessa få dåliga betyg och recensioner faktiskt.
//
Visst fanns andra Hifi högtalare som hade fått bra hög betyg. 👍
Men fanns faktiskt fler andra Hifi högtalare som hade fått ännu sämre betyg. I olika Tester etc. av olika musik butiker. ☝☝

Så här stog det.: Test Av Ljud Och Bild
Betyg:
✅ Detaljerat och öppet ljud med utmärkt bas och fint perspektiv till ett pris som borde vara högre. Trådlös överföring.

❌Begränsat ljudtryck. Man kan helt enkelt inte få djupbas från ett 4-tums baselement. Ingen USB-ingång.

Så spelar ingen roll finns bra högtalare och dåliga högtalare. För du och jag kan väl räkna ut att det finns varken någon dator högtalare ellet golvhögtalare, som är bättre eller sämre än någon annan dator högtalare, eller golvhögtalare för den delen.

Alla högtalare har sin unikhet. Sen tror jag faktiskt det spelar mycket stor roll på vad man har för ljudkort i datorn eller tv.n För man kopplar ju ändå ihop högtalarna med datorn eller TV.n väl ?

Eller hur stor rumm man har och hur man placerar högtalarna väl också. För att kunna låta optimalt bra med.
.
Mrqaffe jag har faktiskt lyssnat på Logitech Z5500 och Logitech Z906 dom låter inte så dåliga som du har beskrivit ju.

Enligt mig är det mycket bra ljud och bas. Inga förfrängningar , eller att basen gör det .

Nej det är grymmt bra högtalare med. Fast det inte är några Hifi högtalare dessa.
//
mrqaffe så att enbart att Logitech, och Cerwin Vega är dåliga högtalare köper jag inte. 🙄🤨

För jag har fått sanningen att även andra högtalare till och med rena Hifi högtalare kan få dåliga betyg, och recensioner. Till och med av experter på musik inom musik branschen.

Mrqaffe sen att man gillar olika modeller av högtalare etc är ju en helt annan sak. Men det betyder inte att den enes är bättre, än den andres

Exempel: om Kalle har en Cerwin Vega XL-215 och Tintin har en Dali XL 218 .
betyder inte att Tintins högtalare är bättre än Kalles. Kalles kan ju vara lika bra också eller tvärt om Tintins lika bra som Kalles.
//
Det är ju också hur personen själv upplever musiken med. .
//
mrqaffe Vi kan ju ta annat exempel detta har inte med musiken att göra men tar som exempel bara.
///
Jag har Ford på 350 hk och Peter exempel, har en Volvo på 300hk .

Men det betyder inte att min Ford är snabbare än Peters . Peters kan vara lika snabb fast han har lägre Hästkrafter än min Ford.

Han kan ju ha andra finneser som gör att Peters bil är lika snabb som min Ford etc. Fast min Ford har många finneser med.

// mrqaffe det är lite samma som med musiken att Logitech kan vara minst lika bra som en monitor 8 tums högtalare eller en Dali högtalare som är av Hifi kvalitet.

Bara att Logotech eller Cerwin Vega inte är av Hifi kvalitet tror jag.

Men för det betyder inte att den spelar dåligt o har dåligt ljud etc. För det.

Förstår du mig hur jag menar.

Logitech och Cerwin Vega har faktiskt fått bra och även Topp betyg av olika säljare på , musik butiker av. för att dessa högtalare är bra.

Logitech Z906 och även logitech Z500 har ju fått bra betyg och varit med i BÄST I TEST av olika musik butiker.

Logitech Z906 och Z5500 tror jag har varit med i bästa datorhögtalare om det var 2018 och 2019 till och med. Av musik butiker.
//

Men hur som helst Jag kommer att kolla på Logitech och Cerwin Vega ändå . Även adra högtalare kanske också. Jag hittar förr eller senare bra högtalare till mig.

---- mvh Jerry24. Tack för mig
👍👍🙃🙂☝

Argon Audio Forte A4 testet https://www.ljudochbild.se/test/hogtalare/argon-audio-forte-a... är mycket positivt, Det är en liten högtalare med 4" bas (inte 8" eller nått som ger samma area som är det jag tycker är det man bör ha) och det påpekar de tydligt men det finns ju ingen kritik på nått sätt att den skulle ha dålig bas, bara att den inte kan gå särskilt djupt pga att det är en ganska liten högtalare.

Och jo det finns bättre och sämre högtalare men ljudkorten i sig påverkar idag inte ljudkvaliten särskilt mycket om de fungerar, det är små nyansskillnader det handlar om så länge inget är direkt felaktigt så att du ex har en massa störningar.

Ett rums akustik påverka ljudets kvalitet mer än dess storlek, storleken påverka däremot ljudkvantiteten men ett enormt stort rum är mycket enklare att få bra ljudkvalitet i än ett mindre men det kräver större prylar om du vill kunna spela starkt.

Jag tror faktiskt inte det finns någon aktiv monitor i 8" klassen idag som låter lika o-bra som någon Logitechhögtalare, jag har inte hört allt som finns men de vanligaste och i vart fall alla billiga (4-5000 kr klassen) låter bättre än allt Logitech har byggt med stor marginal.

Jag har aldrig sett ett seriöst test inklusive mätningar som ger Logitech eller Cerwin Vega bra betyg, däremot har jag hört en del ungdomar gilla dem men jag har aldrig hört någon som är musiker eller lite äldre och musikintresserad säga att de tycker att de låter bra. CV bruka ofta kommenteras för att de har röda kanter på basarna eller en mutter mitt i "dammkonen" på de gamla basarna snarare än ljudet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har lysnat på båda dagligen.
Hadde skälv (nu systern) Z906 till TV
Och brodern kör Z5500 till TV och har gjort de i många år nu.

Jag tycker att Z5500 låter bättre än Z906. Bättre i basen och klarare i ljudet för dialog. Och ja det låter bättre än morsans lite äldre Boze högtalare med Onkio reciver.
Men inte bättre än de jag har nu, dock är de okså mycket mycket dyrare.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerry24:

Så spelar ingen roll finns bra högtalare och dåliga högtalare. För du och jag kan väl räkna ut att det finns varken någon dator högtalare ellet golvhögtalare, som är bättre eller sämre än någon annan dator högtalare, eller golvhögtalare för den delen.

Väljer att citera en bit bara som jag vill adressera speciellt. Det finns bättre och sämre högtalare helt klart, det är ett faktum. Det finns gott om parametrar som en högtalare ska uppfylla rent tekniskt för att kunna återge källmaterialet och vara en god förmedlare av ljud. Det handlar dels om frekvenssvar, inkl en högtalares direktivitet vs frekvens och olika typer av distorsion etc.. Men det finns mer än så att bedöma utifrån, nog för att fylla en hel bok. Det finns högtalare för hundra tusen som har skrattretande dåliga prestanda, och högtalare för en tiondel med förvånansvärt goda, och självklart åter igen, tvärt om.

Problemet med billiga system som Z906 är att ett enda litet bredbandselement förväntas hantera ett väldigt stort frekvensområde, vilket den inte riktigt fixar. Det på grund av att det vore för dyrt att göra det 'rätt' med flera element, eller alternativt ett mer kapabelt enkelt element. Lägg sedan dit att det huseras i en för liten plastlåda utan någon vettig dämpning, så är det inte svårt att förstå varför det inte låter så bra, förutsättningarna fanns aldrig där från början.

Värt att tillägga är att bara för att folk är intresserade av musik, eller kan musik... Innebär det inte att de är kvalificerade ett bedöma en högtalares prestanda eller egenskaper. För detta krävs en viss insikt i både högtalardesign och akustik, samt utrustning för objektiv data. Det finns gott om duktiga recensenter, men minst lika många som inte har rätt kunskap eller referenser för att göra bedömningen.

Och medans högtalare självklart handlar en del om smak och tycke, anpassning till rum och annat så finns det i viss mån vedertagna riktlinjer för hur en välljudande högtalare som neutralt förmedlar källmaterialet bör fungera i sig.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Ska du ha ett 2.1 till dator och 5.1 till tv??

Gör tvärtom istället, beroende på vad du matar ut för källor via tv, så har du oftast inte ut flerkanaligt om du nu inte ska
köra via extern ex Bluerayspelare vid filmtittande, och kan du inte spela speciellt högt så tror jag du har mer glädje av
ett 5.1 system

Du kan ju köpa, prova och lämna tillbaka om du inte blir nöjd.

Permalänk
Medlem

För bibehållet hyreskontrakt rekommenderar jag att du skaffar ett par bra hörlurar med tillhörande headphone amp istället.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Har haft en hel del hifi pryttlar genom åren, två-kanals och ett gäng hemmabiosystem, men till datorn blev det just ett Z-906. Har innan det ägt Z-5500 m.fl. Tycker det är lite 50/50 mellan dessa system. Eftersom Z-906 finns att köpa nytt, skulle jag nog satsat på det trots allt.

Z-906 (satelliter) = rätt tunna, inget att hänga i julgranen, Z-906 (subben) = hyfsad, går att förbättra markant för en liten peng och lite jobb. Förstärkardelen = helt ok/tillräcklig för normalanvändning till datorn/tv. Spelar ok och tillräckligt högt.

Själv har jag pluggat in ett gäng HK satelliter istället och det blev en stor skillnad. Ett alternativ skulle vara att köpa vettiga, andra, begagnade satelliter. Har mina över från ett annat 5.1 system för tillfället. Ljudmässigt är allt tweak'at i Equalizer APO (ett måste oavsett vilka högtalare man använder, stor skillnad). Kör analogt inkopplat för att få ut alles, volym på systemet ställt till 50% permanent, reglerar resterande på datorn (över 50% = tillförs "skräp", för datorn max ca 70% = samma där, om man använder normala, vanliga inbyggda ljudkretsar på moderkortet istället för ett separat värsting kort).

Subben kör jag idag "as-is" men för en liten peng och lite arbete, snickra ihop en transmission line låda. Blir en rejäl uppgradering ! Det är den taffliga orginalkonstruktionen som begränsar: för tunn i materialet, för liten volym + ej optimerad för elementet som gör skillnaden. Vissa skiftar ut elementet också men det är overkill för detta system skulle jag säga. Merkostnaden och arbetet flyttar då helheten närmare ett mer dedikerat, "riktigt" system. Har själv inte haft tid att fixa detta men kommer göra det framöver. Har en färdig ritning från en youtub'er, bara och hojta om du vill ha.

Summa-summarum: går att få att till ett helt ok 5.1 system för en (ändå) billig peng om man är villig att byta ut lite och fixa. Om du ska köra Z-906 o-tweakat och med alla högtalare"as-is" är jag mer tveksam, även om priset är lågt.

Visa signatur

Asrock Fatal1ty Z170 Pro Gaming i7 | i7-6700K | MSI RTX 2080 Ti Gaming X Trio | 32 GB Corsair RAM | 1 TB Samsung 850 EVO | 1200W EVGA SuperNOVA P2 | Samsung UE55KS9005 x3 | Logitech G915 + G903 Hero | Fanatec CSL Elite+ Wheel Base | Fanatec CSL Elite P1 Wheel | Fanatec Club Sport v3 Pedals | GT Omega Apex Wheel Stand

Permalänk
Rekordmedlem

Nu kom det tips om Addon T 20 i dagens fynd tråden, kan kanske vara intressant här också, 3000 kr nya och gott om anslutningstyper och låter i vart fall betydligt bättre än Logitech, nackdeleneä r väl att det är golvare om det nu inte bara är ljudkvaliten man söker utan måste ha nått på i en hylla/ på skrivbordet.
https://www.elon.se/audio-pro-addon-t20-svart

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpa Logitech Z906 eller Logitech Z5500

Jerry 24.

Hur många Hertz, (Hz ) är bäst att ligga på , för att musiken och ljudet ska låta bäst och optimalt bra.

Är det 60.000, 40.000 , 20.000 eller 50.000 Hz som är bäst . 🤔🤔

Tack för svar. Mvh jerry 24.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Jerry 24.

Hur många Hertz, (Hz ) är bäst att ligga på , för att musiken och ljudet ska låta bäst och optimalt bra.

Är det 60.000, 40.000 , 20.000 eller 50.000 Hz som är bäst . 🤔🤔

Tack för svar. Mvh jerry 24.

Kan du förklara vad du syftar på för frekvens ? Du skriver också väldigt höga frekvenser som man inte kan höra.
Frekvensen varierar med vilken ton som spelas, musik ligger typisk mellan ca 40-7000 Hz och en nyfödd hör ungefär 20-20 000 Hz, frekvenser över och under det kan man däremot ofta känna snarare än höra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpa Logitech Z906 eller Logitech Z5500

Jerry24.

mrqaffe jag har just nu. Microlab A-6321 2.1, som är på Frekvensomfång 30Hz-20KHz.

Det jag menar är om frekvensomfången ska ligga på dessa siffror. Som microlab ligger i Hz frekvensomfång?

Eller om det är bättre med 40.000 Hz alltså 40 Hz eller lägre bara 10 hz eller 20 Hz.

Jag tror även att Logitech , och Cerwin Vega ligger väl på 30Hz -20 KHz hz eller alltså 30.000 -20.000 hz

Mvh Jerry.24

För frekvensfång är ju väl hur väl och bra man hör ljudet väl .

Permalänk

Ja fast det handlar inte om det, bara för att den kan köra 30 - 20 KHz innebär inte att den gör det ordentligt eller varken på rätt sätt. Logitech suddar nästan ut mellanregistret för all detta dunkande och jag kan tala om det för dig som själv äger logitech att det är jävla tröttsamt att lyssna på efter ca 1 timma.

Permalänk
Medlem

Jag har Z906 kopplat till tv´n med optisk kabel och har hdmi kablar mellan tv-dator-ps4. Tycker det är ok ljud. Visst kan man få bättre ljud, men då är det en annan prislapp också. Varför inte testa ett z906 och lämna tillbaka det, om du inte blir nöjd?

Bor i lägenhet och man måste ju självklart ha lägre volym på kvällar (om man vill bo kvar!) och då hör man ju bilar och annat såklart. Hade dock turen att dom bytte fönstren, för vi har vägen ganska nära. Nu hör jag knappt trafiken utan att ens använda logitechen.

Kanske bra hörlurar vore ett bättre val för dig? Menar om du har lyhört och problem med trafiken utanför!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerry24:

Jag tror även att Logitech , och Cerwin Vega ligger väl på 30Hz -20 KHz hz eller alltså 30.000 -20.000 hz

Mvh Jerry.24

För frekvensfång är ju väl hur väl och bra man hör ljudet väl .

Nej, nu är du ute och cyklar. 30 Hz - 20 kHz = 30 - 20 000 Hz och inte 30 000 - 20 000 Hz.
30 Hz - 20 kHz anger vilket frekvensomfång som högtalarna klarar att återge där 30 Hz är de djupaste bastonerna de klarar och 20 kHz är de högsta diskanttonerna. Det säger däremot inget om kvalitet på återgivningen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Jerry24.

mrqaffe jag har just nu. Microlab A-6321 2.1, som är på Frekvensomfång 30Hz-20KHz.

Det jag menar är om frekvensomfången ska ligga på dessa siffror. Som microlab ligger i Hz frekvensomfång?

Eller om det är bättre med 40.000 Hz alltså 40 Hz eller lägre bara 10 hz eller 20 Hz.

Jag tror även att Logitech , och Cerwin Vega ligger väl på 30Hz -20 KHz hz eller alltså 30.000 -20.000 hz

Mvh Jerry.24

För frekvensfång är ju väl hur väl och bra man hör ljudet väl .

Det är viktigt hur mycket nivån varierar mellan olika frekvenser, en nra högtalare har mycket liten variation medans billiga högtalare kan ha enormt stor variation så det handlar om helheten och inte bara vilka siffror de skriver om frekvensen för det säger inget om du inte vet om det handlar om +-2 dB variation eller +-20 dB variation.

Typ en ganska bra kurva för en liten högtalare som skulle passa bra att använda med en basmodul

En mindre bra kurva som inte återger ljudet korrekt. Ungefär en "loudnesskurva"

En exktremt usel frekvensgång för musikåtergivning, från en siren så den är bara tänkt för att låta illa och påträngande för att den ska skära igenom andra ljud och kunna varna folk

Du måste alltså ta med variationen i nivå och helst även distorsionsnivån för att det ska bli användbart på riktigt för att bedöma om det kan handla om korrekt återgivning eller inte.

Speciellt distorsionsnivån i basen är många gånger enormt hög och många har aldrig hört hur det låter med ett ljudsystem som är lågdistorderande i basen, dvs som bara avger basljud som finns på fonogrammet och inte hela tiden "bullrar"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpa Logitech Z906 eller Logitech Z5500

Jerry24.

Okej tack alla , för alla svar.

Men då har jag bara frågan.

Vilken frekvensfång ( Hz) ska der vara för att det ska bli bra.

? En skrev till mig 40Hz 40.000 Hz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Jerry24.

Okej tack alla , för alla svar.

Men då har jag bara frågan.

Vilken frekvensfång ( Hz) ska der vara för att det ska bli bra.

? En skrev till mig 40Hz 40.000 Hz

Det du hör som nyfödd är ca 20- 20 000 Hz, hörseln för höga frekvenser börjar försämras direkt du föds så 20 000 Hz täcker gott och väl för musik, det förekommer inga "musikljud" så högt upp i frekvens och de är dessutom svåra att återge och höra pga hur riktade de är.
Basen är det däremot möjligt att känna och även om det inte sker med hörselsinnet så påverkar det upplevelsen ända ner i infrabasområdet och de stärsta orglarna har faktiskt pipor som ger ljud under 8 Hz. 8Hz är den lägsta grundton som en orgel har men det går att halvera tonen med resonans men lägre än 4 4Hz har inte förekommit hos instrument.
En synt kan möjligen ge lägre frekvenser men de måste ju också återges och det är nog faktiskt ovanligare med högtalare som klarar att spela så extremt djupt än orglar men inget av det är särskilt vanligt på nått sätt.
Den största flygeln som byggts är Bösendorfer Imerial, den har en lägsta ton på 16.5 Hz. Den är väl i praktiken det största instrument som inte är fast i lokalen som orglar, Tori Amos är kanske den enda icke klassiska musiker som brukar spela på såna.

Det är dock få musikinstrument som har toner under 40 Hz och kanske ännu mer sällan de används i musiken och det är också få ljud en vokalist kan åstadkomma som är djupare och det är dessutom oerhört svårt att återge ljuden på ett bra sätt så 40 Hz är en bra nivå att sikta mot i vasen och tänk på att en basmodul kan uppges spela djupare men det är väldigt sällan distorsionen anges och den brukar ofta vara hög och många tar inte alls med distorsionen som rummet ger för det är få rum som klarar av att man spelar djupbas i dem.

En realistisk högtalare bör alltså ha en frekvensgång på ca 40-20000 Hz +-2 dB.
det är inte perfekt men det är bra, realistiskt och uppnåeligt utan att det behöver bli särskilt dyrt eller stort. Att öka den övre gränsen ger inget alls för det kan man inte höra (än mindre i annat än labbmiljö) men att förbättra basen kan ge verkliga förbättringar men det kräver ju i så fall att framförallt rummet är bra innan man bör satsa åt det hållet med högtalarna.

Det är ofta mycket viktigare att satsa på rakare frekvenskurva och låg dist än att utöka frekvensomfånget men har man ordning på det så är det bara att satsa mot infrabaskapacitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Jerry24.

Tack för alla svar. Jag har nu kanske min absolut min sista fråga

Vilket är bäst ska jag köpa 2.1 högtalare till datorn, och en 5.1 sorrund högtalare till TV.n ??

Eller tvärt om 2.1 högtalare till TV.n och en 5.1 sorrund högtalare till datorn??

Till datorn borde väl inte en 5.1 högtalare vara så bra? Med tanke på att jag använder mest högtalarna till att lyssna på musik med på datorn.

Jag ser aldrig på film eller spelar spel på datorn . Det gör jag mest på TV.n. Ser på film eller spelar tv-spel.
.
Men till TV.n vill jag använda den till att både kunna lyssna på musik , spela tv-spel eller se på film .
Med mycket bra ljud etc .

Så i min bild och mening borde en 5.1 sorrund vara bäst att skaffa till TV.n

Och en 2.1 högtalare till datorn som jag använder enbart till att lyssna på musik med.

Eller vad säger ni andra där ute????

Mvh Jerry24. 👍👍

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Jerry24.

Tack för alla svar. Jag har nu kanske min absolut min sista fråga

Vilket är bäst ska jag köpa 2.1 högtalare till datorn, och en 5.1 sorrund högtalare till TV.n ??

Eller tvärt om 2.1 högtalare till TV.n och en 5.1 sorrund högtalare till datorn??

Till datorn borde väl inte en 5.1 högtalare vara så bra? Med tanke på att jag använder mest högtalarna till att lyssna på musik med på datorn.

Jag ser aldrig på film eller spelar spel på datorn . Det gör jag mest på TV.n. Ser på film eller spelar tv-spel.
.
Men till TV.n vill jag använda den till att både kunna lyssna på musik , spela tv-spel eller se på film .
Med mycket bra ljud etc .

Så i min bild och mening borde en 5.1 sorrund vara bäst att skaffa till TV.n

Och en 2.1 högtalare till datorn som jag använder enbart till att lyssna på musik med.

Eller vad säger ni andra där ute????

Mvh Jerry24. 👍👍

Jag vet inte hur du har möblerat men det kanske är möjligt att använda samma ljudsystem för båda rollerna ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Tack för alla svar, 👍
mrqaffe det är lite svårt att förklara hur jag har mina möbler. Jag hade kunnat visa dig en bild här i forumet. Men verkar som att det inte går att ladda upp bilder här.
//
Förutom det så har jag yttligare en fråga här på forumet. Viktigt att ni förklarar noggrant detta. Detta har jag lite svårt att fatta hur det hänger ihop.

Det har med Watt och RMS så jag köper en högtalare med rätt Topp Watt , RMS och styrka.
//
Jag tittade idag på två stycken, 2.1 högtalarsystem till datorn.

Den ena var en 2.1 högtalarsystem med en toppeffekt på 120 W och (60 W RMS)

Den andra var en 2.1 högtalarsystem på 400 watt toppeffekt och 200 watt RMS.
//
Jag tänkte eventuellt köpa den 2.1 högtalarsystemet på 120 Watt och 60W RMS till min Laptop (PC)

Min fråga är: Räcker det gott och väl för mig att köpa den på 120 W / 60 W RMS, eller kommer den att spela sämmre och ljudkvaliteten. Än högtalaren på 400 Watt / 200 watt RMS.
//
Det är ju ändå två av samma 2.1 högtalarsystem.
Eller kommer dom två högtalarsystemen att vara lika bra, även om den ena högtalarsystemet har mindre Watt och RMS än den andra högtalarsystemet som har högre Topp Watt, och RMS effekt.
//
Eller är det andra saker som spelar in än Watt antal och RMS, om högtalarsystemet kommer spela bättre med tryck och styrka även till Basen, och med klarare ljud .
//
Jag såg även på en högtalarsystem på bara 40 Watts topp effekt.
Men den måste vara sämmre väl, än de högtalsystemen jag nämnde ovan?? I Watt antal alltså.
//

Eller behöver jag bry mig om Watt och RMS antal etc. Om jag ska köpa Högtalaren.

Jag menar en Högtalarsystem på 200Watt topp effekt eller 100 Watts topp effekt måste väl vara lika bra och leverera Högtalarsystemet, med bra ljud och tryck, som om med en Högtalarsystem på 400 W eller 500, watts toppeffekt eller???
//

Vilken högtalarsystem tycker ni jag ska välja att köpa när det kommer i Watt antal. Etc. ?????

Ska jag köpa den Högtalarsystemet på 120 Watt toppeffekt, och 60 Watt RMS eller den på 400 watt toppeffekt, och 200 Watt RMS????

Mvh Jerry24. 🙂🙂👍👍

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Tack för alla svar, 👍
mrqaffe det är lite svårt att förklara hur jag har mina möbler. Jag hade kunnat visa dig en bild här i forumet. Men verkar som att det inte går att ladda upp bilder här.
//
Förutom det så har jag yttligare en fråga här på forumet. Viktigt att ni förklarar noggrant detta. Detta har jag lite svårt att fatta hur det hänger ihop.

Det har med Watt och RMS så jag köper en högtalare med rätt Topp Watt , RMS och styrka.
//
Jag tittade idag på två stycken, 2.1 högtalarsystem till datorn.

Den ena var en 2.1 högtalarsystem med en toppeffekt på 120 W och (60 W RMS)

Den andra var en 2.1 högtalarsystem på 400 watt toppeffekt och 200 watt RMS.
//
Jag tänkte eventuellt köpa den 2.1 högtalarsystemet på 120 Watt och 60W RMS till min Laptop (PC)

Min fråga är: Räcker det gott och väl för mig att köpa den på 120 W / 60 W RMS, eller kommer den att spela sämmre och ljudkvaliteten. Än högtalaren på 400 Watt / 200 watt RMS.
//
Det är ju ändå två av samma 2.1 högtalarsystem.
Eller kommer dom två högtalarsystemen att vara lika bra, även om den ena högtalarsystemet har mindre Watt och RMS än den andra högtalarsystemet som har högre Topp Watt, och RMS effekt.
//
Eller är det andra saker som spelar in än Watt antal och RMS, om högtalarsystemet kommer spela bättre med tryck och styrka även till Basen, och med klarare ljud .
//
Jag såg även på en högtalarsystem på bara 40 Watts topp effekt.
Men den måste vara sämmre väl, än de högtalsystemen jag nämnde ovan?? I Watt antal alltså.
//

Eller behöver jag bry mig om Watt och RMS antal etc. Om jag ska köpa Högtalaren.

Jag menar en Högtalarsystem på 200Watt topp effekt eller 100 Watts topp effekt måste väl vara lika bra och leverera Högtalarsystemet, med bra ljud och tryck, som om med en Högtalarsystem på 400 W eller 500, watts toppeffekt eller???
//

Vilken högtalarsystem tycker ni jag ska välja att köpa när det kommer i Watt antal. Etc. ?????

Ska jag köpa den Högtalarsystemet på 120 Watt toppeffekt, och 60 Watt RMS eller den på 400 watt toppeffekt, och 200 Watt RMS????

Mvh Jerry24. 🙂🙂👍👍

Bilder får du ladda upp på nån bildhost typ Imgur och sedan postar man länken med img tagg, endera manuelltrelel rvia knappen med "bergen och solen"

Effekten du läser är hur mycket effekt högtalarna tål och det säker i princip ingenting alls om nånting på egen hand, det säger absolut inte nått om hur starkt de kan spela eller om de låter bra utan verkligen bara hur mycket effekt de tål.

Det är en tämligen ointressant siffra på egen hand, ska det bli intressant med en ensam effektsiffra ska man ange hur mycket akustisk effekt högtalarna kan avge, det anges på ett fåtal högtalarmodeller men oftast är det nått men behöver räkna fram själv för att få reda på.

För att uppgiften om effekttålighet ska gå att använda till nått intressant måste man även veta högtalarens verkningsgrad, då kan man räkna ut hur starkt den kan spela.
Men det säger ändå inget om "brahet" utan för att få en bild av det behöver man även veta hur mycket distorsion det är och helst också ha förståelse för hur den mätmetod som använts fungerar. Vet man även det kan man med el och akustik -lära räkna ut hur starkt man kan spela och åtminstone se vad som saknar förutsättningar för att låta bra, det är däremot inte möjligt att räkna ut om det komemr att låta bra men bara att kunna se om nått saknar fysiska förutsättningar att låta bra gör det enklare att kunna sålla bort skiten så man kan gå vidare med att undersöka övriga produkter vidare.

Effekttålighet är alltså en ganska ointressant siffra om man inte förstår vad man kan räkna ut med den och andra uppgifter.

Hur vi uppfattar ljudnivåer har dessutom ett logaritmiskt förhållande till den elektriska effekten så vill du spela lite starkare behöver du dubbla den elektriska effekten och vill du spela dubbelt så starkt behöver du 10 ggr mer effekt.

Det logaritmiska förhållandet gör också att man för det mesta bara behöver nån bråkdels watt för att uppnå normala lyssningsnivåer men när man vill spela starkt har man väldigt ofta för lite effekt och för små prylar.

Det gör också att majoriteten av alla har ljudsystem som inte kan återskapa transisenterna från vanliga instrument (inte ens med hög distorsion) för de har för liten ljudtryckskapacitet främst pga att de har alldeles för små förstärkare oavsett högtalartyp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köpa Logitech Z906 eller Logitech Z5500

Men mrqaffe :

Vilken högtalarsystem tycker du / eller ni andra med att jag ska välja att köpa när det kommer i Watt antal. Etc. ?????
Av dessa två nedan, vilken av dom skulle ni valt då???

Ska jag köpa den Högtalarsystemet på 120 Watt toppeffekt, och 60 Watt RMS eller den på 400 watt toppeffekt, och 200 Watt RMS????

Mvh Jerry24. 😃👍

Permalänk
Medlem

Bor du på Falkelidsvägen i Fjällbacka kan du lika gärna skaffa hörlurar. Väggarna där är typ gjorda av Papp 😂