Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Permalänk
Medlem

Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Hej. Jag har datorhögtalare av märket Microlab A-6321 jag är rätt nöjd med dom bra bas tryck och ljud. Ett problem med dom är att när man sänker musiken så blir musiken låg och dov hörs inte så bra. Men på hög volym låter utmärkt.
Dessutom när jag har volymen på mellan hög inte högsta men normal nivå
Så kan till och med om det regnar , kan regnet över rösta min musik så jag inte hör min musik klart . Eller om en hund skäller, en människa skriker, en bil som passerar med musik, som spelar utanför min balkong,
//
Jag ska göra mig av med mina dator högtalare
Jag har läst om Logitech Z906 och Logitech 5500 att dom ska vara super bra en av dom bästa datorhögtalarna för musik man kan ha.

Jag spelar mest, mycket disco, trance, techno, men även vanlig musik, och vill ha så att det är bra med bas tryck , klart ljud och att man kan spela musiken både på hög volym men även på mycket låg volym, och ändå att det låter bra inga förfrängningar eller att musiken blir dov och kan störas över röstas, av annan musik eller andra ljud utifrån som kan störa min musik etc.
Som det gjorde med mina Microlab A 6321.
//
Nu till frågan , är Logitech Z906 eller Logitech Z5500 mest lämpad för detta? Vilken av dom spelar högst och klaraste musiken?

Vilken av Z906 eller z5500 har bäst tryck i basen? Eller dom lika djupa i tryck i basen?

Är risken stor att Logitech Z906 eller Z5500 kan övermanas över röstas av andra oljud och musik. Är ljudet så starkt i Z906 och Z5500 att det stänger ute all annat oljud ljud som regn , människo röster, bil ljud etc?

Vilka av dessa dator högtalare är värda för det priset dom kostar ,absolut dom bästa Högtalarna att köpa
Z906 eller Z5500 ??

Vilken av dom ska jag köpa snälla hjälp mig. Jag kan väldigt lite om just musik etc.

Jag bor nu i lägenhet , så risken för att störa grannar är stor om man skulle råka dra på för mycket på volymen.
Men ni som har skaffat någon av desaa högtalare vet ni?? om man kan spela på väldigt låg volym
Och ändå inte störa grannarna under. Men ändå soppas att jag kan njuta av musiken . Och ändå höra musiken klart om jag är i köket och inte i vardagsrummet om musiken är på låg volym.

Jag vet jag kan ta på mig hörlurar annars finns väl såna utttag på dom högtalarna väl??

Tack för svar. Mvh Jerry24 🙂🙂👍

Jo en liten sak till är Logitech Z906 eller Z5500 trådlösa Wifii??

Är dom bra även att användas till Spel och film om man vill göra det med, och inte bara till musik, lämpar sig dom bra för det med??

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att förstå vad det egentligen är för problem du beskriver.
Att ljudnivån minskar när du sänker volymen och att ljuden då blir svårare att höra för att de försvinn i omgivningsljud är precis som det borde vara och just det är inget byte av ljudsystem kan påverka.

Personligen tycker jag att Logitechsystemen verkligen är datorljudsystem och ljudkvaliten är inte särskilt bra, de är bara små och har en entonig väldigt bullrig oren bas. De låter för det mesta alltså bara dåligt.

Att köpa begagnat ger dig mest för pengarna men annars borde du kolla på att par aktiva monitorer, helst med 8" basar för då får du en bra start på ett system som låter bra och går att bygga vidare på utan att behöver byta ut dem. Med 8or behöver du inte heller direkt sakna bas utan den typen av högtalare spelar ofta bra neråt 40 Hz så de flesta instrument och röster låter bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har inte hört just dessa logitech men jag har dåliga erfarenheter av just deras 2.1 system. Jag äger själv Logitech z623
och om nu du bor i lägenhet, skaffa dig inte logitech högtalare. Deras bas låter för jävligt, massa buller och lite kvalite. Precis som personen ovanför sa, satsa mera på grejer som är 8 inch och bygg ut efteråt.

Permalänk

Jag använder ett Z906 sedan många år tillbaka och är nu kopplat till ett Soundblaster AE-5 PLUS via toslink.

Jag tycker att ljudet är riktigt bra och framför allt klart, med tanke på storleken på högtalarna och basen har ett bra tryck både när jag spelar spel lyssnar på musik och ser film utan att den mullrar och stör ut så ljudet blir grötigt.

Sedan spelar det ju en viss roll var du placerar basen.

Det enda minus jag kan tänka på är inställningarna av högtalarvolymen,det går inte justera varje högtalare för sig utan front och satelliter justeras gemensamt , en inställning för frontarna och en för bakhögtalarna, center och bas justeras separat.

Många har haft problem med detta system i tidigare modeller iaf, med knastrande ljud och problem med kontrollenheten så det finns gott om information att läsa.

Jag är iaf nöjd, pajjar detta system så blir det ett likadant.

Ang Z5500 så har det systemet en kraftigare bas men mindre klart ljud än Z906

Permalänk
Medlem

Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Hej igen. Visst jag tror att monitor och 8 or är mycket bra grejer med.

Men jag är mest ute efter att köpa ett par riktigt riktigt bra datorhögtalare antingen Logitech Z 906 eller z5500 eller annat liknande.

Men vet någon om 8 tums bas är klenare än 10, 12, 13, 15 tums etc??

För jag vill mest ha i 10 eller 15 tums .

Jag vill ju kunna spela både mycket högt eller på normal ljudnivå och ändå låta mycket bra.

Men om jag väljer Logitech z906 eller z5500 vilken tycket ni absolut jag ska köpa ???? Där ni tycker jag inte ens behöver fundera??
//
Förresten vet ni här om det finns dator högtalare fast modellen Cerwin Vega , och är dom bra, och är dom bättre än Logitech z906 eller z5500

Jag vet att det finns Cerwin Vega golv högtalare men till dator då?

Jag är nämligen inne på att skaffa mig Cerwin Vega annars?

Golv högtalare ska jag köpa sett många skrivit att deras XL 218 eller 215 ska var riktigt bra saker.

Tack för svar. Mvh Jerry24

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Hej igen. Visst jag tror att monitor och 8 or är mycket bra grejer med.

Men jag är mest ute efter att köpa ett par riktigt riktigt bra datorhögtalare antingen Logitech Z 906 eller z5500 eller annat liknande.

Men vet någon om 8 tums bas är klenare än 10, 12, 13, 15 tums etc??

För jag vill mest ha i 10 eller 15 tums .

Jag vill ju kunna spela både mycket högt eller på normal ljudnivå och ändå låta mycket bra.

Men om jag väljer Logitech z906 eller z5500 vilken tycket ni absolut jag ska köpa ???? Där ni tycker jag inte ens behöver fundera??
//
Förresten vet ni här om det finns dator högtalare fast modellen Cerwin Vega , och är dom bra, och är dom bättre än Logitech z906 eller z5500

Jag vet att det finns Cerwin Vega golv högtalare men till dator då?

Jag är nämligen inne på att skaffa mig Cerwin Vega annars?

Golv högtalare ska jag köpa sett många skrivit att deras XL 218 eller 215 ska var riktigt bra saker.

Tack för svar. Mvh Jerry24

Du får nog förklara vad det är du kallar datorhögtalare lite bättre, för mig är det endera enkla "skräpsystem" eller vad som helst som används för att återge ljud från en dator, själv har jag aktiva monitorer med 8or, Behringer 3031 och basmodulen Behringer 2092 med 2x8" och en Behringer DCX2496 som fungerar som dac, eq och filter. Så ser mitt framsystem ut till datorn, kanske inte nått en datorspelare har som förstahandsval men heller ingen ovanlig typ av prylar hos någon som är musikintresserad och vill ha anständigt bra ljud från datorn.

Det finns ju många som har datorn som ett verktyg för att spela upp och skapa musik, och att lägga de ca 10 000 kr som mitt frontsystem kostar är inte särskilt ovanligt och det låter bra och kan spela tillräckligt starkt för platsen.
Större baselement ger dig inte alltid nått du har nytta av för dels bör du aldrig spela så starkt att du får hörselskador, du har troligen ingen stor lokal eller långa avstånd som kräver det.
Dessutom blir lådorna så stora att de oftast inte går att placera vettigt i ett "datorrum" om de ska kunna låta bra och att bara ha stora element som låter uselt är inte sunt.
Cerwin Vega är inte heller nått jag förknippar med låta bra utan det är festhögtalare som mest dunkar utan att man hör vad som spelas på samma sätt som Logitech, ingen av dem låter särskilt bra.

Satsa på bra ljud som du kan använda i stället för "rocklådor" eller välj en bra rocklåda som kan spela musik så att det låter bra, det finns en del högtalare av den typen men de blir mycket dyrare än CV och tänk efter vad du ska ha dem till för du varken bör eller kan spela jättestark i ett vanligt datorrum och redan mina prylar kan spela starkt nog för att ge hörselskador vid maxnivå så att kunna spela starkare är inte så viktigt utan då är det vettigare att satsa mer på bätte ljudkvalitet än ljudkvantitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Mrqaffe. Men jag är ändå kanske, inne på att köpa Logitech z906 eller z 5500 till min dator ändå.

För enligt vad många har skrivit om dom, till och med experter , som säljer dessa högtalar system så ska det ju vara bland dom bästa dator högtalarna för det priset som dom kostar.

Sen skriver ju alla vad jag kan se i detta forum och i andra forum olika om just dessa högtalare , vissa tycker att Logitech och Cerwin Vega, är skräp högtalare och dålig ljud , dålig bas och inget klart ljud.

Medan andra tycker dessa högtalare är grymma och är bland dom bästa dator högtalare man kan köpa etc.

Och då är det ändå såna som redan har köpt dessa högtalare och prov lyssnat på dom.

Så folk tycker väl väldigt olika om dessa högtalare.

Sen tror jag att så många skriver att Cerwin Vega eller Logitech högtalarna är så dåliga , är väl också mycket på att de är oerfarna av musik , inte gillar just dessa högtalare eller ens har ägt såna högtalare , innan dom köpte dessa. Etc.

För själv tror jag faktiskt inte att Logitech eller Cerwin Vega högtalarna är så dåliga, som många säger.

Tror mesta det många negativa kommentarer många skriver om Logitech och Cerwin högtalarna är lögn faktiskt. ?????

// Annars skulle dom säljare och musik experter som säljer Logitech och Cerwin Vega i butiker , aldrig sälja dessa högtalare till allmänheten, om dom musikhögtalarna hade varit så dåliga som många skriver att dom är.

För ingen hade viljat köpa dessa högtalare annnars.
Och det gör dom ju inte , för det är många som köper Cerwin Vega och Logitech högtalare.
Och relativt många är nöjda med dessa högtalare.
//

För det är ändå konstigt att många skriver att Logitech och Cerwin Vega är dåliga högtalare och att inga andra högtalare är dåliga.

För då borde det vara många andra dator högtalare eller golv högtalare som är dåliga med.

Så själv tror jag att andra dator och golv högtalare är dåliga med .

För kan inte bara vara Cerwin Vega och Logitech högtalarna som är dåliga.

För då är alla högtalare dåliga i min mening.

// Men att många skriver att bara Logitech Och Cerwin Vega högtalarna är dåliga.

Då är det något skummt. Då är det nästan så att jag inte tror på vad som skrivs här och i andra forum . Om högtalarna.

//
Mvh Jerry 24. 👍👎

Permalänk
Medlem

@Jerry24 eftersom du bestämt dig för vad du vill köpa och inte är intresserad av att lyssna på de åsikter du får, trots att du skriver att du "kan väldigt lite om just musik etc.", så är det väl enklast att helt enkelt köpa endera system? Blir du nöjd med dunkandet är det bara att gratulera, blir du inte det eller om du fortsätter intressera dig för musik kanske det är dags att omvärdera hur du hanterar information och åsikter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

"Experter anser" du, om man anser att dunka dunka och överdriven bas som blöder in i mellanregistret är bra då är man ingen expert och vet inte hur musik fungerar. Bas är en del av musiken och inte en special effekt man lägger på. Gör som du vill men ett tips är att lyssna på råd.

Permalänk
Hedersmedlem

@Jerry24: Man får ju oftast vad man betalar för och i ex. Z906-fallet får du en 5-kanals förstärkare, 5 fjutthögtalare, kontrollpanel och en relativt stor (10") aktiv subwoofer från en producent som ofta gör meh-grejer när det gäller ljud. Allt detta för mellan 2000-2500:- beroende på om det är någon slags rea eller ej. Klart att du får mycket (o)ljud för pengarna, men det är naturligtvis inget högkvalitativt ljudpaket.

Anledningen till att sådana datorhögtalare ofta får bra betyg på ex. Prisjakt och webbtidningar är en kombination av lågt pris, mycket grejer/enheter/skit för pengarna samt att kundgruppen ofta tycker att sådant dunkadunka-ljud låter häftigt och bra. Dessutom är många vana vid små bt-högtalare och då är Z906-paket såklart en uppgradering. Låter du däremot några audiofiler/hifi-nördar recensera sådana ljudpaketfår du troligen ett helt annat resultat...

Citat:

Annars skulle dom säljare och musik experter som säljer Logitech och Cerwin Vega i butiker , aldrig sälja dessa högtalare till allmänheten, om dom musikhögtalarna hade varit så dåliga som många skriver att dom är.

Vanliga elektronikbutiker såsom Elgiganten kunde inte bry sig mindre om högtalarna låter illa eller ej. Så länge att det går att sälja så ¯\_(ツ)_/¯ Däremot är det svårt att hitta sådana högtalarpaket hos renodlade Hifi- eller ljudstudiobutiker där man försöker att hålla en avsevärt högre lägstanivå.

Citat:

För det är ändå konstigt att många skriver att Logitech och Cerwin Vega är dåliga högtalare och att inga andra högtalare är dåliga.

Det finns massor dåliga/överprissatta skräphögtalare från Bose, Jamo, JBL, m.fl., dvs. högtalare som inte är i närheten av att återge ljudet som musikproducenten har tänkt.

Hur mycket har du tänkt att spendera, hur stort är rummet och har du någon slags ljuddämpning i rummet?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

@Jerry24
Det finns gott om andra högtalare i alla prisklasser som rent tekniskt och återgivningsmässigt är mer eller mindre dåliga. Logitech-systemen är inte speciellt bra, de tekniska tillkortakommanden som de lider av är förståeliga för ett flerkanals-system i den prisklassen dock. Anledningen till att det skrivs mycket om just dessa två märken är att de är några av de vanligaste märkena på marknaden för vardagskonsumenten, som vill betala 'lite mer', tillsammans med Klipsch och en handfull till.

Ingen av dem är något som jag skulle ställa i mitt vardagsrum, än mindre kontor, men det innebär inte att någon annan inte skulle bli nöjd om hens krav är lägre. Dock skulle jag aldrig få för mig att våga påstå att logitech-systemen det talas om i tråden erbjuder bra ljud, för de gör de inte.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Jag har själv 2 st begagnade Z-5500 system, ihopkopplade med en aktiv optisk splitter. Jag kan säga dig att basen och volymen i detta system, när man kopplar in det med den optiska ingången, är helt sjukt. Via den vanliga analoga ingången får man inte lika bra ljud, så jag rekommenderar dig om du skaffar detta system att försöka koppla in med optisk kabel om du kan.

Jag hade från början ett av dessa system och när jag kört det på ca hälften volym och 30% bas så har mina grannar blivit galna. Ökar jag basen till max, då vibrerar hela lägenheten. Är det då jättebra studio/hemmabio ljud? Nej, det är inte perfekt HIFI-kvalitét. Men för några hundralappar begagnat (Som jag köpte vardera av mina system för) så finns det nog inget som slår dessa, särskilt inte när det kommer till volym och bas. Nu kör jag basen på endast 5-10%, så att mina grannar inte ska lacka.

Jag kan rekommendera detta system (begagnat) om du gillar bas - du kommer inte att bli besviken. Om du sedan inte gillar systemet eller vill uppgradera, ja då är det bara att sälja vidare det för ungefär samma peng

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Mrqaffe. Men jag är ändå kanske, inne på att köpa Logitech z906 eller z 5500 till min dator ändå.

För enligt vad många har skrivit om dom, till och med experter , som säljer dessa högtalar system så ska det ju vara bland dom bästa dator högtalarna för det priset som dom kostar.

Sen skriver ju alla vad jag kan se i detta forum och i andra forum olika om just dessa högtalare , vissa tycker att Logitech och Cerwin Vega, är skräp högtalare och dålig ljud , dålig bas och inget klart ljud.

Medan andra tycker dessa högtalare är grymma och är bland dom bästa dator högtalare man kan köpa etc.

Och då är det ändå såna som redan har köpt dessa högtalare och prov lyssnat på dom.

Så folk tycker väl väldigt olika om dessa högtalare.

Sen tror jag att så många skriver att Cerwin Vega eller Logitech högtalarna är så dåliga , är väl också mycket på att de är oerfarna av musik , inte gillar just dessa högtalare eller ens har ägt såna högtalare , innan dom köpte dessa. Etc.

För själv tror jag faktiskt inte att Logitech eller Cerwin Vega högtalarna är så dåliga, som många säger.

Tror mesta det många negativa kommentarer många skriver om Logitech och Cerwin högtalarna är lögn faktiskt. ?????

// Annars skulle dom säljare och musik experter som säljer Logitech och Cerwin Vega i butiker , aldrig sälja dessa högtalare till allmänheten, om dom musikhögtalarna hade varit så dåliga som många skriver att dom är.

För ingen hade viljat köpa dessa högtalare annnars.
Och det gör dom ju inte , för det är många som köper Cerwin Vega och Logitech högtalare.
Och relativt många är nöjda med dessa högtalare.
//

För det är ändå konstigt att många skriver att Logitech och Cerwin Vega är dåliga högtalare och att inga andra högtalare är dåliga.

För då borde det vara många andra dator högtalare eller golv högtalare som är dåliga med.

Så själv tror jag att andra dator och golv högtalare är dåliga med .

För kan inte bara vara Cerwin Vega och Logitech högtalarna som är dåliga.

För då är alla högtalare dåliga i min mening.

// Men att många skriver att bara Logitech Och Cerwin Vega högtalarna är dåliga.

Då är det något skummt. Då är det nästan så att jag inte tror på vad som skrivs här och i andra forum . Om högtalarna.

//
Mvh Jerry 24. 👍👎

Den enda ljudpryl Logitech haft som har varit riktigt bra är Transportern men den tillverkade de inte själva utan de köpte Slimdevices men de kunde inte hantera en så pass bra produkt så de säljer den inte längre, den passade helt enkelt inte alls i deras sortiment av billiga ljudprylar för den kostade kring 20 000 kr och var en seriös hifiapparat och Logitech handlar inte med hifibutiker så den försvann ganska snabbt efter att de köpte företaget.

De som gillar "datorhögtalare" och "rocklådor" (Cerwin Vega) är för det mesta personer som har ganska lite erfarenhet och referenser när det gäller ljudåtergivning, (typiska tonårshögtalare) de väljer nått som låter imponerande ("dunkar") vid en snabb lyssning men den typen av prylar brukar man också fort tröttna på när man upptäcker att det mesta man spelar upp via dem låter ungefär lika och man inte hör vad musikerna spelar, det är mest tråkigt med en bas som låter som tröttande buller och när sången låter som nån sjunger via ett avloppsrör, det blir helt enkelt rätt tråkigt att lyssna via såna system och jag tycker inte man ska skaffa dem, man kan få helt ok ljud nytt från ca 2000 kr om man väljer ett par aktiva högtalare men det blir inte så djup bas för de pengarna men för 4-5 000 kr nytt eller 2000 kr begagnat kan man få saker som låter seriöst bra till skillnad från Logitech och liknade system med jättesmå toppar och en bullrig entonig basmodul.

Det system med jättesmå toppar som låter minst dåligt av de jag hört är Acoustic Energy Aego serien, (de är på version 3 nu)

https://www.hifi-punkten.se/produkter/visa/ljud/hoegtalare-2/...
Låter överlägset bäst (minst dåligt) i sin litenhetsklass men de låter inte bäst för pengarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kör själv med ett begagnat Z906 som ja plockade upp för ca 1000kr, galet bra ljud för pengarna. Använder det till film, musik samt spel, kopplat via optisk kabel till dator/tv.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem

Har bland annat haft allt från bt-puck till logi 5.1 (ca 2004) till cerwin 18" (ca 2012) och byggt billjud (för skojs skull) åt mig och polare (Sony, BRL, CW, Philips etc). Har även jobbat med att rigga ljud på några krogar och en klubb (2006-2009). Förr brukade jag alltid jaga högsta watt/krona och gick efter recensioner som omnämnde "mycket bas" som främsta argument. Nu sitter jag med en liten billig dac 24bit/192khz (2018), ett par billiga 3-vägs 120wrms 10"/6.5"/1" (2014) och en beggad Technics su-8080 (1977!). Hela systemet har kostat lite över 6000kr men jag kan inte lyssna på något av mina gamla prylar utan att vilja slita öronen av mig. su8080'n är numera kronjuvelen i systemet och lyfte 3-vägs högtalarna till en nivå av klarhet och basrespons jag inte trodde var möjlig med bara 2x70wrms.

Hur hamnade jag här då?
Kollade lite specs och fick höra från kunniga att Signal-to-Noise förhållandet (SNR) var undermåligt på min 1000w(!) amp från billebro (jag skäms för att jag köpte den, men den var billig och jag var ung och oinsatt) och gick på folks rekommendationer att prova en riktigt hifi-förstärkare, därav technics'en. 40 år äldre men 10ggr (subjektivt) bättre ljud med i övrigt samma ljudsystem. Ljudet vid låg volym tog ett stormsteg i kvalitet och klarhet vilket har varit guld värt när man lyssnar på nätterna som den nattuggla jag är. Dessutom kan jag inte ha mer än ca 40% volym innan jag inte kan vara på samma våning längre. Grannen kom över (villa, 75 m bort) och skällde ut mig för att jag väckt hans barn när jag testade lite över 60%. När jag kom in hemma igen stod fin-grogg-glasen i vitrinskåpet farligt nära hyllkanten så jag håller mig alltid under 30% volym nu för tiden om jag inte vill spexa för nån polare i några minuter. Basen är inte att leka med så jag har vredet nästan i botten på ampens eq

Mitt råd är därför att lägga mest pengar i ett ljudsystem på en ordentlig hifi-förstärkare och sen ~1/4 av det på högtalare och runt 1000-lappen för en DAC om inte förstärkaren har det inbyggt. Det är min erfarenhet men jag är också nyfiken på vad andra tycker. I vart fall kan jag inte gå tillbaka till nåt av det skräpet jag använt tidigare vid längre lyssning och efter att jag sist provade bt-pucken så delegerades den till hemlighuset, men den funkar i vart fall. Cerwin släppte i limmet runt högtalarelementet efter 4 år och på Logi-systemet la volym/funktions-kontrollen av efter 5. Logi'n hade dessutom sin egen anslutning alt. fast kabel mellan alla prylar så kunde inte använda de högtalarna till något om jag nu faktiskt velat ha kvar dem. Kunde ha slaktat dem och byggt nytt men ljudet var inget vidare. Kanske ok för priset (~1500) men inte mycket mer. Kan inte säga mycket om deras nyare produkter då jag inte stött på någon som har logi-ljud och kunnat provlyssna senaste 5+ åren. De gör schyssta datormöss iaf ^^

Du vet bäst själv vad du prioriterar men slå inte ner alla råd som folk ger i tråden då de har lagt ner tid och omtanke i sina svar. Vem vet, man kanske lär sig nåt till och med.

“A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open.”
― Frank Zappa

Permalänk
Medlem

Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Jerry24.
Hej. okej. Jag har läst allas kommentarer. Tack för svar. 🙏✍👍
Jag ska göra så här att jag ska tänka över detta. Och kanske titta lite på andra högtalare med.

Vet någon då om Bose, Dali, eller Klipsh är bra och finns dom i vettigt pris .

Någon skrev att för 2000-5000 kr kunde man få bra högtalare och ljud för det priset

Jag vet att det finns bättre högtalare och riktiga Hifi högtalare för 13.000 - 200.000 kr om det är så.
.
Men jag bor i lägenhet min lägenhet är inte så stor men inte så liten heller om jag kommer ihåg rätt är den på 36 -46 kvadrat meter lägenheten.
//
Sen kan jag inte spela riktigt högt med hur mycket bas som helst .
Pga jag har grannar precis bredd vid mig som bor. Och det hörs tydligt. Tydligen.

Där jag bor i Fjällbacka, i min lägenheten bor det mest äldre folk på typ kanske 40-67 år kanske. Inte yngre på 18-30 år.
Där för kanske dom stör sig mest på min musik som inte kan så mycket om musik.kanske. Yngre kanske hade förstått bättre eftersom dom gillar musik med.
//
Hur som helst jag har redan blivit rapporterad av en gammal tant och en mann, för att ha spelat för högt med mina Microlab A-6321 eller min Stereo Amplifer Technics SU- X 101

Och då är ju ändå inte mina Microlab A-6321, eller mina Technics SU-X101, på 100 eller 500 w . Dom är bara på 80W RMS totalt tror jag.

Så konstigt att dom låter så högt för jag spelar kanske bara på 15-20% av 100% volym typ.
//

Så jag kan inte ha för starka högtalare. Visst jag kan ha super starka högtalare med men då måste jag ju spela på lägre volym.

Och det gillar jag inte. För när jag spelar på lägre volym med mina högtalare speciellt Techno och Trance hård Trance så blir musiken dålig ljudet blir sämre.

Mina högtalare som jag har nu kräver att man drar på volymen rejält för att låta optimalt och bra.

Ljudet är jag mycket nöjd med mina Technics och Microlab ljudet är klart även på lägre volym. 🙂

Men att spela typ hård musik, som Trance Techno halv rock etc på låg volym. Blir inget bra. Alls. 👎👎
/

Jag hade tänkt mig köpa riktigt bra dator högtalare för inte mer än 9000 -18.000kr

Samma om jag köper ett par nyare golvhögtalare. Kopplas till datorn och tv via Aux etc.

Vet någon ; Jag vill köpa sorround högtalare 5.1 för att användas både för Bio film musik, men även till Tv -spelande tv - spel etc.

Vet någon vilka Sorround högtalare är bäst att köpa till Tv.n

Jag vet att Dali, Bose , Klipsch Logitech och Cerwin Vega har för Sorrund ljud? Till tv.n.

. Så

Men jag hade tänkt så här. att köpa ett bra par.

2.1 dator högtalare system till datorn, för att endast lyssna på bra musik kvalitet .
och en 5.1 sorround ljud högtalare antingen golv eller som logitech 5.1 z500 eller Z-906, Till TV.n.

För användning både till musik bio film och Tv- Spel. Allt i ett. 🙂🙂

Jag har en Tv modell Grundig inte någon ny tv så.
Men den stödjer 720 HD och 1080 Hd bildkvalitet och ljudet är rätt bra från tv.n.

Ingen 4K tv är det inte.

Men det borde gå koppla högtalare med sorround ljud till min Grundig TV med HD TV. Väl.

Mvh Jerry 24 . Tack för svar igen. 🙏🙏✍☝

Permalänk
Medlem

TIL: äldre människor (40-67 år) varken gillar eller kan så mycket om musik, det gör däremot yngre (18-30 år). Vad som händer mellan 31 och 39 års ålder är oklart, men jag är glad att jag är förbi den perioden och nu kan njuta av att uppenbarligen inte tycka om eller kunna musik längre.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Ett tips är ju att åka till en butik och lyssna och köpa det du känner låter bäst för pengarna du vill lägga.

Hur många watt det är säger absolut inget om hur det kommer låta. Du kan ha 20w effekt med rätt komponenter som slaktar det du har nu.

Jag blir bara förvirrad av denna tråden...

Skall du ha datorhögtalare, ett 2-kanals system eller ett 5.1-system?
Budget på 3000kr som logitechen kostar eller skall du spendera 9-18000kr?
18000kr hembio till en 720p TV???

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Någon skrev att för 2000-5000 kr kunde man få bra högtalare och ljud för det priset
Sen kan jag inte spela riktigt högt med hur mycket bas som helst .

Det är inte jättelätt att hänga med i vad du skriver men du kan få några exempel på aktiva högtalare som skulle kunna passa.
https://hifitorget.se/visa_annons.php/wharfedale_diamond_a1_s...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/roth_va_4_aktiva_hogtal...
https://hifitorget.se/visa_annons.php/aktiva_hogtalare_event_...

Skrivet av twit:

TIL: äldre människor (40-67 år) varken gillar eller kan så mycket om musik, det gör däremot yngre (18-30 år). Vad som händer med 31-39-åringarna år oklart, men jag är glad att jag är förbi den perioden och nu kan njuta av att uppenbarligen inte tycka om musik längre.

Jag tillhör också kategorin äldre och har lagt mer på musikanlläggningen än huset men har också börjat på ett projekt att försöka bygga en svinbillig highend anläggning av beg delar bara för att det faktiskt verkar gå och att det är roligt, med billigt menar jag i det här fallet under 1500 kr och jag har nästan alla delar jag behöver och de har haft ett nypris på över 150 000 kr och de har kostat mig ca 1300 kr och jobb.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Jerry24.
Actually _Jonas det jag menar är att Jag ska köpa ett 2.1 kanals högtalar system till Datorn . Alltså 2 högtalare och 1 subowfer .

Och en 5.1 kanals sorround ljud högtalarsystem till TV.n . Med 5 högtalare och 1 Subowfer.

2.1 för ca 5000-11.000 kr om det finns så billiga.

Sen 5.1 för ca. 9000- 18.000kr . Men blir nöjd om jag hittar billigare med.

Men jag ska som sagt läsa mer och titta på olika högtalare på internet och på olika butiker och jämföra etc.

Kanske att jag åker till en musik affär, där dom säljer Hifi högtalare , och dator högtalare och golvhögtalare etc.

Kanske dom har Cerwin Vega och Logitech 5500 eller Z 906 . Kan jag ju fråga dom om dom verkligen är värda att köpa till Datorn eller Tv.n. om dom är så bra som dom själva säger.

Man kan prov lyssna på dom som du sa etc.

Mvh Jerry 24 . Tack för svar. 👍

Permalänk

Haft logitech en gång i tiden för jag insåg vilket skräp det var. Sedan aktiva argon från hifiklubben till idag med ordentlig rigg. Det enda som logitech gör ordentligt ät Tbord och möss. Allt annat är bara hålla sig undan.
Kvalitet har noll att göra med hur mycket Watt en förstärkare har. Det är endast en siffra på ett papper. De allra finaste förstärkare kan levera 1000w, då pratar vi budget på säg 300k och uppåt och inte 1000kr.
Klipsch säger jag bara en sak. Lyssna ordentligt innan du köper.
Bose är bara märke och Inget mer.
Dali är i min mening tråkig och köpa på hifiklubben är som ett lotteri när det gäller expertis/dema.
Jag förstår knappt hälften utav vad du vill åstadkomma.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Jag ska köpa ett system till Datorn för ca 5000-11.000 kr
Och en sorroundsystem till TV.n för ca 9000-18.000kr

Är det rätt sammanfattat, du söker alltså 2 separata ljudsystem och har en total budget på max 30 000 kr men gärna lite mindre ?

Jag tycker inte du ska hänga upp dig på att du verkar tro att det behövs basmoduler eller speciella fabrikat för det är mycket vettigare att bry sig om ljudkvalitet, Logitech, Cerwin vega och Bose är inget man brukar förknippa med bra ljudkvalitet, Klipsch är ett mer konventionellt märke förutom att de i princip alltid använder horn, från början byggde de rena hornhögtalare men idag är det mest horn i diskanten och de har en egen ljudkarraktär även om de jobbat på att få bort den så är den inte helt borta ännu.
Bor du i Fjällbacka har du närmaste riktiga hifibutik i Trollhättan, Hifipunkten och sedan har du flera i Göteborg, i Karlstad och Göteborg har du även Hifiklubben men de jobbar bara med sina egna märken och har ett snävare sortiment, att handla i Norge är ju också ett alternativ för Oslo är ju ganska nära, det är ungefär lika långt dit som till Göteborg för dig, Norska märken är inte dyrare där än i Sverige men importerade prylar som finns i båda länderna är ofta lite dyrare i Norge. Däremot är det lite mer komplicerat att passera gränsen just nu pga pandemin för det är 10 dagars karantän som gäller så det är väl inte realistiskt att åka till Oslo just nu även om det är en bra stad att kolla hifi, det är dumt nog att åka runt i Sverige men att passera gränsen blir dessutom ganska dyrt pga karrantänreglerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Musik: Köpa Logitech Z906 eller Z-5500

Okej. Men jag gör nog så här. Eftersom många skrivit olika kommentarer och tycker olika.
En del tycker inte Logitech eller Cerwin Vega är bra etc. Medan andra tycker det att dom är bra.
//
Så är jag rätt nöjd nu med all kommentarer och mina frågor.
//
Så jag gör så här att jag ska gå på mina egna val och magkänsla, loch vad jag tycker är bäst och blir nöjd med.
Jag brukar oftast göra det och gå efter själv vad jag tycker och jag brukar oftast pricka rätt och bli nöjd med ett köp etc.
//
Jag åker eventuellt till en Hifi affär i Göteborg eller annan stans längre fram i månaderna och ser o hör vad dom säger där. Etc .
//
För att om jag går på andras val, vad andra tycker så skulle jag kunna lika gärna bli nöjd, som inte nöjd,
Om jag köper ett par högtalar ljudsystem till datorn.

Och jag vill inte lägga flera tusen kronor på ett par högtalare och jag inte blir nöjd med mitt köp.

Inte så , jag är tacksam för allas tips och råd etc.
Men jag har faktiskt lite svårt att tro på vilket som stämmer, eftersom många skriver olika till mig om villka högtalarsystem som är bäst att köpa och inte.

// För om man själv lyssnar på vissa högtalare så kan man ju snabbt räkna ut vilken som man tror är bäst att köpa. Än att bara läsa om dom eller se bilder

Så får det bli. Mvh Jerry24
...... ......

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jerry24:

Okej. Men jag gör nog så här. Eftersom många skrivit olika kommentarer och tycker olika.
En del tycker inte Logitech eller Cerwin Vega är bra etc. Medan andra tycker det att dom är bra.
//
Så är jag rätt nöjd nu med all kommentarer och mina frågor.
//
Så jag gör så här att jag ska gå på mina egna val och magkänsla, loch vad jag tycker är bäst och blir nöjd med.
Jag brukar oftast göra det och gå efter själv vad jag tycker och jag brukar oftast pricka rätt och bli nöjd med ett köp etc.
//
Jag åker eventuellt till en Hifi affär i Göteborg eller annan stans längre fram i månaderna och ser o hör vad dom säger där. Etc .
//
För att om jag går på andras val, vad andra tycker så skulle jag kunna lika gärna bli nöjd, som inte nöjd,
Om jag köper ett par högtalar ljudsystem till datorn.

Och jag vill inte lägga flera tusen kronor på ett par högtalare och jag inte blir nöjd med mitt köp.

Inte så , jag är tacksam för allas tips och råd etc.
Men jag har faktiskt lite svårt att tro på vilket som stämmer, eftersom många skriver olika till mig om villka högtalarsystem som är bäst att köpa och inte.

// För om man själv lyssnar på vissa högtalare så kan man ju snabbt räkna ut vilken som man tror är bäst att köpa. Än att bara läsa om dom eller se bilder

Så får det bli. Mvh Jerry24
...... ......

Du hittar ingen som har verkligheten som referens som påstår att Logitech är bra och knappast nån som säger att Cerwin Vega eller Bose låter rätt heller, de som säger att de märkena låter bra är med stor sannolikhet ganska unga personer som just skaffat en första ljudanläggning och har ganska lite att referera till men som påverkas mycket av grupptryck. De prylarna mäter dessutom ofta så underligt att man inte ens behöver lyssna på dem för att helt objektivt veta att de är dåliga på att återge ljud, de kan låta men de kan inte återge ljudet som det borde återges.

De prylar som mäter vettigt kan man däremot lägga tid att lyssna på för då vet man att det har förutsättningar att fungera.

Det här är en typisk frekvensgång för Logitechsystem, (Z 313) snarlikt men stereo i stället för surround

Jättesmå toppar som inte klarar att möta upp basen vid delningsfrekvensen och en basmodul som inte klarar en tillstymmelse till djupbas. +-10dB, 40Hz- 20kHz en typisk kurva för Logitech och Bose.

Så här mäter mina Behringer 3031or som är en "lågpris studiomonitor" (kostade ca 4000kr när de fanns) när de är placerade fritt och det är mätt utan delningsfilter så det är alltså bara elementen och lådan som ger den här kurvan inte den kompletta högtalaren. Betydligt snyggare mätning än Logitechs

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Asså om du skall lägga så mycket pengar på högtalare så är de märken du nämnt förmodligen de sämsta alternativen jag någonsin hört.

Om du inte ens kan spela högt hemma tappar Cerwin Vega all funktion då det inte bara låter skit utan är designade för att trycka ut så mycket volym som möjligt.

Bor du i Göteborgsområdet åk till Hembioconsult i Stenkullen eller Hifistället på Hvitfeldtsgatan så kan du får höra på bra ljud istället för att lägga alla dina pengar på Logitech och Cerwin Vega.

Och innan du ens funderar på att skaffa en hembioanläggning tror jag det är bättre du lägger lite krut på en ny TV, för om du tänker köpa högtalare för 18k så kommer du ju inte direkt få någon upplevelse i 720p.

Permalänk

Nu skriver jag ett svar här utan att ha läst igenom allt i tråden. Jag har varit ägare till Z906 tidigare och äger Z5500 just nu. Jag har använt båda systemen kopplat till TVn för att framförallt ha bra (jämfört med inbyggt TV-ljud) ljud till film och vissa TV-spel. Anledningen till att jag köpte systemen är att de är mycket enkla att koppla in och använda, då de har optisk ingång och äkta 5.1-ljud, vilket lämpar sig vid film. Man behöver inte ha och göra med en extra förstärkare som tar plats och inställningarna är få men användarvänliga.

När det kommer till ljudkvalite så är båda systemen väldigt lika varandra. Att något av systemen kommer låta för lite eller ha för SVAG bas tror jag inte du kommer tycka är ett problem. Dom kan spela högt båda systemen. Z906 har en mindre subwoofer, men spelar inte sämre eller svagare, utan snarare kanske lite bättre och lika starkt. Jag har inte haft några som helst problem med missljud från högtalarna.

Ljud är ett komplicerat område där om ljudet är bra eller dåligt verkligen är en smaksak. OM du kan hitta något av dessa system begagnat för MAX 1000 kr, då påstår jag att du gör ett bra köp och du kommer bli nöjd (sett till hur mycket pengar du spenderar). OM du skulle ha obegränsad budget och kan lägga 20 000 kr på ljud, då är det inte ett bra köp, men om man ska lägga så stora pengar på ljud så bör man nog ha bättre koll på vad man är ute efter.

Permalänk
Medlem

Har Z-5500, det är inget system du spelar med för audiofiler, det fungerar som TV-ljud, till datorn eller att spela basbaserad musik på och det är det.

Basen är kraftig men kanske inte så kontrollerad, man kan dock ställa ner den i inställningarna.
De små satelliterna fungerar de med men lämnar lite detaljer att önska.

Till ditt användningsområde så lär systemet duga, men som många här säger är det bättre att försöka börja med ett basiskt system och bygga på det efterhand.

Nåväl, jag klagar inte på mina Z-5500, de fungerar till det jag använder dem till.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag hade föregångaren till Z-5500 som hette Z-680, mestadels för hemmabio men också för partymusik när jag hade folk hemma, sjukt mycket ljud och bra ljud för pengarna.
För 2,500 får du aldrig lika mycket någon annanstans så är det gränsen så är det ett bra val!

Hade faktiskt kvar det systemet till förra veckan(sedan typ 20 år tillbaka) då jag köpte en ljudlimpa som kostar nästan 10 ggr mer och ändå saknar jag vissa saker från Z-680.

Så inga tvivel och lyssna inte på alla internetexperter här, det är bra system för lite pengar.

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag hade föregångaren till Z-5500 som hette Z-680, mestadels för hemmabio men också för partymusik när jag hade folk hemma, sjukt mycket ljud och bra ljud för pengarna.
För 2,500 får du aldrig lika mycket någon annanstans så är det gränsen så är det ett bra val!

Hade faktiskt kvar det systemet till förra veckan(sedan typ 20 år tillbaka) då jag köpte en ljudlimpa som kostar nästan 10 ggr mer och ändå saknar jag vissa saker från Z-680.

Så inga tvivel och lyssna inte på alla internetexperter här, det är bra system för lite pengar.

Han säger ju dock att han skall ha ett system för 5-11k till datorn.

För 2500kr kan jag garantera dig att du hittar ett bättre system beg på tex hifitorget men hittar han ett logitechsystem för 1k fine, det är prisvärt.

Jag har också haft ett Logitech 5500-system när jag bodde i en 1:a och jag tyckte det lät riktigt skräp. Inget mellanregister över huvud taget.

Sen så är det nog ett par sk. "internetexperter" här som har ganska bra koll.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har köpt Yamaha C4 och M70 för 200 kr och ett par Mårten design Miles för 1000 kr så jag är personligen övertygad om att det går att få tag på extremt mycket bättre högtalar/förstärkarkombinationer än det Logitech erbjuder för överkomliga pengar, har köpt en del sämre prylar också som går att kombinera till ljudsystem som totalt kommer att kosta under 2000 kr så för mig är det självklart att undvika bottenskrapet och leta på begmarknaden.
Det finns också en hel del mindre högtalare som inte är så stora men åtminstone är så stora att de fungerar till skillnad från Logitechs, och det går även att hitta vettigare aktiva system (typ de jag tidigare länkade) om man inte vill ha separat enheter.
Jag har oerhört svårt att förstå de som hävdar att Logitech låter korrekt, vad har ni för referenser, hur har systemen gett er en illusion av att ni inte lyssnar på återgiven musik hemma ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.