Permalänk

Felsöka 4G-router

Har en sån här router sedan 2-3 veckor tillbaka:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/mod...

Fungerar överlag bra men 1-3 gånger om dagen så disconnectar internet i 2-5 sekunder, varefter det börjar fungera igen. Hela tiden ansluten till wifi. Hur felsöker jag detta? Finns det någon bra mjukvara som läser av exakt vilka tidpunkter och hur länge man varit utan internet till exempel?

Hade ett tag 4G-internet från Telia och det fungerade riktigt dåligt, trots bra täckning och trots att de skickade ut en ny router. Till slut sa de att det helt enkelt inte fungerar överallt. Denna gången kör jag Tre och det fungerar i alla fall bättre men jag gillar inte dessa glitchar. Kan det vara någon störning i huset som inte går att göra något åt? Det var vad Telia skyllde på sist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Fungerar överlag bra men 1-3 gånger om dagen så disconnectar internet i 2-5 sekunder, varefter det börjar fungera igen. Hela tiden ansluten till wifi. Hur felsöker jag detta? Finns det någon bra mjukvara som läser av exakt vilka tidpunkter och hur länge man varit utan internet till exempel?

Om du inte redan har gjort det, så kontrollera om det går att låsa till 4G samt till ett visst frekvensband på det, då om det står på auto så kan den hålla på att byta mellan olika frekvensband för att hitta det som den tycker är bäst, vilken kan innebära att den tappar uppkopplingen till masten en kort stund.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Kan vara precis hur mycket som helst. Antal enheter anslutna, isolering i huset, är fönstren av energiglas, överbelastade band etc.

Har du loggat in i gränssnittet och tittat hur det ser ut?

Om Telia inte var bra, och Tre är "något bättre" så tyder ju det mesta på att ni bara har skittäckning, speciellt då ni även bytt hårdvara. Det är den enda slutsats man kan dra av den begränsade informationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Har en sån här router sedan 2-3 veckor tillbaka:
https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/mod...

Hade ett tag 4G-internet från Telia och det fungerade riktigt dåligt, trots bra täckning och trots att de skickade ut en ny router. Till slut sa de att det helt enkelt inte fungerar överallt. Denna gången kör jag Tre och det fungerar i alla fall bättre men jag gillar inte dessa glitchar. Kan det vara någon störning i huset som inte går att göra något åt? Det var vad Telia skyllde på sist.

Du kan också prova att flytta på modemet. Några meter åt nått håll kan göra skillnad också.
Du kan testa pingplotter (har ja för mig det hette) som pingar med jämna mellanrum, då kan du se under en dag när det dippar.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av wilsontaylor:

Kan vara precis hur mycket som helst. Antal enheter anslutna, isolering i huset, är fönstren av energiglas, överbelastade band etc.

Har du loggat in i gränssnittet och tittat hur det ser ut?

Om Telia inte var bra, och Tre är "något bättre" så tyder ju det mesta på att ni bara har skittäckning, speciellt då ni även bytt hårdvara. Det är den enda slutsats man kan dra av den begränsade informationen.

Ja, loggat in och kikat där, men svårt att veta vad man ens ska titta efter.

Från Telia hade vi full täckning dock, men deras modem la av flera gånger om dagen och direkt efter en omstart fungerade det. Telia skickade ut nytt modem och det hade samma problem. Då sa de att det mest troligt var en störning i huset som orsakade att modemet ballade ur, inte dålig täckning i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Ja, loggat in och kikat där, men svårt att veta vad man ens ska titta efter.

Från Telia hade vi full täckning dock, men deras modem la av flera gånger om dagen och direkt efter en omstart fungerade det. Telia skickade ut nytt modem och det hade samma problem. Då sa de att det mest troligt var en störning i huset som orsakade att modemet ballade ur, inte dålig täckning i sig.

Att t.ex. 2,4ghz & 5ghz-banden nyttjas, att alla enheter inte är uppkopplade på ett och samma band. Förstå innebörden av att vara uppkopplad på 2,4 respektive 5. Är routern illa placerad? Är det tjocka väggar? Vad är "dåligt" för er? Ni kan lika gärna ha alldeles för höga förväntningar av ett mobilt bb. Vad får ni ut på bredbandskollen trådlöst/kablat? Ge oss mer info.

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att installera beta firmware, där du kan växla mellan frekvensband. Hade också ostabil uppkoppling på min mr600 och nu har jag lockad på 700 mhz bandet och allt är stabilt. Vet dock ej om det finns beta firmware för 400. Du får kolla på deras forum.

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Rekommenderar att installera beta firmware, där du kan växla mellan frekvensband. Hade också ostabil uppkoppling på min mr600 och nu har jag lockad på 700 mhz bandet och allt är stabilt. Vet dock ej om det finns beta firmware för 400. Du får kolla på deras forum.

Cool, hittade beta firmware för min också. Var ändrar jag frekvensband?
Under advanced -> Wireless -> Wireless settings hittar jag bara olika channels mellan 1 till 13 och channel width där jag kan välja 20/40/80 MHz.

Permalänk
Skrivet av wilsontaylor:

Att t.ex. 2,4ghz & 5ghz-banden nyttjas, att alla enheter inte är uppkopplade på ett och samma band. Förstå innebörden av att vara uppkopplad på 2,4 respektive 5. Är routern illa placerad? Är det tjocka väggar? Vad är "dåligt" för er? Ni kan lika gärna ha alldeles för höga förväntningar av ett mobilt bb. Vad får ni ut på bredbandskollen trådlöst/kablat? Ge oss mer info.

Tack, ska testa att köra vissa grejer på 5ghz. Routern står vid fönstret och fönster bör vara bra placering? Ganska lyhört så tror inte väggarna är så tjocka, gammalt skithus (därför de inte drar in fiber antar jag).
På bredbandskollen får vi ut mellan 10-50 mbit över wifi vilket jag är helt nöjd med eftersom det är vad som utlovats.

Är det för höga förväntningar att man inte är okej med att nätet tappar anslutning flera gånger om dagen? För det är som sagt enda problemet. Jag har Tre som mobiloperatör också och det tappar ytterst sällan anslutningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Under advanced -> Wireless -> Wireless settings hittar jag bara olika channels mellan 1 till 13 och channel width där jag kan välja 20/40/80 MHz.

Du är inne och ändrar wifi-inställningar. Jag hade kört 20Mhz på wifi eftersom du ändå bara får ut max 50Mbit. Det är inställningarna för 4g det pratas om när det gäller 700 Mhz

För att få en klarare bild av problemet skulle jag köra en dator med kabel till routern för att blocka ut wifi ur ekvationen.

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Har en MR600 med samma problem. Laddat in beta firmware.
Kan välja på Band A och B mellan 1-20.

Hur skall jag gå vidare för att optimera?
står band 7 för 700 MHz?

Helt ny på detta, tacksam för hjälp?
Ursäkta om jag kapar tråden

Permalänk
Medlem

Här finns en lista på LTE band och vilka operatörer som använder dem.
Scrolla ner till Sweden.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_LTE_networks_in_Europe

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

@Erikp12345

Du hittar det under: Basic -> Internet -> Band A / Band B. Om du vill ha ett visst frekvensband då ställer du in A och B på samma värde annars kan du köra carrier aggregation om din isp stödjer detta (Tror bara Telias nät stödjer det när man använder mobilt bredband och det finns oftast bara i tätort).

Här har du en bra sida för att hitta lte band: https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/

Rekommenderar att testa fram sig finns olika belastningar på olika band. Desto högra frekvens desto högre hastighet får man (Om masten ej är limiterad till en viss hastighet). Sen kan man också prova om man kan köra carrier aggregation (om routern stödjer detta). Då får man ännu högre hastighet.

Och här en bra karta för att kolla upp master: https://www.cellmapper.net/

Du va inne i wifi inställningar btw så där kan man också testa lite med 5 och 2,4 ghz. Jag rekommenderar kabel.

Det kan också vara så, att du behöver skaffa en extern antenn om du bor lite utanför på landet. Det har gjort stor skillnad för mig i alla fall. Då rekommenderar jag poyinting xpol. Har den själv och den ger mig 50 mbit på 700 mhz bandet.

Permalänk
Skrivet av Djayy:

@Erikp12345

Du hittar det under: Basic -> Internet -> Band A / Band B. Om du vill ha ett visst frekvensband då ställer du in A och B på samma värde annars kan du köra carrier aggregation om din isp stödjer detta (Tror bara Telias nät stödjer det när man använder mobilt bredband och det finns oftast bara i tätort).

Här har du en bra sida för att hitta lte band: https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/

Rekommenderar att testa fram sig finns olika belastningar på olika band. Desto högra frekvens desto högre hastighet får man (Om masten ej är limiterad till en viss hastighet). Sen kan man också prova om man kan köra carrier aggregation (om routern stödjer detta). Då får man ännu högre hastighet.

Du va inne i wifi inställningar btw så där kan man också testa lite med 5 och 2,4 ghz. Jag rekommenderar kabel.

Det kan också vara så, att du behöver skaffa en extern antenn om du bor lite utanför på landet. Det har gjort stor skillnad för mig i alla fall. Då rekommenderar jag poyinting xpol. Har den själv och den ger mig 50 mbit på 700 mhz bandet.

Tack!
Det märkliga är att jag ligger på ca 150 mbit i snitt. Så väldigt bra fart men den dippar väldigt och stänger helt ner i bland.
Kollar jag på telefonen så ligger den på drygt 200 mbit kontinuerligt utan dipp. Byte från en gammal Huawei router som låg på ca 40-50 mbit men hade inte dessa dippar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikp12345:

Tack!
Det märkliga är att jag ligger på ca 150 mbit i snitt. Så väldigt bra fart men den dippar väldigt och stänger helt ner i bland.
Kollar jag på telefonen så ligger den på drygt 200 mbit kontinuerligt utan dipp. Byte från en gammal Huawei router som låg på ca 40-50 mbit men hade inte dessa dippar.

Det kan vara att masten är överbelastad vilket händer väldigt ofta. Då borde du prova med andra leverantörer. De har olika belastningar i deras nät. Tele2 och Telenor är net4mobility, Halebob är Telia och så vidare. Du kan också prova att byta mast men detta fungerar bara med riktantenn.

Här är en lista med operatörer: https://www.induo.com/s/g/vilka-mobiloperatorer-delar-nat/

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Det kan vara att masten är överbelastad vilket händer väldigt ofta. Då borde du prova med andra leverantörer. De har olika belastningar i deras nät. Tele2 och Telenor är net4mobility, Halebob är Telia och så vidare. Du kan också prova att byta mast men detta fungerar bara med riktantenn.

Här är en lista med operatörer: https://www.induo.com/s/g/vilka-mobiloperatorer-delar-nat/

Tack!
Skall kontakta tele2 som är min leverantör och kolla vilka master som finns och vilka frekvenser de stödjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Tack, ska testa att köra vissa grejer på 5ghz. Routern står vid fönstret och fönster bör vara bra placering? Ganska lyhört så tror inte väggarna är så tjocka, gammalt skithus (därför de inte drar in fiber antar jag).
På bredbandskollen får vi ut mellan 10-50 mbit över wifi vilket jag är helt nöjd med eftersom det är vad som utlovats.

Är det för höga förväntningar att man inte är okej med att nätet tappar anslutning flera gånger om dagen? För det är som sagt enda problemet. Jag har Tre som mobiloperatör också och det tappar ytterst sällan anslutningen.

Givetvis inte ok, jag tolkade det som att detta var åtgärdat när du bytte från Telia till Tre.

Vet du vilket band du är ansluten på när du tappar nätet? Enheter anslutna på 5ghz-bandet kan tappa nätet om du rör dig för långt ifrån routern.

Kanalbyte kan vara värt att testa som en annan användare tipsade om.

Permalänk
Skrivet av Djayy:

Grymt, tack! Bytte från "All band" till band 38 vilket är TDD och fick väl en sådär 300% bättre hastighet direkt. Så dippar kan alltså bero på att routern själv byter mellan banden?

Bor på Hisingen så vi bör ha bra täckning här men fungerar det inte överväger jag absolut en extern antenn. Ska testa några dagar nu så får vi se hur det fungerar. Det är verkligen en riktig djungel med 4G och nätverk så tack igen för bra info

Permalänk
Skrivet av wilsontaylor:

Givetvis inte ok, jag tolkade det som att detta var åtgärdat när du bytte från Telia till Tre.

Vet du vilket band du är ansluten på när du tappar nätet? Enheter anslutna på 5ghz-bandet kan tappa nätet om du rör dig för långt ifrån routern.

Kanalbyte kan vara värt att testa som en annan användare tipsade om.

Har kört på 2,4 (pga har inte vetat skillnaden) men har läst på lite nu så kommer byta till 5 på de stationära datorerna. Ska testa detta efter att ha satt det fast till band 38 och 5ghz så får vi se. Tackar för hjälpen!

Permalänk
Skrivet av Erikp12345:

Tack!

Vad har du för abonnemang med de hastigheterna? Jag har Tre och får ut mellan 10 och 50 mbit, men hade gärna haft snabbare.

Permalänk
Skrivet av BloodFarmer:

Vad har du för abonnemang med de hastigheterna? Jag har Tre och får ut mellan 10 och 50 mbit, men hade gärna haft snabbare.

Hej.
Har tele2,
har ett litet vattendrag framför huset och på andra sidan bort en bit i skogen står masten.
Så borde ha optimala förutsättningar. Sett 240 mbit med mobilen.
Men det spelar ju ingen roll när uppkopplingen svajar så mycket. Skall ringa Tele2 och höra om frekvens samt kontakta TP- link, angående Router inställningar. Har även en AC 1750 wifi extender inkopplad. Om den kan kanske kan påverka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikp12345:

Skall ringa Tele2 och höra om frekvens samt kontakta TP- link, angående Router inställningar.

Tele2 kör 4G på 800/900Mhz (om det är 800 eller 900Mhz skiljer beroende på område), 1800Mhz samt 2600Mhz.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Tele2 kör 4G på 800/900Mhz (om det är 800 eller 900Mhz skiljer beroende på område), 1800Mhz samt 2600Mhz.

Tack för info.
Låst routern nu till 2600MHz Band7.
Hoppas dipparna blir mindre.