Återskapa data från tömd papperskorg

Permalänk
Medlem

Återskapa data från tömd papperskorg

Har en Macbook pro 2015 som kör Macos Big Sur.

Råkade slänga en extremt viktig folder i papperskorgen som jag även råkade få hjärnsläpp och tömma.

Disken är en jetdrive. Se bild:

Om det har någon betydelse så är filerna som jag vill återskapa dels .wav och även .als skapade i Ableton Live.

Mina egna funderingar går så här långt att skaffa mig en jetdrive-läsare och koppla in till USB och sätta in i min PC då jag tror det finns bättre data recovery program?

Extremt tacksam om någon kan hjälpa mig!

God jul

Permalänk
Medlem

Meka inte själv om du verkligen vill rädda dina filer, lämna in dator till ett dataräddningsföretag som IBAS

https://trust.ibas.com/sv/pages/data-recovery/?utm_term=ibas&...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Meka inte själv om du verkligen vill rädda dina filer, lämna in dator till ett dataräddningsföretag som IBAS

https://trust.ibas.com/sv/pages/data-recovery/?utm_term=ibas&...

Men att bara läsa filerna och göra ett försök borde väl inte kunna skada? Är på en ganska strapped budget.

För ca 10 år sedan råkade jag installera Windows på ett USB med bröllopsfoton. Dessa lyckades jag rädda till slut genom att mickla med något program jag inte minns namnet på. Det var verkligen en kul känsla och kanske något som driver mig att försöka mig på igen

Permalänk

Hade något likande fall på jobbet förra veckan, De fanns där om man botade en linux maskin och läste in disken.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

Försöker att hitta en adapter för disken som verkar vara unik för macbook pro 2013-2015. Gärna till USB. Kollade med webbhallen med de hade inte. Någon som har tips?

Permalänk

Det är nog svårt när det inte är en mekanisk disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är nog svårt när det inte är en mekanisk disk.

Att återskapa data eller fixa en adapter?

Permalänk
Skrivet av zencity:

Försöker att hitta en adapter för disken som verkar vara unik för macbook pro 2013-2015. Gärna till USB. Kollade med webbhallen med de hade inte. Någon som har tips?

Du kan testa att starta datorn i Target disk mode. Men du behöver en TB kabel och en annan macka.

https://kb.iu.edu/d/aahs

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon-Matte:

Du kan testa att starta datorn i Target disk mode. Men du behöver en TB kabel och en annan macka.

https://kb.iu.edu/d/aahs

Den var intressant, ska prova det om det inte dyker upp något smidigare alternativ då jag inte har en extra mac och ingen TB-kabel.

Skulle gärna vilja få tips på program som är bra för data recovery. Antingen för macos eller PC.

Permalänk
Medlem

Disken är ju inte trasig så möjligt att man själv kan återfå filer, dock är det en SSD...

Du har tagit ut disken vilket är det viktigaste, för att förhindra att man skriver över filerna eller att systemet kör TRIM (om det nu inte redan är gjort.)

Skulle leta upp en adapter, sen göra en långnivåkopia i ett system där TRIM är avstängt och sedan jobba mot den kopian eller bättre, kopior av den kopian. Är inte helt klar på om en SSD beteer sig på samma sätt som en HDD när man gör en lågnivåkopia, dvs att man får med data från borttagna filer.

Sen skulle jag köra PhotoRec. (Finns för Linux, Windows, och macos).

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Disken är ju inte trasig så möjligt att man själv kan återfå filer, dock är det en SSD...

Du har tagit ut disken vilket är det viktigaste, för att förhindra att man skriver över filerna eller att systemet kör TRIM (om det nu inte redan är gjort.)

Skulle leta upp en adapter, sen göra en långnivåkopia i ett system där TRIM är avstängt och sedan jobba mot den kopian eller bättre, kopior av den kopian. Är inte helt klar på om en SSD beteer sig på samma sätt som en HDD när man gör en lågnivåkopia, dvs att man får med data från borttagna filer.

Sen skulle jag köra PhotoRec. (Finns för Linux, Windows, och macos).

Det där verkar ju riktigt intressant.

Vad har du för tankar kring att köra Photorec i Windowsmiljö från min PC fastän filerna jag vill återskapa är på en macos disk? Finns det några nackdelar att jobba så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zencity:

Det där verkar ju riktigt intressant.

Vad har du för tankar kring att köra Photorec i Windowsmiljö från min PC fastän filerna jag vill återskapa är på en macos disk? Finns det några nackdelar att jobba så?

Stryk biten om Photorec, medans det har räddat mig och jag har räddat bekanta med Linux och Windows system med det, så klarar den inte av att läsa "Apple File System", så det blir att hitta ett annat program som gör det.

Dock så är det fortfarande viktigt att om du skall försöka rädda filer själv att du inte arbetar mot orginalet och att du ser till att TRIM inte körs på disken. Möjligvis att man då kan hitta filerna.

Edit: Hmm.. Skall gå om disken inte är krypterad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zencity:

Men att bara läsa filerna och göra ett försök borde väl inte kunna skada?

Jo om disken kör trim är datan borta för gott, hur man förhindrar det på en mac vet jag inte men ta reda på det först innan du kopplar in den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jo om disken kör trim är datan borta för gott, hur man förhindrar det på en mac vet jag inte men ta reda på det först innan du kopplar in den.

Verkar lovande att det inte är det:

As you may or may not know, TRIM support is not enabled by default on macOS on any SSD not provided by Apple directly.

https://davejansen.com/enabling-trim-support-on-your-hackinto...

... So there is a chance!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Stryk biten om Photorec, medans det har räddat mig och jag har räddat bekanta med Linux och Windows system med det, så klarar den inte av att läsa "Apple File System", så det blir att hitta ett annat program som gör det.

Dock så är det fortfarande viktigt att om du skall försöka rädda filer själv att du inte arbetar mot orginalet och att du ser till att TRIM inte körs på disken. Möjligvis att man då kan hitta filerna.

Edit: Hmm.. Skall gå om disken inte är krypterad.

Data at rest is usually only encrypted if need be, but Apple encrypts the entire device when locked if it is iOS or iPadOS. macOS users can opt to encrypt their computers using FileVault, and those who own a Mac with a T2 chip will have encrypted drives automatically.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vad kontakten heter på disken? Bild i första inlägget. Svårgooglat med jetdrive. Heter den pci något?

Felstavat
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av zencity:

Är det någon som vet vad kontakten heter på disken? Bild i första inlägget. Svårgooglat med jetdrive. Heter den pci något?

Med reservation för att det är en MAC så ser kontakten ut som en micro pcie men den kan ju ha ett "Apple namn"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är en sån här rackare jag behöver:

https://www.amazon.com/Transcend-JetDrive-825-Thunderbolt-TS9...

Fast vill inte pröjsa för disken. Vill bara ha lådan

Permalänk
Medlem
Permalänk
Rekordmedlem

Vet du vilket kommunikationsprotokoll ssdn använder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du vilket kommunikationsprotokoll ssdn använder ?

Nä sådant där är över min nivå. Är det Sata III?

Permalänk
Hedersmedlem

*Bump raderat*

Observera att vi, av rättviseskäl, inte tillåter bumpning/meningslösa inlägg. Detta då vi vill att alla ska ha samma chans att få sina frågor uppmärksammade.

Skrivet av zencity:

Vore riktigt nice om någon kunde komma med input!

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Om den suttit i en MacBook Pro så är det en speciell anslutning, det är alltså ingen vanlig kontakt. OWC har ett externt chassi som passar SSDer som sitter i modeller från late 2013 och framåt här. Dock så skriver dem att det enbart fungerar med Apples egna SSDer, så det är ju på egen risk.
Annars kan du ju höra med Transcend om du kan få köpa det externa chassit separat.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.