Testpilot: WD Black SN850 NVMe SSD – extrem prestanda med PCI Express 4.0

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att det går framåt och desto snabbare desto bättre.
Men det är lite tråkigt att gamers inte kommer kunna få stora fördelar av utvecklingen innan typ 2022 när mjukvara för RTX IO, Direct storage och AMDs alternativ finns tillgängligt.
Då bör man väl se en väldigt stor boost med tanke på hög lagringsprestandan och att System/CPU inte belastas på samma sätt.

Så utvecklingen är bra för alla, men som Gamer så får man tänka på vad det kommer innebära framöver istället.
Ska bli intressant att se prestanda tester när lagringen pressas under spelande då, till skillnad från nu när under 10% av lagringsprestandan används i vissa fall.

Permalänk
Medlem

Sedan lär väl laddningstider även bero på om datan i spelet är komprimerad och behöver packas upp av cpun.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Sedan lär väl laddningstider även bero på om datan i spelet är komprimerad och behöver packas upp av cpun.

Det verkar ändå gå via CPU och belasta bussarna/ledningarna i vilket fall:

Permalänk
Medlem

Jag kör en sån där SSD som Windows disk. WD SN850 1tb med moderkortets egna inbyggda värmespridare helt utan problem.

Har ett Asus Dark Hero x570.
Har även en Firecuda 520 2TB i andra M2 platsen och även där inget att anmärka på.

Så förutsatt att man har inbyggda värmespridare på sitt moderkort så fungerar de alldeles utmärkt för SN850.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Det verkar ändå gå via CPU och belasta bussarna/ledningarna i vilket fall:

https://www.youtube.com/watch?v=zXV3jrwkv0I

ah, okej

Men alltså, nu kanske jag minns fel. Men kunde inte hårddiskar förr i tiden med SCSI läsa in data rakt i ram utan datorns CPU skulle blandas in?
Rätt säker att det var så på min Amiga, men minnet kan svikta

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

ah, okej

Men alltså, nu kanske jag minns fel. Men kunde inte hårddiskar förr i tiden med SCSI läsa in data rakt i ram utan datorns CPU skulle blandas in?
Rätt säker att det var så på min Amiga, men minnet kan svikta

Skillnad på att få in data från disk i ramminnet och att ha användbar data. Komprimerad data behöver packas upp innan användning, det är det steget som belastar cpu (men konsolerna har dedikerat kisel för detta)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Skillnad på att få in data från disk i ramminnet och att ha användbar data. Komprimerad data behöver packas upp innan användning, det är det steget som belastar cpu (men konsolerna har dedikerat kisel för detta)

Fast om det är texturer som ska in i grafikkortet så brukar de vara komprimerade ändå väl?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Fast om det är texturer som ska in i grafikkortet så brukar de vara komprimerade ändå väl?

De brukar vara ännu mer komprimerade på disk, och finns mycket annat som läses in också

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ett tips är ändå att ladda ned M.2 drivrutinerna till moderkortet om man skall göra en ren installation av Windows.
Jag har precis byggt en ny dator och jag hade jätteproblem med blå skärm och låsningar med den nya M.2an jag satt i. Det tar ju ganska lång tid till windows uppdaterat sig från en ren installation. Efter jag la in drivrutinerna och uppdaterat BIOS funkade M.2an perfekt.
Kan tillägga att jag installerade offline först för att slippa eventuella virus, men även om jag körde online lite senare kvarstod problemet.
Bara ett tips om man får problem.

Vilka M.2. drivrutiner menar du då? Hittar då inga specifika sådana för mitt Xtreme om jag tittar här: https://www.gigabyte.com/Motherboard/X570-AORUS-XTREME-rev-10...

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Vilket m.2 uttag

Late to the party

Men blev lite förvirrad av recensionen
"Normalt" så sätter man ju disken på plats 1(?)( så man inte hijack en sata plats)

M.2 storlek plats 1
2242, 2260, 2280, 22110
M.2 gränssnitt plats 1
PCIE, PCIE4
M.2 storlek plats 2
2242, 2260, 2280
M.2 gränssnitt plats 2
SATA, PCIE, PCIE4

Men i artikeln skriver du/han att disken funkar bättre i plats 2
Jag har redan 5 ssd och en hdd, så ganska viktigt för mig att veta

Jag har MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI som har kylning på båda platserna
Så det är inte problemet

Frågan är: vilken plats sätter jag driven i för bäst prestanda ?
Plats 2 och jag måste offra 2 diskar (tror jag, behöver mer info)

Permalänk
Medlem
Skrivet av RickyTheOx:

Late to the party

Men blev lite förvirrad av recensionen
"Normalt" så sätter man ju disken på plats 1(?)( så man inte hijack en sata plats)

M.2 storlek plats 1
2242, 2260, 2280, 22110
M.2 gränssnitt plats 1
PCIE, PCIE4
M.2 storlek plats 2
2242, 2260, 2280
M.2 gränssnitt plats 2
SATA, PCIE, PCIE4

Men i artikeln skriver du/han att disken funkar bättre i plats 2
Jag har redan 5 ssd och en hdd, så ganska viktigt för mig att veta

Jag har MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI som har kylning på båda platserna
Så det är inte problemet

Frågan är: vilken plats sätter jag driven i för bäst prestanda ?
Plats 2 och jag måste offra 2 diskar (tror jag, behöver mer info)

Nwm .. klurade ut det själv.
Plats 1,, den närmast CPUn .. på detta kort iaf.