Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av critaL:

Jag älskade Autonomous, lever The Future of Another Timeline upp till dess föregångare enligt dig?

Läsvärda bägge två.
Dock helt fristående böcker med olika världsbyggen där Future of Another Timeline är mer alternativhistoria och tidsresande.

Om man är inne på tidsresor så kan jag även rekommendera Ian Tregillis - The Milkweed Triptych även fast den oxå är en bra bit från SF och mer åt alternativhistoria/fantasy.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Medlem
Skrivet av jezper:

Dax att väcka liv i denna tråd igen då jag behöver lite boktips inför julledigheten.
Böcker som lästs på sistone:

* Becky Chambers - The Wayfarers trilogy samt To Be Taught, if Fortunate

* Jeff VanderMeer - Borne samt The Strange Bird

* Ursula K. Le Guin - The Dispossessed

* T. J. Bass - The Godwhale

* Annalee Newitz - Autonomous samt The Future of Another Timeline

* Neal Stephenson - Fall; Or, Dodge in Hell

* Ann Leckie - The Imperial Radch trilogy

* William Gibson - The Peripheral samt Agency

* Ramez Naam - The Nexus trilogy

Så vad borde jag läsa nu?

//j

Eftersom du nämner en så pass ny bok av Stephenson antar jag att du plöjt tidigare böcker, de flesta tycker jag var klart bättre än Fall, som tappade lite fokus där på mitten
Men om du missat att han var co-writer för The Rise and Fall of D.O.D.O är den intressant.
Är du tex intresserad av tidiga cyberpunk böcker från Stephenson såsom Snow Crash så är Daniel Suarez bok Daemon kanske värt att läsa. Den är även den som en B-actionfilm i stil med tidiga Gibson

Om du inte läst Cory Doctorow så finns många bra böcker, Little Brother att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eftersom du nämner en så pass ny bok av Stephenson antar jag att du plöjt tidigare böcker, de flesta tycker jag var klart bättre än Fall, som tappade lite fokus där på mitten
Men om du missat att han var co-writer för The Rise and Fall of D.O.D.O är den intressant.
Är du tex intresserad av tidiga cyberpunk böcker från Stephenson såsom Snow Crash så är Daniel Suarez bok Daemon kanske värt att läsa. Den är även den som en B-actionfilm i stil med tidiga Gibson

Om du inte läst Cory Doctorow så finns många bra böcker, Little Brother att börja med.

Daemon är Daniel Suarez sämsta bok. Har man inte läst något av han innan så är ”Change agent” eller ”influx” mycket bättre skrivna.

Har läst alla hans böcker och daemon är den enda boken jag inte läst om :).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Eftersom du nämner en så pass ny bok av Stephenson antar jag att du plöjt tidigare böcker, de flesta tycker jag var klart bättre än Fall, som tappade lite fokus där på mitten
Men om du missat att han var co-writer för The Rise and Fall of D.O.D.O är den intressant.
Är du tex intresserad av tidiga cyberpunk böcker från Stephenson såsom Snow Crash så är Daniel Suarez bok Daemon kanske värt att läsa. Den är även den som en B-actionfilm i stil med tidiga Gibson

Om du inte läst Cory Doctorow så finns många bra böcker, Little Brother att börja med.

Jag har nog redan läst det mesta av Neal Stephenson.
Hittade däremot ett par böcker av Hannu Rajaniemi i bokhyllan som jag glömt bort. Så problemet är löst för nu.

//j

Visa signatur

Senast redigerad av jezper, 3010-01-01 klockan 25:02

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

@Bascule666 Titta vad fin framsidan blev! Det blev Arthur C. Clarke oförglömliga klassiker på omslaget, deal with it.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Jag slår ett slag för Alfred Ruths Fermis Filter. Ett exempel på aktuell svensk sci-fi.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk

Har läst väldigt mycket Asimov, Heinlein, Clarke, Alastair Reynolds, China Mieville och mer.

Just nu läser jag rätt mycket Star Wars-relaterat. Såväl nyare som gamla hederliga legends. Bollar även in serien om Takeshi Kovacs (Altered Carbon av Richard K. Morgan - som är något helt annat än den visserligen visuellt snygga men historiemässigt knappt relevanta, alls, serien på Netflix).

Tungt intresse för Mieville (som jag förstått även är Neil Gaimans favoritförfattare), men är i grunden en absolut Star Wars- och Cyberpunknerd (Cyberpunk som i genren som sådan). Därför läst mycket Gibson också, förstås. Och en del annat. Gillar även en bok som idag är svår att få tag i, och som egentligen släpptes som YA, men som verkligen berörde mig; Futuretrack 5 av Robert Westall.

Sen finns det en del andra rätt tunga författare som många missat, som Joe Haldeman (exempelvis The Forever War), som jag verkligen uppskattat. Finns så väldigt mycket därute.

Läser uppenbarligen i stort sett allt på engelska, eftersom det är enklast så om jag vill slippa dåliga översättningar eller att ett svenskt förlag bestämmer sig för att göra rätt hård scifi till barntillåten myspyssaga för att de tror att det är den enda målgruppen som läser scifi i Sverige (fortfarande).

Har såväl en Kobo som Kindle-plattor som jag läser på. Det är ett bra sätt att läsa på, helt enkelt. Men jag har alldeles för många fysiska böcker för mitt eget (och hemmets) bästa.

Vid sidan av läsandet och bisak i sammanhanget (måste unna mig litet off topic bara för skojs skull och hoppas jag inte blir kölhalad i deep space). Men skulle gärna (som rätt mycket nybörjare) hitta ett gäng som kanske någon kväll i veckan ville köra en vända eller ett par i Cyberpunkvärlden från början till slut i de hittills släppta och kanske kommande rollspelen av Pondsmith. Men att då (det är sådana tider) köra över Zoom eller något dylikt. En såndär sak jag funderat över ett tag. Och att verkligen få nerda ner mig i storyn och källmaterialet den vägen med några vettiga kul personer.

Visa signatur

__________________________

Now that we have seen eachother, said the unicorn, if you believe in me - I'll believe in you || DT: Asus ROG Crosshair V Formula-Z / AMD Phenom FX8350BE / EVGA Supernova G2 750W / 16GB G.Skill Ripjaws Z PC-14900 CL9 / PC Radeon R9 290X 4GB OC / 14TB varierad lagring / Razer Blackwidow 2013 / Logitech G600 || Div. Laptops hi/lo

Permalänk
Medlem

Att läsa Sci-Fi känns lite som att programmera i Futhark, fel medium helt enkelt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

We are Bob böckerna var faktiskt över förväntan...brännde igenom hela serien.
https://bobiverse.fandom.com/wiki/We_Are_Legion_(We_Are_Bob)_...

Edit: Ser att fler än jag tipsat om denna

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Länge sedan jag läste någon sci-fi men när det begav sig var det Asimov, Arthur C Clarke och Bradbury. Funderar på att läsa om Stiftelsen nu när den snart ska släppas som TV - serie.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Läser både sf & fantasy asimov heinlein osv men man får inte glämma bort Ursula k leguin eller vonda n mccintyre & en hel drös kvinnliga författare som la till lite nya områden på 70 talet som medmänsklighet & ofta går mer in på personer & inte lika mycket teknik fixering, finns självklart både män & kvinnor som gör detta & kvinnor som skriver om teknik oxå för tillfället så läser jag cs freidman "this alien shore"

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kommenterar för att hitta tillbaka, men kan passa på att dela med mig lite grann. Läser mycket fantasy och krim men har länge funderat på att ge sci-fi en ärlig chans. Läste nyligen Artemis av Andy Weir (https://www.goodreads.com/book/show/34928122-artemis?ac=1&fro...). Helt OK, gillade den men inget som etsade sig fast i minnet direkt. Weir fokuserar mycket på realism och logik, vilket är beundransvärt men inget krav för mig. Värderar en utbroderad och spännande värld högre!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Läste klart sista boken i Peter F Hamiltons senaste Salvationserie nyligen. Första boken var sådär jämfört med de andra men jag var otroligt engagerad hela vägen igenom.

Väldigt intressanta tankar om mänskligheten, religion och rymden.

Permalänk
Medlem

Dogs of War av Adrian Tchaikovsky är riktigt spännande. Genmodifierade hundar som används som vapen i framtiden. Behandlar många ämnen men bland annat om olika etiska aspekter när människor skapar liv.

https://www.goodreads.com/book/show/35827220-dogs-of-war

Permalänk
Medlem
Skrivet av yestomtom:

Länge sedan jag läste någon sci-fi men när det begav sig var det Asimov, Arthur C Clarke och Bradbury. Funderar på att läsa om Stiftelsen nu när den snart ska släppas som TV - serie.

Wow!
Det visste jag inte.
Vet du var man hittar mer info om filmatiseringen av denna klassiker?

Permalänk
Medlem

SFI med svart humor

Hej, i biblioteket eller i ett bra antikvariat bör du hitta Robert Sheckley ex. En enkel till stjärnorna, Världar utan gräns, Brottslingen. eller Sam J Lundwall ex. Inga hjältar här, Bernhards magiska sommar.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Dune Series Frank Herbert
Allt med Peter F. Hamilton
Allt med Alastair Reynolds
Och nyligen upptakt Joel Shephard - Spiral Wars Series

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Wow!
Det visste jag inte.
Vet du var man hittar mer info om filmatiseringen av denna klassiker?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att läsa Sci-Fi känns lite som att programmera i Futhark, fel medium helt enkelt.

Jag implementerade min mastertes i Futhark. Det gick finemang.

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

[...]Har någon nåt att säga om "Stjärnklart"-böckerna av Lars Wilderäng? Fått rek:ade av en kollega.[...]

Har alla 3! Stort fan av dystopi överlag och utspelar det sig i Sverige så kan jag helt enkelt inte låta bli Ta dock det jag skriver med en nypa salt då jag säkerligen är partisk.. Har läst den första, är mitt i den andra men det tar onödigt lång tid då jag läser extremt sporadiskt ^^ (Läs: Spelar för mycket dator) Jag gillar verkligen upplägget, karaktärerna och berättelsen genom trilogin! Det är skrivet på ett osminkat och rått sätt som ger miljöer och händelser liv och verklighetsförankring, något jag inte var beredd på till en början men kom att uppskatta ju fler sidor jag vände. Någon slags blandning av Mad Max, The Division och Black hawk down - men nedtonad - som utspelar sig bland svenska städer och skogar

Skicka ett PM om du vill låna den första delen av mig 👌

Permalänk
Medlem

Förresten fick första bok från "The Expanse" serien som julklapp

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Remnant Population av Elisabeth Moon tycker jag hade en skön huvudperson som inte är som i alla andra böcker. Gillar även hennes bokserie om vatta.

Visa signatur

jag har en dator och en till och en till och så vidare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Att läsa Sci-Fi känns lite som att programmera i Futhark, fel medium helt enkelt.

Har du försökt dig på någon seriösare bok (av Reynolds Hamilton eller Banks till exempel) eller är det bara hur det känns? Alltför många har endast stjärnornas krig som science fiction-referens, men det kan bli betydligt tyngre än så.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Inte läst igenom hela, får skumma igenom lite då och då för att hitta nya tips.

Har i princip alltid läst SF, i alla fall så långt jag kommer ihåg. Faktum är nog att det var de tretton avsnitten som visades på TV av Star Trek 1977 som fick mig in på det spåret. Som dåvarande tioåring träffade det nog så rätt det bara kunde.

Några av de första jag lästa var Asimovs "Själva gudarna" och "Den fantastiska resan" och Edgar Rice Burroughs "Princess of Mars" som av någon anledning fanns på det lilla biblioteket i urskogen där jag växte upp. När jag sedan fick lägga händerna på Stiftelsetrilogin var jag såld för livet. Lyckades dessutom läsa Clarkes "2001" innan jag såg filmen.

Jag har i närapå läst allt som såväl Asimov, Clarke som Heinlein skrivit. Heinleins "Job - A divine comedy" samt "Friday" är några av mina favoriter. Clarkes samarbeten med Gentry Lee fick mig att läsa några av hans egna böcker också. Samma sak med sammarbetet mellan Asimov och Robert Silverberg, har någon av hans böcker i hyllan också. Boken "Nightfall" som de skrev tillsammans, en vidareutveckling av en av Asimovs äldre noveller, här till en av de bästa böcker jag någonsin läst.

På senare år har det blivit väldigt mycket Peter F Hamilton, Alastair Reynolds, Ian M Banks, Orson Scott Card och så några andra som jag inte kommer ihåg namnen på just nu. Det finns så oerhört mycket bra SF att läsa och alldeles för lite tid att läsa dem.

För mig är det dock Asimov som står allra högst upp, kanske det är en generationsfråga då många av mina jämnåriga vänner säger precis samma sak. När jag går tillbaka och läser om något är det nästan alltid någon av hans böcker jag plockar från hyllan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jag är egentligen en mystery och fantasy nerd, men en bok jag gillade var "Resurrection" som jag faktiskt gillade väldigt mycket.
https://www.amazon.se/Resurrection-Arwen-Dayton/dp/1612182178...
Samt "The Atlantis Gene " trilogin gillar jag med. Lite seg och rörig i starten men sen blir den bra.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Samsung Sverige

Två böcker inom genren som fått mig att haja till rätt rejält är:
Utflykt från tyst planet (Out of the Silent Planet) - C.S. Lewis (1938)
Slutet på Mr Y (The End of Mr Y) - Scarlett Thomas (2006)

Det intressantaste med Science fiction för mig är om jag får känslan av "oh, jädrar. Ja. Så kan det ju definitivt bli", utan att jag själv tänkt dessa tankar. Jag ska kika igenom tråden och försöka ta del av lite av rekommendationerna också .

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Inaktiv

Isaac Asimov, Orson Scott Card och Alfred Bester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Har du försökt dig på någon seriösare bok (av Reynolds Hamilton eller Banks till exempel) eller är det bara hur det känns? Alltför många har endast stjärnornas krig som science fiction-referens, men det kan bli betydligt tyngre än så.

En bild säger mer än tusen ord, de flesta filmer är 24 bilder per sekund.
Jag har sett det mesta inom Science fiction, Star trek (TNG, Voyager, DS9), stargate(+ atlantis), babylon 5, dune, star wars, farscape, m.fl, att läsa böcker känns inte fräscht detta milleniet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag har sett det mesta inom Science fiction, Star trek (TNG, Voyager, DS9), stargate(+ atlantis), babylon 5, dune, star wars, farscape, m.fl

Jag har sett delar av allt av ovanstående och det är till 99% barnsligt trams. Jag skiter fullständigt i utomjordingar som skjuter på varandra med laserpistoler; den science fiction jag gillar bäst är sådan som utforskar filosofiska idéer, t ex som Greg Egans novell Reasons to be Cheerful. Jag har i princip aldrig sett den typen av science fiction på film eller tv. Från mitt perspektiv är både film och tv närapå värdelösa för science fiction, och det är synd att så många bara sett science fiction på film och tv och tror att begreppet är synonymt med actionspektakel med rymdskepp och "utomjordingar" som är lätt sminkade/maskerade människor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

En bild säger mer än tusen ord, de flesta filmer är 24 bilder per sekund.
Jag har sett det mesta inom Science fiction, Star trek (TNG, Voyager, DS9), stargate(+ atlantis), babylon 5, dune, star wars, farscape, m.fl, att läsa böcker känns inte fräscht detta milleniet.

För mig kan böcker ge ett helt annat djup. Åt karaktärer, världar och berättelser över huvud taget. Jag säger inte att böcker alltid är bättre, men en bok kan i många fall fånga en på ett annat sätt än film. Du borde ge det en chans!

Om du är ekonomiskt lagd kan du också se det såhär: Om du gillar en film ger det dig ~2h nöje. Om du istället lyckas bli fångad av en bok får du betydligt fler timmar underhållning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 / Asus ROG STRIX B550-F Gaming / Ryzen 5 5600X / Noctua NH-U12S / Powercolor Radeon 6800 XT (reference) / EVGA Supernova G2 750W / 2x8GB Corsair Vengeance DDR4 CL16 3200Mhz / 24" 144hz AOC 24G2U