Någon mer än jag som läser seriös Sci-Fi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Jo, det är inte direkt svordomar som stör mig(eller våld eller sex, se Gap-serien av Donaldson ex), så länge det passar karaktären och i sammanhanget. Här var det mer..testosteronstinna bröl? "Bullshit!" och så, ett gäng A-personligheter som trängdes i ett rum; så det var egon som gjorde att sympati för karaktärerna uteblev..vilket för övrigt är den största orsaken till att jag brukar lägga ifrån mig böcker; håller inte med huvudkaraktären/erna alls. (Vad avser Hamilton får man nog anse mig vara i minoritet).

Oftast går det bra dock och den här tråden är riktigt kul att läsa och som du säger - smaken är som baken : )

Jag kan köpa ditt resonemang men den enda gången jag känt att jag kört i väggen med en serie av böcker är när Neal Asher släppte sin "Owner Trilogy". Har alltid älskat hans verk, vissa böcker har varit helt fantastiska men denna då nya serien var svag, riktigt svag. Snacka om Alfaman som skriker högst och slåss hårdast, blev väldigt snabbt väldigt tråkigt redan i bok ett.

Jag läste dock allt, har nog aldrig dumpat en bok oavsett hur kass den verkar. Efter lågmärket har Neal hämtat sig och de nyare prylarna är suveräna.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Jag som själv är "nybörjare" på detta med att läsa "seriös Sci-Fi" tog mig an första boken i "The Expanse"-serien, "Leviathan Wakes" av James S. A. Corey (pseudonym). Tyckte detta var en lagom avancerad "inkörs-port", och en intressant berättelse.

Expanse är kanske inte bästa man kan börja med. Den är ganska mörk och lite små seg i början.

Bobiverse eller Columbus Day (Expeditionary Force, Book 1) är kanske mera lämpligt men det hela beror ju på vad man är ute efter.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vilken guldtråd detta är! Sjukt många bra tips. Ska skriva upp dem på min önskelista! Jag sitter på Metro boken men har aldrig börjat läsa den av någon anledning. Ska ta den och kolla in direkt!

Permalänk
Skrivet av Implor:

Expanse är kanske inte bästa man kan börja med. Den är ganska mörk och lite små seg i början.

Jag gillade just de faktum att den är ganska mörk. Jag tycker den börjar helt ok, men håller med om att den blir bättre efter ungefär första halva boken och kan kanske således upplevas som lite "småseg" i början. Men smaken är som baken.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

@Guybrush82: Jo då :). Jag har läst alla i serien

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ljudböcker? Jag kan läsa själv

Jag med men det är skönt att gå några timmar i skogen och samtidigt få motion.

Permalänk
Avstängd

hatar sci-fi i alla former..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joejjeman74:

hatar sci-fi i alla former..

Har du testat någon av de böcker som rekommenderas i tråden?

Permalänk
Avstängd

@Elgot:

nej.. jag mår illa av star wars loggan... har aldrig sett de filmerna.. sagan om ringen o allt annat övernaturligt trams...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joejjeman74:

@Elgot:

nej.. jag mår illa av star wars loggan... har aldrig sett de filmerna.. sagan om ringen o allt annat övernaturligt trams...

Läs då första inlägget igen; den här tråden handlar inte om fantasy eller stjärnornas krig.

Permalänk
Medlem

En rätt personlig* bokrekommendation som ofta förbises: "Feersum Endjinn" av Iain M Banks.

"Feersum Endjinn" glöms ofta bort för att den inte ingår i Culture-universumet. Den släpptes 1994 och har ganska starka cyber-punk vibbar från både William Gibson och Neal Stephenson fast den är skruvad lite åt ett annat håll. "Feersum Enjinn" (Fearsome Engine) är en helt osannolik historia som blandar in allt som tänkas kan av cyberspace (The Crypt), uppväckande av döda och ett hot från rymden.

Det finns fyra huvudkaraktärer varav den mest intressanta är en "Teller" vid namn "Bascule" som i boken (runt en tredjedel) konstant återges i första person med ett påhittad fontetiskt talspråk (se titeln) som är både fascinerande och för vissa kanske svårt att förstå. Man vänjer sig dock snabbt om man bara läser och inte tänker för mycket.

Enlig mig är denna fristående bok i klass med de bättre Culture-böckerna och väl värd att läsas, vore korkat att hoppa över en utmärkt bok bara för den inte ingår i Iain M Banks mest kända universum.

Wikipedia

Amazon

* En av mina absoluta favoritböcker (förvisso ihop med en massa andra men ändå).

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bascule666:

en helt osannolik historia som blandar in allt som tänkas kan av cyberspace (The Crypt), uppväckande av döda och ett hot från rymden.

Han lyckas dessutom förmedla det på ett lekfullt, anspråkslöst och alldeles, alldeles underbart sätt. Jag kan bara hålla med i lovsången.

Permalänk
Medlem

Ytterligare en liten påminnelse om en särdeles bra bok: The Peripheral av ingen mindre än cyberpunkens fader William Gibson. Det har varit ett oändligt tugg om vem som egentligen var först med "Cyber-Punk" men hur man än ser på det så ligger William Gibson bra till.

The Peripheral är hans senaste roman (så gammal som från 2014), mannen är inte produktiv. Men han är emellanåt ganska jäkla suverän. Ny roman ska preliminärt komma i år...

En härlig resa som överraskade mig som bara är en måttlig anhängare av Gibsons arbete, men denna roman var riktigt, riktigt bra!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Det enda jag läst i sci-fi väg är Orwells "1984" som var fantastisk. Finns det liknande, väldigt realistiska sci-fi böcker med subtila sci-fi-element?

Permalänk
Medlem
Skrivet av seraj5:

Hej, var ett tag sen jag skrev i denna tråden men följt den med jämna mellanrum. Skriver nu för att jag skulle vilja ha lite hjälp. Håller på att läsa. The dark tower serien av King just nu. Läst ut prelogue till första boken, gillade den starkt. Håller på med första boken, the gunslinger, nu.

Mitt problem som jag vill ha hjälp med är att jag inte är så bra på att förstå miljöbeskrivningar, varken på svenska eller engelska (föredrar att läsa på engelska). Jag är inte heller alltför bra att förstå signaler som karaktärer skickar innan något händer. Med det menar jag att de kan säga något som nästan är lite kryptiskt, och sen helt går karaktären på en killing spree. En specific del som jag inte riktigt förstod i gunslinger (ingen spoiler) var när the man in black la sin hand på bartenderns mage. Vad hände då? Vad var felet med hennes mage från början?

Jag hoppas jag är tydlig nog så någon förstår mig. Jag gillar verkligen att läsa böcker och njuter av de, fast de känns ibland som att jag missar detaljer som gör att jag inte får ut allt ur boken. Har ni några tips? Brukar ni förstå allt ni läser från början?

Något sent svar, men nästan varenda jäkla boks början är "pay the f*ck attention now" i prologen, jätteviktigt. Då blir det enklare. Vissa författare är precis värdelösa med miljöbeskrivningar eller hur karaktärerna ser ut osv, i vissa böcker kommer det efter ett tag och ibland är det en orgie i detaljer. Det är oftast bara att åka med, gilla läget lite. En författare där det inte spelar så stor roll är Scalzi, hans böcker är otroligt fokuserade vid dialoger och logiska fällor i dialoger. Mycket satisfying att läsa dom om man är intresserad av att följa argumentationer och sådant, Fuzzy Nation är en fristående (och rewritten) bok som är mer av en slags juridik-bok än sci-fi, (fast det är aliens och hightech hela resan), riktigt bra att läsa ur det perspektivet... men inte så väldigt målande eller speciellt detaljerad i vare sig karaktärer eller miljöer.

Bästa boken, vad det gäller miljö och utseende beskrivningar jag läst en såndär brutta som skriver kärleks-historier i amerikanska västern som fick för sig att skriva en colab med en annan författare i något slags expriment i en fantasybok om liemannens dotter: Mistress Grim (Heather B Moore). Lyssna på samplet som är första delen i första kapitlet för extremt dramatisk och målande beskrivningar. (Kul grej; jag fick credits av henne för att RC Bray har läst in ett par böcker åt henne och hon var lite frikostig på facebook och då tog jag även denna): https://www.audible.com.au/pd/Mistress-Grim-Audiobook/B07DMDG...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Det enda jag läst i sci-fi väg är Orwells "1984" som var fantastisk. Finns det liknande, väldigt realistiska sci-fi böcker med subtila sci-fi-element?

Det är en svår fråga men är du sugen på en grandios resa genom Europa som inte blandar in Aliens eller annat utomjordiskt så kan jag varmt rekommendera följande serie böcker, alla skrivna av snillet Dave Hutchison:

1. Europe In Autumn
2. Europe At Midnight
3. Europe In Winter
4. Europe At Dawn

Vad är då detta? Jo, det är en kombinerad spion/deckar/Sci-Fi/thriller-historia som utspelar sig i ett Europa som fullständigt har krackelerat så till den milda grad att mycket små landytor är numera egna stater. Detta i kombination av att det döljer sig något väldigt suspekt i bakgrunden ger berättelsen extra driv. Mycket luriga intriger, fantastiskt relaterbara huvudpersoner. Allt är väldigt, väldigt bra gjort!

Hos Amazon. https://www.amazon.com/Europe-Autumn-Fractured-Sequence-Book-ebook/dp/B00I3KDBD2/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1548362493&sr=8-1&keywords=dave+hutchinson

Dave Hutchinson: https://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Hutchinson

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Det där låter absolut som nåt jag kan läsa. Noterat och sparat. Tack! Lovar att försöka återkomma när jag läst den första.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ytterligare en liten påminnelse om en särdeles bra bok: The Peripheral av ingen mindre än cyberpunkens fader William Gibson. Det har varit ett oändligt tugg om vem som egentligen var först med "Cyber-Punk" men hur man än ser på det så ligger William Gibson bra till.

The Peripheral är hans senaste roman (så gammal som från 2014), mannen är inte produktiv. Men han är emellanåt ganska jäkla suverän. Ny roman ska preliminärt komma i år...

https://i.imgur.com/MECkgMk.jpg

En härlig resa som överraskade mig som bara är en måttlig anhängare av Gibsons arbete, men denna roman var riktigt, riktigt bra!

Bra tips, den boken får full pott av mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Sista jag läste var Blindsight av Peter Watts. Rejält annorlunda hard sci-fi. Loved it.

Skickades från m.sweclockers.com

Denna bok (serie) sätter nu mer ribban inom Sci-Fi för mig. Kallt, hårt oförlåtande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Denna bok (serie) sätter nu mer ribban inom Sci-Fi för mig. Kallt, hårt oförlåtande.
https://images.gr-assets.com/books/1386924412l/48484.jpg

Peter Watts är suverän!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@gurk

Vill bara tacka dig för att du tog tiden att besvara mig när ingen annan gjord det, uppskattas! Ska checka författaren senare efter jag läst hela dark tower serien samt jordan peterssons 12 rules for life

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslöst tjafs. Vänligen höj nivån och låt bli att "dissa" andras tycke och smak.
Smaken är som baken - delad.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Det enda jag läst i sci-fi väg är Orwells "1984" som var fantastisk. Finns det liknande, väldigt realistiska sci-fi böcker med subtila sci-fi-element?

Vete tusan om den är sci-fi. Vad jag minns så är väll inget dom gör där bortom vår teknik idag. Dock så var den nog sci-fi när den skrevs ;). Något som i sig är ganska ögonöppnande.

Säkert 7år sedan jag läste den så kan ha glömt någon aspekt.

Kanske ”change agent” är en bok som är i din smak. Daniel suarez är författaren. Utspelar sig några årtionde framåt.

Samma författare har skrivit en annan bok som heter ”influx” som handlar om en organisation som förtrycker vetenskapliga framsteg. Kanske inte vad du frågar efter men väldigt bra bok ;).

Har bara 267 ljudböcker att rekommendera ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mauk:

Denna bok (serie) sätter nu mer ribban inom Sci-Fi för mig. Kallt, hårt oförlåtande.
https://images.gr-assets.com/books/1386924412l/48484.jpg

Ja, den där är synnerligen blek. Språket är rätt speciellt också, inga aristokrater med silverskerad eller kompletta meningar. Men utöver det så får den en att tänka en del.. gillar den nog lite mer än The Gone World för den senare är också blek, men bara blek och upphöjt till fyra.

Läste "Lagoon" av Nnedi Okorafor nyligen. En del scifi, svårt att säga att den tillhör någon annan genre. Författaren är från en av de afrikanska befolkningsgrupperna i Nigeria och man får som västerlänning ett lite annorlunda perspektiv på religion, dagligt våld, demokrati och värderingar. "Area boys" och "419" och afrikanska sägner och gudar av karnevaler och "if there is one city that rhymes with 'chaos,' it is Lagos"

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Råkade läsa fel bok och blev oerhört positivt överraskad.

Skulle börja läsa Avogadro Corp, bok 1 i singularity-serien men råkade införskaffa boken The Singularity Trap av Dennis E. Taylor.
Var en lång tid sedan jag lagt boken på läslistan så jag var inte helt nypåläst om vad handlingen skulle vara, men efter ett tag så var jag helt säker på att jag inte läst något om boken jag börjat på.

Medans jag läste tyckte jag att stilen påminde lite om Bobiverse-böckerna så jag googlade lite, och insåg att boken jag höll på att läsa var skriven av samma författare som bobiverse. Då klarnade det att jag börjat läsa fel bok. Läste iaf ut boken och kan verkligen rekommendera Singularity Trap. Kul och enkel premis, ett bra äventyr i ganska högt tempo och lättläst. Scifi-mässigt relativt lik bobiverse.

Nu däremot ska jag börja på den boken jag egentligen skulle.

Permalänk
Medlem

@Sidde: Han har skrivit en bok som heter Outland också som tydligen ska vara väldigt bra. Tyvärr finns den inte som ljudbok som är det formatet jag gillar.

Craig Alanson skriver på ett liknande sätt som Dennis E. Taylor om du gillar lite humor i dina böcker (personligen kallar jag dessa författare "Marvel-style" författare. Även om det är blodigt allvar ibland så får man in en hel del humor).

Expeditionary Force är iallafall Craig stora serie. Ölburkar är underskattade. Vill du veta vad jag menar så får du läsa boken ;).

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Implor:

@Sidde: Han har skrivit en bok som heter Outland också som tydligen ska vara väldigt bra. Tyvärr finns den inte som ljudbok som är det formatet jag gillar.

Craig Alanson skriver på ett liknande sätt som Dennis E. Taylor om du gillar lite humor i dina böcker (personligen kallar jag dessa författare "Marvel-style" författare. Även om det är blodigt allvar ibland så får man in en hel del humor).

Expeditionary Force är iallafall Craig stora serie. Ölburkar är underskattade. Vill du veta vad jag menar så får du läsa boken ;).

Tack för tipset. Ska kolla in Alanson.

Permalänk
Medlem

Det värsta just nu är att Max Headroom som skapades på 80-talet numera är verklighet.

Ett dilemma jag har upplevt med mycket modernare Science Fiction är att den antingen är kraftigt deprimerande eller så är den väldigt komplicerad så att det är svårt att få ett bra "flyt" i historien. Det finns de som tycker att Sagan om Ringen är komplicerad, men det är inget emot en del andra historier.

Permalänk

Någon som kan tipsa om en bra sci-fi ljudbok som finns på Storytel?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guybrush82:

Någon som kan tipsa om en bra sci-fi ljudbok som finns på Storytel?

Armada (Ernest Cline)
Hell Divers (Nicholas Sansbury Smith)
Enders Spel (Orson Scott Card)
Hitchikers Guide to the Galaxy (Douglas Adams)
Old Man´s War (John Scalzi)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T