SSD-lagring i bristvara – kan leda till högre priser

Permalänk
Melding Plague

SSD-lagring i bristvara – kan leda till högre priser

Den nedåtgående trenden kan vara bruten – komponentbrist och prishöjning av kontrollerkretsar kan leda till dyrare SSD-enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad trist att läsa, har varit trevligt att se ett pris på under 1kr gb'n nu i höst/vinter. Kanske får passa på att handla lite och i sin tur bidra till större brist?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Vem hade kunnat ana? Så här är det jämt i denna branschen.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Vad trist att läsa, har varit trevligt att se ett pris på under 1kr gb'n nu i höst/vinter. Kanske får passa på att handla lite och i sin tur bidra till större brist?

Vi är redan där. Denna exempelvis: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4713476

Permalänk
Medlem

Alltid lyckas man hitta på ett sätt att höja priserna. När bränder, översvämningar och strömavbrott känns uttjatat får man prova med nåt nytt.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Större diskar = win win, går åt mer minneskretsar och färre kontrollers.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Kapitel nr...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Större diskar = win win, går åt mer minneskretsar och färre kontrollers.

Precis min tanke. När folk köpte hdd så var det så att själva mekaniken kostar en slant oavsett hur liten hddn var. Så jag tyckte mig aldrig finnas små billiga hdd, utan när man kom ner under 700kr så blev de bara extremt oprisvärda i förhållande till vad man fick.

Jag själv hoppas på lägre priser av flera anledningar. Jag har länge sagt att en 500GB ssd är det optimala för den stora skaran, då har de lagring som räcker åt hela datorns liv. Men en sådan ssd kostar idag runt 800kr, vilket innebär att t.o.m. laptops som i daglig tal kan kallas för dyra inte ens har 500GB.

Permalänk
Medlem

Ah vad skönt med lite prisökningar.
Det är ju inte som att något annat har gått upp i pris.

Om några år...
"Tips på budget dator för 80 000kr"

Disclaimer
Inlägget kan innehålla spår av ironi

Permalänk
Hjälpsam

Köpläge!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag lyckades hamna på den magiska gränsen 1 kr / GB för NVMe SSD så jag är helnöjd. Håller mig i fem år till nu.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Köpte sabrent rocket 4 plus för 4676 (amazon.se) de sänkte till 4617 efter att det skickades till mig men det sålte slut sen så det var nog bra att jag inte dröjde längre.

SN850 2TB har länge sålts för överpris i europe, verkar vara återförsäljare som hugger upp sig.

Permalänk
Medlem

jaha "tur" man har inte behöver köpa ssd på ett bra tag. känns som att det är alltid nån anledning att dem inte går ner i pris..

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

https://www.amazon.se/Kingston-SA400S37-960G-Intern-Svart/dp/...

Börjar verkligen komma ner i pris nu.

Permalänk
Medlem

Tur man köpte 970 EVO PLUS 1TB för 1190:- under Black Friday då. Tom just nu, men spelen idag är ju enorma, så lär nog börjas fyllas snart.

Permalänk
Medlem

Trots corona vågar inte tillverkare producera mer och ha ett överskott för man är ju övertygad om att ruschen för konsumtion är tillfällig.

Verkligheten slår på många snart.

Permalänk
Medlem

"Brist"

Jävla kartell fasoner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Tur man köpte 970 EVO PLUS 1TB för 1190:- under Black Friday då. Tom just nu, men spelen idag är ju enorma, så lär nog börjas fyllas snart.

Gjorde exakt samma. Inte lagt in en bit på den än!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Väck mig när ssd gått om mekaniska hårddiskar i kapacitet och pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pYjamas:

Väck mig när ssd gått om mekaniska hårddiskar i kapacitet och pris.

Du kanske inte blir väckt då, någonsin Men ja händer inte lika mycket inom den mekaniska världen jämfört med den digitala. Så någon gång lär de väl fasas ut. Hört att kassetter gjort en 'comeback' för långtidsslagring

Permalänk
Medlem

Osis att man just nu inte behöver mer SSD-lagring. Undra hur prognosen ser ut på mekaniska? Skulle vilja byta ut mina 4TB-diskar i serven mot 8TB men det blir för dyrt. Får ta en i taget vart eftersom.

Fast denna goding får man spara till 12 TB och lägsta pris per Terabyte (Pris/Terabyte har prisjakt tagit bort men går att få fram med gamla filtret på classic): https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4830448

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Du kanske inte blir väckt då, någonsin Men ja händer inte lika mycket inom den mekaniska världen jämfört med den digitala. Så någon gång lär de väl fasas ut. Hört att kassetter gjort en 'comeback' för långtidsslagring

Dammit!

Permalänk
Medlem

Ajaj, Har en 1TB S-ATA just nu och har ca 300 GB ledigt. Fick tag på 970 Evo 1TB M.2 under BF som jag ser andra också gjort och tänkte. Ska byta delar snart och tänkte att jag köper en till längre fram för raid när utrymmes kravet spräcker utrymmes budgeten

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Hört att kassetter gjort en 'comeback' för långtidsslagring

Försvann snarare bara på konsument marknaden, inom företag har det länge varit med marginal den bästa lösningen. Konsument budgetvarianten är väl bluray M-Disc som kostar rätt mycket mindre i utrustning men är dyrare per byte lagrad data och knöligare i större volym men har mycket mildare krav av förvaring och beräknas hålla längre innan data rot. Mig veterligen slår fortfarande ingenting kassetter som LTO för långtidslagring i praktiken. NAND flash (SSD) är helt värdelöst för syftet då det tappar laddning om de inte regelbundet får ström så kontrollern kan ladda om cellerna. (Om det ens sker korrekt, se Samsung 840 Evo innan firmware uppdatteringen.) HDD är mekanisk och har därav uppenbara problem. Vanliga skivor (ej M-Disc eller archival grade) som CD, DVD och Bluray degrerar relativt snabbt, speciellt om de är brända istället för tryckta.

Så om man ska långtidslagra någonting så är valen mer eller mindre kassett (LTO) eller M-Disc, där mycket faller på volym och lagringstid vilket som är bäst. En BD M-Disc skrivare är rätt billig faktiskt, speciellt i jämförelse med en LTO skrivare. Har svårt att hitta några konkreta siffror om 3D Xpoint, så låter det vara osagt men jag har få skäl att tro att det slår kassetter i livstid och särskilt inte i kostnad.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tur man nyligen köpt sig en 4TB då - den var tillräckligt dyr så behövs inga prisökningar där
Men så fantastiskt skönt också med en dator helt utan mekaniska diskar

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Inaktiv

Kör mer och mer med moln lagring.

Permalänk
Medlem

Tycker inte priset har sjunkit särskilt mycket, min nuvarande ssd (Corsair MP510 2TB) kostar exempelvis nära nog samma som för ett år sedan. Samsung 970 Evo Plus-serien har gått ned en hel del dock, men det var nog bara för att de var galet orimligt dyra från början.

Visa signatur

5950X, 3090