Från Intel till AMD, nödvändigt att ominstallera Windows?

Permalänk
Medlem

Från Intel till AMD, nödvändigt att ominstallera Windows?

Hej

Har sett några trådar om detta dock inga hur Windows reagerar från Intel till AMD

Jag bytte alldeles precis från en i3 6100 till en Ryzen 5 3600 med tillhörande B450-A Pro max från MSI. Är det verkligen nödvändigt att ominstallera Windows efter denna procedur? Har sett att vissa klarat sig utan medans andra stött på problem. Om de nu är behövligt räcker det då att jag gör en ominstallation från Windows update?(Bild nedan) Kanske är bäst att göra detta så man slipper eventuella problem senare eller vad tycker ni? Första gången jag byter system så är lite nybörjare i frågan.

Tack på förhand

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem

Märker du inga problem så är det bara att köra på. Börjar du få oväntade blåskärmar eller andra konstiga fel kan det vara värt att göra det för att utesluta att det är det.
Jag har bytt mellan olika CPU/moderkort flera ggr med Windows 10 och inte haft problem.

Ev. kan du installera AMD Chipset drivutiner så du får deras power plans, annars fixar Windows alla drivutiner oftast.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, SF1000, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Märker du inga problem så är det bara att köra på. Börjar du få oväntade blåskärmar eller andra konstiga fel kan det vara värt att göra det för att utesluta att det är det.
Jag har bytt mellan olika CPU/moderkort flera ggr med Windows 10 och inte haft problem.

Ev. kan du installera AMD Chipset drivutiner så du får deras power plans, annars fixar Windows alla drivutiner oftast.

Bra att veta, jag kör väl på tills jag märket nåt då.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 5700X3D / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Spire och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 4x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Corsair Harpoon TGB Pro / TB: Logitech G610 / Ljud: Audio Pro A28 med Focal Cub Gen1/ Skärm: Lenovo Legion Y34WZ-30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Jag installerar alltid om. Lika bra känner jag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Som grund kan man säga att alla gamla drivrutiner skall tas bort, för grafik så rekommenderar många att DDU skall användas även vid byte av modell på grafikkort från samma tillverkare.
Orsaken är att det annars blir kvar inställningar i registret (är inte ens säkert att alla tas bort vid en avinstallation) som framöver kan komma att spöka, därav rekommendationen att använda DDU.

Skrivet av jnsson:

Jag installerar alltid om. Lika bra känner jag

Är antagligen det enda riktigt säkra!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Som grund kan man säga att alla gamla drivrutiner skall tas bort, för grafik så rekommenderar många att DDU skall användas även vid byte av modell på grafikkort från samma tillverkare.
Orsaken är att det annars blir kvar inställningar i registret (är inte ens säkert att alla tas bort vid en avinstallation) som framöver kan komma att spöka, därav rekommendationen att använda DDU.

Är antagligen det enda riktigt säkra!

Byte av GPU gjorde jag långt innan denna uppgraderingen så använde DDU då så den biten behövs inte göras iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Hej

Har sett några trådar om detta dock inga hur Windows reagerar från Intel till AMD

Jag bytte alldeles precis från en i3 6100 till en Ryzen 5 3600 med tillhörande B450-A Pro max från MSI. Är det verkligen nödvändigt att ominstallera Windows efter denna procedur? Har sett att vissa klarat sig utan medans andra stött på problem. Om de nu är behövligt räcker det då att jag gör en ominstallation från Windows update?(Bild nedan) Kanske är bäst att göra detta så man slipper eventuella problem senare eller vad tycker ni? Första gången jag byter system så är lite nybörjare i frågan.

https://i.imgur.com/od7zZVJ.jpg

Tack på förhand

Det är alltid bäst att börja om ja.

Nu är det försent för dig då du redan bytt hårdvara, annars skulle jag bett dig gjort följande.

1. Avinstallera alla drivrutiner till grafikkort, ljudkort, moderkort och tillhörande program.
2. När det är klart sätter du datorn på att starta om i felsäkert läge och stänger datorn.
3. Byter hårdvara.
4. Botar om och kollar så den startar upp.
5. Ser om det går att installera några drivrutiner till moderkortet och sen stänger ned datorn.
6. Bootar som vanligt.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det är alltid bäst att börja om ja.

Nu är det försent för dig då du redan bytt hårdvara, annars skulle jag bett dig gjort följande.

1. Avinstallera alla drivrutiner till grafikkort, ljudkort, moderkort och tillhörande program.
2. När det är klart sätter du datorn på att starta om i felsäkert läge och stänger datorn.
3. Byter hårdvara.
4. Botar om och kollar så den startar upp.
5. Ser om det går att installera några drivrutiner till moderkortet och sen stänger ned datorn.
6. Bootar som vanligt.

Eller.... Så kör man bara och det kommer med största sannolikhet fungera alldeles utmärkt. Aldrig haft problem med detta. Och OM man får problem i framtiden? Ja, DÅ installerar man om Windows. Fattar inte varför folk gör det "bara för att". Det är inte Windows 95 det här

Edit: säger det här som en vanlig Svensson som bara har datorn för nöjes skull

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Generellt så mår Windows bra av att installeras om, finns mycket sopor som man kan radera men som Windows själv inte rensar.

Är man otroligt lat så laddar man först senaste Chipset och VGA-drivers, sen rensar man AMD/Intel/Nvidia ( välj både chipset och GPU ) och installerar i ordningen Chipset ( omstart ) -> VGA.

Obs, rensning med DDU så behöver du inte avinstallera gamla drivisar, de ryker om du har senaste versionen av DDU.

Skrivet av talonmas:

Eller.... Så kör man bara och det kommer med största sannolikhet fungera alldeles utmärkt. Aldrig haft problem med detta. Och OM man får problem i framtiden? Ja, DÅ installerar man om Windows. Fattar inte varför folk gör det "bara för att". Det är inte Windows 95 det här

Edit: säger det här som en vanlig Svensson som bara har datorn för nöjes skull

Windows lämnar efter sig 1-100GB skräpfiler efter uppdateringar, gamla drivrutiner och har du dem kvar så väljer Windows vad du ska ha, inte du själv.

Kör man en ordentlig rensning så har Windows inget val än att ta de senaste, t.ex. med Ryzen så finns helt eget power saving schema som gör väldigt stor skillnad.

Permalänk
Medlem

Jag hade också installerat om, men om du absolut inte vill så har Microsoft ett verktyg för att förbereda en installation för att flyttas till en ny dator:

https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/manufacture...

Visa signatur

5900X | 6700XT