LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Skrivet av Iceaya:

Haha ja I teorin är det ju bäst att vänta! Men man är ju bara människa liksom😂
Nä men tack för svar! Har ju hela natten på mig att fundera nu🤣

Håll ut! Det finns en väldigt bra anledning till att nästan alla ger dig samma svar.... Jag har nog PTSD och livslångt trauma efter hur obehagligt det var att montera på foten och lyfta skiten på plats.🤯. Kändes som rysk roulette och trodde ärligt talat det var 50/50 chans att den skulle vara död när jag tryckte på fjärrisen första gången...Och jag flyttade den en halv meter från ett bord till Tv-bänken... skitnödig är bara förnamnet. Tanken att du ska genomlida det, sen göra det en gång till bakvänt för att packa ner den om någon vecka... Eller ännu värre transportera en bladtunn skärm som flexar jättemycket med en stor fet blyklump till fot... Och sen få skiten ur transport och in i ditt nya hem.... Isåfall kan du boka upp dig redan nu på första lediga tid för stressterapi hos lokala hjärnskrynklaren du kommer behöva det🤪... Don't do it, be strong 💪, Mind over Matter... Lycka till ❤️

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Skrivet av Kaz:

Ser ju super fint ut.
Katten på bilden gör det ännu bättre

Ska testa imorogon med vänner,bör ju inte kunna misslyckas..

Eftersom min receiver från Denon ej klarar av Hdmi 2.1.
Tänkte jag köra ps5 till TV, sen optiskt till förstärkare, så jag får 5.1.
Tänkte uppgradera senare med förstärkare som har stödj för Hdmi 2.1.

Streamar allt annat via Shield.

Fundera på att behålla din Denon, och skaffa en SHARC från Thenaudio... https://thenaudio.com/product/sharc-earc-audio-converter/
Borde lösa problemet.

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

såg första mellandagsrea-reklamen för Mediamarkt idag på TV. Nog var det en CX där bland bilderna

Låter ju helt perfekt tackar 🎅
Bara hoppas den iaf går ned till BF priset - Minst - och slå till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewings:

Håll ut! Det finns en väldigt bra anledning till att nästan alla ger dig samma svar.... Jag har nog PTSD och livslångt trauma efter hur obehagligt det var att montera på foten och lyfta skiten på plats.🤯. Kändes som rysk roulette och trodde ärligt talat det var 50/50 chans att den skulle vara död när jag tryckte på fjärrisen första gången...Och jag flyttade den en halv meter från ett bord till Tv-bänken... skitnödig är bara förnamnet. Tanken att du ska genomlida det, sen göra det en gång till bakvänt för att packa ner den om någon vecka... Eller ännu värre transportera en bladtunn skärm som flexar jättemycket med en stor fet blyklump till fot... Och sen få skiten ur transport och in i ditt nya hem.... Isåfall kan du boka upp dig redan nu på första lediga tid för stressterapi hos lokala hjärnskrynklaren du kommer behöva det🤪... Don't do it, be strong 💪, Mind over Matter... Lycka till ❤️

Tack min vän! Den står så vackert kvar i kartongen i garderoben och lär så få göra i tre veckor till! Tog mitt förnuft till fånga! Kommer bli tufft att vänta men kommer nog kännas värt det när man väl sitter i det nya huset sen🙈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det är precis vad jag tänkte också när jag tänkte lite till. Att det är mindre risk för att skada tv:n om du fraktar den som den är och bara bunkrar upp med filtar och kuddar runt om. Så hade jag gjort iaf. Foten kan och ska definitivt sitta kvar! Den är verkligen rejäl och tung. Och... jag hade nog inte kunnat hålla mig när tv:n väl hade blivit levererad, då är det mer, ”äh, fuck it!”

Eftersom jag fick ett ex jag kunde slänga (transportskadad) experimenterade jag en del med panelen och det var ganska svårt att skada panelen på många sett. Däremot ett fritt fall ned i ett stengolv gjorde susen och krossade hörnet. Den tål dock att böjas en den och även att slås på, men inget jag rekommenderar att prova

Personligen tyckte jag skitnödigheten släppte när man monterade TV nr2, den är rätt rejäl trots tunnhet. Men att tappas tål den ej, med eller utan emballage. Ser absolut inte fram emot den dagen jag själv ska flytta med den. Sannolikt behåller jag den monterad och emballerar med kuddar ock sånt hellre än att försöka återskapa originalpaketeringen...

Det blir nog att sitta och hålla den i famnen under hela bilresan och ta den separat från allt annat.

Började detta inlägg som ett argument för att *inte* vänta men inser nu att det kanske är onödigt att ta risken

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Eftersom jag fick ett ex jag kunde slänga (transportskadad) experimenterade jag en del med panelen och det var ganska svårt att skada panelen på många sett. Däremot ett fritt fall ned i ett stengolv gjorde susen och krossade hörnet. Den tål dock att böjas en den och även att slås på, men inget jag rekommenderar att prova

Personligen tyckte jag skitnödigheten släppte när man monterade TV nr2, den är rätt rejäl trots tunnhet. Men att tappas tål den ej, med eller utan emballage. Ser absolut inte fram emot den dagen jag själv ska flytta med den. Sannolikt behåller jag den monterad och emballerar med kuddar ock sånt hellre än att försöka återskapa originalpaketeringen...

Det blir nog att sitta och hålla den i famnen under hela bilresan och ta den separat från allt annat.

Började detta inlägg som ett argument för att *inte* vänta men inser nu att det kanske är onödigt att ta risken

Du skulle filmat när du våldförde på den, hade varit kul att se. Du kunde ta ett hörn som såg bra ut och lägga upp det på YouTube med titeln "How to destroy your new CX" för att få lite roliga kommentarer om inte annat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Du skulle filmat när du våldförde på den, hade varit kul att se. Du kunde ta ett hörn som såg bra ut och lägga upp det på YouTube med titeln "How to destroy your new CX" för att få lite roliga kommentarer om inte annat...

Kände mig som en miljömarodör om något. Den ligger i elektronikskrot i soprummet och ger mig grav ångest varje gång jag ska kasta vanliga sopor.

Den har trots allt två oskadda hörn och en panel jag kan scratch testa. Så kanske, for science

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Kände mig som en miljömarodör om något. Den ligger i elektronikskrot i soprummet och ger mig grav ångest varje gång jag ska kasta vanliga sopor.

Den har trots allt två oskadda hörn och en panel jag kan scratch testa. Så kanske, for science

Jag vet vad du menar med ångest när det gäller elektronik, egentligen inget man ska skämta om heh..

Hade jag sett den i mitt soprum hade även jag fått lite ångest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Troligtvis HDMI-CEC som skickar en signal från något du har inkopplat. Testa att stänga av "SIMPLINK" tror det heter så på LG.

Simplink var avstängd.
Automatisk avstängning efter 4h men kommer ej i upp någon varning

Visa signatur

Xbox day one edition since 22th of November

Permalänk
Medlem
Skrivet av mickys:

Simplink var avstängd.
Automatisk avstängning efter 4h men kommer ej i upp någon varning

Hade samma problem med min LG OLED65E6V, men efter att ha ändrat till 8 timmar så har det inte varit nåt problem. Testade först med AV-läget men det hjälpte inte

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Kände mig som en miljömarodör om något. Den ligger i elektronikskrot i soprummet och ger mig grav ångest varje gång jag ska kasta vanliga sopor.

Den har trots allt två oskadda hörn och en panel jag kan scratch testa. Så kanske, for science

Så du slängde moderkort och nätdel? De brukar va värda en hel del som reservdelar annars..

Visa signatur

5800X3D 3080 Tuf oc || Lenovo y720 1060/i5

Permalänk
Medlem

Jepp som väntat - CX 14K, som på BF!

Får se ifall nån vågar pressa ned lite till. Men tack och lov för detta. Kan inte vänta att skicka tebax Q90T dyngan och köpa CX

https://www.elgiganten.se/cms/rea-ljud-tv/erbjudanden-ljud-tv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anhjo:

Så du slängde moderkort och nätdel? De brukar va värda en hel del som reservdelar annars..

Jo, det gjorde jag. Tänkte inte så långt. Men man kan tänka sig att de delarna inte heller mådde så bra då det osade bränd doft när man försökte sätta på TV:n. Låter nog det ligga.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Fick hem en 48 tummare för en vecka sedan och har som monitor. Helt underbart! Dock skulle jag nog vilja flytta den lite bakåt trots mitt 90cm skrivbort. Den där klumpiga foten är ju lite ivägen dock. Hur har ni andra löst det som har den som PC monitor? Funderar på https://www.dustinhome.se/product/5011026039/hx-desk-monitor-... men 3k för ett fäste som jag är rätt säker på att när jag väl ställt in något jag är nöjd med aldrig kommer ändra ingen känns lite onödigt... Funderar på att bygga något själv istället så den bara kommer upp några cm och kanske en dm bakåt.

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att kanske köpa en LG OLED CX (48 eller 55 tum) under mellandagsrean. Sist jag köpte TV var min gamla Panasonic plasma och med den så rekommenderades ju att man fraktar TVn stående. Är det något liknande att tänka på med LGs OLED apparater? Eller går de att frakta liggandes eller lutandes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Fick hem en 48 tummare för en vecka sedan och har som monitor. Helt underbart! Dock skulle jag nog vilja flytta den lite bakåt trots mitt 90cm skrivbort. Den där klumpiga foten är ju lite ivägen dock. Hur har ni andra löst det som har den som PC monitor? Funderar på https://www.dustinhome.se/product/5011026039/hx-desk-monitor-... men 3k för ett fäste som jag är rätt säker på att när jag väl ställt in något jag är nöjd med aldrig kommer ändra ingen känns lite onödigt... Funderar på att bygga något själv istället så den bara kommer upp några cm och kanske en dm bakåt.

Ursäkta sidospåret,men var lite försiktig med att höja TV:n om du sitter hyfsat upprätt i vanlig skrivbordsstol.. Ergonomiskt så kommer troligen övre halvan av skärmen väldigt högt upp då, vilket kan leda till ögontrötthet och nackstelhet om du nyttjar större delen av bildytan.
(det beror lite på hur du använder skärmen också förstås)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jensa86:

Fick hem en 48 tummare för en vecka sedan och har som monitor. Helt underbart! Dock skulle jag nog vilja flytta den lite bakåt trots mitt 90cm skrivbort. Den där klumpiga foten är ju lite ivägen dock. Hur har ni andra löst det som har den som PC monitor? Funderar på https://www.dustinhome.se/product/5011026039/hx-desk-monitor-... men 3k för ett fäste som jag är rätt säker på att när jag väl ställt in något jag är nöjd med aldrig kommer ändra ingen känns lite onödigt... Funderar på att bygga något själv istället så den bara kommer upp några cm och kanske en dm bakåt.

https://www.vogels.com/en-us/c/thin-series-fixed?product=4010

Upp på väggen, man får väldigt mycket extra space. Ser riktigt cleant ut på skrivbordet också.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

@Roger W Inte riktigt tänkt på den faktiskt att det skulle vara så. Dock är det ju ingen jättehöjd jag tänkte på. Orginalfoten är ju dock lite väl låt tycker jag. Har jag hörlurarna liggandes framför så skymmer de ju nästan lite i botten.

@Lagerlöf Jag har dock höj och sänkbart skrivbord så något bordsmonterat är ett krav. Visserligen har jag nog inte använt det stående mer än kanske två gånger om året men det känns ändå dumt att begränsa sig med att fästa skärmen på väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyflyer:

Jag funderar på att kanske köpa en LG OLED CX (48 eller 55 tum) under mellandagsrean. Sist jag köpte TV var min gamla Panasonic plasma och med den så rekommenderades ju att man fraktar TVn stående. Är det något liknande att tänka på med LGs OLED apparater? Eller går de att frakta liggandes eller lutandes?

Jag körde hem min 65" liggandes i bagaget, inte långt, men den fungerar som den ska!
Den ligger ju ner när man ska montera foten/väggfästet, så länge du inte kör rally på en grusväg så ska det inte vara någon fara, men som sagt jag kan ha fel

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Jag funderar på att kanske köpa en LG OLED CX (48 eller 55 tum) under mellandagsrean. Sist jag köpte TV var min gamla Panasonic plasma och med den så rekommenderades ju att man fraktar TVn stående. Är det något liknande att tänka på med LGs OLED apparater? Eller går de att frakta liggandes eller lutandes?

Jag frågade tre anställda på Netonnet om det och alla sade att det var okej att frakta liggande. Jag körde hem min 65CX (panelen uppåt) i bagaget med fällda säten och det blev inga problem alls. Dock hade jag bara några kilometer att köra, och jag körde försiktigt för att undvika gupp.

Jag har också en äldre Panasonic-plasma (från 2012) som PostNord körde hem till mig liggande. Jag var rätt förbannad och nära att neka leveransen, men det var faktiskt inga problem med den heller. Jag hade kanske tur den gången...

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Förbannat skönt att läsa detta. Då jag varit lite nojig ang burn in!

Ska slå till på en CX, och skicka tillbaka Q90T - vilket jag absolut avskyr likt pesten.
Finns inget som slår OLED, så enkelt är det.
Btw, God Jul på er alla och njut av era Tv's

https://www.gamereactor.se/blogs/Petter/1101963/Inbranningar+...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Förbannat skönt att läsa detta. Då jag varit lite nojig ang burn in!

Ska slå till på en CX, och skicka tillbaka Q90T - vilket jag absolut avskyr likt pesten.
Finns inget som slår OLED, så enkelt är det.
Btw, God Jul på er alla och njut av era Tv's

https://www.gamereactor.se/blogs/Petter/1101963/Inbranningar+...

Det gör du helt rätt i, du kommer bli riktigt nöjd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Det gör du helt rätt i, du kommer bli riktigt nöjd

Tackar och det är jag säker på. Presis på väg att beställa en 55'a från NetOnNet!
Bästa Julklpappen någonsin

En kompis har C9'an så jag vet verkligen hur överlägset OLED är på allt!
Detta blir underbart och en God Jul till dig och er alla här

Permalänk
Medlem

Hejsan tänkte fråga köpte mig en CX65 under black friday och har en fundering med kanallistan.
Jag har dom gratis kanalerna som kommer med comhem men får med 300 kanaler som inte går att kolla på pga CA modul, går det att ta bort dessa "extra" kanalerna från kanallistan så jag slipper bläddra igenom dessa? det är via Dtv som jag söker.

Permalänk
Medlem

Köpte en 48CX idag för att ha som datorskärm, men jag undrar lite om inställningarna. Det skrivs lite här och var om "PC mode", men jag hittar inget sådant. har LG tagit bort det?

Sen verkar jag behöva köra "äkta" 4K (4096x2160) för att hela skärmytan ska fyllas ut. Är panelen faktiskt 4096x2160?

EDIT: kan man få bort tv:ns popup:er på något sätt? Instant game response och HDR som visas när man startar ett spel.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Otur:

Köpte en 48CX idag för att ha som datorskärm, men jag undrar lite om inställningarna. Det skrivs lite här och var om "PC mode", men jag hittar inget sådant. har LG tagit bort det?

Sen verkar jag behöva köra "äkta" 4K (4096x2160) för att hela skärmytan ska fyllas ut. Är panelen faktiskt 4096x2160?

EDIT: kan man få bort tv:ns popup:er på något sätt? Instant game response och HDR som visas när man startar ett spel.

Kika lite här!

https://www.reddit.com/r/OLED_Gaming/comments/ixhy39/lg_cx_ga...

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Sen verkar jag behöva köra "äkta" 4K (4096x2160) för att hela skärmytan ska fyllas ut. Är panelen faktiskt 4096x2160?

*edit* panelen är 3840x2160 men det verkar som det kanske krävs hyss för att få den att fylla skärmen - läs mer nedan.

Om jag minns rätt ska du inte använda TV-upplösningar (som "4k" osv) utan du ska leta upp PC-upplösningar (det står 3840x2160 i klartext) som finns lite längre ner i listan eller nått sånt.

(med reservation för att jag inte har TV:n själv)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Roger W:

Nope, panelen är 3840x2160 så du gör nånting fel
Om jag minns rätt ska du inte använda TV-upplösningar (som "4k" osv) utan du ska leta upp PC-upplösningar (det står 3840x2160 i klartext) som finns lite längre ner i listan eller nått sånt.

(med reservation för att jag inte har TV:n själv)

Nej det är faktiskt något som är "fel" när det gäller upplösningar på dessa. Eller om det är att det egentligen inte är 16:9 kanske.

Man måste välja skalning i nvidia kontrollpanel och välja Bildskärm som utför skalning.

Väljer jag 3840x2160 native under "PC" så får jag black bars på sidorna.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Nej det är faktiskt något som är "fel" när det gäller upplösningar på dessa. Eller om det är att det egentligen inte är 16:9 kanske.

Man måste välja skalning i nvidia kontrollpanel och välja Bildskärm som utför skalning.

Väljer jag 3840x2160 native under "PC" så får jag black bars på sidorna.

Låter mer som ett fel hos Nvidias drivrutiner i så fall

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Låter mer som ett fel hos Nvidias drivrutiner i så fall

Kan vara så. Man får inte samma sak när man väljer den upplösningen på icke-PC. Men då får man max 60 Hz istället

Visa signatur

Mr. Scriptman