Epic Games Launcher CPU USAGE

Permalänk

Epic Games Launcher CPU USAGE

Hej! Upptäckte nu att spelklienten Epic Games Launcher drar ca 7% CPU kraft konstant. Har inte upptäckt detta innan då jag sällan är inne och kollar aktivitetshanteraren.

Jag har provat att starta om den och även kollat så inget laddas ner eller liknande i bakgrunden. Har endast ett spel installerat.

Kan någon snäll själ kolla om erat Epic Games Launcher också drar CPU kraft?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Ninotramp: Det är inte direkt jämförbart men visst drar den lite CPU, runt 2-2,3% hos mig.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Hej! Upptäckte nu att spelklienten Epic Games Launcher drar ca 7% CPU kraft konstant. Har inte upptäckt detta innan då jag sällan är inne och kollar aktivitetshanteraren.

Jag har provat att starta om den och även kollat så inget laddas ner eller liknande i bakgrunden. Har endast ett spel installerat.

Kan någon snäll själ kolla om erat Epic Games Launcher också drar CPU kraft?

Vad har du för CPU? Och är det 7% på hela processern eller en tråd?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Vad har du för CPU? Och är det 7% på hela processern eller en tråd?

En Intel i5 8600k som går i 4,6 ghz . Hur ser jag detta? Det står bara sammanlagd processoranvändning på alla kärnor.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

@Ninotramp: Det är inte direkt jämförbart men visst drar den lite CPU, runt 2-2,3% hos mig.

Varför drar den CPU ? Så ska det inte vara. Ingenting annat av mina program drar CPU i bakgrunden.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Ninotramp:

Varför drar den CPU ? Så ska det inte vara. Ingenting annat av mina program drar CPU i bakgrunden.

Varför? Ingen aning, den behöver väl någon sorts beräkningskraft? 🤷‍♂️

Steam/uplay/mfl gör samma sak, dock lite lägre på CPU (så länge där inte installeras/laddas ner något).

Menar du att dina bakgrundsprocesser inte drar något? För där är skillnad mellan epics launcher och en bakgrunsprocess

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Varför? Ingen aning, den behöver väl någon sorts beräkningskraft? 🤷‍♂️

Steam/uplay/mfl gör samma sak, dock lite lägre på CPU (så länge där inte installeras/laddas ner något).

Menar du att dina bakgrundsprocesser inte drar något? För där är skillnad mellan epics launcher och en bakgrunsprocess

Vad är det för skillnad? Jag ska kontakta Epic angående detta. Allt annat drar 0-1% inkl t.ex Avast antivirus.

Återkommer.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ja posta gärna om du hittar felet, min Epic launcher ligger och pumpar konstant på 15-17% cpu, medans Steam ligger på konstanta 0,2%. Ogillade epic innan jag upptäckte detta, blev inte bättre nu direkt ^^

Visa signatur

i5-9600K@3.70GHz - 32GB DDR4 2666MHz - GeForce RTX 2070 8GB - MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON, S-1151 - M.2 PCIe SSD

Permalänk
Medlem

Drar 0 för mig just nu iaf. Kanske jobbar med någon uppdatering eller nåt för er?

Permalänk
Medlem

Kan vara kanske, men å andra sidan finns ju trådar sedan år tillbaka med problemet, eller liknande fenomen =/
Får avvakta och se om det ordnar till sig självt här under dagen

Visa signatur

i5-9600K@3.70GHz - 32GB DDR4 2666MHz - GeForce RTX 2070 8GB - MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON, S-1151 - M.2 PCIe SSD

Permalänk
Medlem

Epic Launcher använder Unreal Engine (Game Engine) som motor för deras butik, så den drar lite från båda CPU'n och GPU'n.
Steam drar också lite, då den har en browser-motor som står för video playbacks (youtube) HTML5, animationer och mera.

Mitt intryck är dock att dessa appar har väldig låg prioritet, så när du väl spelar, så får ditt spel hög prio. och då använder du stort sätt all kraft åt spelet (såvida spelet understötter alla dina resourcer).

Hoppas det var en användbar förklaring.

Permalänk
Medlem

Förklarbart men inte försvarbart imo
Det skall ju inte se ut så här när Epic bara ligger och idlar i bakgrunden, känns ju som att något är lite off, omstart osv påverkar inte detta alls. =/

Visa signatur

i5-9600K@3.70GHz - 32GB DDR4 2666MHz - GeForce RTX 2070 8GB - MSI MPG Z390 GAMING PRO CARBON, S-1151 - M.2 PCIe SSD

Permalänk
Sötast

För mig drar den lite mindre än två st virtuella Windows servrar som kör windows update på båda... så ja man kan undra

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Epic Launcher använder Unreal Engine (Game Engine) som motor för deras butik, så den drar lite från båda CPU'n och GPU'n.
Steam drar också lite, då den har en browser-motor som står för video playbacks (youtube) HTML5, animationer och mera.

Mitt intryck är dock att dessa appar har väldig låg prioritet, så när du väl spelar, så får ditt spel hög prio. och då använder du stort sätt all kraft åt spelet (såvida spelet understötter alla dina resourcer).

Hoppas det var en användbar förklaring.

Om jag startar ett spel som inte är genom Epic Launcher ligger den väl fortfarande och drar cpu- och gpu-kraft. Tyvärr. Bedrövligt.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Om jag startar ett spel som inte är genom Epic Launcher ligger den väl fortfarande och drar cpu- och gpu-kraft. Tyvärr. Bedrövligt.

Alla programmer körs som en "process / Daemon" dessa har en prioritetsvärde (Priority bit), Launchers har typ låg värde, så dom borde nerprioriteras när t.eks krävande spel körs etc.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Alla programmer körs som en "process / Daemon" dessa har en prioritetsvärde (Priority bit), Launchers har typ låg värde, så dom borde nerprioriteras när t.eks krävande spel körs etc.

Skönt då kan jag ha igång klienten. Tack

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Min idle temp gick ner nästan 10 C när jag stängde av epic (5800x).

Permalänk
Skrivet av Marsi:

Min idle temp gick ner nästan 10 C när jag stängde av epic (5800x).

Samma för mig, blev inte klok på varför min idle temp låg såg högt, men det ger direkt utslag när man slår av launchern, drygt 10 grader ner.

Visa signatur

ASUS PRIME X570-PRO+RYZEN 5900X, Asus TUF 3080 OC, Acer predator X34P

Permalänk

Japp, har en 5900x och med EGS på drar går CPU-tempen upp hela 6 grader.
Vid nedstängning går den ner dessa 6 grader direkt.

Permalänk
Skrivet av Hellworks:

Japp, har en 5900x och med EGS på drar går CPU-tempen upp hela 6 grader.
Vid nedstängning går den ner dessa 6 grader direkt.

Händer det något i processhanteraren? Går tempen bara upp när du har EG uppe på skrivbordet eller är det likadant när du har EG i idle ?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Händer det något i processhanteraren? Går tempen bara upp när du har EG uppe på skrivbordet eller är det likadant när du har EG i idle ?

Samma oavsett. EGS måste stängas ner helt för att tempen ska sjunka.