Permalänk
Avstängd

En snabb fråga för er som har mer erfarenhet av VR, grabben fick jul present en quest 2 och vi gjorde hans spel area in i hans rum. Men vill göra den om, kan man göra om den dvs area ?

Behövs det kabeln för superhot och boneworks eller kan man lira den via vren ?

Permalänk
VR-fantast

Cubism gillade jag mer eller mindre direkt, det blir klurigt rätt fort.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Panosz:

En snabb fråga för er som har mer erfarenhet av VR, grabben fick jul present en quest 2 och vi gjorde hans spel area in i hans rum. Men vill göra den om, kan man göra om den dvs area ?

Behövs det kabeln för superhot och boneworks eller kan man lira den via vren ?

Ja du kan rita om Guardian, går du in i inställningarna står det ”Skyddssystem - Rumsskala” eller dylikt, tryck där.

Superhot finns i Quest store, då kan du köra det lokalt utan PC. Boneworks gör det inte, då får du köpa det i Rift store eller på Steam och sen spela antingen med kabel eller trådlöst med ett program som heter Virtual Desktop (lite meck med att ställa in det sistnämnda första gången, finns info om du söker i tråden).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Ja du kan rita om Guardian, går du in i inställningarna står det ”Skyddssystem - Rumsskala” eller dylikt, tryck där.

Superhot finns i Quest store, då kan du köra det lokalt utan PC. Boneworks gör det inte, då får du köpa det i Rift store eller på Steam och sen spela antingen med kabel eller trådlöst med ett program som heter Virtual Desktop (lite meck med att ställa in det sistnämnda första gången, finns info om du söker i tråden).

oki tusen tack, finns det nån sida eller nån info om vilka spel går att köra lokalt ( utan PC ). Så man inte köper nån spel och det inte funkar då grabben har inte Link kabeln än.

Ang Virtual Desktop vill vi komma lite in i det hära VR, innan jag testar att ställa in den.

EDIT hm så om spelet finns på deras store är det då Lokalt ( utan PC )

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Panosz:

oki tusen tack, finns det nån sida eller nån info om vilka spel går att köra lokalt ( utan PC ). Så man inte köper nån spel och det inte funkar då grabben har inte Link kabeln än.

Ang Virtual Desktop vill vi komma lite in i det hära VR, innan jag testar att ställa in den.

Om du är inne i Oculus app på mobilen och det står Quest/Quest 2 uppe i vänstra hörnet så är allting du ser innehåll som kan köras lokalt på headsetet.

På PC kan du gå in här: https://www.oculus.com/experiences/quest/?locale=en_US

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Ja allt inne i affären som är inne i Questen fungerar för Quest

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ja allt inne i affären som är inne i Questen fungerar för Quest

Men måste den då kopplas till en dator ?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Panosz:

Men måste den då kopplas till en dator ?

Nej, har du köpt det för Quest så installeras det och spelas lokalt på headsetet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

Nej, har du köpt det för Quest så installeras det och spelas lokalt på headsetet.

Tackar tackar för förklaringen

Permalänk
Medlem

Tack för den fina hjälpen @zachtionman
Fick hem lite julklappar och har testat en hörlursadapter för koss porta pro. Funkar galant bra! Lite cable management kvar så ser det nästan professionellt ut.
https://photos.app.goo.gl/AipGJLwuh23KW9e27

Har lite fler julklappar att testa, bilder och omdöme utlovas.

God fortsättning

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

ifall man ska köpa ett spel från tex Steam hur är det det funkar, måste jag koppla grabbens vr med steam kontot ?

han har hittat ett spel men antar att den ej går att köra på Lokal VR kan nån bekräfta detta om han kan köra dem utan sladden.

Onward , Gorn ?

Gott Fortsättning

slarvikt skrivet
Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

ifall man ska köpa ett spel från tex Steam hur är det det funkar, måste jag koppla grabbens vr med steam kontot ?

han har hittat ett spel men antar att den ej går att köra på Lokal VR kan nån bekräfta detta om han kan köra dem utan sladden.

Onward , Gorn ?

Gott Fortsättning

Köper du spelen genom steam så kommer dom inte gå att köra native på quest 2:an. Endast oculus egna store har appar som stödjer oculus 2 direkt i enheten.

Däremot kan du köra steamspel om du har en någorlunda kraftfull dator samt installerar virtual desktop eller använder dig av en usb-kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panosz:

Onward , Gorn ?

Gott Fortsättning

Köper du spel på Steam så måste du spela med link-kabel eller trådlöst med virtual desktop.

Du spelar från datorn och inte lokalt från Quest.

Onward finns för övrigt till Quest däremot Gorn finns inte, där måste du köpa Steam versionen..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://www.oculus.com/experiences/quest/2334376869949242/?lo...

Måste tisa om spelet In Death: Unchained

Köper spelet för att jag tycker det är kul att skjuta bilbåge i VR.
Jag har spela mycket pilbågs-spelet i Valves The Lab.

Var lite osäker på Rogue-lite läget först men köpte främst för Wave-läget som kom till spelet för ett tag sen.

Så gillar man skjuta pilbåga så rekomenderas verkligen, det är fortfarande rabatt på spelet

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bokade precis ett Quest 2 med 256gb åt grabben. Ska hämtas ut i morgon. Va enda som ens fanns i lager i Örebro så.
Är det nåt tillbehör som ni rekommenderar eller tycker behövs förutom det nu i början?

Finns det några roliga spel som är gratis så man iaf kan testa sakerna innan man gör allt för mycket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Bokade precis ett Quest 2 med 256gb åt grabben. Ska hämtas ut i morgon. Va enda som ens fanns i lager i Örebro så.
Är det nåt tillbehör som ni rekommenderar eller tycker behövs förutom det nu i början?

Finns det några roliga spel som är gratis så man iaf kan testa sakerna innan man gör allt för mycket?

beat saber är ett måste

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobitheo:

Det finns demos på spel som man kan testa sen finns det några gratis också.
First step som finns installerat är rekomenderat att börja med, man får lära sig kontrollerna integrera med lite saker och nå enklare skjutspel finns i det också.

Ett tillbehör som är ett måste är en elite strap, speciellt om det är barn som ska använda.
Stock strap kan vara svårt för ett barn att ställa in.
Mina barn körde hellre med Quest 1 innan jag fick hem elite strap.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det finns demos på spel som man kan testa sen finns det några gratis också.
First step som finns installerat är rekomenderat att börja med, man får lära sig kontrollerna integrera med lite saker och nå enklare skjutspel finns i det också.

Ett tillbehör som är ett måste är en elite strap, speciellt om det är barn som ska använda.
Stock strap kan vara svårt för ett barn att ställa in.
Mina barn körde hellre med Quest 1 innan jag fick hem elite strap.

Finns det något ställe att få tag i Elite strap billigt eller är Elgigantens pris på 500kr rätt bra?

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av Tobitheo:

Finns det något ställe att få tag i Elite strap billigt eller är Elgigantens pris på 500kr rätt bra?

49 euro direkt från Oculus vilket blir ungefär samma. Går att spara några hundringar på tredjepartsvarianter från Amazon, men dom ser inte likadana ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

49 euro direkt från Oculus vilket blir ungefär samma. Går att spara några hundringar på tredjepartsvarianter från Amazon, men dom ser inte likadana ut.

Då kan man lika gärna köpa den på Elgiganten i princip. Tack för svaret iaf 😉

Permalänk
Medlem

Tycker det är väldigt svårt att få till IPD.

Har mätt men har starka glasögon så det är svårt.

Något tips?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Någon som kan rekommendera en billig Link kompatibel kabel till min Quest 2 jag har beställt, gärna med kort leveranstid.

Har letat runt lite och hittar inget vettigt. fanns några på amazon.se, men dessa verkade vara lite osäkert när de kunde levereras. Då det står typ 5:e - 25:e januari.
Är i första hand usb c till usb c jag är ute efter, gärna med vinklade kontakter, på åtminstone ena kontrakten.
Längd 3-5m.

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Något tips?

Bör stå på dina glasögonrecept? Du kan knappast mäta det bättre än din optiker

Visa signatur

7600x | 32GB | RTX 2060S | PSU 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Något tips?

Finns mobilappar som kan mäta IPD. Men det bästa är oavsett att testa sig fram vad som blir bäst. Har en iPhone app som heter ”Eye Measure”. Ger en skaplig indikation, fram med måttbandet annars 😊

Skrivet av danolundgren:

Någon som kan rekommendera en billig Link kompatibel kabel till min Quest 2 jag har beställt, gärna med kort leveranstid.

Har letat runt lite och hittar inget vettigt. fanns några på amazon.se, men dessa verkade vara lite osäkert när de kunde levereras. Då det står typ 5:e - 25:e januari.
Är i första hand usb c till usb c jag är ute efter, gärna med vinklade kontakter, på åtminstone ena kontrakten.
Längd 3-5m.

Kolla några sidor bakåt i tråden. Det länkas till kablar både på dustin och netonnet om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Något tips?

Är det med Quest 2?
gör det inte svårare än vad det är.
3 fasta lägen, sätt på det som känns bäst. justera headsetet upp och ner samt vinkla det.
IPD inställningen är bristfällig, tyvärr finns det nog en viss % det inte passar för man får göra så gott det går.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejo:

Finns mobilappar som kan mäta IPD. Men det bästa är oavsett att testa sig fram vad som blir bäst. Har en iPhone app som heter ”Eye Measure”. Ger en skaplig indikation, fram med måttbandet annars 😊

Har provat att mäta och testat appar.

Tycker ändå det är svårt. Försöker testa mig fram men det blir inte riktigt bra men ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Testade Glasses On för Android. De hävdar en felmarginal på 2.5mm. Jag vet inte hur väl det stämmer. Efter flera mätningar får jag för det mesta samma resultat, som ibland skiljer sig 0.5mm.

Mitt glasögonrecept säger att jag har en IPD på 59mm. Appen säger 63mm. Så, ja... antingen mäter appen eller optikern fel. Jobbigt om det är optikern som har fel då jag beställt glas från VROptician baserad på det.

I vilket fall @Larsp777, du vet väl att du har rätt att få ditt glasögonrecept gratis från optikern? Det är en journalhandling så det är bara be optikern skicka receptet från senaste undersökningen.

Permalänk
Medlem

På Quest 2 föredrar jag annars mittenläget. Minsta läget, som borde matcha PD bäst, känns en aning skarpare men ger samtidigt en viss känsla av att titta i kors. Mittenläget är behagligare och ger bättre FOV, dessutom funkar det ganska okej utan glasögon (jag är översynt men har också astigmatism).

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Testade Glasses On för Android. De hävdar en felmarginal på 2.5mm. Jag vet inte hur väl det stämmer. Efter flera mätningar får jag för det mesta samma resultat, som ibland skiljer sig 0.5mm.

Mitt glasögonrecept säger att jag har en IPD på 59mm. Appen säger 63mm. Så, ja... antingen mäter appen eller optikern fel. Jobbigt om det är optikern som har fel då jag beställt glas från VROptician baserad på det.

I vilket fall @Larsp777, du vet väl att du har rätt att få ditt glasögonrecept gratis från optikern? Det är en journalhandling så det är bara be optikern skicka receptet från senaste undersökningen.

Ok, visste inte det,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Occulus priser för rift är betydligt billigare än Quest, men vissa spel får man till både "PC" och quest.
Är det någon som har koll på vilka spel som det gäller?
Lite tråkigt att spel är så mycket dyrare på Quest 2 och vissa är inte ens på julrea på Quest.