Neonskimmer på förstaplatsen när SweClockers utser 2020 års bästa spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Kul att du slänger dig med uttryck som noobs o casual pga några andra inte delar din uppfattning.

Jag väljer att vända på det och säga att de riktiga noobsen är de som ej varit medlemmar på swec mer än 15+ år 😉 Riktiga gamers som du kallar det har varit medlemmar närmare 20 år.

För att förtydliga, detta är min åsikt och den är lika irrelevant som vad du tycker om folk som röstade på Cyberpunk 2077

Haha skämtar ju bara VR Kanajo är något porrspel som nämndes i Swecs nyhet kring bästsäljare på Steam. Tycker också det är löjligt hur folk inte kan acceptera att andra gillar Cyberpunk.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det här med CP77 och att det hyllas av så många i slutändan är något som får mig att fundera lite och är ärligt talat förbluffande i vissa aspekter, speciellt när folk försvarar spelet och alla dess 'shortcomings' oberoende av vad det är man kritiserar...

Är det att folk är så sålda på hypen att dom känner sig "tvingade att gilla spelet"?
Har det varit sådan speltorka att denna buggiga hög av 'Ram Stacks' är det bästa som hänt i året 2020?
Har folk verkligen så låg standard generellt eller är det avsaknaden av en bred portfolio av erfarenheter av andra spel som ligger till grund?

Nu ska jag inte klanka ner på folks tycke och smak egentligen, men förstår ärligt talat inte alls varför CP77 sålt så bra som det gjort eller varför inte fler 'refundar' det. Har redan skrivit noveller om vad jag anser är fel med spelet, så tänker inte svärta ner denna kommentatortråd.. Bara att kolla min profil så hittar man A4-långa inlägg med problem listade i punktlistor

Jag har köpt flertal av de stora spelen detta år och om inte Valhalla går förbi så kommer CP2077 få årets spel för mig också, inte för att det är det bästa spelet jag någonsin spelat utan för att det inte varit något annat spel som varit bättre i år.

Angående buggar så tycker jag i princip att det alltid släpps buggigt från speltillverkarna, Bethesta,ubisoft etc så det är tyvärr något jag räknar med vid releaser.

Tycker inte heller buggarna i CP är gamebreaking, en del är rätt roliga faktiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det här med CP77 och att det hyllas av så många i slutändan är något som får mig att fundera lite och är ärligt talat förbluffande i vissa aspekter, speciellt när folk försvarar spelet och alla dess 'shortcomings' oberoende av vad det är man kritiserar...

Är det att folk är så sålda på hypen att dom känner sig "tvingade att gilla spelet"?
Har det varit sådan speltorka att denna buggiga hög av 'Ram Stacks' är det bästa som hänt i året 2020?
Har folk verkligen så låg standard generellt eller är det avsaknaden av en bred portfolio av erfarenheter av andra spel som ligger till grund?

Nu ska jag inte klanka ner på folks tycke och smak egentligen, men förstår ärligt talat inte alls varför CP77 sålt så bra som det gjort eller varför inte fler 'refundar' det. Har redan skrivit noveller om vad jag anser är fel med spelet, så tänker inte svärta ner denna kommentatortråd.. Bara att kolla min profil så hittar man A4-långa inlägg med problem listade i punktlistor

Tja vad annars finns att plocka från 2020? Det var ju det enda riktiga storspelet som släpptes. Att det är buggigt vid launch minns nog de flesta fans från Witcher 3 och av allt att döma har CDPR tillräckligt med förtroendekapital för att locka köpare.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Tja vad annars finns att plocka från 2020? Det var ju det enda riktiga storspelet som släpptes. Att det är buggigt vid launch minns nog de flesta fans från Witcher 3 och av allt att döma har CDPR tillräckligt med förtroendekapital för att locka köpare.

Buggarna är inte problemet, spelet i sig är svintråkigt och ekar tomt.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Typ som jag skrev på FZ, skitstor hype, många spelare, men knappast GOTY. Störst är inte alltid bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Imponerande när ett spel för 10 lax kniper andraplatsen! Det kan inte vara många procent som haft möjligheten att spela detta..

Hur tänker du nu? Jag la 375kr på det under rea.

Det är ju som att säga att Cyberpunk kostade 10k om du köpte ett 3080 inför släpp..

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Inaktiv

För mig blev Warzone det självklara valet.
Helt enkelt för att jag kan spela på PC tillsammans med min bror (vi bor långt ifrån varandra) som i sin tur spelar på PS4, och jag tycker det är ett kul & omväxlande spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jäkla kul att Alyx fick en andraplats. Kvalitet och spelkänsla så det osar! Hades ligger lite högre på min egen lista (1:a plats), men bra att det i alla fall fick top 10 😊

Vad sänder det för signaler til utgivarna att ett buggigt och ofärdigt spel röstas fram till årets spel av spelare? Att man inte behöver släppa färdiga spel, för spelarna lapar upp skiten oavsett kvalitet bara man hypar upp det tillräckligt.

Vem vinner på detta? Inte oss spelare i alla fall.

Av din kommentar att döma bryr du dig inte om spel, men vi som gör det har all rätt att känna oss kränkta.

Har inte följt med på nån hype eller liknande för cyberpunk. Köpte dag 1 och har haft skitkul med spelet, enkelt val för MIN förstaplats.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Men det var väl ett jävla polisande om vad man får eller inte får gilla. Fuck elitism!

P.S. Jag röstade för Wasteland 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Buggarna är inte problemet, spelet i sig är svintråkigt och ekar tomt.

Öh? Känns ju inte riktigt som det är bilden man får om man läser reviews, snarare att det är buggarna som behöver fixas och att det annars är ett rent mästerverk. Kan själv inte uttala mig då jag för tillfället saknar GPU i min stationära och därför fortfarande väntar med att spela det men att det skulle vara svintråkigt känns ju mer som din åsikt (?). Även om så vore fallet är ju fortfarande frågan, vad från 2020 toppar Cyberpunk?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Har inte följt med på nån hype eller liknande för cyberpunk. Köpte dag 1 och har haft skitkul med spelet, enkelt val för MIN förstaplats.

Det har varit hype:at i flera år.
Det vann dessutom priset som bästa playstation spel innan spelet ens hade släppts.

https://www.gamescom.global/gamescom-now/gamescom-award/

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Buggarna är inte problemet, spelet i sig är svintråkigt och ekar tomt.

Smaken är som baken. Jag tycker det är väldigt roligt och fängslande

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Varför känns det som när sossarna vann valet Skämt å sido, det var ganska väntat, till syvende och sist spelar det ingen roll vilket spel som "vinner", hela poängen är att ha roligt med sin hobby (för vissa av oss, ett jobb) på fritiden. Om det då är CP2077, HL:A eller TLOU:P2 känns som det kvittar.

Det är viktigare att ha roligt än att bråka på internet om saker som är betydelselösa <3

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Tro inte att vi glömt.

Han gör väl en joel kinnaman och låtsas som det regnar

Permalänk
Moderator
Forumledare

Många säger att Hades är i toppen på mångas listor.
Jag har inte hört något negativt om det ännu! Är det verkligen så bra? 😱

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

När en läser inläggen här kan man fundera på om det inte handlar om en "anti-hype" där det snarare handlar om att i möjligaste mån kasta dynga på Cyberpunk 2077, snarare än att det är själva hypen som var problemet. Man kanske bör ta sig en funderare på vad det är man rycks med i, innan man reflexmässigt börjar gapa. Så många som försvarar buggar och designval är det ändå inte, snarare finns det de som ser andra saker och kvalitéer.

Själv tycker jag att Cyberpunk 2077 är värd titeln, och det som jag själv röstade på. Jag har inte spelat något av Witcher-spelen, har en vag uppfattning om CDPR och har inte följt någon hype. Fick upp ögonen för spelet på allvar först under hösten när det närmade sig släpp.

Först och främst är det ett spel som tilltalar mig som person. Jag kan välja kön och utseende på min karaktär, det är en miljö som jag känner mig fångad och inspirerad av med en story som fängslar mig. Grafiken är ett slag för sig. Spelar på Xbox Series X och har inget att klaga på vad gäller buggar, ett fåtal har jag stött på men knappast något jag reagerat mer på jämfört med andra spel som funnits på marknaden i flera år.

Jag är trött på att manövrera en stönande gubbe som lajvar viking i vykortsmiljöer. Cyberpunk 2077 är till stor del allt jag har saknat i många år. Inklusive next-gen-kvalité.

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Öh? Känns ju inte riktigt som det är bilden man får om man läser reviews, snarare att det är buggarna som behöver fixas och att det annars är ett rent mästerverk. Kan själv inte uttala mig då jag för tillfället saknar GPU i min stationära och därför fortfarande väntar med att spela det men att det skulle vara svintråkigt känns ju mer som din åsikt (?). Även om så vore fallet är ju fortfarande frågan, vad från 2020 toppar Cyberpunk?

Cyberpunk är inte mästerverk, långt ifrån. Du har säkert läst Aftonbladet reviews av spelet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Jag röstade på Last of Us. Kan dock förstå att Cyberpunk knep första plats.

Men att MS Flight Sim 2020 ens finns med på listan? GubbClockers?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Många säger att Hades är i toppen på mångas listor.
Jag har inte hört något negativt om det ännu! Är det verkligen så bra? 😱

Ja! Exakt så bra är det, det är ingen hype.

Nu är det förstås svårt att göra en sådan undersökning men jag tror Hades hade platsat högre om fler spelat det. Jag har svårt att se att man sätter något annat högre än det om man faktiskt lirat det. Det är förstås inte säkert, jag har t.ex inte själv spelat Cyberpunk, eller TLOU2 som ändå är uppföljare till ett av de bästa spelen någonsin i min bok, så även jag kanske skulle ångra min röst på Hades..

..but I doubt it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

När en läser inläggen här kan man fundera på om det inte handlar om en "anti-hype" där det snarare handlar om att i möjligaste mån kasta dynga på Cyberpunk 2077, snarare än att det är själva hypen som var problemet. Man kanske bör ta sig en funderare på vad det är man rycks med i, innan man reflexmässigt börjar gapa. Så många som försvarar buggar och designval är det ändå inte, snarare finns det de som ser andra saker och kvalitéer.

Själv tycker jag att Cyberpunk 2077 är värd titeln, och det som jag själv röstade på. Jag har inte spelat något av Witcher-spelen, har en vag uppfattning om CDPR och har inte följt någon hype. Fick upp ögonen för spelet på allvar först under hösten när det närmade sig släpp.

Först och främst är det ett spel som tilltalar mig som person. Jag kan välja kön och utseende på min karaktär, det är en miljö som jag känner mig fångad och inspirerad av med en story som fängslar mig. Grafiken är ett slag för sig. Spelar på Xbox Series X och har inget att klaga på vad gäller buggar, ett fåtal har jag stött på men knappast något jag reagerat mer på jämfört med andra spel som funnits på marknaden i flera år.

Jag är trött på att manövrera en stönande gubbe som lajvar viking i vykortsmiljöer. Cyberpunk 2077 är till stor del allt jag har saknat i många år. Inklusive next-gen-kvalité.

Vadå stönande gubbe som lajvar viking?
Tänker du på Assassin's Creed Valhalla? I det spelet kan man välja kön. Man kan till och med byta kön under spelets gång om man vill.
Karaktärern heter ju Eivor också. Spelet är menat att spelas som kvinna i Animus och som man när man är Oden. Karaktärern i "våran" värld är också kvinna.

Konstigt klagomål.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Vadå stönande gubbe som lajvar viking?
Tänker du på Assassin's Creed Valhalla? I det spelet kan man välja kön. Man kan till och med byta kön under spelets gång om man vill.
Karaktärern heter ju Eivor också. Spelet är menat att spelas som kvinna i Animus och som man när man är Oden. Karaktärern i "våran" värld är också kvinna.

Konstigt klagomål.

Nej, jag tänker inte på ett enstaka spel. Och fortfarande samma typ av gjorda miljöer.

Permalänk
Medlem

Röstade på FS 2020, så är glad att det kom så pass långt upp som det gjorde!
Men kan ju även säga att jag spelat en hel del Cyberpunk sen det kom ut, och måste säga att jag verkligen gillar det också.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Cyberpunk är det enda spelet under år 2020 som jag faktiskt sett fram emot och spelat, trots sina tillkortakommanden så var det ett bra spel och för MIG det bästa spelet som släpptes.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Nej, jag tänker inte på ett enstaka spel. Och fortfarande samma typ av gjorda miljöer.

Jaha. Måste missat alla andra vikingspel.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Jaha. Måste missat alla andra vikingspel.

Jag ber om ursäkt för att det kan feltolkas, det var en generalisering. Det kan vara karaktärer som är inspirerade av samma typ av estetik. Må så vara riddare eller andra rustningsklädda muskelbuntar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Imponerande när ett spel för 10 lax kniper andraplatsen! Det kan inte vara många procent som haft möjligheten att spela detta..

Om alla hade haft möjlighet att lira HL Alyx så är jag säker på att den tagit hem denna omröstning. Kan inte vara många som spelade igenom hela spelet som lade sin röst på något annat. En makalöst häftig upplevelse.

Då ska det tilläggas att jag körde igenom det med ett original-HTC Vive och tillhörande Vive-wands och jag är rätt säker på att det hade varit än bättre med nyare hårdvara.

Permalänk
Medlem

I slutändan så röstade jag på spelet som gett mig mest underhållning 2020, det är cyberpunk. Jag har inte stött på några speciellt allvarliga buggar men visst, det finns delar som känns något opolerade och inte helt lever upp till sin potential. Men det är fortfarande ett väldigt bra spel som jag inte kan sluta spela. Det är första gången på riktigt länge som jag verkligen blivit fångad av ett spel.

Till personer som orkar vänta så gör det. buggfixar och framförallt ordentlig mod stöd kommer göra mycket för det här spelet men det är inte i närheten så illa på pc som det verkar vara på last gen konsolerna.

Det andra spelet som jag verkligen tyckt om i år är horizon zero dawn på pc.

Halflife alyx har jag inte spelat än men det är inköpt och ligger och väntar på mig. Måste bara försöka lösa ett bättre vr space.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Tydligen så bryr sig många medlemmar inte om buggarna. Själv röstade ja inte på det men ja bryr mig inte om att det vann.

Skrivet av Donnerstal:

Tro inte att vi glömt.

Hehe så fort han postar ett inlägg så får vi hugga på det direkt! 😁

Den e SÅ klockren 😁

Skrivet av NordhNet:

Men seriöst, kan vi bara lägga ner hela grejen med ”vänta! Du tycker inte som jag! Nu måste jag kalla dig något som ses som nedvärderande och förlöjligande!”

Du måste va ny på internet 😛

Har ju varit så sen man började diskutera leksaker när man va liten.
Sen när Nintendo 8-bitars kom ut....🤭

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Jag ber om ursäkt för att det kan feltolkas, det var en generalisering. Det kan vara karaktärer som är inspirerade av samma typ av estetik. Må så vara riddare eller andra rustningsklädda muskelbuntar.

Ingen fara 🙂
Då förstår jag men tycker inte att varit så farligt på senaste tiden med det.
Men visst är det roligast när man kan skapa en helt egen karatär att spela.
Och om jag ska sitta och stirra på en karaktär bakifrån i över 100 timmar föredrar jag helt klart att stirra på en kvinna istället för en muskelbunt till man. I cyberpunk spelar det kanske ändå inte stor roll då det är fps och man inte får se sin karaktär.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Cyberpunk är inte mästerverk, långt ifrån. Du har säkert läst Aftonbladet reviews av spelet.

FZ radar ju upp diverse reviews som ger det höga betyg där det lägsta är 3/5 så det verkar vara din åsikt att det är svintråkigt. Väntar f.ö hellre dubbelt så länge på mitt 3080 än att läsa aftonblaskan.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮