Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vikbara Iphone-modeller kvalitetstestas

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Samsung har en stor sväng, så det är inte i närheten av "vikbart", och det är en opraktisk klump som förmodligen inte ens skulle överleva en dag på stranden med lite sandkorn i luften.

Grafén... Varför tror folk att det är nåt magiskt material? Det är inget som kan användas som glas!

Apple släpper genomgående kassa produkter, så jag ser det som en självklarhet att denna "vikbara" mobil kommer att bli ännu en i en lång rad av skit.

Man får vara räddare om sakerna. Ens laptop gillar heller ej stranden.
Jag är inte förtjust i Apple men att påstå att de släpper kassa produkter tycker jag är helt fel. De har släppt väldigt konstiga budgetmobiler SE, där de medvetet har gjort dem så de ser gamla ut. Men med Apple iPhone 12 mini så är det åtgärdat.

Resten av produkterna så har jag undvikt att köpa dem för de är så dyra. En stor iPhone går på runt 13 000kr, en laptop (runt 15,6") från ca 25 000kr. En iPad 11" med små kanter och usb c, runt 10 000kr.

Bortsett från priset där kombon mobil, laptop och iPad + lite hörlurar och annat går på över 50 000kr, så anser jag det är riktigt schyssta saker. Motsvarande Android är också svindyr, men där har man ett val att man inte behöver köpa det bästa för att få vissa grundsaker som stor display.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Samsung Flip har glasskärm...med plastfilm på baksidan.

Vad Samsung påstår i sin falska marknadsföring spelar mindre roll, ingen vill ha glas för att det skulle vara "exklusivt" utan för reptåligheten och Fold/Flip är precis lika reptåliga - eller ömtåliga - som vanliga plastskärmar.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Vad Samsung påstår i sin falska marknadsföring spelar mindre roll, ingen vill ha glas för att det skulle vara "exklusivt" utan för reptåligheten och Fold/Flip är precis lika reptåliga - eller ömtåliga - som vanliga plastskärmar.

Med skillnad att skärmen skyddas av telefonen och att man samtidigt kan få in skräp mellan som kan orsaka stor skada. Så det är väldigt viktigt att få ner på gapet.
Angående skörhet så är det något folk har offrat tidigare för funktion. Jag minns så väl när jag hade min andra smartphone början av 2000 talet och folk sa att telefoner med dessa finesser och brister skulle de aldrig skaffa. De såg absolut inget behov att enkelt kunna skriva mail från mobilen, vill man göra det så går man till en dator. Detsamma med att kunna surfa och fotografera på mobilen, det finns ingen mening att kunna det. Musik gör man på mp3 spelaren, bara löjligt att göra det från mobilen sa tekniknördar i allmänhet.

Och jag ser exakt samma sak med de större vikbara telefoner. Folk idag precis som de gjorde för över 20år sedan kommer med samma argument att de själva aldrig skulle... Sedan när många teknikintresserade personer väldigt sent ute med teknik, men jag påstår att det idag finns ett megastort behov av en telefon som på något sätt kan förstoras upp till runt 9". Och jag pratar då om i princip alla kundgrupper, unga, medelålders och speciellt äldre.

Den stora frågan är bara om de kan få till mobilerna så bra så att fler överväger att välja dem. Och jag ser det lite som smartphones som fanns slutet på 90talet, vi har få som hade dem. Det dröjde dock några år efter Apple lanserade deras första iPhone innan den stora skaran bytte. Man kan diskutera när smarphones kom och när bommen kom. Jag påstår smartphone kom runt 1994 (SPC) och bommen då "alla" ville ha en sådan kom runt 2013. Så det tog 15år för smartphones. Tar det 15år för vikbara skärmar. Där bara några få i början har dessa vikbara? Jag tror och hoppas på snabbare, men precis som för smartphones beror det på utvecklingen.

*edit*
Jag kan ta min morsa och farsa. De gör inte mycket på mobilen. Men de har väldigt problem med att deras 6,7" mobil är så himla liten. Nu tillhör de inte gruppen som skulle köpa en mobil för 25 000kr, men om dessa vikbara med 9" skulle bli billigare och få bättre kvalité. Så skulle de genast köpa en sådan för att surfa på butiker, facebook och lite mail.
Där man ska notera att nästan alla teknikintresserade personer som jag träffade slutet av 90 talet sa att de aldrig skulle göra så avancerade saker från deras mobil som mina föräldrar idag gör.

Permalänk
Medlem

Om det kommer en produkt som ser ut som glas, känns som glas, men inte beter sig som glas när man exempelvis viker den. Ska det heta glas2.0 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Själv hade jag smartphones på 90 talet, min fösta med touthscreen runt 2002.

Vilka modeller och märken hade du?

Permalänk
Skrivet av Synth:

Vilka modeller och märken hade du?

nokia communicator 9000 och Sony ericsson P800.

Skrivet av Sysop:

Om det kommer en produkt som ser ut som glas, känns som glas, men inte beter sig som glas när man exempelvis viker den. Ska det heta glas2.0 då?

Det blir en semantisk fråga vad som är glas. Folk sger ofta glas för att slippa radda upp en lång lsta med egenskaper.
Glas i sin tur har även dåliga egenskaper. Det spricker lätt och leder värme bra, där leder värme bra iofs är bra för kylningen av telefonen.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Stealhelm:

Blir spännande att se vad Apple kan tänkas förmå med. Har varit imponerad av flera av deras framgångar på sistone.

Kan inte mer än hålla med, dom visar verkligen framfötterna!
Men ställer mig tveksam till om dom klarar av att tackla den här pucken inom en snar framtid, om dom inte gör något helt revolutionerande så klart.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av flashen:

Kan inte mer än hålla med, dom visar verkligen framfötterna!
Men ställer mig tveksam till om dom klarar av att tackla den här pucken inom en snar framtid, om dom inte gör något helt revolutionerande så klart.

Om ryktena stämmer så kommer redan Samsung detta år lansera vikbara telefoner som är köpbara för många nördar. Jag pratar om Galaxy Fold Lite.
Runt 10 000kr är en smärtgräns som många inte vill betala för något som snabbt utdateras. https://www.pocket-lint.com/phones/news/samsung/153307-samsun...

Nu håller Apple på och testar och de ser hur det går för ändra tillverkare. Det många glömmer när man pratar om pris är att livslängd hör ihop.
Ta en Rolexklocka för 100 000kr. Ja, man an se det som en investering. Däremot en Xeon cpu för samma peng, ja då måste den dra in pengar dag ett.
Där problemet med dagens vikbara är att de är svindyra, dålig kvalite. Och redan imorgon så släpps det en som både är billigare, bättre kvalité, bättre funktioner på precis allt. Jag pratar saker som inte ha en kamera som var dålig redan för 5år sedan.

*edit*
Med ordet köpbara så menar jag förenklat att telefonen blir så bra så att många skulle kunna tänka på att köpa dem. Att ta steget till att göra ett köp krävs dock lite mer. Där dagens vikbara som finns nu tyvärr faller in i gruppen att folk generellt inte ens funderar på att köpa dem såvida de ej vinner en massa pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Glas i sin tur har även dåliga egenskaper. Det spricker lätt och leder värme bra, där leder värme bra iofs är bra för kylningen av telefonen.

Jämfört med cellplast så leder glas ok men det känns inte riktigt rätt att säga att en av glas egenskaper är den goda värmeledningsförmågan.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om ryktena stämmer så kommer redan Samsung detta år lansera vikbara telefoner som är köpbara för många nördar. Jag pratar om Galaxy Fold Lite.
Runt 10 000kr är en smärtgräns som många inte vill betala för något som snabbt utdateras. https://www.pocket-lint.com/phones/news/samsung/153307-samsun...

Nu håller Apple på och testar och de ser hur det går för ändra tillverkare. Det många glömmer när man pratar om pris är att livslängd hör ihop.
Ta en Rolexklocka för 100 000kr. Ja, man an se det som en investering. Däremot en Xeon cpu för samma peng, ja då måste den dra in pengar dag ett.
Där problemet med dagens vikbara är att de är svindyra, dålig kvalite. Och redan imorgon så släpps det en som både är billigare, bättre kvalité, bättre funktioner på precis allt. Jag pratar saker som inte ha en kamera som var dålig redan för 5år sedan.

*edit*
Med ordet köpbara så menar jag förenklat att telefonen blir så bra så att många skulle kunna tänka på att köpa dem. Att ta steget till att göra ett köp krävs dock lite mer. Där dagens vikbara som finns nu tyvärr faller in i gruppen att folk generellt inte ens funderar på att köpa dem såvida de ej vinner en massa pengar.

Jag tror personligen det är det Apple undersöker, livsläng, kvalitet och sen revolutionera det och komma med något som ställer om marknaden

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?