Samsung satsar på OLED-paneler för bärbara datorer under 2021

Permalänk
Melding Plague

Samsung satsar på OLED-paneler för bärbara datorer under 2021

Inleder massproduktion av tio panelmodeller i storlekarna 13,3 till och med 16 tum under februari månad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

jag var assugen på det här för 10 år sedan innan jag visste att oled gav inbränning, känns väldigt konstigt att ha det för datorskärmar som har många statiska delar på skärmen

Permalänk
Medlem

Jag undrar om det kommer bli riktigt 1920x1080 RGB eller om de kommer ha en Pen-tile matris. Samsung har ofta sin fruktansvärda Pen-tile, och medan det inte spelar så stor roll på mobiler längre så kan jag inte tänka mig att en 15.6 tum skärm med 1080p ser bra ut.

Hoppas det är RGB matris.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Kul, det var på tiden!

Permalänk
Medlem

Hoppas på högre uppdateringsfrekvens än 60Hz!!

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nog för att OLED-tekniken har gjort stora framsteg när det kommer till inbränning, men hur optimalt är det egentligen till datorer, och framför allt då arbetsdatorer som laptops där bilden ofta är statisk? Tänker då främst på aktivitetsfältet och fönster. Hade nog hellre sett att de satsade på microLED för laptops.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Men släpp 24"-27" OLED skärmar med 1440p/120Hz när ni ändå är igång.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd

32" OLED monitorer tack
Eller i alla fall 27"

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

40" OLED tack

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

32" OLED monitorer tack
Eller i alla fall 27"

32-34" ultrawide curved oled tyvm

Platt 32-40 är för stor för att ha som datorskärm. skall man sitta en bit bort kan man likväl använda tvn

Permalänk
Medlem

1920x1080 känns dock väldigt förlegat, skulle inte vilja ha nånting mindre än 4K ens på en 13"are.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

jag var assugen på det här för 10 år sedan innan jag visste att oled gav inbränning, känns väldigt konstigt att ha det för datorskärmar som har många statiska delar på skärmen

Skrivet av Gender Bender:

Nog för att OLED-tekniken har gjort stora framsteg när det kommer till inbränning, men hur optimalt är det egentligen till datorer, och framför allt då arbetsdatorer som laptops där bilden ofta är statisk? Tänker då främst på aktivitetsfältet och fönster. Hade nog hellre sett att de satsade på microLED för laptops.

Nu verkar ju inbränningar inte vara några bekymmer så länge inte ljusstyrkan pressas för högt. Är väl egentligen bara att fundera på hur vi använder våra mobiltelefoner. Ofta utomhus där skärmen med på 500+ nits och flera timmar per dag i flera år och ändå är inbränningar ett mindre problem. En dator inomhus kör skärmen på kanske 100-200 nits.

Jag säger inte att problemet inte existerar, bara att det kanske inte är det problem som vi inbillar oss eftersom Samsung verkar beredd att satsa stort på tekniken. Kan ju kolla på min surfplatta med OLED-skärm som är runt fem år vid det här laget och har använts en hel del men närmast uteslutande inomhus och det finns inte tillstymmelse till bekymmer trots många timmar med statiskt innehåll.

Sedan finns det ju en aspekt till och det är att all teknik blir gammal oavsett vad vi tycker om det, och kanske är det värt att ha en energisnål skärm med fantastisk färgåtergivning under fem år även om skärmen år sex börjar visa upp små tendenser till inbränningar.

Permalänk
Medlem

Hade varit rätt trevligt att ha med sig på resor för att kolla på filmer/serier

Visa signatur

X570S AORUS ELITE AX | AMD Ryzen 7 5800X3D | G.Skill 3600C16-16-16 4x8GB TridentZ | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe 2st | ASUS GeForce RTX3080 TUF OC | Corsair Hydro H100x | Phanteks Eclipse P400S | Phanteks Revolt Pro 1000W

Permalänk
Skrivet av hakro807:

Nu verkar ju inbränningar inte vara några bekymmer så länge inte ljusstyrkan pressas för högt. Är väl egentligen bara att fundera på hur vi använder våra mobiltelefoner. Ofta utomhus där skärmen med på 500+ nits och flera timmar per dag i flera år och ändå är inbränningar ett mindre problem. En dator inomhus kör skärmen på kanske 100-200 nits.

Jag säger inte att problemet inte existerar, bara att det kanske inte är det problem som vi inbillar oss eftersom Samsung verkar beredd att satsa stort på tekniken. Kan ju kolla på min surfplatta med OLED-skärm som är runt fem år vid det här laget och har använts en hel del men närmast uteslutande inomhus och det finns inte tillstymmelse till bekymmer trots många timmar med statiskt innehåll.

Sedan finns det ju en aspekt till och det är att all teknik blir gammal oavsett vad vi tycker om det, och kanske är det värt att ha en energisnål skärm med fantastisk färgåtergivning under fem år även om skärmen år sex börjar visa upp små tendenser till inbränningar.

Har inbränning på min Mate 10 pro från 2018. Har aldrig full ljusstyrka förutom utomhus i direkt solsken vilket sällan sker.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Har inbränning på min Mate 10 pro från 2018. Har aldrig full ljusstyrka förutom utomhus i direkt solsken vilket sällan sker.

Jo, individuella skillnader verkar ju existera. Dessutom är skärmen i din telefon inte gjord av Samsung utan av en kinesisk tillverkare och vi måste räkna med att stora skillnader i kvalitet kan finnas.

Permalänk
Skrivet av Xermalk:

32-34" ultrawide curved oled tyvm

Platt 32-40 är för stor för att ha som datorskärm. skall man sitta en bit bort kan man likväl använda tvn

Funkar utmärkt med 32” som datorskärmar, jag har två

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt samsung, dom pushar OLED på telefoner och laptops men vägrar att göra det för TV och Datorskärmar, där de fortfarande kör sin LCD-burgare i 20lager (QLED) med ljusstyrka som enda fördelen när man ändå bli bländad av TV:n vid 50% ljusstyrka. Förstår inte

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nog för att OLED-tekniken har gjort stora framsteg när det kommer till inbränning, men hur optimalt är det egentligen till datorer, och framför allt då arbetsdatorer som laptops där bilden ofta är statisk? Tänker då främst på aktivitetsfältet och fönster. Hade nog hellre sett att de satsade på microLED för laptops.

Använder min LG B7 65" som "datorskärm" till HTPCn där jag utöver film och serer så slösurfar jag YouTube, Reddit och Twitch. Fortfarande ingen inbränning, då har jag även igång taskbaren. Mycket av det som folk säger kring inbränningar av OLED är nog för att skärmarna är "felinställda".

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Jag trodde det krävdes någon framtida teknologi för att få OLED-liknande bildegenskaper på en dator? Annars lär dom väl bränna in bilden efter x antal tusen timmar med statisk bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Funkar utmärkt med 32” som datorskärmar, jag har två

Acer XB323UGP gav mig rejäl huvudvärk på knappt 30 minuters spelande, och jag hatade att bara ha en bråkdel av skärmytan i fokus. Men en UW34" som är böjd hade jag inga problem med. (förutom att det var en Va panel med horrible smearing).

Nu är dock mitt skrivbord bara 60cm djupt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xermalk:

32-34" ultrawide curved oled tyvm

Platt 32-40 är för stor för att ha som datorskärm. skall man sitta en bit bort kan man likväl använda tvn

Tvn är för liten...

Skrivet av ZaaphodBleebronx:

Funkar utmärkt med 32” som datorskärmar, jag har två

Jag skulle vilja ha en ultrabred (inte ultralåg så den måste vara minst 2160 på höjden) som är nån dm bredare än min 43" som jag har nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

OLED känner jag hör till Tv'n mer än bildskärmar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag förstår inte riktigt samsung, dom pushar OLED på telefoner och laptops men vägrar att göra det för TV och Datorskärmar, där de fortfarande kör sin LCD-burgare i 20lager (QLED) med ljusstyrka som enda fördelen när man ändå bli bländad av TV:n vid 50% ljusstyrka. Förstår inte

Olika tillverkningsprocesser av när det gäller telefoner o tv-apparater. När det gäller dom mindre så är Samsung duktiga på att tillverka dom, men tv-storlekar inte alls, där är det istället LG som har koll på läget.

Angående inbränningar så trodde jag alla körde mörkt tema nuförtiden? Är både snyggare o trevligare för ögonen, o då också bättre när det gäller OLED-paneler. Personligen så gömmer jag också min taskbar på min laptop automagiskt för att få liite större skärmyta, vilket då också är bättre för OLED-paneler.
Men som sagt, den bristande upplösningen är det som om något är en dealbreaker för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

OLED känner jag hör till Tv'n mer än bildskärmar.

Varför?

Permalänk
Avstängd

Var det inte så att Samsung utveckla en annan typ av OLED som inte orsaka inbränning hetta inte den micro-led?

Ni som klagar på att man inte kan ha en OLED som datorskräm för inbränning skull, många som köpte en LG OLED använder dom när dom spelar och det verka funka bra. På samma sätt måste man kunna åstadkomma på en datorskärm.

Undra hur många år man ska vänta, jag har redan väntat sen tekniken kom.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daemon85:

jag var assugen på det här för 10 år sedan innan jag visste att oled gav inbränning, känns väldigt konstigt att ha det för datorskärmar som har många statiska delar på skärmen

Du tror inte att det hänt saker på 10 år? Var ju lika med Plasma tv i början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Jag förstår inte riktigt samsung, dom pushar OLED på telefoner och laptops men vägrar att göra det för TV och Datorskärmar, där de fortfarande kör sin LCD-burgare i 20lager (QLED) med ljusstyrka som enda fördelen när man ändå bli bländad av TV:n vid 50% ljusstyrka. Förstår inte

Olika fabriker och teknik, LTPS lämpar sig inte för stora paneler och fabrikerna kör inte lika stora substrat som de som gör stora skärmar och TV-paneler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Var det inte så att Samsung utveckla en annan typ av OLED som inte orsaka inbränning hetta inte den micro-led?

Ni som klagar på att man inte kan ha en OLED som datorskräm för inbränning skull, många som köpte en LG OLED använder dom när dom spelar och det verka funka bra. På samma sätt måste man kunna åstadkomma på en datorskärm.

Undra hur många år man ska vänta, jag har redan väntat sen tekniken kom.

Fast det är skillnad på att spela och arbeta. Att ha t ex tadkbaren öppen ca 8h om dagen är nog inte så bra för OLED t ex. Det finns ju diverse sätt att försöka begränsa inbränningar men jag vet inte hur effektiva de är. Sen vet jag inte om OLED är optimalt för laptops? Jag föredrar riktigt ljusstarka skärmar på bärbara då de kan tänkas användas i ljusa miljöer, solljus etc.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Fast det är skillnad på att spela och arbeta. Att ha t ex tadkbaren öppen ca 8h om dagen är nog inte så bra för OLED t ex. Det finns ju diverse sätt att försöka begränsa inbränningar men jag vet inte hur effektiva de är. Sen vet jag inte om OLED är optimalt för laptops? Jag föredrar riktigt ljusstarka skärmar på bärbara då de kan tänkas användas i ljusa miljöer, solljus etc.

Hmm, förstår hur du tänker. Hur har dom löst det med tv kanalen logga, på min mammas plasma tv så är det bränt fast och skulle kunna jämföras med tabbaren.

Det var väl föra året som Samsung hade en annan typ av OLED som inte kunde bränna fast lika lätt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

1920x1080 känns dock väldigt förlegat, skulle inte vilja ha nånting mindre än 4K ens på en 13"are.

De satsar på en gammal nisch som ingen längre bryr sig om, bara för att kunna säga att de har "världens första 15-tums OLED på 1080p". För 1080p på 15 tum övergavs innan OLED var en grej.