En router - två frekvenser varan av ska ha VPN?

Permalänk

En router - två frekvenser varan av ska ha VPN?

Hej.

Har idag en Asus router med frekvenser, 2.4 och 5, som de flesta dödliga nu för tiden. Problemet är att jag gärna vill ha en VPN i routern men Cmore är lite tröga och vill inte acceptera att man köra VPN, trots Sverige location, vilket skapar problem då vi ser mkt på Cmore pga sporten...

Så min fråga, kan jag sätta dit en VPN på bara en av frekvenserna och den andra vara utan?

Annars, hur löser jag problemet? Har sedan en tid tillbaka hela tiden gått in i router och slagit på och av VPN tjänsten men det börjar bli jobbigt...

Tacksam för var.

Permalänk
Medlem

@RunesRäka
Vad är det för modellnummer på routern samt mjukvara?
Själv kör jag en asus ac86 med merlin mjukvara där jag kan ställa VPN vilka ip-adresser som ska gå genom den och inte, vilket borde funka på samma sätt enligt dina önskemål, eller har jag missförstått din fråga?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@RunesRäka
Vad är det för modellnummer på routern samt mjukvara?
Själv kör jag en asus ac86 med merlin mjukvara där jag kan ställa VPN vilka ip-adresser som ska gå genom den och inte, vilket borde funka på samma sätt enligt dina önskemål, eller har jag missförstått din fråga?

Jag kör AC66U och just nu VPN-klient (open VPN). Men så fort jag har på de så får ju båda frekvenserna VPN och jag kan inte titta på Cmore. Skulle vilja att en frekvens kör vpn och den andra utan. Så chromecasten (med Cmore) kan vara uppkopplad på den frekvensen utan VPN

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunesRäka:

Jag kör AC66U och just nu VPN-klient (open VPN). Men så fort jag har på de så får ju båda frekvenserna VPN och jag kan inte titta på Cmore. Skulle vilja att en frekvens kör vpn och den andra utan. Så chromecasten (med Cmore) kan vara uppkopplad på den frekvensen utan VPN

Som redan sagts så måste du göra ett undantag för CMores IP adresser i din router, vilken frekvens du kör kvittar. Om du sen vill göra undantagen för bara en viss frekvens (eller snarare ett visst nät) gör ingen skillnad.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Som redan sagts så måste du göra ett undantag för CMores IP adresser i din router, vilken frekvens du kör kvittar. Om du sen vill göra undantagen för bara en viss frekvens (eller snarare ett visst nät) gör ingen skillnad.

Ahaa... Hur gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunesRäka:

Ahaa... Hur gör man det?

Hur du gör det i detalj beror på din setup men i normalfallet så behöver du säga att vissa destinations IP ska inte ska gå via VPN utan direkt ut på WAN i din brandvägg (i routern om det är där du kör VPN). Notera att om det inte ändrats så är det inte cmore.se om jag minns rätt utan de tjänster dom använder för sin streaming. Förmodar att du med VPN kan ladda startsidan hos CMore men sen tar det stopp när du ska logga in och/eller när du ska starta någon stream.

Permalänk
Skrivet av improwise:

Hur du gör det i detalj beror på din setup men i normalfallet så behöver du säga att vissa destinations IP ska inte ska gå via VPN utan direkt ut på WAN i din brandvägg (i routern om det är där du kör VPN). Notera att om det inte ändrats så är det inte cmore.se om jag minns rätt utan de tjänster dom använder för sin streaming. Förmodar att du med VPN kan ladda startsidan hos CMore men sen tar det stopp när du ska logga in och/eller när du ska starta någon stream.

Det stämmer att man kommer in på Cmore men när man ska starta streamen så fungerar det inte med VPN.

Tyvärr förstod jag inte mkt av det du skrev. Har du någon lathund man kan googla fram? Tips?

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr inget man gör bara så där utan förkunskaper, du behöver dessutom ta reda på vilka destionationer du ska skicka via WAN. Lär väl iof vara nån här som gjort det innan förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RunesRäka:

Jag kör AC66U

Jag har samma modell som du. Kör liksom tidigare inlägg här Merlins firmware.

Bara att bestämma vilken enhet som ska ha VPN och inte i Routerinställningarna. Vill du kunna stänga av och sätta på VPN hela tiden är det nog enklast att ha VPN mjukvaran installerad på enheten istället.

Visa signatur

AMD 3500+ Winchester @ 2.7 Ghz || DFI Lanparty SLI-D || 2x512 PC3200 OCZ Rev 2 || POV Geforce 6800 GT @ Ultra+ || VF700CU || 74 GB Raptor SATA || 2x 200 GB Seagate Barracuda SATA || Maxtor OneTouch 250 GB || DangerDen TDX || DDC 12V || Dual Heatercore || Chill 510W || Chieftec DA Bigtower || 2x ADDA 120mm || 3x ADDA 80mm || 2x Revoltec 80mm || NEC 3520 IDE

Permalänk
Skrivet av RatCat:

Jag har samma modell som du. Kör liksom tidigare inlägg här Merlins firmware.

Bara att bestämma vilken enhet som ska ha VPN och inte i Routerinställningarna. Vill du kunna stänga av och sätta på VPN hela tiden är det nog enklast att ha VPN mjukvaran installerad på enheten istället.

Yes, har lyckas fått in Merlin i routern nu, men hittar dock inte det du menar var jag hittar vilka specifika enheter som ska ha VPN och var jag bestämmer det?

Permalänk
Skrivet av RunesRäka:

Yes, har lyckas fått in Merlin i routern nu, men hittar dock inte det du menar var jag hittar vilka specifika enheter som ska ha VPN och var jag bestämmer det?

Jag har gett upp haha:)

Köper en streamingspelare med Android så kör jag bara genom VPN appen.

Tack alla för hjälpen.

Permalänk
Medlem

@RunesRäka
Gå till "Force Internet traffic through tunnel" och välja "policy rules" då pluppar de upp en lista där du väljer vilka enheter som ska gå genom VPN och inte.
De borde se ut typ så här:

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc