Att tänka på vid köp av begagnat grafikkort

Permalänk

Att tänka på vid köp av begagnat grafikkort

Jag söker tipps på vad jag bör tänka på när jag köper ett begagnat grafikkort.

Vilka frågor bör man ställa?

Vad ska man titta på?

Hur ESD känsligt är kortet? Tänker främst på hur man ska förvänta sig att säljaren hanterar kortet.

Bör kortet provköras om det är möjligt och hur ska man i så fall göra det?

Permalänk
Medlem

Det beror lite på priset av kortet, men jag hade bett om att provköra kortet, helst i spel. Rätt bra att kunna se om det är defekt/visar artefakter/överhettar på det viset.

Och det är inte specielt esdkänsligt, men han behöver ju inte gnugga det i håret eller liknande.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Beror lite på var och av vem du köper kortet. Köper du här på sweclockers råder jag dig att spana in tråden "marknadsreferenser" och se om personen i fråga har fått några recensioner. Är recensionerna bra skulle jag kalla det ett gott tecken men ingen garanti att allt fungerar och blir rätt. Läser man här på forumet verkar en del uppge sig blivit "blåsta" när de handlat på t.ex. Blocket. Hade hållt mig till Sweclockers om jag var du.

Fråga om det finns garanti och om garantin kan byta ägare. Fråga om kortet lider av så kallad "coil whine" (spoltjut) vilket kan bli irriterande.

Fråga om kortet ger "artefakter", dvs att det finns fel på bilden när man till exempel spelar. Fråga om det har använts till "mining" eller överklockats då det kan påverka kortets livslängd.

Alla datorkomponenter är ESD-känsliga, jag hade inte förväntat mig att säljaren kan svara på hur pass känsligt kortet är för ESD... Be säljaren förpacka kortet i en ESD-påse. Köper du kortet på plats kan man nog begära att få bevisat att det fungerar vid belastning (spel, 3D Mark etc)

Permalänk
Medlem

Om det är möjligt så är det alltid en bra idé att provköra tillsammans med säljaren. Be dem visa något spel eller något där kortet får arbeta lite. Du får då en fingervisning om kortets faktiska prestanda och hur mycket det väsnas när kylningen gör sitt jobb.

Lite osäker på vad som är viktigt att fråga, men jag hade nog frågat om säljaren sett något konstigt beteende, exempelvis glitchar i rendering, krascher eller något annat krångel. Dessutom hade jag kollat ifall säljaren använt kortet med de spel som jag själv tänkte spela (eller videorendering eller vad jag nu ska ha kortet till), för att få en bild av hur det presterar för mina syften.

Till sist hade jag kollat ifall kortet använts till mining eller någon annan kontinuerligt hög belastning (folding@home eller något liknande) samt vid vilka temperaturer kortet jobbat över längre tid - dels för att få en idé om slitage på fläktar, och dels om kortet gått så varmt att livslängden på komponenterna kan tänkas vara kortare. Exempelvis mining vid 40-60 grader på ett kort som drar 300W innebär i min bok ingen risk för komponenterna, men fläktarna måste definitivt ha fått jobba hårt.

Vad gäller ESD så skulle jag säga att grafikkort inte är mer känsliga än processorer, minnen och moderkort. Det är en billig försäkring att ha ett armband på sig när du eller säljaren monterar ut kortet. Smidigaste lösningen är att låta strömkabeln sitta i PSUn, stäng av PSUn och haka armbandets krokodilklämma i PSUns hölje. I min erfarenhet är absolut största risken för ESD när du packar upp prylar och plockar bort plastpåsar/frigolit från fabrik. Lika säkert som amen i kyrkan kommer du få en stöt när du packar upp ett färskt datorchassi, var noga med att inget annat än du själv och elektronikfri metall får den stöten.

Visa signatur

Vad har jag i min dator? Kopparrör.

Permalänk

Tack för utförliga svar

Permalänk
Medlem

Fina svar, vill bara lägga extra vikt på att säljaren använder ESD påse vi eventuell frakt.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem

Titta även på Sweclockers prestandaindex, vart ligger kortet du är intresserad av, vad kostar ett med motsvarande prestanda nytt?

Personligen så är ett kort utan garanti inte mycket värt mycket för mig. T,ex ett 1080ti som folk verkar kränga för runt 4 tusen, där får du ett rx 5700xt med samma prestanda nytt för 4500-5000, eller "kommande" 3060ti med ännu bättre prestanda runt 5000.

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara lite överdrivet slarvig så kan jag säga såhär. Jag har köpt ett hundratal begagnade grafikkort då jag kontinuerligt bygger beggade datorer som hobby och säljer vidare. Av alla de grafikkort jag köpt har jag provat noll stycken på plats, jag har aldrig begärt någon särskillt ESD-hantering även om jag i den mån jag kommer ihåg tar med mig en ESD-påse för att frakta kortet i.

Av alla de kort jag har köpt så har ett kort visat sig vara deffekt, detta kort fick jag med på köpet av lite andra grejer och säljaren sa att det inte använts på länge. Min erfarenhet är således att det är väääääldigt ovanligt att ett grafikkort inte fungerar. Om jag köper dyrare kort så brukar jag fråga om det går bra att prova kortet på plats, om säljaren säger ja så brukar jag sen bara ta hens ord för att det faktiskt funkar då jag i ärlighetens namn inte orkar krångla med att komma hem till folk och titta på Unigine heaven

Med det sagt så har jag blivit blåst på ett par grafikkort en gång och varit nära att bli det en gång här på SweC. Min erfarenhet är dock att man i regel kan lita på de flesta här på SweC, i synnerhet om de har haft flera annonser sen tidigare och har bra referenser. Det kan vara värt att ha i åtanke att man måste legitimera sig med BankID här på SweC så en och samma säljare kan bara blåsa nån en gång innan personnumret samt det kontot blir bannat från SweC. Personligen lägger jag heldre ett par hundringar extra för att handla av en välkänd medlem här på SweC som har ett flertal inlägg, annonser och referenser än en nyregistrerad medlem utan transaktionshistorik

Lycka till med köpet!

Visa signatur

Följ Teknikstrul på Youtube
Har jag vunnit en budgivning? Skicka swishförfrågan, nedan finns min adress:
Johan Flodqvist
Säbyvägen 18, 57339 Tranås
0708389515 / flodqvist.johan@gmail.com