Testpilot: NZXT Kraken X63 RGB

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: NZXT Kraken X63 RGB

I Björn Endres testlabb landar en AIO-kylare från NZXT, som sätts på prov tillsammans med AMD:s Ryzen 5000-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att FD Celsius fick så dåligt resultat jämförelsevis. Jag bytte själv från Kraken X62 (hatade CAM och faktumet att pumpens hastighet endast kunde styras mha det) till Celsius S+ i tron att de ska vara typ samma asetek-grunkor. Men kanske inte. Nåja, inget har brunnit upp ännu.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Jag är själv ny i gemet när det kommer till AIO-kylare. Har en Z73 på ingång vilket knappast är prisvärt men nörden i mig kunde inte motstå prestandan i kombination med LCD-displayen...

Har du provat att montera pumparna enligt den här videon? Verkar ju göra en hel del skillnad när det kommer till bl.a. ljudnivån och livslängden. Kolla runt 13 minuter in:

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Har du provat att montera pumparna enligt den här videon? Verkar ju göra en hel del skillnad när det kommer till bl.a. ljudnivån och livslängden. Kolla runt 13 minuter in:

Videon handlar väl ändå om att CPU:n inte ska vara högsta punkten av systemet, vilket TS följer i och med att radiatorn är placerad i toppen av chassit? Taget ur minnet så kan minnas fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Videon handlar väl ändå om att CPU:n inte ska vara högsta punkten av systemet, vilket TS följer i och med att radiatorn är placerad i toppen av chassit? Taget ur minnet så kan minnas fel.

Ja, det är möjligt att du har rätt. Jag tror att jag missförstod tipset om "top mounted, tubes down".

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

Om inte RGB är det som lockar får man ju bättre AIO för halva priset i Arctic Freezer. Jävlar i havet vad dom skor sig på RGB alltså.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension! Fick tag på en X63 Kraken från Inet för 999 på Black Friday tack vare SweC. Nu ska man bara få tag på en 5900X också på nåt vis...

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windir87:

Ja, det är möjligt att du har rätt. Jag tror att jag missförstod tipset om "top mounted, tubes down".

Nej du missförstod inte, om du monterar radiatorn högst upp i chassit så ska anslutningen för slangarna på cpu-blocket peka nedåt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Intressant att FD Celsius fick så dåligt resultat jämförelsevis. Jag bytte själv från Kraken X62 (hatade CAM och faktumet att pumpens hastighet endast kunde styras mha det) till Celsius S+ i tron att de ska vara typ samma asetek-grunkor. Men kanske inte. Nåja, inget har brunnit upp ännu.

Jag ska slänga in Celciusen igen idag och sätta den i toppen istället för att se vad som det gör för temperatur/ljudnivå.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GoldenGoose:

Nej du missförstod inte, om du monterar radiatorn högst upp i chassit så ska anslutningen för slangarna på cpu-blocket peka nedåt.

Ahh, intressant. Får erkänna att det hade jag ingen aning om. Ska testa det med min Celcius nu. Eller göra ett snabbt test med X63'an innan jag monterar ur den för att återsändas. Håller på göra en ren ominstallation så får se när jag kan uppdatera med lite mer test-resultat här.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Kan förvarna att dessa kylare är rena rama lotteriet. Antingen får man ett tyst exemplar eller, som jag och många andra därtill, ett med en pump som konstant ger ifrån sig oljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av babboska:

Kan förvarna att dessa kylare är rena rama lotteriet. Antingen får man ett tyst exemplar eller, som jag och många andra därtill, ett med en pump som konstant ger ifrån sig oljud.

Håller helt med, det är AIOs akilleshäl. 1/4 av dem går lent som smör, men väldigt många har missljud även efter några dagars användning. Det man får göra är tyvärr att köpa flera ex och behålla det som är bäst, gjorde så sist. När man väl hittar ett bra et är AIOs riktigt bra.

Permalänk
Master of Overkill

Körde min X63 i fronten på 9900k i 5.3GHz i spel

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ja fick tag i en z73 och till en billigare peng men undrar om dessa nya varianter, både z och x har möjlighet o köra andra fläktar än d som följer med?

Hade en x62 förut och fläktarna gick på max avsett vilka fläktar jag testade förutom dem som följde med

Permalänk
Medlem

NZXT CAM

Om du kopplar in fläktarna till NZXT fläkthub så kan du styra dem från CAM. Jag har ett helt ekosystem med kylare, fläktar och RGB-slingor kopplade till fläkthubben, funkar ok att styra från CAM, kan sätta individuella färger på respektive LED-lampa samt få schema på de olika delarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagge:

Ja fick tag i en z73 och till en billigare peng men undrar om dessa nya varianter, både z och x har möjlighet o köra andra fläktar än d som följer med?

Hade en x62 förut och fläktarna gick på max avsett vilka fläktar jag testade förutom dem som följde med

Jag bytte till 3x Noctua NF-F12 PWM på min Z73 och det gjorde en enorm skillnad i ljudnivå med bibehållen temperatur.

I klippen nedan går både fläktar och pump på 100% efter en timme i Prime95. Är ju en viss skillnad...

Stock Z73

https://www.udrop.com/4G9p/20210104_162743.mp4

Z73 med 3x Noctua NF-F12

https://www.udrop.com/4G9o/20210104_191730.mp4

Värt att tillägga är att NF-F12 endast går upp till 1500 RPM medan NZXT-fläktarna går till 2000 RPM.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem

"Jag insåg sen varför det var fallet. Ryzen 9 5900X boostar till runt 4.36 GHz medan Ryzen 9 5950X endast boostade tilll 4.1 GHz."

Tror dessutom att 5950X ligger på lite lägre vcore vid boost för att kunna möta power targets