Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Lego Master

Bytte chassi, nu startar inget

Anyhoo, jag tänkte jag skulle uppgradera grabbens rigg (som är min gamla spelmaskin) med ett nytt chassi eftersom han hyst hårdvaran i ett HTPC-chassi som sett bättre dagar. Dessutom finns ingen plats för större fläktar än 90mm, så det ställer till det lite med ljudvolymen.

Så jag rullade till Netonnet och köpte ett Fractal Design Focus G samt en Cooler Master Hyper 212 X för att fläska till CPU-kylningen lite.

Så jag byter grejjorna, inga konstigheter eller nåt som antyder att det skulle vara problem nånstans. Inga "jävla skit"-moments.
Men nu händer ingenting när jag trycker på strömknappen. Och ja, den är inkopplad. Jag har också försökt bara kortsluta pinsen på headern på moderkortet för att se om chassit kanske var defekt, men no dice.
Det intressanta är att moderkortet har en grön LED som lyser när det har ström och är redo, vilket den gör.

Datorn fungerade också felfritt tidigare idag. Det luktar inte bränt, nätaggregatet är relativt nytt (hade den här datorn som server en stund efter jag byggde min signatur-rigg, och snodde då det kraftigare nätagget dit).

Vad tror ni måste vara nästa felsökningssteg? Jag har inte lagt till några enheter i samband med bytet, förutom en extra fläkt.
Visst bytte jag CPU-kylaren, men även om den var helt galet monterad så skulle datorn ändå ge ifrån sig livstecken.

Så vitt jag vet är inte heller mb-standoffsen felmonterade. Jag använde de som följde med i lådan till chassit (8st standoffs + 8st skruvar) och alla har använts, plus en förmonterad mitt-standoff som inte innehåller hål för en skruv.

Delarna i:
CPU: i5 3570K
MB: ASUS Sabertooth Z77
RAM: 16GB Corsair Vengeance (4x4GB)
GPU: MSI GTX 1060
SSD: Kingston 240GB
HDD: WD 4TB
PSU: Andersson 550W

Ingen click-bait, tack /Mod
Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag vet precis vad som är fel, men pga din clickbait title kommer jag inte säga det
Nä, skojade bara, men jag vet inte heller vad som felar....

En fråga för tydlighets skull: bytte du även agget nu, förutom CPU-kylare? (isåfall: har du testat PSU nyligen?)
Du har väl inte återvunnit några modulära kablar eller liknande?

Har du dubbelkollat på nätagget så den inte står på OFF läget

Är du 1000% säker på att du leker med rätt pins på moderkortet för power switch? (inte blandar ihop med power led eller liknande, eller vänder uppåner på pinlayouten eller liknande)

Har du dubbel och trippelkollat alla kontakter att de sitter i ordentligt, inklusive grafikkort i PCI-E slotten. (och att de sitter rätt förstås!)

Eftersom du bytt CPU-kylare så är det väl relativt hög risk att något strular där, men men kan haja om du vill eliminera andra felkällor först... (och den borde ju reagera på powerknappen tycker man!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du haft loss cpun eller bara kylaren ?
Du kan ju prova montera om datorn och då inte montera in nått mer än det som måste finnas, tex inte montera in några kablar till lådan och bara ett minne och ingen lagring och grafikkort utan bara det som verkligen behövs för att kunna starta den och testa därifrån och kontrollera också att du har rätt antal och rätt placerade distanser så att ingen går emot moderkortet på fel ställe.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Roger W:

Jag vet precis vad som är fel, men pga din clickbait title kommer jag inte säga det
Nä, skojade bara, men jag vet inte heller vad som felar....

En fråga för tydlighets skull: bytte du även agget nu, förutom CPU-kylare? (isåfall: har du testat PSU nyligen?)
Du har väl inte återvunnit några modulära kablar eller liknande?

Har du dubbelkollat på nätagget så den inte står på OFF läget

Är du 1000% säker på att du leker med rätt pins på moderkortet för power switch? (inte blandar ihop med power led eller liknande, eller vänder uppåner på pinlayouten eller liknande)

Har du dubbel och trippelkollat alla kontakter att de sitter i ordentligt, inklusive grafikkort i PCI-E slotten. (och att de sitter rätt förstås!)

Eftersom du bytt CPU-kylare så är det väl relativt hög risk att något strular där, men men kan haja om du vill eliminera andra felkällor först... (och den borde ju reagera på powerknappen tycker man!)

Hehe, jävla clickbait!

Nej, jag bytte inte nätaggregatet nu, det är samma som satt i datorn när den funkade imorse. Och det är inte heller modulärt, så alla kablar sitter där de gjorde sist. Alla kritiska delar är desamma förutom chassi, cpu-kylare samt några av fläktarna som följde med chassit. 80mm -> 120mm är bättre.

På-knappen till nätagget är dubbelkollad, men utan den lirar inte den gröna status-LEDen på moderkortet, så den säger mig att systemet har ström, i nån utsträckning. Jag antar det är möjligt att BARA standbyströmmen funkar från PSUn, men det verkar sjukt konstigt?

Jag håller just nu på att montera ut allt utom kritiska komponenter ut chassit för att se om något knasar, men eftersom moderkortet har rätt rejäla funktioner för feldetektering vid boot (PCI, ram, CPU...) så tror jag inte det är det.

Pinsen för power, reset osv har både tydliga märkningar på moderkortet, men det följer även med en smidig adapter så man kan montera chassi-sladdarna på den först och sen kopplar man hela rasket direkt på moderkortet i ett svep. Testat både med och utan den, naturligtvis.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Har du haft loss cpun eller bara kylaren ?
Du kan ju prova montera om datorn och då inte montera in nått mer än det som måste finnas, tex inte montera in några kablar till lådan och bara ett minne och ingen lagring och grafikkort utan bara det som verkligen behövs för att kunna starta den och testa därifrån och kontrollera också att du har rätt antal och rätt placerade distanser så att ingen går emot moderkortet på fel ställe.

Jag hade upp CPUn en snabbis för att få av den gamla kylpastan.

Men jag har ett genombrott (eller sammanbrott). Datorn startar utan grafikkortet. Eller snarare, om grafikkortet inte har ström. Jag började med att ta ut det bara, eftersom det var den enklaste komponenten att komma åt. Datorjäveln startar. Okej, tillbaka med allt och testa igen. Inget funkar, samma som innan. Tar ut PCI-strömmen från grafikkortet, allt startar. Sätter tillbaka, inget startar.

Så frågan är. GPU paj, eller PSU paj på PCI-strömlinan? Jag letar frenetiskt här hemma efter en adapter från SATA-ström till PCI-ström som jag verkligen vill minnas att jag har sett nånstans, men det verkar dött lopp där.

En tanke jag har är att testa ett äldre grafikkort (MSI 670 referens), men det kräver 2x6 PCI-ström vilket jag inte tror PSUn har som sitter i datorn just nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag hade upp CPUn en snabbis för att få av den gamla kylpastan.

Men jag har ett genombrott (eller sammanbrott). Datorn startar utan grafikkortet. Eller snarare, om grafikkortet inte har ström. Jag började med att ta ut det bara, eftersom det var den enklaste komponenten att komma åt. Datorjäveln startar. Okej, tillbaka med allt och testa igen. Inget funkar, samma som innan. Tar ut PCI-strömmen från grafikkortet, allt startar. Sätter tillbaka, inget startar.

Så frågan är. GPU paj, eller PSU paj på PCI-strömlinan? Jag letar frenetiskt här hemma efter en adapter från SATA-ström till PCI-ström som jag verkligen vill minnas att jag har sett nånstans, men det verkar dött lopp där.

En tanke jag har är att testa ett äldre grafikkort (MSI 670 referens), men det kräver 2x6 PCI-ström vilket jag inte tror PSUn har som sitter i datorn just nu.

Min tanke om din dator startar utan grafikkort är att ditt grafikkort har torskat. Min dator stängdes av mitt i en raid i WoW och trodde det var nätagget som gett sig, men det var mitt cirka 7 månader gamla 2070 Super. Fick nytt på garantin tack och lov, har du kollat om du har garanti kvar? Brukar ju vara 3 år på GPU:er och 1060 släpptes väl runt 2016-2018?

Permalänk
Lego Master

Okej...så.
Jag hittade ett gammalt GTX 530 eller nånting, slängde i det. Nu startar klabbet hela vägen till Windows.
Så...är det troligt att just PCI-E-strömmen på PSUn är trasig, eller mer troligt att det är en defekt GPU?
530an jag slängde i behöver ingen PCI-ström, så det är svårt att säga med den i.

Skrivet av Qubeista:

Min tanke om din dator startar utan grafikkort är att ditt grafikkort har torskat. Min dator stängdes av mitt i en raid i WoW och trodde det var nätagget som gett sig, men det var mitt cirka 7 månader gamla 2070 Super. Fick nytt på garantin tack och lov, har du kollat om du har garanti kvar? Brukar ju vara 3 år på GPU:er och 1060 släpptes väl runt 2016-2018?

Tack för omtanken, men det är ett mer eller mindre bättre begagnat grafikkort jag köpte av en polare för en femhunka för att ens ha nåt att stoppa i datorn. Har det torskat siktar jag på nåt nytt istället. Om det finns nåt att få tag i...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Så...är det troligt att just PCI-E-strömmen på PSUn är trasig, eller mer troligt att det är en defekt GPU?

Skulle prova med en annan PSU för att vara säker, det är inte så att du har fler PCI-E strömkontakter att välja på? Kan ju vara överbelastning på någon av faserna.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Rekordmedlem

Vad hindrar dig att prova med den ursprungliga nätdelen och grafikkortet förutom jobbet att koppla ihop det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Vad hindrar dig att prova med den ursprungliga nätdelen och grafikkortet förutom jobbet att koppla ihop det ?

Vilken är "den ursprungliga" i det här fallet? Det som satt i datorn när det funkade imorse sitter i nu. Grafikkortet som satt i datorn innan jag gjorde om den till grabbens är "inget", och det nätaggregatet dog för några månader sen i min nya rigg; den har sedan dess ett nytt nätagg.
Alternativet vore isf att riva ut nätagg och GPU ur min primära spelburk och stoppa i grabbens, dock har ingen av de delarna nånsin suttit i den datorn. Men det gör jag isåfall imorgon. Nu går den åtminstone igång, och i absoluta nödfall kan han spela via GeForce NOW några dagar tills jag har rett ut exakt vad det är för fel.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är moderkortet kortslutet mot plåten kanske? Glömd distans vid montering?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av cyklonen:

Är moderkortet kortslutet mot plåten kanske? Glömd distans vid montering?

Rätt säker på att alla sitter korrekt. Och datorn startar som sagt utan grafikkortet som satt i, så det är mest troligt det som är skurken.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield