Permalänk
Avstängd

Gratis utskrifter i Stockholm?

Jag skriver ut kanske 3-5 sidor/månad i snitt (och skannar lika mycket). Hälften av månaderna skriver jag nog inte ut alls så det är alltså ganska sporadiskt. Fram till nu har jag löst detta genom att besöka Dustin på Sveavägen som haft en liten kontorshörna där man bland annat haft tillgång till en skrivare (inkl skanner) med fria utskrifter. (I utbyte har jag köpt lite småsaker, sladdar, USB-minnen etc från Dustin). Har varit väldigt smidigt, särskilt eftersom jag bor fem minuters promenad bort.

Tyvärr har Dustin upphört med detta (eller snarare, butiken på Sveavägen ska stänga om en månad och skrivaren har gått sönder och de tänker inte skaffa en ny innan de lägger ner).

Jag är inte så sugen på att skaffa ett eget åbäke hem, även om det inte är så dyrt.

En avgörande fördel för mig med Dustin var att man kunde styra skrivaren själv och hade fysisk tillgång till den. Jag kunde alltså skriva ut känsliga dokument utan att riskera att någon utomstående läste dem. Jag kunde också mata in udda pappersformat, tex kuvert, och skriva ut adresser.

Båda dessa (samt möjligheten att skanna) fördelar gör att många alternativ, tex besöka ett hotell eller ett bibliotket och skriva ut ett par sidor går bort.

Finns det någon som erbjuder en liknande service som Dustin hyfsat centralt i Stockholm? Eller har ni några andra förslag? Det är väsentligt att man själv kommer åt skrivaren av skälen jag angav ovan.

Tack!

Permalänk
Medlem

Kompis?

Permalänk
Medlem

Jag hade letat på bibliotek i närheten, de kan ha tjänsten.

Permalänk
Avstängd

Kanske bibliotek har denna möjlighet du är ute efter och annars är det nog en kompis som gäller.
Hade du bott närmare Västerås hade du kunnat låna min skrivare de få gångerna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Jag hade letat på bibliotek i närheten, de kan ha tjänsten.

Du var snabbare än mig.
Bara för att inte jag kan skriva kort

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Bibliotek tar någon krona per sida för att skriva ut och det där med känsliga dokument kan man glömma på de flesta. Man sitter vid datorn, betalar där med sitt kort eller swish - skriver ut och sedan får man gå till bibliotekarien i "kassan" som hämtar dem och ger dem till dig.

Skaffa en laserskrivare är min rekommendation. Det är så fruktansvärt smidigt att ha.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan du inte bara skriva ut på jobbet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kan du inte bara skriva ut på jobbet?

Tro det eller ej men det finns många arbetsplatser där sådan möjlighet saknas.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Bibliotek tar 3spänn per sida.
15 kronor i månaden har du nog råd med.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Bibliotek tar någon krona per sida för att skriva ut och det där med känsliga dokument kan man glömma på de flesta. Man sitter vid datorn, betalar där med sitt kort eller swish - skriver ut och sedan får man gå till bibliotekarien i "kassan" som hämtar dem och ger dem till dig.

Skaffa en laserskrivare är min rekommendation. Det är så fruktansvärt smidigt att ha.

billigare med bläckskrivare, speciellt om man bara skriver ut en handfull sidor per år. hittade min billiga för 300kr på netonet för ett par år sedan. bara trycka in usb kabeln i routern så vips har man en riktigt billig nätverksskrivare.

kolla begagnat om du nu väljer att köpa skrivare men så då till att patroner/toner har lite bläck kvar då dessa kan vara dyrare än skrivaren.

annars är det nog bibliotek som gäller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

billigare med bläckskrivare, speciellt om man bara skriver ut en handfull sidor per år. hittade min billiga för 300kr på netonet för ett par år sedan. bara trycka in usb kabeln i routern så vips har man en riktigt billig nätverksskrivare.

kolla begagnat om du nu väljer att köpa skrivare men så då till att patroner/toner har lite bläck kvar då dessa kan vara dyrare än skrivaren.

annars är det nog bibliotek som gäller.

Bläckstråleskrivare är det dyraste man kan ha om man skriver ut lite, jättebilliga i inköp men fruktansvärt dyra om man räknar kostnad per sida och då speciellt om man inte kan skriva ut med bläcket utan det försvinner till rengöring och torkar in. dyra bläckstråleskrivare kan vara hyfsat billiga om man skriver ut medelmycket men skriver man ut väldigt lite eller väldigt mycket ska man ha laserskrivare om man inte ska bli ruinerad på bläckkostnaderna. Sublimeringsskrivare kan också vara billiga om man skriver ut väldigt mycket men det är inte aktuellt i detta fallet.
Finns multifunktionlasers från 1000 kr och skrivare från 600 och tonern torkar inte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bli kompis med grannarna! Helt säkert någon annan som har en skrivare, och då blir det så billigt som en gentjänst nån gång

Permalänk
Medlem

Skrivare har generellt minne på ett eller annat sätt, så är dokumenten såååå känsliga så ska du nog inte skriva ut någon annanstans än hemma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bläckstråleskrivare är det dyraste man kan ha om man skriver ut lite, jättebilliga i inköp men fruktansvärt dyra om man räknar kostnad per sida och då speciellt om man inte kan skriva ut med bläcket utan det försvinner till rengöring och torkar in. dyra bläckstråleskrivare kan vara hyfsat billiga om man skriver ut medelmycket men skriver man ut väldigt lite eller väldigt mycket ska man ha laserskrivare om man inte ska bli ruinerad på bläckkostnaderna. Sublimeringsskrivare kan också vara billiga om man skriver ut väldigt mycket men det är inte aktuellt i detta fallet.
Finns multifunktionlasers från 1000 kr och skrivare från 600 och tonern torkar inte.

Inte varit med om torkat bläck förutom på gamla skrivare. Trodde jag skulle få dessa problem med min 300kr skrivare då jag skriver ut ca 10 sidor på år, nu 3 år senare har det inte hänt än...
300kr på 3 år är rätt överkomligt må jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Många skrivare och kopiatorer har en hårddisk där kopior av alla utskrifter och kopior sparas. Vi destruerar alltid dem när vi byter skrivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Bibliotek tar 3spänn per sida.
15 kronor i månaden har du nog råd med.

och med tanke på detta:
(I utbyte har jag köpt lite småsaker, sladdar, USB-minnen etc från Dustin)

Antar att han köpte det per tillfälle.. blir nog dyrare än på biblioteket.

Skrivet av lgr:

Båda dessa (samt möjligheten att skanna) fördelar gör att många alternativ, tex besöka ett hotell eller ett bibliotket och skriva ut ett par sidor går bort.

verkar som att han räknar bort detta dock.

OP: Om du så ofta skriver ut känsliga dokument och tiden det tar dig att ta dig till dessa platser så tror jag att du ganska snabbt sparar in och kan ha en skrivare i hemmet; eller är det de gula prickarna du inte är ett fan av och att de skulle spåra utskrifterna till just dig?

Permalänk
Inaktiv

Något universitet kanske kan funka?

Skanna kan du göra med mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295122:

Något universitet kanske kan funka?

Skanna kan du göra med mobilen.

Något tips hur man skannar med mobil så inte allt blir svart när man skriver ut? Kan se okay ut på bild men skrivaren översätter de2t till nära svart.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon295122:

Något universitet kanske kan funka?

Skanna kan du göra med mobilen.

Nu är det ganska många år sedan, men jag har för mig att Uppsala Universitet då hade ett system med utskriftskort som man köpte. Och man behövde väl tillgång till nätverket...

Permalänk
Medlem

Bor du i BRF, framför allt äldre BRF kan de ha ett styrelse rum eller skrubb med skrivare, kolla med styrelsen, för lite sponsring av styrelsefika eller dylikt kanske de går med på det.

Alt. om du har eluttag i förrådet eller nära utanför, ställa skrivaren där, ta med laptop eller mobil om skrivaren du skaffar stödjer det dit och skriv ut , borde vara ungefär lika mycket jobb som att gå fram och tillbaka till en butik, även billigare skrivare brukar klara lite större än A4 (tror det är "Letter" i US format) och brev med manuell genommatning.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Något tips hur man skannar med mobil så inte allt blir svart när man skriver ut? Kan se okay ut på bild men skrivaren översätter de2t till nära svart.

Ladda ner Microsoft Office Lens appen, blir bra med den!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

billigare med bläckskrivare, speciellt om man bara skriver ut en handfull sidor per år. hittade min billiga för 300kr på netonet för ett par år sedan. bara trycka in usb kabeln i routern så vips har man en riktigt billig nätverksskrivare.

kolla begagnat om du nu väljer att köpa skrivare men så då till att patroner/toner har lite bläck kvar då dessa kan vara dyrare än skrivaren.

annars är det nog bibliotek som gäller.

Jag har haft bläckstråle men patronerna torkade mellan varven så (nästan) varje gång jag skrev ut så var jag tvungen att köpa nytt bläck. Har tekniken utvecklats på denna punkt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lodisen:

Bibliotek tar 3spänn per sida.
15 kronor i månaden har du nog råd med.

Problemet är att jag ofta inte vill att någon annan ska se mina utskrifter, ens en ett kort ögonkast. Annars hade jag gjort detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Problemet är att jag ofta inte vill att någon annan ska se mina utskrifter, ens en ett kort ögonkast. Annars hade jag gjort detta.

Man blir ju onekligen fundersam på vad det kan vara för utskrifter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Problemet är att jag ofta inte vill att någon annan ska se mina utskrifter, ens en ett kort ögonkast. Annars hade jag gjort detta.

Vet inte hur det fungerar på andra bibiliotek.
Men i hornstull så pröjsar du och skickar det via en app,, sen kommer papperna framför nyllet på dig..

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Problemet är att jag ofta inte vill att någon annan ska se mina utskrifter, ens en ett kort ögonkast. Annars hade jag gjort detta.

Köp en skrivare bara, det är lösningen. Så dyra är dom inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JeanC:

och med tanke på detta:
(I utbyte har jag köpt lite småsaker, sladdar, USB-minnen etc från Dustin)

Antar att han köpte det per tillfälle.. blir nog dyrare än på biblioteket.

Nej, självklart inte. Men skulle jag köpa någon småsak valde jag Dustin pga den här servicen.

Citat:

OP: Om du så ofta skriver ut känsliga dokument och tiden det tar dig att ta dig till dessa platser så tror jag att du ganska snabbt sparar in och kan ha en skrivare i hemmet; eller är det de gula prickarna du inte är ett fan av och att de skulle spåra utskrifterna till just dig?

Tiden var en lagom hundpromenad och arbetar man hemifrån är det bara en fördel att få komma ut ibland så det var sällan ett problem.

Det är mindre en ekonomisk fråga, framförallt handlar det om att jag inte vill avsätta 1 kvm till en skrivare.

Gula prickar löser man med deda

https://github.com/dfd-tud/deda

Men det är sällan något jag bryr mig om.

Permalänk
Skrivet av lgr:

Jag skriver ut kanske 3-5 sidor/månad i snitt (och skannar lika mycket). Hälften av månaderna skriver jag nog inte ut alls så det är alltså ganska sporadiskt. Fram till nu har jag löst detta genom att besöka Dustin på Sveavägen som haft en liten kontorshörna där man bland annat haft tillgång till en skrivare (inkl skanner) med fria utskrifter. (I utbyte har jag köpt lite småsaker, sladdar, USB-minnen etc från Dustin). Har varit väldigt smidigt, särskilt eftersom jag bor fem minuters promenad bort.

Tyvärr har Dustin upphört med detta (eller snarare, butiken på Sveavägen ska stänga om en månad och skrivaren har gått sönder och de tänker inte skaffa en ny innan de lägger ner).

Jag är inte så sugen på att skaffa ett eget åbäke hem, även om det inte är så dyrt.

En avgörande fördel för mig med Dustin var att man kunde styra skrivaren själv och hade fysisk tillgång till den. Jag kunde alltså skriva ut känsliga dokument utan att riskera att någon utomstående läste dem. Jag kunde också mata in udda pappersformat, tex kuvert, och skriva ut adresser.

Båda dessa (samt möjligheten att skanna) fördelar gör att många alternativ, tex besöka ett hotell eller ett bibliotket och skriva ut ett par sidor går bort.

Finns det någon som erbjuder en liknande service som Dustin hyfsat centralt i Stockholm? Eller har ni några andra förslag? Det är väsentligt att man själv kommer åt skrivaren av skälen jag angav ovan.

Tack!

Testa närmaste stadsdelskontor dessa brukar ha möjligheten att både scanna, kopiera och skriva ut via molntjänster gratis. Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av addek83:

Man blir ju onekligen fundersam på vad det kan vara för utskrifter...

Senast var det en anmälan till IVO jag hjälpte någon med.

Som någon påpekade i tråden loggar ju många skrivare det som skrivs ut. Även om personen som hämtat utskriften och ger den till mig inte hinner se detaljerna så kan ju rubriken "Anmälan till IVO" göra att vederbörande, när han/hon har tråkigt på arbetet, just för att han/hon hann se "IVO", blir nyfiken och tittar in i en sådan skrivarlogg.

Min bild är att ev gluttande i skrivarloggar är ganska ovanligt om man inte har just råkat se någon rubrik som väcker nyfikenheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lgr:

Det är mindre en ekonomisk fråga, framförallt handlar det om att jag inte vill avsätta 1 kvm till en skrivare.

Jag prisbevakar några portabla skrivare av liknande skäl. Någon som har bra erfarenhet?