AMD Ryzen Threadripper Pro släpps för allmänheten i mars

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen Threadripper Pro släpps för allmänheten i mars

Inom kort släpps Ryzen Threadripper utan hämningar. De 64 kärnorna sällskapas av 8 minneskanaler och 128 PCI Express 4.0-kanaler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En sån ska jag köpa!

Sen sälja den för 60k

Dold text
Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Dreglar okontrollerat...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Lär ju inte vara gratis... Men uppgradera hemmaservern om 4-5 år så kan en sådan nog vara trevlig

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem

Det var nog det mest maxade moderkort jag beskådat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Nice precis vad jag behöver för min nintendo emulator

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk

Känns redan gammal innan den ens har lanseras. Zen 3 vill vill ha.

Epic är en stor konkurrent till Threadripper och om prisskillnaden är liten varför ska man då köpa en Threadripper?
Det enda jag kan komma på är nog att Threadripper säkerligen klockar högre av anledningar som att de minskar ner säkerhetsmarginalerna och denna processor inte ska köra dygnet runt året om, med hög belastning i kanske 10år som en Epic kan få göra.

*edit*
Tänk er en rejäl surfdator till Agda 108år med en 64 core AMD cpu, 2TB ram, några PB ssd, 4st Quadro RTX 5000 osv. Varför sa hon då snåla in säg 10 000kr och köpa en Threadripper istället för en Epic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det var nog det mest maxade moderkort jag beskådat.

Men ingen M.2 slot. Värdelöst

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Men ingen M.2 slot. Värdelöst

Tyckte där specades 3 x M.2 PCIe 4.0?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Bael:

Tyckte där specades 3 x M.2 PCIe 4.0?

Ja det ska vara tre sådana. De är nog under plåtbitarna bara.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Men ingen M.2 slot. Värdelöst

Citat:

och en rad M.2-platser placerade under dess kylflänsar.

Finns 3 st PCIE 4 m.2 under kylflänsarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Tyckte där specades 3 x M.2 PCIe 4.0?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det ska vara tre sådana. De är nog under plåtbitarna bara.

Skrivet av martengooz:

Finns 3 st PCIE 4 m.2 under kylflänsarna

Måste man läsa texten också när det finns bilder?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag har tappat intresset lite för vad AMD och Intel har när man nu fått smak på Apple M1.
Så att vilja uppgradera mina gamla 2950X känns verkligen inte ens intressant längre, iallafall inte om man ska sidostega till AMD/Intel igen.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Men är det inte Zen3 på dessa?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Måste man läsa texten också när det finns bilder?

I texten står det ju inget om att det är 3 st m.2 platser. Eller missade jag det? Jag klickade mig in på asus hemsida där står det att det är 3.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Jag har tappat intresset lite för vad AMD och Intel har när man nu fått smak på Apple M1.
Så att vilja uppgradera mina gamla 2950X känns verkligen inte ens intressant längre, iallafall inte om man ska sidostega till AMD/Intel igen.

Och jag är inte sugen på en Apple M1 för en tesla är ju snabbare, det är ju inte ens nästan samma användningsområde.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

I texten står det ju inget om att det är 3 st m.2 platser. Eller missade jag det? Jag klickade mig in på asus hemsida där står det att det är 3.

Inte att det specifikt är 3st, men det står följande under bilden (som jag upptäckte när jag faktiskt läste):

"Bland de tillverkare som släpper moderkort för processorserien är Asus med Pro WS WRX80E-Sage Se Wifi, som utrustas med hela sju PCI Express 4.0 x16-anslutningar och en rad M.2-platser placerade under dess kylflänsar."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Har fruktansvärt svårt att intressera mig för något hårdvarurelaterat över huvudtaget. Grafikkortsnyheter är endast fiktiva och på processorsidan har iaf jag inga behov som motiverar uppgradering på någon front. Min gamla Xeon E3 räcker gott och väl till att skyffla filer och en och en annan docker samt någon fullödig virtuell maskin och min 2700X är ju inte snabbast i kvarteret men det finns intressantare saker att kasta pengar på.

Fet off topic -> Ny kamera kanske eller än hellre lite optik...

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Skrivet av B.Linder:

Och jag är inte sugen på en Apple M1 för en tesla är ju snabbare, det är ju inte ens nästan samma användningsområde.

Jag tror många är väldigt sugen på vad alternativ till x86 kan erbjuda. Såvida inte Apple ändrar sin affärsstrategi med att endast sälja färdiga inlåsta system så är de inget alternativ på deksktopsidan för många.

Permalänk
Skrivet av Tarasus:

Inte att det specifikt är 3st, men det står följande under bilden (som jag upptäckte när jag faktiskt läste):

"Bland de tillverkare som släpper moderkort för processorserien är Asus med Pro WS WRX80E-Sage Se Wifi, som utrustas med hela sju PCI Express 4.0 x16-anslutningar och en rad M.2-platser placerade under dess kylflänsar."

Och jag var inte nöjd med att veta att det är "en rad M.2-platser" så jag läste även specifikationerna på asus hemsida och fick reda på att det är 3 st. Eftersom det var en i tråden som trodde det inte hade några.
Att jag skrev "De är nog under plåtbitarna bara" är för att jag inte sett hur de är placerade någon kanske är på baksidan utan kylfläns.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Äntligen ett vettigt moderkort till AMD. men är ju lite väl sent när det strax är dags att gå över till nästa sockel, AM5, TR5 eller vad de kommer heta. 2022 så är det ddr5 & pci-e5 som gäller, så ganska bortkastat i nuläget. Blir så när de låser ner plattformar till enskilda leverantörer, se Apple tex Är fortfarande förvånad att folk går på hypen med M1 att den är mer energieffektiv än x86 är ingen nyhet men att sen jämföra med detta & sen påstå att de är snabbare blir bara löjeväckande, men vissa går på precis allt i marknadsföringen speciellt när det gäller fanboys. (Fast M1 är ett imponerande telefonchip)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av DeadMeat1234:

Har fruktansvärt svårt att intressera mig för något hårdvarurelaterat över huvudtaget. Grafikkortsnyheter är endast fiktiva och på processorsidan har iaf jag inga behov som motiverar uppgradering på någon front. Min gamla Xeon E3 räcker gott och väl till att skyffla filer och en och en annan docker samt någon fullödig virtuell maskin och min 2700X är ju inte snabbast i kvarteret men det finns intressantare saker att kasta pengar på.

Fet off topic -> Ny kamera kanske eller än hellre lite optik...

Du har en poäng. När AMD och Intel släpper sina nya processorer med "13% högre spelprestanda" så himlar jag bara med ögonen. Ingen som köper sån här topp-hårdvara sitter i CSGO i 1920x1080. Man parar ju processorn med så fett grafikkort man bara förmår, och spelar Cyberpunk i 4K, då får man inte speciellt högt utnyttjande av processorn ändå.

Jag köpte 8c/16t nästan i onödan känner jag, hade lätt kunnat tagit en i5 10600k eller en ryzen 3600.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Hoppas stjärna på AMD lägger till Thunderbolt 4 som standard då detta helt glömts bort från alla tillverkare av moderkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Hoppas stjärna på AMD lägger till Thunderbolt 4 som standard då detta helt glömts bort från alla tillverkare av moderkort

Det kommer inte hända, Intel har inte släppt T4 fritt. USB4 med Thunderbolt 3 borde de däremot lagt till för länge sen kan jag tycka. Men men, blir väl nästa chipset förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Jag har testat 3995WX och den är helt sinnessjuk.
Resultat från multi core på Cinebench R23.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Sitter med en AMD Ryzen Threadripper första generation 12 kärnor den rockar fint men jag har inte råd med 1Tb i minne på den och nu nya klarar av 2Tb minne jösses bara dom rika har råd att fylla dom full på minnen
Är sugen på nästa plattform Threadripper med 12 eller 16 kärning cpu ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Det var nog det mest maxade moderkort jag beskådat.

Och så jävla vackert / rent! Apples insida på deras senaste pro är ju jävligt snygg också. De hade gärna fått ta inspiration rent designmässigt från dem.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Sitter med en AMD Ryzen Threadripper första generation 12 kärnor den rockar fint men jag har inte råd med 1Tb i minne på den och nu nya klarar av 2Tb minne jösses bara dom rika har råd att fylla dom full på minnen
Är sugen på nästa plattform Threadripper med 12 eller 16 kärning cpu ...

Jag skulle ha extremt svårt att fylla något i närheten av de mängderna om jag inte verkligen anstränger mig för det. Skriver nått program för att allokera eller drar upp några hundra instanser av något.

Men om man sysslar med film kanske det går åt snabbt!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

så det blir ingen Threadripper 5000 series ? det där är 2a gen står det.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Skrivet av pytonOrm:

så det blir ingen Threadripper 5000 series ? det där är 2a gen står det.

Är inte så insatt hur det fungerat tidigare generationer, men detta är ju threadripper Pro 3000 vanliga threadripper 3000 serien har ju funnits ett tag. Kanske är så att en vanlig threadripper utan Pro kommer med zen 3 när de klarar av att leverera processorer till ryzen 5000 serien.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb