Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Vet inte vad du menar med att hela världen vet om, men denna typ av graf kanske kan underlätta om man inte vill läsa sifforna?

https://wp.technologyreview.com/wp-content/uploads/2020/12/PFIZER_CHART_NEW.png?w=1800

Gäller då Pfizers vaccin.

Mar ser rätt tydligt att de vaccinerade följer ungefär samma kurva av andel som blivit smittade...fram till runt dag 10-15 efter första sprutan då de märks tydligt att det är betydligt mycket färre bland de vaccinerade som blir sjuka. Jämför man antalet som insjuknat efter det att vaccinet börjat verka så ser man att de bara är en bråkdel jämfört med som fick placebo. Tittar man på siffrorna så får man fram att man minskar risken att insjukna med >90%.

Jag tyckte det diagram du visade var bra men hade först lite problem att hitta artikeln. Men, den är ju gratis och finns att ladda ned på

Polack, F. P., Thomas, S. J., Kitchin, N., Absalon, J., Gurtman, A., Lockhart, S., ... & Gruber, W. C. (2020). Safety and efficacy of the BNT162b2 mRNA Covid-19 vaccine. New England Journal of Medicine, 383(27), 2603-2615.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

Länka gärna till artiklar. Jag vet att jag själv syndat här, men skall bättra mig.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag tyckte det diagram du visade var bra men hade först lite problem att hitta artikeln. Men, den är ju gratis och finns att ladda ned på

Polack, F. P., Thomas, S. J., Kitchin, N., Absalon, J., Gurtman, A., Lockhart, S., ... & Gruber, W. C. (2020). Safety and efficacy of the BNT162b2 mRNA Covid-19 vaccine. New England Journal of Medicine, 383(27), 2603-2615.

https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMoa2034577

Länka gärna till artiklar. Jag vet att jag själv syndat här, men skall bättra mig.

Artikeln/studien finns redan länkad i tråden:
#18867220

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Nej, jag tycker du missar grundpoängen. Författaren, Oisín Cantwell, driver i sin artikel, som närmast väl är att betrakta som en debattartikel, tesen att samhället har överreagerat på pandemin, att sjukdomen ju inte var så farlig, att den verkliga katastrofen är den ekonomiska skadan och att vi borde ha mindre restriktioner.

Jag uttryckte mig nog lite olyckligt, för min avsikt var inte att kommentera Cantwells åsiktsartikel som helhet, utan mer dödstalen, då det även varit en del andra artiklar om dem.

Citat:

Han börjar alltså artikeln med att i fetstil säga att pandemin är en ekonomisk katastrof och uttrycker sig direkt om pandemilagen med en negativ vinkling; den tar grundläggande friheter ifrån oss.

Vilket är ett korrekt konstaterande i sig. Det är oroväckande att pandemin används för att inskränka både det ena och det anadra, i Sverige och andra länder, vare sig det faktiskt har effekt på smittspridningen eller inte. Vi kan ju titta på Frankrike som nu låser in befolkningen halva dygnet, om ma inte kan peka på någon av regeringen godkänd anledning. Det är inte rimligt. I Sverige har det inte gått så långt, men det är rätt tydligt att en del åtgärder vidtas för att visa handlingskraft, motiverat av att regeringen känner sig pressad, snarare än att de är effektiva. Regeringen är också påtagligt snabbare med att ägna sig åt vad som snarast liknar statlig konfiskation, än att lämna någon som helst ersättning för samma konfiskation. Vi hade ju ett exempel tidigare där det inte hände något med permitteringarna förrän bl a Tallink Silja gick ut och i princip tänkte sparka alla. Då vaknade regeringen, för vi ska ju ha EU:s lägsta arbetslöshet i år, eller hur var det nu Löfven? Sedan kan man ifrågasätta hur långt Cantwell går i sin argumentation, för att inte göra något alls är inte heller hållbart.

Permalänk
Skrivet av Mindfighter:

Jag skulle vilja se statistik på all annan dödlighet och hur den har påverkats för jag kan se ett antal områden där det antagligen har sjunkit under 2020 p.g.a. förändringarna i vårt levnadssätt:
1. Trafiken - färre som kör till och från jobbet
2. Hjärtinfarkter - mindre stress när man tog bort pendlingtid, skjutsande/åkande till aktiviteter o.s.v.
3. Andra smittsamma sjukdomar som minskat
O.s.v.

Jag tycker inte att du kan ta med hjärtinfarkter. Det var färre som sökte vård för hjärtinfarkter förra året
men det betyder inte nödvändigtvis att det var färre som fick hjärtinfarkt utan att de inte vågade
söka på grund av smärta.

Citat:

Antalet hjärtinfarkter har varit lägre under sommaren än tidigare år. Detta tros dock inte bero på att vi blir friskare – snarare befaras det att personer med symtom uppsöker vård i mindre omfattning.
– På sikt kan det leda till att vi ser fler personer som drabbas av hjärtsvikt, säger David Erlinge, professor vid Skånes universitetssjukhus i Lund.

Det står spekuleras visserligen i artikeln att det även kan bero på en vardag men mindre stress, men slutsatsen från professorn är dock att den troligaste orsaken är att folk med bröstsmärtor/hjärtbesvär inte har sökt vård p.g.a. pandemin.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-soker-vard-for-hjart...

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Jag tycker inte att du kan ta med hjärtinfarkter. Det var färre som sökte vård för hjärtinfarkter förra året
men det betyder inte nödvändigtvis att det var färre som fick hjärtinfarkt utan att de inte vågade
söka på grund av smärta.

Det står spekuleras visserligen i artikeln att det även kan bero på en vardag men mindre stress, men slutsatsen från professorn är dock att den troligaste orsaken är att folk med bröstsmärtor/hjärtbesvär inte har sökt vård p.g.a. pandemin.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/farre-soker-vard-for-hjart...

Jag var ute efter dödsfall orsakade av t.ex. hjärtinfarkt. Tror personligen en och annan undvikt att få en livshotande hjärtinfarkt (och jag kan garantera att man söker vård när man får en stor hjärtinfarkt! ) p.g.a. sänkt stress, jag märker själv en betydligt lägre stressnivå sen mars 2020.

Sen har vi negativa effekter, men tror dessa mer är hälsorelaterade. T.ex. alkoholism och depressioner, men vi har nog inga stora ökningar av t.ex. självmord.

...men som sagt dödsfallsstatistik för 2020 vore intressant att se i förhållande till tidigare år.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Bor i Tjeckien (Prag) och här har det varit helt galet sen det började 2020.
Så jag ska berätta hur det har varit här nere.

Under första vågen gjorde regeringen allting rätt och stängde ner hela samhället på en gång, det var extremt låga smittosiffror och knappt några döda alls.
Sedan bestämde dom sig för att öppna upp samhället under senvåren/början av sommaren och det var som att folk hade glömt bort att pandemin existerade, ingen bar munskydd längre och många brydde sig inte om social distansering på 2meter och folk trängde ihop sig i klubbar och annat.
Det kom varnande rapporter redan under Juli att det var påväg att gå åt helvete men varningarna ignorerades och under sena augusti så plockade det upp fart och accelererade rejält under september pga skolorna var öppna igen.
I mitten av Oktober började lockdown2 och det innebar också den här gången utegångsförbud mellan 21:00 och 05:00 såvida du inte hade giltigt skäl (typ rasta hunden, om du var påväg till eller hem från arbetet eller var påväg till sjukhuset).
Strax före julafton så öppnade de försiktigt upp affärer igen och tog bort nattförbudet allt för att inte göra befolkningen förbannad, vi hade fortfarande högt smitto-antal och döda (vid det här laget har vi redan passerat Sverige!).
27e december (om jag minns det rätt) så bestämde dom sig för att det var dags att stänga ner allt igen så nyårsafton det året var väldigt märkligt med utegångsförbud vid 21:00.
De har sagt att de KANSKE öppnar upp samhället lite igen den 23e januari (dvs tillåta affärer att vara öppna och frisörer och sånt) men med tanke på de höga siffrorna och konstant nya smittade och döda så tror jag det kommer bli förlängt och hålla hela vintern ut.

Jobbat hemifrån ända sen mars 2020, jag tycker iofs det är ganska nice men det är lite tråkigt emellanåt, man saknar det sociala.
Generella regler som har gällt sen första vågen: Ha alltid munskydd på dig i public transport och när folksamlingarna blir för täta (typ på trottoarer och torg och i affärer osv) och se till att hålla avstånd till varandra och tvätta dig ofta (tyvärr är folk dåliga på alla de här punkterna och polisen är lite slappa med att följa upp reglerna och straffa folk som inte följer lagen).

Det största problemet är folk som är emot munskydd, som bär munskyddet fel, och som tror att deep state är ute efter att förslava oss allihop (konspirations teoretikerna är ganska många här, spec bland lokalbefolkningen) och ignoranta ungdomar som skiter i andras hälsa och liv bara för att de vill festa och ha kul.
Jag själv älskar att gå på krogen efter jobbet och såna grejer, men det vore bättre om alla hjälps åt istället under denna svåra tid, så jag blir förbannad när dessa idioter stretar emot hela tiden och förlänger det här jäkla lidandet.
Ge mig vaccinet så vi kan leva igen....
Hur som, klarat mig ifrån att blivit smittad av corona (har testat mig och visat mig vara negativ).

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Jag var ute efter dödsfall orsakade av t.ex. hjärtinfarkt. Tror personligen en och annan undvikt att få en livshotande hjärtinfarkt (och jag kan garantera att man söker vård när man får en stor hjärtinfarkt! ) p.g.a. sänkt stress, jag märker själv en betydligt lägre stressnivå sen mars 2020.

Sen har vi negativa effekter, men tror dessa mer är hälsorelaterade. T.ex. alkoholism och depressioner, men vi har nog inga stora ökningar av t.ex. självmord.

...men som sagt dödsfallsstatistik för 2020 vore intressant att se i förhållande till tidigare år.

Det finns preliminär statistik för första halvåret baserad på dödsorsaksregistret, men den slutgilitga för hela året får man vänta på.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokume...

(Från https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/s... )

Sedan bör man observera att trenden för dödsorsaker av typen hjärtinfarkt etc haft en nedåtgående trend under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur gör de i dom där länderna i Asien där det vanligtvis är smockfullt i tågen och det står någon lirare och trycker in den sista personen för att kunna stänga dörrarna, kör dom på som vanligt i dessa tider?

Man kan lika gärna jämföra med London. Här är två rapporter. Först från 24 december 2020 https://www.mylondon.news/lifestyle/travel/london-underground...

Citat:

London Underground named most comfortable Tube network in world for air conditioning and toilets. The study also found that London has the best pet-friendly system in the world, but it comes at a price.

och sedan från 14 januari 2021 https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/coronavirus-l...

Citat:

Concern over London commuter numbers as video shows packed rush hour Tube. A TfL spokesperson said the incident was an uncommon occurrence on the transport network.

Det finns tillfällen när inte allt fungerar.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Lättläst men kanske inte helt givande artikel om de nya varianterna, som nevertheless pekar på att de gemensamma mutationerna 501Y.V3 (Brasilien) och 501Y.V2 (Sydafrika) har för att förklä sig för ett immunförsvar som redan haft en dust med någon form av original-covid-19 åtminstone till del är verklighet.

https://www.ft.com/content/5691b1bb-0f9f-4410-9ade-84f4d55ea7...

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Ojsan
"Sverige är just nu det sjätte hårdast drabbade landet i världen av dödsfall i covid-19.

Bara Tjeckien, Storbritannien, Monaco, Slovakien och Litauen har en sämre situation."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlvxQw/overlakare-katast...

Permalänk
Medlem

Den här länken till Financial Times är (kanske) inte betalvägg.
https://www-ft-com.eur.idm.oclc.org/content/5691b1bb-0f9f-441...

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ojsan
"Sverige är just nu det sjätte hårdast drabbade landet i världen av dödsfall i covid-19.

Bara Tjeckien, Storbritannien, Monaco, Slovakien och Litauen har en sämre situation."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dlvxQw/overlakare-katast...

Hur man väljer att presentera trender påverkar ens uppfattning om dem. Aftonbladets Joakim Kerpner väljer att presentera det så här enligt länken som gavs i artikeln: https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?tab=map&...

Här ser vi att Sverige ligger illa till, men efter dussinet andra europeiska länder: https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSe...

Här ser man hur stor den relativa förändringen är över de senaste två veckorna. Då ser man att Norge har haft en procentuellt värre ökningen än Sverige https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?tab=map&...

Det finns många sätt välja att presentera och Joakim Kerpner väljer ett, i mitt tycke, tendentiöst sätt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag fick nyss höra att sambon till en släkting fick ett positivt provresultat förra fredagen. Va sängliggandes fredag till nu i onsdags. Sen har hon känt sig så pass frisk så att hon va och tränade och köpte en bil igår.
Samtidigt så fick jag höra att den här släktingen själv fick ett positivt provresultat igår och är nu själv sjuk i covid när sambon blivit ”frisk”. Är det bara jag som tycker det är sjukt idiotiskt att sambon börjat vistas bland folk igen bara för att hon blivit ”frisk” när släktingen precis insjuknat??

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Hej!
Jag fick nyss höra att sambon till en släkting fick ett positivt provresultat förra fredagen. Va sängliggandes fredag till nu i onsdags. Sen har hon känt sig så pass frisk så att hon va och tränade och köpte en bil igår.
Samtidigt så fick jag höra att den här släktingen själv fick ett positivt provresultat igår och är nu själv sjuk i covid när sambon blivit ”frisk”. Är det bara jag som tycker det är sjukt idiotiskt att sambon börjat vistas bland folk igen bara för att hon blivit ”frisk” när släktingen precis insjuknat??

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbr...

Permalänk
Medlem

Jo men det står inget specifikt om när man själv haft det och tillfrisknat. Om man kan smitta av att sambon har det men man själv nyss varit sjuk och fått antikroppar?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jo men det står inget specifikt om när man själv haft det och tillfrisknat. Om man kan smitta av att sambon har det men man själv nyss varit sjuk och fått antikroppar?

Man kan ha virus på sig som sen överförs till ytor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan ha virus på sig som sen överförs till ytor.

Ja det är precis det jag tänker med!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Man kan ha virus på sig som sen överförs till ytor.

Även om den smittvägen är teoretiskt möjlig så är den nog rejält mycket mindre sannolik under normala förhållanden då den kräver överföring mellan ytor i flera steg, plus att den som blir smittad då ska peta sig i näsan e dyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Jo men det står inget specifikt om när man själv haft det och tillfrisknat. Om man kan smitta av att sambon har det men man själv nyss varit sjuk och fått antikroppar?

"Om testet visar att du har covid-19 kan du gå tillbaka till arbetet, skolan och annan verksamhet om du blivit frisk och minst sju dygn har gått sedan du blev sjuk. De två sista dygnen ska ha varit utan feber och att du i övrigt känner dig frisk. Detta gäller även om du har kvar enstaka, lätta symtom som till exempel lätt hosta, snuva eller lukt- och smakbortfall. Det baseras på bedömningen att personer med ett normalt tillfrisknande inte smittar andra med covid-19 efter sju dygn."

Så minst 7 dagar ska man hålla sig hemma vilket personen uppenbarligen inte har gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Hej!
Jag fick nyss höra att sambon till en släkting fick ett positivt provresultat förra fredagen. Va sängliggandes fredag till nu i onsdags. Sen har hon känt sig så pass frisk så att hon va och tränade och köpte en bil igår.
Samtidigt så fick jag höra att den här släktingen själv fick ett positivt provresultat igår och är nu själv sjuk i covid när sambon blivit ”frisk”. Är det bara jag som tycker det är sjukt idiotiskt att sambon börjat vistas bland folk igen bara för att hon blivit ”frisk” när släktingen precis insjuknat??

Om jag tolkar ditt inlägg rätt insjuknade hon senast fredagen 8/1 (men sannolikt någon dag innan dess). Låg sjuk med symptom fram till onsdag 13/1 och har därefter mått bra för att slutligen 15/1 börja röra sig ute i samhället.

I så fall har hon följt rådande rekommendationer till punkt och pricka. En person som inte är immunsupprimerad och inte behövt sjukhusvård (som inkluderat syrgasbehandling) bedöms vara smittfri 7 dagar efter insjuknandet, förutsatt att senaste 2 dygnen varit symptomfria.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

"Om testet visar att du har covid-19 kan du gå tillbaka till arbetet, skolan och annan verksamhet om du blivit frisk och minst sju dygn har gått sedan du blev sjuk. De två sista dygnen ska ha varit utan feber och att du i övrigt känner dig frisk. Detta gäller även om du har kvar enstaka, lätta symtom som till exempel lätt hosta, snuva eller lukt- och smakbortfall. Det baseras på bedömningen att personer med ett normalt tillfrisknande inte smittar andra med covid-19 efter sju dygn."

Så minst 7 dagar ska man hålla sig hemma vilket personen uppenbarligen inte har gjort.

Ja men det vet jag, men att bo ihop med någon som precis insjuknat. Jag hade iaf hållt mig hemma tills alla i hushållet är friska!

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Om jag tolkar ditt inlägg rätt insjuknade hon senast fredagen 8/1 (men sannolikt någon dag innan dess). Låg sjuk med symptom fram till onsdag 13/1 och har därefter mått bra för att slutligen 15/1 börja röra sig ute i samhället.

I så fall har hon följt rådande rekommendationer till punkt och pricka. En person som inte är immunsupprimerad och inte behövt sjukhusvård (som inkluderat syrgasbehandling) bedöms vara smittfri 7 dagar efter insjuknandet, förutsatt att senaste 2 dygnen varit symptomfria.

Även om man bor med någon som precis insjuknat? Då är det bara fritt att röra sig ute igen? Inte minsta risk för att bära med sig virus från hemmet och smitta andra?

Visa signatur

[img]http://i.imgur.com/ByAhF.gif[/img]
Cpu: AMD Ryzen 5600X (Noctua NH-D15S) RAM: Corsair Vengeance LPX CL18 3600 MHz (4x8gb)
Mobo: ASUS Strix B550-F Gaming Gpu: ASUS TUF OC RTX 3070
PSU: Corsair RM750X V2 Lagring: WD SN750 1tb, MX500 1tb, WD HDD 2tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Även om den smittvägen är teoretiskt möjlig så är den nog rejält mycket mindre sannolik under normala förhållanden då den kräver överföring mellan ytor i flera steg, plus att den som blir smittad då ska peta sig i näsan e dyl.

Tja, mindre sannolik, men helt klart möjlig.

De flesta petar sig i ögon, näsa eller mun många, många gånger per dag. Hade folk slutat med det hade smittotalen minskat drastiskt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Även om man bor med någon som precis insjuknat? Då är det bara fritt att röra sig ute igen? Inte minsta risk för att bära med sig virus från hemmet och smitta andra?

Jag förstår hur du tänker, men denna risk bedöms vara alldeles för liten för att i praktiken bry sig om. Såvida inte riktlinjerna uppdaterats sedan jag senast jobbade på pandemiavdelning får symptomfria sambos till covid-19-positiva personer röra sig fritt ute i samhället, så länge de förblir just symptomfria.

Detta gäller alltså även sambos som INTE har immunitet mot Covid-19 och teoretiskt kan vara smittade av sin sambo, vilket är lite galet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osmanix:

Även om man bor med någon som precis insjuknat? Då är det bara fritt att röra sig ute igen? Inte minsta risk för att bära med sig virus från hemmet och smitta andra?

Det där kommer ingen kunna svara på för det är väldigt individuellt. Någon kanske smittar i 30 dagar och någon smittar så lite så ingen blir sjuk alls. Det är därför de har satt 7 dagar för en stor majoritet troligen inte smittar efter 7 dagar sedan man först blev sjuk och har varit helt frisk i minst 2 dagar. Sedan säger du att du inte hade varit utan för ditt hushåll om någon är sjuk i detsamma. Det är helt ok för dig att göra så men du kan inte tvinga någon annan att följa det och rekommendationerna från myndigheterna säger inte det utan då är det 7 dagar efter insjuknande och minst 48 timmar helt symptomfri som gäller.

Permalänk
Medlem

Irland förekom nyligen i nyheterna som ett av de hårdast drabbade länderna i världen. Detta är en rapport från sjukpersonal vid fronten (Irishtimes har ett antal gratis artiklar per tidsenhet)
(lite mindre sensationalistisk titel än den förra artikeln jag länkade till. Jag gillar Irish Times. Ibland har kommentarsfältet rätt intelligenta kommentarer med). De talar om den "tredje vågen" nu efter jul och hur den brittiska varianten misstänks påverka och hur symptomen ter sig lite annorlunda. Och hur folk börjar bli trötta på restriktioner.

https://www.irishtimes.com/life-and-style/health-family/irish...

Om trender i drabbades ålder och preexisterande sjukdomstillstånd:

Citat:

We need to be much more vigilant on any new symptom – which would include runny nose, all the facial pains you get with sinusitis.”

One other worrying trend she has noticed is that “our most ill patients now are in their 50s and 40s. Nobody really knows why that is. It’s often people without underlying conditions.”

It’s hitting them, she says, “in the second part of their illness. The typical thing is flu-like symptoms for a couple of days, and people think they’re getting better. And then day seven, eight or nine... wham – the shortness of breath seems to kick in. And that’s quite scary.”

Det här med att man kan bli smittad, vara symptomfri, sedan smitta någon annan som utvecklar symptom innan en själv gör det verkar väldigt effektivt. Vet inte hur vanligt just det scenariot är men det har en term som beskrevs i en Stat news eller nåt sånt artikel jag inte hittar igen. Vi får väl se om sequencing rampas upp här och vilken variant som tar över, om det går så långt. Kanske hinner en majoritet av befolkningen få och ta spruta innan. Jag hoppas det.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Läste tidigare att runt hälften av alla fall hittills på Irland kom under de senaste två veckorna, och de tror att det beror på att den nya varianten är så mycket mer smittsam.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det där kommer ingen kunna svara på för det är väldigt individuellt. Någon kanske smittar i 30 dagar och någon smittar så lite så ingen blir sjuk alls. Det är därför de har satt 7 dagar för en stor majoritet troligen inte smittar efter 7 dagar sedan man först blev sjuk och har varit helt frisk i minst 2 dagar. Sedan säger du att du inte hade varit utan för ditt hushåll om någon är sjuk i detsamma. Det är helt ok för dig att göra så men du kan inte tvinga någon annan att följa det och rekommendationerna från myndigheterna säger inte det utan då är det 7 dagar efter insjuknande och minst 48 timmar helt symptomfri som gäller.

Jag hade någorlunda hög feber, trettionio, i onsdags och låg till sängs mest hela dagen. Höll mig inne och bokade ett test via 1177 på eftermiddagen, men fick inte. Det måste gå tjugofyra timmar. Så i torsdags var febern borta och jag gjorde ny beställning. Taxin kom med testmaterial på fredag förmiddag och svar på kvällen per sms - ingen covid19. Jag vet inte om jag blev glad eller inte, men hushållet höll karantänsregler fram tills man visste.

Skrivet av Kolsvart Katt:

Irland förekom nyligen i nyheterna som ett av de hårdast drabbade länderna i världen. Detta är en rapport från sjukpersonal vid fronten (Irishtimes har ett antal gratis artiklar per tidsenhet)
(lite mindre sensationalistisk titel än den förra artikeln jag länkade till. Jag gillar Irish Times. Ibland har kommentarsfältet rätt intelligenta kommentarer med). De talar om den "tredje vågen" nu efter jul och hur den brittiska varianten misstänks påverka och hur symptomen ter sig lite annorlunda. Och hur folk börjar bli trötta på restriktioner.

https://www.irishtimes.com/life-and-style/health-family/irish...

Om trender i drabbades ålder och preexisterande sjukdomstillstånd:
Det här med att man kan bli smittad, vara symptomfri, sedan smitta någon annan som utvecklar symptom innan en själv gör det verkar väldigt effektivt. Vet inte hur vanligt just det scenariot är men det har en term som beskrevs i en Stat news eller nåt sånt artikel jag inte hittar igen. Vi får väl se om sequencing rampas upp här och vilken variant som tar över, om det går så långt. Kanske hinner en majoritet av befolkningen få och ta spruta innan. Jag hoppas det.

Skrivet av cyklonen:

Läste tidigare att runt hälften av alla fall hittills på Irland kom under de senaste två veckorna, och de tror att det beror på att den nya varianten är så mycket mer smittsam.

Skulle Irland vara bland de mest drabbade?! Ja kanske det. Det kan man se här:

Fast det är ju några länder som har det värre. Kan de som påstått det ha haft samma bedömningsförmåga som DN:s och Expressen ledarskribenter eller Aftonbladets journalister?! Det är 47 länder som ligger före dem. Här är de i bokstavordning:

  1. Andorra

  2. Argentina

  3. Armenien

  4. Belgien

  5. Belize

  6. Bolivia

  7. Bosnien och Herzegovina

  8. Brasilien

  9. Bulgarien

  10. Chile

  11. Colobia

  12. Ecuador

  13. Frankrike

  14. Georgien

  15. Grekland

  16. Iran

  17. Italien

  18. Kosovo

  19. Kroatien

  20. Liechtenstein

  21. Litauen

  22. Luxemburg

  23. Malta

  24. Mexiko

  25. Moldavien

  26. Montenegro

  27. Nederländerna

  28. Nordmakedonien

  29. Panama

  30. Peru

  31. Polen

  32. Portugal

  33. Rumänien

  34. San Marino

  35. Schweitz

  36. Serbien

  37. Slovakien

  38. Slovenien

  39. Spanien

  40. Storbritannien

  41. Sverige

  42. Sydafrika

  43. Tjeckien

  44. Tyskland

  45. Ungern

  46. USA

  47. Österrike

Med över 200 länder och andra områden att ta hänsyn till så, ja rent tekniskt gör det väl det.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Skulle Irland vara bland de mest drabbade?! Ja kanske det. Det kan man se här:

https://i.imgur.com/O2u0G1R.png
https://i.imgur.com/UXoCpJo.png

Fast det är ju några länder som har det värre. Kan de som påstått det ha haft samma bedömningsförmåga som DN:s och Expressen ledarskribenter eller Aftonbladets journalister?! Det är 47 länder som ligger före dem. Här är de i bokstavordning:

Med över 200 länder och andra områden att ta hänsyn till så, ja rent tekniskt gör det väl det.

Vet inte vad du ville säga med det inlägget...

Det jag skrev var att Irland haft en oerhört dramatisk ökning av fall bara senaste veckorna, där, som sagt, närmare hälften av alla registrerade fall sen virusets ankomst, registrerats senaste två veckorna. Jag jämförde dem inte med några andra länder, direkt eller indirekt.

Artikeln jag läste:
https://www.bbc.com/news/world-europe-55670997

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kolsvart Katt:

Irland förekom nyligen i nyheterna som ett av de hårdast drabbade länderna i världen. Detta är en rapport från sjukpersonal vid fronten (Irishtimes har ett antal gratis artiklar per tidsenhet)
(lite mindre sensationalistisk titel än den förra artikeln jag länkade till. Jag gillar Irish Times. Ibland har kommentarsfältet rätt intelligenta kommentarer med). De talar om den "tredje vågen" nu efter jul och hur den brittiska varianten misstänks påverka och hur symptomen ter sig lite annorlunda. Och hur folk börjar bli trötta på restriktioner.

https://www.irishtimes.com/life-and-style/health-family/irish...

Om trender i drabbades ålder och preexisterande sjukdomstillstånd:
Det här med att man kan bli smittad, vara symptomfri, sedan smitta någon annan som utvecklar symptom innan en själv gör det verkar väldigt effektivt. Vet inte hur vanligt just det scenariot är men det har en term som beskrevs i en Stat news eller nåt sånt artikel jag inte hittar igen. Vi får väl se om sequencing rampas upp här och vilken variant som tar över, om det går så långt. Kanske hinner en majoritet av befolkningen få och ta spruta innan. Jag hoppas det.

Skrivet av cyklonen:

Vet inte vad du ville säga med det inlägget...

Det jag skrev var att Irland haft en oerhört dramatisk ökning av fall bara senaste veckorna, där, som sagt, närmare hälften av alla registrerade fall sen virusets ankomst, registrerats senaste två veckorna. Jag jämförde dem inte med några andra länder, direkt eller indirekt.

Artikeln jag läste:
https://www.bbc.com/news/world-europe-55670997

Det är inte dig eller Kolsvart katt jag kommenterar utan att journalister väljer och vrakar för att få de "värsta" siffrorna hela tiden.

Ännu ett exempel:

https://www.bbc.com/news/world-europe-55615791

Citat:

Covid-19: Concern as Irish infection rate becomes 'world's highest'
Published 4 days ago

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|