Huawei till regeringen: "Det är inte för sent, skjut upp 5G-auktionen"

Permalänk
Medlem

låt de kosta då, Kineserna har inget med vår info / data å göra med i alla fall. litar inte en sekund på de där jäpparna.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

låt de kosta då, Kineserna har inget med vår info / data å göra med i alla fall. litar inte en sekund på de där jäpparna.

Nokia och Ericsson lyder under samma lagar, ställ samma krav på alla så är det OK.

Permalänk
Medlem

Var är människorna som är pålästa, kan vara självkritiska och förstå världen? Inte på Swec.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Väl värt att kritisera USA för väldigt mycket, men anledningen till att Kina kritiseras mer har ingenting med rädsla för "kommunism" att göra.

Den diktatur som Kina är och dom brott mot mänskliga rättigheter dom utför är på en helt annan nivå än USA.

Ja, vem skulle vilja bo i Kina? Men samtidigt så har "kriget mot terrorismen" misplacerat minst 37 miljoner människor. Hur många hundra tusentals har dödats?

Det är möjligt att ogilla bägge.

Skrivet av Fire_Ice:

Sverige bör (självklart) inte köpa in infrastruktur för kommunikation från en diktatur som använder samma teknik för övervakning av sitt eget folk. I en normal värld hade detta inte ens varit en fråga.

Men vi sålde gärna övervakningsteknologi till diktaturen i Libyen.
https://www.dn.se/nyheter/sverige/svensk-overvakningsteknik-i...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Var är människorna som är pålästa, kan vara självkritiska och förstå världen? Inte på Swec.

Nä det bidrar du bra med

Visa signatur

1337

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Ingen vill ha ert jävla spyware-skit, Kina!

USA då?

Google, facebook, youtube, whatsapp, instagram, visa/mastercard, samsung/lg, alexa/siri och twitter för att ta några exempel, vet tillsammans mera om dig än din familj om dina exakta köpvanor och var och när du befunnit dig och vem du pratat med och vad ni pratat om.

Sverige då?

Regeringen har tillgång till alla samtal, sms och kortköp du gjort och betalar årligen miljarder till ovanstående företag för att kontrollera vilka som ska gömmas och vilka som ska visas extra. De kan kartlägga en persons rörelse på så många sätt att det inte hjälper att stänga av mobilen längre.

Att de gick in och tvingade youtube att radera swebbtv visar ganska tydligt av att de inte heller är så intresserade av ett demokratiskt samhälle. Yttrandefrihet börjar bli farligt och vi måste se till att bara rätt åsikter kommer fram i mediabruset.

Vi är bättre än Kina för tillfället, men personligen skulle jag klara mig utan spyware-skit från ALLA regeringar och företag, inklusive våra egna.

Men du är övervakad av din egen bil, din tv, dator och hela ditt smarta hem så att stänga av mobilen hjälper inte. Bankerna har gjort oss beroende av swish. Du kan inte åka komunalt eller resa någonstans utan att den informationen sparas.

När AI blir betydligt starkare kommer samkörningen av all data om dig kunna avslöja din politiska tillhörighet och ge dig poäng på en skala lika Kina gör idag. Gillar du inte läget i framtiden blir det lätt att göra en cancel på dig, kan de göra det med presidenten redan 2021 så kan du ju tänka dig hur brant det sluttande planet är?

Visst kan man skrika sig hes på Kina, men allt du gör är redan dokumenterat och sparat sedan länge. Vill en åklagare ha ut de uppgifterna så finns dina köp sedan dagen du gjorde ditt allra första, om det så var redan på 90-talet.

Så om man är rädd för spyware och övervakning så är det försent att ta på sig foliehatten. Men även om man drar igång en EMP i ditt egna hem, så räcker det inte länge. Samhället har gjort dig beroende av teknik. Snart kan du inte ens använda kontanter längre.

Sverige är på väg att bli Kina i så hög hastighet att det fladdrar om Stefans öron.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Väl värt att kritisera USA för väldigt mycket, men anledningen till att Kina kritiseras mer har ingenting med rädsla för "kommunism" att göra.

Den diktatur som Kina är och dom brott mot mänskliga rättigheter dom utför är på en helt annan nivå än USA.

alltså va??
USA är diktatur nr1 i hela världen.. senaste USA brott är skapandet av ISIS där USA hjälpte till med all skit för att döda våra länder i mellanöstern till skillnad från Kina och Ryssland som hjälpte vår länder vinna mot ISIS.. snälla ni svenskar rövslickar USA alltid som vanligt.. vill du ha mer krigsbrott som USA gjort så är du välkommen att citera så berättar jag gärna mer..

Visa signatur

Tharmaltek GT Snow / i7 6700k / Noctua NH-D14 /Nvidia RTX 3080 / Gigabyte Z170-World Of Tanks / Corsair 750w / 16gb / 1tb / Crucial MX300 525GB

PS5 / Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Eh låt dem vara med i upphandlingen. Ställ frågor som ”Hur många tusen blev mördade på himmelska fridens torg under den kommunistiska diktaturen kinas styre?”

Svarar de fel kan Sverige säga ”oh tyvärr har vi valt att gå vidare med x företag”

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Mer Huawei åt folket! 🇭🇰

Är det medvetet ironiskt val att ha HKs flagga? xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av black south:

alltså va??
USA är diktatur nr1 i hela världen.. senaste USA brott är skapandet av ISIS där USA hjälpte till med all skit för att döda våra länder i mellanöstern till skillnad från Kina och Ryssland som hjälpte vår länder vinna mot ISIS.. snälla ni svenskar rövslickar USA alltid som vanligt.. vill du ha mer krigsbrott som USA gjort så är du välkommen att citera så berättar jag gärna mer..

Jösses, du menar att Putins Ryssland är "the good guys"?

Jag kommer inte försvara hur USA har agerat i mellanöstern, jag är extremt kritisk till USAs utrikespolitik och hur deras stöttande av diktaturer runt om i världen och avsättande av demokratiskt valda presidenter osv. är fruktansvärt.

Men demokratin i Kina är sämre. Hur illa du kan tycker om bristen på demokrati i USA så är Kina värre, hur dom hanterar kritiska journalister eller politiska motståndare är på en helt annan nivå.

Skrivet av Kaleid:

Ja, vem skulle vilja bo i Kina? Men samtidigt så har "kriget mot terrorismen" misplacerat minst 37 miljoner människor. Hur många hundra tusentals har dödats?

Det är möjligt att ogilla bägge.

Jag trodde jag var väldigt tydlig med det när jag sade; "Väl värt att kritisera USA för väldigt mycket".

Om folk här var med i dom gamla politiska diskussionerna här på Swec så vet dom att jag verkligen inte är en USA-vän.

Men det är förbluffande hur vanligt det är med folk som kommer och försvarar Kina och Ryssland, oavsett hur kritisk du är till USA idag så är liksom Putins Ryssland eller Nalle Puhs Kina rena diktaturer som är betydligt värre.
Det gör inte det USA gör okej på något vis, men jämförelsen är inte i balans.

Permalänk
Medlem

Ser många som skriver något i stil med "men USA då" eller valfritt annat land.

Är det ändå inte så att det inte handlar om information om dig som person det handlar om? All info som hanteras av myndigheter och av försvaret klassificeras och hanteras sedan baserat på det. Exempelvis så bör man inte ha känsliga personuppgifter i molntjänster tillhandahålla av USA eftersom de har Cloud ACT. Av samma anledning får man inte ha information som rör rikets säkerhet där.

I detta fallet så kan jag tänka mig att SÄPO och Försvarsmakten gjort bedömningen att Kinesiska statens inflytande över Huawei tillsammans med att det är troligt att information som rör rikets säkerhet kommer skickas via mobilnätet är ett problem.

Alltså, det handlar säkerligen inte om vilket land som är en diktatur eller vilket land som får information om "vanliga Svenssons" utan om helt annan typ av information. Av samma anledning som Huawei inte är välkomna att leverera infrastruktur är inte heller Microsoft eller Amazon välkomna att leverera beräkningskraft i molnet när informationen som hanteras rör rikets säkerhet.

Permalänk
Avstängd

Underbar argumentation här:

”Men X är mycket värre”
”Då är det bättre att bli våldtagna av Y”

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Passar på att ge alla i denna tråd en lite funderare... läste någon följande rader?

"Till följd av USA:s handelskonflikt och klassificering av kinesiska Huawei som säkerhetshot har bolaget blivit ifrågasatt eller förbjudet för 5G-utbyggnad i flertalet länder."

Dra er till minnes för ett antal år sedan när det kom ut att CIA hade spionerat på i princip alla länder i hela Europa olagligen sedan andra världskriger och hur de hade förbjudit svenska tidningar att publicera material som kritiserade Amerika. Kan ni inte se hur den kritik de flesta framför i detta ljus kan framstå som något skev? Jag tycker att alla som fäller Kina här bör tänka om lite om ni inte är lite skeva i er världsbild, eller är ni fortfarande rädda för kommunism?

Givetvis skall ingen auktionering utföras innan rättsprocessen är genomförd! Vi pratar om en laglig instans som skall fälla avgörande i detta varpå vi kanske kan bespara flera miljarder alternativt låsa ute en kritisk säkerhetsrisk.

Menar du att du har belägg för att amerikanska bolag som tänker buda är ett hot mot Sveriges säkerhet? Som SÄPO och Försvarsmakten missat? Du kanske ska ta kontakt med dem direkt med den information du har istället för att posta här.

"Den kritik de flesta framför" som du svamlar om är en rekommendation från de myndigheter som är ytterst ansvariga för nationell säkerhet, specifikt ang. 5G-utbyggnaden. Lägg av med denna "whataboutism" nu. Vi kan diskutera USAs överträdelser (av vilka det finns många) när det är relevant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Passar på att ge alla i denna tråd en lite funderare... läste någon följande rader?

"Till följd av USA:s handelskonflikt och klassificering av kinesiska Huawei som säkerhetshot har bolaget blivit ifrågasatt eller förbjudet för 5G-utbyggnad i flertalet länder."

Dra er till minnes för ett antal år sedan när det kom ut att CIA hade spionerat på i princip alla länder i hela Europa olagligen sedan andra världskriger och hur de hade förbjudit svenska tidningar att publicera material som kritiserade Amerika. Kan ni inte se hur den kritik de flesta framför i detta ljus kan framstå som något skev? Jag tycker att alla som fäller Kina här bör tänka om lite om ni inte är lite skeva i er världsbild, eller är ni fortfarande rädda för kommunism?

Givetvis skall ingen auktionering utföras innan rättsprocessen är genomförd! Vi pratar om en laglig instans som skall fälla avgörande i detta varpå vi kanske kan bespara flera miljarder alternativt låsa ute en kritisk säkerhetsrisk.

Mycket fin whataboutism. Jag som har familj i Kina och vet hur CCP förtrycker, bortför, fängslar och hotar alla som inte ställer sig i ledet som duktiga får häpnar över inlägg som dina som slätar över Kinas förtryck av sin egen folk genom att gemföra med CIA's avlyssning.
Du verkar vara en usa hatare som inte kan sätta det åt sidan och inse att två fel kan existera samtidigt.
Du gör ingen kines tjänst långsiktigt genom att stödja CCP. För ingen i Kina går säker från partiets bestraffning.
Sen att Kina hotar demokratiska länder både i närområdet och långt borta (hotar även mitt Sverige som jag älskar) och även ockuperar områden.
Att du har mage att genomföra CIA med CCP som åker till tex Thailand, Hong Kong och bortför och försvinner folk som skriver dåligt om ccp.
Det är det som du ber oss om att ta en funderare om vi inte ska stödja? Behöverjag ta upp koncentrationsläger? Organhandel? Etc etc. Vi ska göra oss oberoende av en sådan regim. Ju fortare desto bättre.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Så länge Huawei har den sortens koppling till kommunistregimen i fastlandskina så har dom inget att hämta här.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Hur kan det snabba på något, att vänta?

Skrivet av medbor:

Hur kan utbyggnaden gå snabbare om auktionen skjuts upp? Hur är det billigare att vänta när vi hamnar efter resten av världen i spetsteknik och mobila lösningar?

Antar att man måste gå tillbaks och göra om auktionen, och återinstallera Huawei-saker man redan hunnit riva bort, om Huawei får rätten att delta senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av black south:

alltså va??
USA är diktatur nr1 i hela världen.. senaste USA brott är skapandet av ISIS där USA hjälpte till med all skit för att döda våra länder i mellanöstern till skillnad från Kina och Ryssland som hjälpte vår länder vinna mot ISIS.. snälla ni svenskar rövslickar USA alltid som vanligt.. vill du ha mer krigsbrott som USA gjort så är du välkommen att citera så berättar jag gärna mer..

Sluta bara. USA är en demokrati oberoende hur du ser på det. Brister sure men inte nog stora för att det skall räknas som en diktatur.

Och nej. USA skapade inte ISIS. De sponsrade en faktion i Irak på 90-talet som senare skulle bli Al-Qaeda i Irak som till slut skulle gå ihop med ISIS. Men DÅ hade USA tagit sin sponsring därifrån.

Så intressant att du säger åt folk att läsa på när du själv kommer med ett faktafel redan i första meningen.

Kort och gott. USA är inte ett föredöme MEN det gör inte att de är värre än Kina eller Ryssland. Faktum är att de är inte ens på samma nivå i helvetet som dessa två stater.

Skrivet av Måttband:

Underbar argumentation här:

”Men X är mycket värre”
”Då är det bättre att bli våldtagna av Y”

Sa personen som använder argument som "våldta"?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

Sluta bara. USA är en demokrati oberoende hur du ser på det. Brister sure men inte nog stora för att det skall räknas som en diktatur.

Och nej. USA skapade inte ISIS. De sponsrade en faktion i Irak på 90-talet som senare skulle bli Al-Qaeda i Irak som till slut skulle gå ihop med ISIS. Men DÅ hade USA tagit sin sponsring därifrån.

Så intressant att du säger åt folk att läsa på när du själv kommer med ett faktafel redan i första meningen.

Kort och gott. USA är inte ett föredöme MEN det gör inte att de är värre än Kina eller Ryssland. Faktum är att de är inte ens på samma nivå i helvetet som dessa två stater.

Sa personen som använder argument som "våldta"?

”X är inte ett föredöme”
”MEN ...”

Förstår att du fastnar på ordval: Ja, jag tycker att somliga stater våldtar sina och andras medborgare ifråga om personlig integritet.

Visa signatur

There is more stupidity than hydrogen in the universe, and it has a longer shelf life. /Frank Zappa

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Orici:

Undra hur det känns att jobba på Huawei i Sverige...

Med tanke på att Huawei Sweden är det företag i Sverige har absolut högst snittlön så finns det nog incitament oavsett hur det känns.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Antar att man måste gå tillbaks och göra om auktionen, och återinstallera Huawei-saker man redan hunnit riva bort, om Huawei får rätten att delta senare.

Kommer nog snarare bli så att de tillåts delta i den fortsatta utbyggnaden. Jag tror inte någon operatör sliter ner installationer för att spara några kronor. Det är ju operatörerna som får ett alternativ till i så fall senare, och upp till dem vad de väljer att installera och fortsätta med.

Jag skulle tro de menar att om alla fick vara med på lika villkor skulle Huawei vara billigare och på så sätt kunna se till att utbyggandet går snabbare, ditt scenario låter inte rimligt i min värld. De får nog ett skadestånd i värsta fall, men det som är gjort är gjort tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kommer nog snarare bli så att de tillåts delta i den fortsatta utbyggnaden. Jag tror inte någon operatör sliter ner installationer för att spara några kronor. Det är ju operatörerna som får ett alternativ till i så fall senare, och upp till dem vad de väljer att installera och fortsätta med.

Jag skulle tro de menar att om alla fick vara med på lika villkor skulle Huawei vara billigare och på så sätt kunna se till att utbyggandet går snabbare, ditt scenario låter inte rimligt i min värld. De får nog ett skadestånd i värsta fall, men det som är gjort är gjort tror jag

I värsta fall får nog auktionen göras om, slita ut hårdvara kommer de aldrig behöva göra då operatörerna är fria att använda det de har och deras kontrakt med sina leverantörer kommer inte ogillas. Tror inte de kommer begära skadestånd, det går nog inte ens när det gäller dessa lagar. I bästa fall är det väl bara just denna del av villkoren som nämner ZTE och Huawei som ogillas, men det blir också fel då man då ändrar villkoren i efterhand. Går det inte Huawei vägen så är det något som möjligen kan provas i EU-domstolen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

I värsta fall får nog auktionen göras om, slita ut hårdvara kommer de aldrig behöva göra då operatörerna är fria att använda det de har och deras kontrakt med sina leverantörer kommer inte ogillas.

Eftersom de har fått ok att gå vidare med auktionen så kommer den inte göras om. Hade det varit sådan osäkerhet hade den stoppats.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Eftersom de har fått ok att gå vidare med auktionen så kommer den inte göras om. Hade det varit sådan osäkerhet hade den stoppats.

Nej, rätten har inte bedömt något sådant. Rätten har bara sagt att Huawei inte är en direkt part. Om sen auktionen behöver göras om beror på hur det påverkar de som är en direkt part, de som budar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nej, rätten har inte bedömt något sådant. Rätten har bara sagt att Huawei inte är en direkt part. Om sen auktionen behöver göras om beror på hur det påverkar de som är en direkt part, de som budar.

Inte alls i så fall (har inte läst på detaljerna), de som budar vinner ju frekvenser att använda..., sen kan de senare välja köpa kinesisk utrustning då (men sannolikt inte, säpo/försvarsmaktens bedömning lär inte ändras). Nu budar ju alla på samma villkor = ingen kan buda med tanken att använda billigare kinesisk telecomutrustning i sina nät.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Mer Huawei åt folket! 🇭🇰

Mer diktarur åt folket! Mer folk i arbetslägren! 🇭🇰

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stora Sture:

Jag tycker att alla som fäller Kina här bör tänka om lite om ni inte är lite skeva i er världsbild, eller är ni fortfarande rädda för kommunism?

Ja.

Med goda historiska skäl som grund.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orfi:

Hur kan fortgången av vår auktion riskera kosta dom en massa miljarder? Det är ju inte givet de hade vunnit auktionen. Eller så tänkte man lägga ett skambud och garantera att man vann den.

CCP har tidigare varit med och finansierat förlusteter i infrastrukturanbud, för att Huawei skall vinna kontrakten. I utbyte för CCP och den kinesiska regimen tillgång till data och information som passerar. Det är den de värderar högre och gärna är med och betalar för.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Med tanke på att Huawei Sweden är det företag i Sverige har absolut högst snittlön så finns det nog incitament oavsett hur det känns.

Det finns alltid psykopater och andra människors om är villiga att sälja sig till högstbjudande. Ingen nyhet.

Det är så diktaturer som Kina köper sig makt. Soft power istället för regelrätta krig (än så länge iaf).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd

Ser ut som att Turkiet i sin förhandling med Kina kring vaccin går med på att lämna ut Uighurer till Kina.

Ser mer och mer ut som att Kina är en nationalsocialistisk stat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweborn:

Ser ut som att Turkiet i sin förhandling med Kina kring vaccin går med på att lämna ut Uighurer till Kina.

Ser mer och mer ut som att Kina är en nationalsocialistisk stat.

fast trump, han är röd och dum, det du