Överbevisa mig! Älskar min Mac 😊

Permalänk
Medlem

Överbevisa mig! Älskar min Mac 😊

Hej!

Kan ni övertyga mig att lämna Mac?
Vill köpa nya M.1 troligtvis Air, men det finns de som säger att en PC till samma pris (ca 13000kr) ger mer för pengen.
OBS! Älskar de program som följer med Mac, vad ersätter jag dem med i PC:n?

Tacksam för er input!

Permalänk
Medlem

Om du nu tycker om Mac och OSX och samtidigt funderar på en ny dator, varför då inte köpa en?
En MB med M1 är riktigt trevlig i dagsläget och jag tycker du ska slå till om du nu vill.
Det finns för och nackdelar med både Mac och PC, men i slutändan handlar det om personliga preferenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej!

Kan ni övertyga mig att lämna Mac?
Vill köpa nya M.1 troligtvis Air, men det finns de som säger att en PC till samma pris (ca 13000kr) ger mer för pengen.
OBS! Älskar de program som följer med Mac, vad ersätter jag dem med i PC:n?

Tacksam för er input!

PC och Mac är två olika läger, jag kan förmodligen inte få dig att gå över till pc och du kommer aldrig att kunna få mig att börja med Mac.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Gillar du, och föredrar, Mac samt har pengarna finns det väl ingen anledning att byta

Vill du ha en snabb utväg till byte så gör såhär

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Om du funderar på en air M1 så ser jag ingen PC som kan konkurrera med den. Föredrar du dessutom Apples ekosystem så är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem

Du kanske borde specificera vilka program du vill ersätta. Men generellt finns det 100000% fler program och spel till PC än det gör till Mac, några program där ute borde ju passa tycker man.

Permalänk

Apple M1 är väldigt prispressad från Apple för att få in Arm på marknaden. Om man gillar Apple och nöjer sig med programutbudet som finns där och man vill ha en ultratunn laptop i runt 13" så är Macbook M1 ett bra val. Jag personligen skulle gärna vänta in version 2, bara för att bli av med barnsjukdomar.

Så jag tycker det inte finns mycket att diskutera om önskemålet är sådant.
Om man däremot vill ha en 15-16" laptop, ja då är det antagligen att köpa en pc nu eller vänta in vad Apple har att erbjuda med deras kommande inom denna storlek.

Orsaker till att välja pc framför Apples M1. 1 Man vill komma billigare undan, men jag tycker de flesta pc inom 13" också är dyra. Många är t.o.m. mycket dyrare. Sedan kan det vara att man ej vill köra windows virtuellt då det är svårt att få ut bra grafikprestanda.

*edit*
Angående många PC dyrare så se på denna Dell XPS, en i5, 120GB ssd och för nästan 14000kr.
https://www.dustinhome.se/product/5011204480/xps-13-7390?ssel...

Permalänk
Medlem

Om du inte tänkt spela spel hade jag fortsatt med Mac alla dagar i veckan.

Mac för laptops.
Windows för desktops.
IMO.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

...det finns de som säger att en PC till samma pris (ca 13000kr) ger mer för pengen.

Man brukar generellt sett få mer prestanda för pengarna, speciellt om man tittar på pappret. Lite osäker om skillnaden är lika märkbar numera med M1-modellerna.

Jämför man fler saker än endast prestanda är det däremot inte lika svartvitt. Om vi generaliserar lite brukar mac ha bättre skärm, bättre ekosystem, bättre byggkvalitet, högre premiumkänsla, längre hållbarhet, bättre trackpad, bättre batteri, annorlunda operativsystem m.m. m.m.

Jag har haft macbook pros hela mitt vuxna liv men har på senare tid börjat fundera på om nästa bärbara verkligen ska bli en mac av två anledningar. Mac os är inte längre en, för mig, solklar vinnare när det kommer till operativsystem. Framförallt känns det som att varenda uppdatering av operativsystemet gör att jag blir mer och mer begränsad och/eller mer dumförklarad.

En annan anledning att välja bort Apple är att de blir mindre och mindre reperationsvänliga. Enda anledningen till att jag fortfarande använder min 2012 mbp är att jag kunnat byta ram och hårddisk på den. Det går inte att göra med de nyare modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Mac för laptops.
Windows för desktops.
IMO.

Mac är för proffs.
Windows är för spel.
IMHO.

@AppaRata :
För 13000:- hittar du inget som kan matcha en MacBook Air M1 på PC-sidan. Speciellt inte någon laptop. Kan tillägga att skärmen på MacBook Air M1 är helt underbar för grafiskt arbete.

Permalänk
Skrivet av Trunk:

Man brukar generellt sett få mer prestanda för pengarna, speciellt om man tittar på pappret. Lite osäker om skillnaden är lika märkbar numera med M1-modellerna.

Jämför man fler saker än endast prestanda är det däremot inte lika svartvitt. Om vi generaliserar lite brukar mac ha bättre skärm, bättre ekosystem, bättre byggkvalitet, högre premiumkänsla, längre hållbarhet, bättre trackpad, bättre batteri, annorlunda operativsystem m.m. m.m.

Jag har haft macbook pros hela mitt vuxna liv men har på senare tid börjat fundera på om nästa bärbara verkligen ska bli en mac av två anledningar. Mac os är inte längre en, för mig, solklar vinnare när det kommer till operativsystem. Framförallt känns det som att varenda uppdatering av operativsystemet gör att jag blir mer och mer begränsad och/eller mer dumförklarad.

En annan anledning att välja bort Apple är att de blir mindre och mindre reperationsvänliga. Enda anledningen till att jag fortfarande använder min 2012 mbp är att jag kunnat byta ram och hårddisk på den. Det går inte att göra med de nyare modellerna.

Min åsikt.
Apple M1 är extremt prispressad för att få ut produkten på marknaden. Det är ju ett nytt Os och det finns lite problem. Apple har råd att inte gå så mycket vinst på macbook M1 nu.

Annars om man ska ha det allra enklaste så kan man diskutera om Apple är prisvärda. Men om man inte nöjer sig med det enklaste så rusar priserna iväg väldigt snabbt. Man kan ändå hävda att de är prisvärda om man ska ha en med exakt samma specifikation. Men många är inte ute efter att följa en kravspecifikation gjord från Apple utan de har egna krav.
På desktop, vettig cpu av senaste Intel, Amd eller såklart nu Apple, grafikkort senaste Nvidia eller AMD, prislapp ja under 30 000kr, vissa har under 20 000kr. Väldigt få har 100 000kr eller vad nu Apples går på.

Skrivet av walkir:

Mac är för proffs.
Windows är för spel.
IMHO.

Klientdatorer är för barn.
Servers för riktiga kvinnor och män.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej!

Kan ni övertyga mig att lämna Mac?
Vill köpa nya M.1 troligtvis Air, men det finns de som säger att en PC till samma pris (ca 13000kr) ger mer för pengen.
OBS! Älskar de program som följer med Mac, vad ersätter jag dem med i PC:n?

Tacksam för er input!

Det här är för generellt för att att svara på. Vad använder du din dator till? Vilka mjukvaror är viktigast?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag under det senaste året jobbat med olika system från Windows till OSX till Ubuntu och sen till OSX igen. Har även privat en Macbook Air som jag använt flitigt under ex. resor eller olika tillfällen jag behövde ha med mig en bärbar dator.

Skulle du växla till ex. Ubuntu (Gnome) eller Windows, så skulle du få ett modernare gränssnitt.
* Du kan ex. fästa fönstren att ta upp halva skärmen.
* Det går lättare att ex. maximera ett fönster (snabbare).
* Det finns kortkommandon för att ändra fönsterpositoner.
* Snabbare att växla program som är grupperade.
* Du får en filhanterare som faktiskt går att använda.
* Det finns fler program som inte kräver ytterligare licenser.

Andra saker som jag stört mig på med macen
* Du slipper byta ut alla dina tillbehör till USB C.
* Du slipper glappande adaptrar/dockningsstationer när du vill koppla in fler skärmar, tangentbord etc.
* Du kan ha ett bättre tangenbord, som bara fungerar med layout osv. utan krångel

Vet inte hur det är med tangenborden på nyare macar, men den jag fått via jobbet (macbook pro) känns lika taktil som en tegelsten.

Men det är bättre du testar, så kommer du förstå vad jag menar. Det blir tydligare när man hoppar mellan olika plattformar. Just nu ligger OSX längst ner på listan över system jag vill ha på min arbetsdator. Det finns helt enkelt inga seriösa Apple-alternativ när man behöver åtminstone två skärmar och ett vettigt tangentbord. Dessutom är UI:t onödigt omständligt och långsamt att jobba med.

Men skulle jag köpa en ny bärbar dator som jag bara använder för att se på film med, surfa eller skriva på (och om tangenborden har blivit bättre igen), så skulle jag överväga att köpa en Macbook Air igen.

Så om du inte gör något seriöst med datorn, skaffa en mac.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte frågeställningen. Är du van vid Mac och gillar Mac, varför inte köpa en M1-modell? Det är ju typ den absolut mest moderna datorn du kan köpa idag dessutom. Hela Mac vs PC/Windows-grejen är oerhört korkad tycker jag. Köp det du vill ha. Hade själv gärna skaffat en men dels är det mycket pengar och jag använder inte en dator professionellt och jag använder mindre och mindre tid till datorn så att lägga de pengarna känns sjukt ovärt plus att jag dels spelar en del spel samt rotar runt i allt möjligt gammalt x86-skräp så det finns liksom ingen anledning. Men är du ute efter en ny Mac är det ju M1 som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Skulle du växla till ex. Ubuntu (Gnome) eller Windows, så skulle du få ett modernare gränssnitt.
...

There's an app for that! Allt du räknar upp går att lösa via otaliga utilities. Men håller fullständigt med om att Finder är Apples svaghet. Ang. Gnome, så känns det bara modernt så länge man kör GTK3.

Skrivet av cp_:

Vet inte hur det är med tangenborden på nyare macar, men den jag fått via jobbet (macbook pro) känns lika taktil som en tegelsten.

Vet inte hur gammal MacBook Pro du har, men årets MacBooks har riktigt sköna tangentbord med längre slaglängd än tidigare. Använder dock helst ett externt tangentbord med PC-layout. Tangentbordet till min iMac är som nytt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mac är för proffs.
Windows är för spel.
IMHO.

Kan ligga nåt i det, men för min del är det bara att jag tycker Macbooks trackpads är oändligt mycket bättre än dem på PC laptops. Att använda trackpaden på en Macbook i macOS är en riktig härlig upplevelse och det bara flyter på, medan på en PC trackpad känns det som att man hade kunnat såga av alla sina fingrar och det hade varit lika oanvändbart ändå.

Men vid desktop tycker jag mus och tangentbord känns bättre i Windows. Nåt med mus accelerationen jag inte gillar i macOS.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vet inte hur gammal MacBook Pro du har, men årets MacBooks har riktigt sköna tangentbord med längre slaglängd än tidigare. Använder dock helst ett externt tangentbord med PC-layout. Tangentbordet till min iMac är som nytt!

Tror det är macBook pro 2017. Känns som en slaglängd på ca 0.1 mm.

Men bra att veta att de åtgärdat tangentborden, kanske behöver köpa en ny bärbar någon gång. Har än så länge inte sett en bärbar "PC" med lika bra touchpad som på en macbook.

Behöver man fortfarande mappa om tangenterna för att det skall fungera med PC-tangentbord?
Jag körde hackintosh för jättemånga år sedan och minns att jag var tvungen att köra något program för att mappa om knapparna för att få normal placering för ex. {, [, ], } m.fl.

Vet iaf. att det fungerar om man kör amerikanska ANSI-tangentbord. Men för svenska tangentbord så skiljer det sig en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

* Du får en filhanterare som faktiskt går att använda.

Vad är det du inte tycker fungerar, eller som är så illa att inte filhanteraren går att använda?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte deras OS över huvud taget. Men om du gör det så ska du inte ha något annat än en Mac med M1-prolle imho.
Deras laptopkonstruktioner och deras prioriteringar där gör dem vida överlägsna PC i mina ögon. Och visst kostar de en slant, men de är bara dyra om man bara ser till prestanda/krona. Ser man till helheten så tycker jag inte ens de är dyra.
Och detta från en som aldrig skulle köpa dem själv.

Permalänk
Medlem

En sak som kan vara mycket bättre värde är att just att det går att uppgradera RAM och disk på rätt många datorer för att utöka deras livslängd men Apple vill ha sitt tillägg på sådant vid köp så de låser ner all form av uppgradering numera så vitt jag vet. Problemet med en Mac är att det inte är din dator utan Apples, se t.ex. hur Macar slutade öppna program för att Apples servrar var slöa men inte helt nere, så en avgörande faktor är om du är ok med det.

Är du väldigt intresserad av Linux finns numera färdiga laptops för det också.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vad är det du inte tycker fungerar, eller som är så illa att inte filhanteraren går att använda?

Det är omstädligt att navigera i katalogstrukturen med finder. Filhanteraren är fruktansvärt oinutitiv med varför saker visas och inte visas. Finns inget enkelt, intuitivt sätt att navigera mot roten i trädet.

I andra system så öppnar man bara filhanteraren så kan man se sina filer i sin "home", sina dokument, bilder, nedladdade filer osv. Det är enkelt att navigera i trädet, det finns en möjlighet att navigera mot roten med ".." eller en uppåtpil. Det bara fungerar, det är intuitivt om man vet hur katalogstrukturen ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Behöver man fortfarande mappa om tangenterna för att det skall fungera med PC-tangentbord?

Har främst använt ett Dell-tangentbord med nordisk layout, men minns inte att jag behövt mappa om det.

Ang. fönsterhanteringen, så kan detta programmet vara värt att testa:
https://rectangleapp.com/

Själv kör jag dock med virtuella skrivbord och hoppar mellan dessa med control + piltangenterna.

Som alternativ till Finder, så verkar XtraFinder vara omtyckt:
https://www.trankynam.com/xtrafinder/

Jag är däremot inte lika extrem där, utan nöjer mig med något motsvarande TotalCommander. Körde muCommander i många år i OSX, men har inte hittat en klockren ersättare än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Filhanteraren är fruktansvärt oinutitiv med varför saker visas och inte visas.

Förstår inte riktigt. Allting visas såvitt jag vet, förutsatt att filen inte är dold d.v.s.

Skrivet av cp_:

Finns inget enkelt, intuitivt sätt att navigera mot roten i trädet.

Om din rot betyder samma sak som min rot har jag en tidig julklapp till dig: cmd+uppåtpil Då hamnar du ett steg upp i hierarkin.

Du kan också öppna finder -> view -> show path bar. Då får du upp din plats i mappstrukturen längst ner i finder, inte helt olikt det fält som finns längst upp i Windows. Vill du hoppa upp ett eller flera snäpp så dubbelklickar du på den plats du vill komma.

Skrivet av cp_:

I andra system så öppnar man bara filhanteraren så kan man se sina filer i sin "home", sina dokument, bilder, nedladdade filer osv. Det är enkelt att navigera i trädet, det finns en möjlighet att navigera mot roten med ".." eller en uppåtpil. Det bara fungerar, det är intuitivt om man vet hur katalogstrukturen ser ut.

Nu kommer jag inte ihåg hur Apple ställt in allting "by default" men när jag öppnar finder så är jag en knapptryckning ifrån alla mina mest använda mappar (nedladdat, skrivbordet, dokument, media m.m.). Enda skillnaden jag kan se jämfört med windows är att på mac os så har jag bara genvägar på vänstersidan men i Windows så finns det även mappar, diskar m.fl. i själva huvudfönstret.

För mig är Apples filsystem mer användarvänligt än Windows. Men jag har också haft en mac som primär dator under ca tio år så jag är ganska van. Allt kändes mycket förvirrande när jag skaffade en Windowsdator (för spel) och började använda Windows mer och mer. Nu är jag återigen vad med båda operativsystemen och bägge har sina för och nackdelar men i grunden tror jag att det för normalanvändaren mest är en vanesak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Det är omstädligt att navigera i katalogstrukturen med finder. Filhanteraren är fruktansvärt oinutitiv med varför saker visas och inte visas. Finns inget enkelt, intuitivt sätt att navigera mot roten i trädet.

I andra system så öppnar man bara filhanteraren så kan man se sina filer i sin "home", sina dokument, bilder, nedladdade filer osv. Det är enkelt att navigera i trädet, det finns en möjlighet att navigera mot roten med ".." eller en uppåtpil. Det bara fungerar, det är intuitivt om man vet hur katalogstrukturen ser ut.

Okej, då är jag med. Kände likadant i början, sen gav jag mig f*n på att bli duktig på finder/filhantering och nu tycker jag Windows gör det bra på sitt sätt och macOS bra på sitt sätt.

Ska man bli snabb är det mycket kortkommandon som gäller, som vanligt på Mac, kör man macOS med musen för navigation i OS:et blir man långsam (och frustrerad). Exempelvis att navigera uppåt i trädet gör man med ⌘ + ↑. Hoppa mellan mappar gör man med shift + ⌘ + g. Ett bra sätt att snabbt hitta filer och starta program blixtsnabbt är ⌘ + mellanslag.

Du kan också gå in under inställningar och ändra exakt vad som ska visas i vänstra sidofältet "favoriter". Vill du se dina diskar, dokumentmappar, bilder etc. så är det bara att ställa in.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv

Är ganska nöjd med Linux+Lenovo i dessa underliga tider. En Lenovo-laptop har mycket längre hållbarhet på batteri än en Mac-laptop enligt min erfarenhet. Även usb-kontakter/kretsar har gått sönder på mac-laptopen jag har.

Macen köptes 2018, Lenovon 2017 ungefär 15 månader tidigare. Macen har ganska ostabil batteristatus och den kan hoppa ner från 30% till 10%, Lenovon är stabil fortfarande. I Linux kan man även titta på hur mycket ström som går att dra ur det och Lenovon har en bättre status trots att den är äldre och de har använts ungefär lika mycket

Jag gissar att inte många har gjort en sådan undersökning och troligen är det inte slump när det är så många olika saker som inte fungerar lika bra på macen. Ingen av enheterna har tappats eller använts på något konstigt sätt. Snarare har macen använts något mindre. Har även haft vissa mjukvaruproblem med macen när det gäller koppling till större skärm genom hdmi som fungerar perfekt på Lenovon. Även operativsystemsuppdateringar på macen har falerat delvis, tappade ingen data som tur var. Har upplevt att operativsystemet helt enkelt är instabilt. Senaste året har det fungerat okej.

Angående vilka program du föredrar på macen kan jag tänka mig att det är en showstopper. Men för mig är det överlägset att använda någonting som fungerar klockrent och hade jag bara haft en dator hade svaret varit givet Lenovo för min egen del. Den är som en klippa.

Permalänk
Sötast
Skrivet av AppaRata:

Hej!

Kan ni övertyga mig att lämna Mac?
Vill köpa nya M.1 troligtvis Air, men det finns de som säger att en PC till samma pris (ca 13000kr) ger mer för pengen.
OBS! Älskar de program som följer med Mac, vad ersätter jag dem med i PC:n?

Tacksam för er input!

Enjoy your new mac ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

En sak som kan vara mycket bättre värde är att just att det går att uppgradera RAM och disk på rätt många datorer för att utöka deras livslängd men Apple vill ha sitt tillägg på sådant vid köp så de låser ner all form av uppgradering numera så vitt jag vet.

Den trenden har kommit till Windows Laptops också, det är ett designbeslut i de flesta fallen.

Skrivet av Jpau94:

Problemet med en Mac är att det inte är din dator utan Apples, se t.ex. hur Macar slutade öppna program för att Apples servrar var slöa men inte helt nere, så en avgörande faktor är om du är ok med det.

Pratar du om Apples sätt att validera appar? Ser det som en väldigt bra feature att apple gör så gott dom kan att validera utvecklare och program och skyddar användaren, sedan om användaren väljer att köra programmen ändå så är det fritt fram.

Eller menar du att MacOs skulle vara så nerlåst så att du inte har möjlighet att köra vilka program du vill?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Kan förstå om man kör mac om man verkligen måste de har legat väldigt långt fram i film och musik branschen.
Personligen skulle jag göra allt för att slippa att ge apple en enda krona köra Hackingtosh heller reparera en begagnad dator.

finns flera dokumentärer om Apple och jag har bildat mig uppfatningen att det är ett genom ruttet företag hela vägen ifrån ledningsgruppen till Fabriks golvet. Sedan hjälper inte heller deras krig emot alla som försöker reparera deras produkter.

Life and death in Apple’s forbidden city
https://www.theguardian.com/technology/2017/jun/18/foxconn-li...

Foxconn suicides (Apple and Hewlett-Packard (HP) Factory
https://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn_suicides

Right-to-Repair Groups Don't Buy Apple’s Answers to Congress
https://www.wired.com/story/right-to-repair-apple-answers-con...

Apple CEO Tim Cook is a 'demanding' boss who 'leads through interrogation' and has 'left employees crying' after meetings
https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8615183/Apple...

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hej!

Kan ni övertyga mig att lämna Mac?
Vill köpa nya M.1 troligtvis Air, men det finns de som säger att en PC till samma pris (ca 13000kr) ger mer för pengen.
OBS! Älskar de program som följer med Mac, vad ersätter jag dem med i PC:n?

Tacksam för er input!

Kan ni övertyga mig att lämna Mac? Nej...

Once you go Mac, you never go back!

Skämt åt sido, så beror det väldigt mycket på vad du tänker göra med datorn. Vad vill du få ut av den? Är det bara att använda de program/spel, som du hittills använt? Vill du spela nya toppspel, som inte finns till Mac?
Rent prestanda/utrustningsmässigt så får du garanterat inte mer med en Windows-PC för samma peng, så det är som alltid folk som lever kvar i gamla lögner som säger så. Däremot har du inte lika stora möjligheter/val med appar/program/spel att installera.

Fördelar jag ser med Apple är hur lättanvända de är, minimalt med krångel och bra hårdvara som räcker och blir över för mitt behov. Sen finns de program jag behöver till dem... Sen får man ju inte glömma ekosystemet, om du kör med iPhone, iPad, iMac eller Apple TV.... m.m. m.m. Allt bara fungerar tillsammans.
Nackdelar finns det ju också givetvis och det är framförallt bristen av app/programutbud, jämfört med Windows.

För att veta vad du ska ersätta med, behöver vi veta vilka program du använder.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Ska du bara glo porr, käka ostbågar samtidigt som du spelar spel hela dagarna, köp då en gaminglaptop. I annat fall, köp en macbook.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...