Anmäl dig till Roborock Challenge!

Dator startar inte upp helt och repeterar om och om igen

Permalänk
Medlem

Dator startar inte upp helt och repeterar om och om igen

Hej på er!

Jag skulle sätta mig och spela men då möts jag av att min kära dator inte startar.. har försökt hitta en tråd på forumet men finner ingen lycka tyvärr.

Jag börjar med komponenterna jag vet att jag har (inte jätte kunnig)
Nätaggregat : Antec 550W (VP550P)
Moderkort : MSI Z77A-S01
Grafikkort : MSI Nvidia GTX 970 Gaming 4G
RAM : Corsair Vengeance 2x4Gb (Tror jag)
Hårddiskar : Samsung SSD 1Tb om jag inte minns fel, & 2TB Från något annat fabrikat (ej SSD)

Processorn är en intel i5 ingen aning om mer...

Till problemet,
Jag trycker på start knappen, fläktarna lyser och går igång som vanligt men efter 2 sekunder slocknar allt o det står still, men någon sekund efter försöker den starta igen men den dör och så repeterar det såhär om och om igen...
Hinner inte dyka upp något på skärmen heller, den är svart.

Jag har prövat att dra ur strömkabeln och hållit in start knappen och sen plockat ur batteriet ur moderkortet, väntat 15 min sen satt i det igen men blir ingen skillnad...

Jag har haft detta problemet en gång innan för något år sedan, tror jag tryckte på någon knapp i datorn (moderkortet kanske) och då funkade det igen. Jag minns dock inte säkert så vågar inte göra något ifall den total dör...
Jag hade uppskattat all hjälp jag kan få, har en video på det men vet ej vart jag kan ladda upp den.

Jag har inte bytt/ändrat/justerat någonting inuti datorn innan detta.

Tack på förhand, hade blivit ypperligt glad om ni lyckas hjälpa mig!

Kompletterade felet.
Permalänk
Medlem

Kan vara en hel del olika fel/problem! Ett par kommer här.
1, Överklockad cpu som ej är stabil längre.
Eventuell lösning klocka ner den igen, heller öka volt till den/nåt annat som vill ha mer (som kan va svårt o lista ut då det finns en del olika saker man kan öka volt till).

2, Minnes problem/klockat minne som ej är stabilt längre.
Klocka ner minnet/prova olika sticker var för sig i olika slots.

3, Nåt med cmos, dvs inställningarna i bios då nätagget är runt 10 år gammalt så är det inte omöjligt att cmos batteriet på moderkortet är slut, men det ska fungera med standard inställningar ändå men det är ej omöjligt att nåt gått fel i alla fall.
Byt batteri och/heller nollställ cmos=dra ur strömmen till datorn tyck på powerknapp ett par gånger så agget töms på ström sen antingen plocka ur batteriet i för säkerhets skull 5min heller använd reset cmos jumpern som finns nära batteriet.

4,Nätagget är ju runt 10 år gammalt och använder tyvärr CapXon skitkondingar på primär (240v) sidan dessa är ÖKÄNDA för att dö och det redan efter väldigt kort tid, så 10år är väldigt lång tid för dessa.
Lösning använd tjocka handskar för att plocka ur det o hiva på tippen köp nytt och hoppas att det inte tog med sig nåt annat (vilket kan vara allt) i döden.

5, Då du prata om trycka på nån knapp så finsn det två vad jag vet som skulle kunna fixa en sådan här sak.
Första är reset cmos knapp som kan finnas på en del moderkort, oftas lite dyrare.
Andra är mem ok knapp som ställer in minnet på en extra låg men säker hastighet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Du skrev att du var lite osäker på vad för RAM-minne du har, ganska viktigt att veta exakt om du har en eller två stycken. Min brorsa hade nämligen ett snarlikt problem (han har ett RAM-minne), då var det så att RAM-minnet på något sätt långsamt hade glidit ur (den satt ej riktigt fast). Problemet var fixat efter att jag tog ut den igen och tryckte till den så att den satt. Nu vet jag att du skrev att du inte justerat något inuti, men det hade inte min bror gjort heller...Däremot om du har två RAM-minnen så är detta inte aktuellt.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem

Som Kalle sa det kan vara det med.
Kan även gälla för gpu/andra kort/kablar med.
Så kan vara värt att plocka/dra ur allt och trycka i det igen.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

Du skrev att du var lite osäker på vad för RAM-minne du har, ganska viktigt att veta exakt om du har en eller två stycken. Min brorsa hade nämligen ett snarlikt problem (han har ett RAM-minne), då var det så att RAM-minnet på något sätt långsamt hade glidit ur (den satt ej riktigt fast). Problemet var fixat efter att jag tog ut den igen och tryckte till den så att den satt. Nu vet jag att du skrev att du inte justerat något inuti, men det hade inte min bror gjort heller...Däremot om du har två RAM-minnen så är detta inte aktuellt.

Skrivet av grizzly666:

Som Kalle sa det kan vara det med.
Kan även gälla för gpu/andra kort/kablar med.
Så kan vara värt att plocka/dra ur allt och trycka i det igen.

Okej tack så hemskt mycket för riktigt bra svar, jag skulle tro att det är ditt 4e ”case” som är felet @grizzly666, jag har nämligen aldrig överklockat något eller liknande.
Jag får beställa ett nytt nättagg och hoppas på det bästa, kanske ett nytt moderkort även skulle sitta fint? Har någon av er ett förslag på bra förslag för en som inte använder tyngre program än csgo?

Jag kollade batteriet och det såg ut som ett helt vanligt 2032 knappcells batteri, kan det stämma haha?

Rättade till stavfel
Permalänk
Medlem

När du ändå byter nätaggregat så kan du ju passa på att fräscha upp modekortet också. Den du har nu är väldigt gammal.

Är inte jätte bra på komponenter men du lär absolut inte behöva mer än 550w nätaggregat.

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallissimo:

När du ändå byter nätaggregat så kan du ju passa på att fräscha upp modekortet också. Den du har nu är väldigt gammal.

Är inte jätte bra på komponenter men du lär absolut inte behöva mer än 550w nätaggregat.

Dessutom så måste du kolla upp exakt vad du har för processor om du ska köpa ett nytt moderkort

Visa signatur

Kreff

Permalänk
Medlem
Skrivet av xknut:

Hej på er!

Jag skulle sätta mig och spela men då möts jag av att min kära dator inte startar.. har försökt hitta en tråd på forumet men finner ingen lycka tyvärr.

Jag börjar med komponenterna jag vet att jag har (inte jätte kunnig)
Nätaggregat : Antec 550W (VP550P)
Moderkort : MSI Z77A-S01
Grafikkort : MSI Nvidia GTX 970 Gaming 4G
RAM : Corsair Vengeance 2x4Gb (Tror jag)
Hårddiskar : Samsung SSD 1Tb om jag inte minns fel, & 2TB Från något annat fabrikat (ej SSD)

Processorn är en intel i5 ingen aning om mer...

Till problemet,
Jag trycker på start knappen, fläktarna lyser och går igång som vanligt men efter 2 sekunder slocknar allt o det står still, men någon sekund efter försöker den starta igen men den dör och så repeterar det såhär om och om igen...
Hinner inte dyka upp något på skärmen heller, den är svart.

Jag har prövat att dra ur strömkabeln och hållit in start knappen och sen plockat ur batteriet ur moderkortet, väntat 15 min sen satt i det igen men blir ingen skillnad...

Jag har haft detta problemet en gång innan för något år sedan, tror jag tryckte på någon knapp i datorn (moderkortet kanske) och då funkade det igen. Jag minns dock inte säkert så vågar inte göra något ifall den total dör...
Jag hade uppskattat all hjälp jag kan få, har en video på det men vet ej vart jag kan ladda upp den.

Jag har inte bytt/ändrat/justerat någonting inuti datorn innan detta.

Tack på förhand, hade blivit ypperligt glad om ni lyckas hjälpa mig!

Jag och en annan hade problem med ett liknande moderkort som du har och jag själv fick aldrig ordning på den, och det slutade med att den dog.

I den här tråden #18017462 ditt moderkort är ett som lider av problem en rekommendation var att uppdatera BIOS.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Som @Nordface säger så är det ett problem med BIOS på moderkortet, hade samma problem med mitt Z77A-S01.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Okej stort tack för alla bra svar! Blev riktigt imponerad över hur fort jag fick svar på allt det här, men det lär bli och köpa nytt av det mesta, behåller nog grafikkort,RAM och hårddiskar sen får den fräschas upp allt eftersom.

Återigen, tack så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av xknut:

Okej stort tack för alla bra svar! Blev riktigt imponerad över hur fort jag fick svar på allt det här, men det lär bli och köpa nytt av det mesta, behåller nog grafikkort,RAM och hårddiskar sen får den fräschas upp allt eftersom.

Återigen, tack så mycket

Köper du helt nytt så måste du byta ram också Z77 har DDR3, medans moderna plattformar har DDR4

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HaBBarN:

Köper du helt nytt så måste du byta ram också Z77 har DDR3, medans moderna plattformar har DDR4

I detta fall så är det ju bästa om han helt enkelt köper en helt ny dator

Visa signatur

Kreff