3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steffe:

Även non-oc har dubbla bios

Så egentligen är det enda man får marginellt bättre binnade kretsar (oc vs non-oc).
Där du till och med kan ha turen att få ett non-oc som klockar bättre än oc.

OC kommer väl även något klockad (som namnet antyder).

OC-verisonen har väl en gnutta högre power limit också? Negligerbar påverkan troligtvis men.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ja, orders blir annullerade. Råkade själv ut för det hos Power.se. Inte för releasepriset men dock deras första lagerpris.

Dom till och med drog pengar från kontot och annullerade sedan ordern långt senare. Utan att ens höra av sig.

Sjukt ju.

Aldrig varit med om det på alla dessa år man köpt saker/bokat osv osv. Ett företag som gör så, är dock ett som jag inte hade handlat från igen..

Permalänk
Medlem

Det råder generell komponentbrist i hela världen. Både GM, Volvo etc drar ner på produktionstakten eller tillfälligt stänger fabriker då det inte finns några kort att stoppa i bilarna.
Att priserna går upp i en sådan marknad känns självklart, men inte mindre trisst.

https://motorbranschen.mrf.se/komponentbrist/

Permalänk
Medlem
Skrivet av didit:

Det råder generell komponentbrist i hela världen. Både GM, Volvo etc drar ner på produktionstakten eller tillfälligt stänger fabriker då det inte finns några kort att stoppa i bilarna.
Att priserna går upp i en sådan marknad känns självklart, men inte mindre trisst.

https://motorbranschen.mrf.se/komponentbrist/

Va? Var står det att det har med Dator komponenter att göra? Är mycket brist med bromsar och liknande

Permalänk
Medlem

jo komponent och pcb bristen är riktigt extrem på jobbet alltså, står nästan still =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Leveranser över lag världen över är ju katastrofal.
Väntar fortfarande på saker som jag beställde på jobbet i augusti.....

Visa signatur

Det vi inte gör idag slipper vi göra om imorgon!
MSröj4K
Phanteks Enthoo Evolv X | ASRock Taichi B550 | AMD Ryzen 9 5950x | Samsung 980 PRO 1TB | G.Skill Trident 3600MHz CL14 Royal | NZXT Kraken Z73 360mm | EVGA GeForce RTX 3070 8GB XC3 ULTRA | MSI GeForce RTX 3080 10GB SUPRIM X | Asus ROG Thor 1200w | Noctua NF-A14 x3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megaman9:

Va? Var står det att det har med Dator komponenter att göra? Är mycket brist med bromsar och liknande

Från artikeln:

Citat:

”Det stämmer att det råder en brist på halvledare globalt, men hittills har vi inte sett någon påverkan i våra fabriker. Vi följer detta dagligen via vårt Supply Chain Risk management team som även jobbar med att identifiera och motverka störningar relaterade till den ökade smittspridningen. I dagsläget rullar produktionen enligt plan.”

"Organisationen China Passenger Car association, som organiserar Kinas största bilproducenter, sade förra veckan att företagen ska kunna se en ökad tillgång på halvledare inom två till tre månader, enligt tidningen Financial Times."

Permalänk
Skrivet av Novdid:

Jo DLSS hade ju suttit fint. Bättre RT också givetvis. Men viktigast av allt just nu så fick jag tag i 6800XT innan ett 3080, ett grafikkort är bättre än inget grafikkort. Dessutom till ett i sammanhanget OK pris (fortfarande för dyrt kanske).

Just RT känns ju som en sån där grej man vill testa lite, men sen aldrig kommer använda pga prestandadippen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av köttfrukt:

Just RT känns ju som en sån där grej man vill testa lite, men sen aldrig kommer använda pga prestandadippen?

Så kan det vara. Beror väl på på implementationen, hur stor visuell vinst det ger och typ av spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitedcolors:

Jag är riktigt oinsatt i grafikort nu för tiden, kan någon bringa klarhet i vad skillnaden i dessa ligger?
Räknas allt bara i FPS eller finns det annat man skall ta hänsyn till?

MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB - Förväntad i lager 2021-01-19 - Dustinhome 6 497 kr
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB - Nästa bekräftade leverans 18 jan - webhallen 8 790 kr
MSI GeForce RTX 3090 VENTUS 3X OC 24GB - FÖRVÄNTAD LEV JAN 2021 - Elgiganten 17 699 kr

och vad tjänar jag på att köpa OC kontra utan?

Dax att läsa lite reviews

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Onicoz:

Leveranser över lag världen över är ju katastrofal.
Väntar fortfarande på saker som jag beställde på jobbet i augusti.....

Sant priserna att då saker skäppat över havet har ökat lavinartat vi fick kontainer för 20 tusen innan nu betalar vi 75 tusen per kontiner som skickas över havet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitedcolors:

Jag är riktigt oinsatt i grafikort nu för tiden, kan någon bringa klarhet i vad skillnaden i dessa ligger?

MSI GeForce RTX 3070 VENTUS 3X OC 8GB - Förväntad i lager 2021-01-19 - Dustinhome 6 497 kr
MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB - Nästa bekräftade leverans 18 jan - webhallen 8 790 kr
MSI GeForce RTX 3090 VENTUS 3X OC 24GB - FÖRVÄNTAD LEV JAN 2021 - Elgiganten 17 699 kr

För dessa kort, ja allt räknas i FPS. De har samma arkitektur och därmed i grund och botten samma featureset.
OC har en mer rigorös utvärderingsprocess hos leverantörerna där de bästa chippen, dvs de som klockar tillräckligt bra, går till OC-kort. Men om kunderna köper de utan OC i ändelsen och de får chip "över" som klockar extremt bra, så går de in i kort utan OC. Med andra ord. Du köper OC om du vill öka sannolikheten för att få ett chip som klockar bättre. Finns inga garantier för detta dock. Du får också en standardklockning från fabrik. Kortet är redan förklockat en aning när du får det, men oftast mycket mycket lite.

Att nya leveranser är på väg innebär inte att man kommer åt ett sådant kort då. Du listade 3080 Ventus på Webhallen. Ja det kommer en leverans 18/1. Men det finns också 187 personer i kö. Den leverans som kommer 18/1 är knappast över 187 kort så om du inte redan lagt en beställning för minst en månad sedan så kommer du inte kunna köpa ett kort som inkommer 18/1. Sånt är läger just nu tyvärr.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Ser nu att alla kort börjar skena i pris. Det är fan inte okej när det blir såhär.

Kollade ett MSI RTX 3060Ti Gaming X Trio. Jag köpte det för 5 390 kr. Inet har höjt priset till 6 790 (!) kronor och Komplett 6 999 kr.

Vilken jävla tur att man fick tag i det "billigt" för en månad sedan. Det här är fan sjukt! 399 Dollar i MSRP och det går på 7000 spänn på Komplett. Det är ju nästan introduktionspriset för RTX 3080.

Nu sitter jag trots allt på kortet, men fy fan för detta alltså. Jag spyr! Stackars er som inte fått tag i något kort än. Nu är det INTE läge att köpa. Bättre att i så fall vänta på att lagren fylls i sommar så kanske priserna hamnar lite mer normalt.

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Mattecoach

@Webhallen
Jag undrar om kötiden på MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X OC 10GB på Webhallen.
Mitt kort är inte skickat, la order 15:50 17/9. Försöker få en uppfattning om hur många som lagt order före mig som fortfarande inte fått sitt kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unitedcolors:

Likheten mellan dem är iallafall att kylaren är ganska så skit. MSI har snålat rejält på den. Så finns mycket bättre alternativ om du ska köra på 3070 iaf. Kolla Phoenix och GamingPro på komplett. Sedan finns GameRock för lite dyrare och den har bäst VRM och stock/max powerlimit förutom Strix.

Sedan är det somsagt som du säger skillnad i prestanda. Mellan 3070 och 3080 skiljer det ca 30-50%, och mellan 3080 och 3090 så skiljer det ca 10%. Detta i spel då alltså.

Vram skiljer också. I princip inga spel idag använder mer än 8GB vram, förutom i 4k. Men om du planerar att ha kortet i mer än en generation så kan det börja vara något som man behöver tänka lite på.

OC har oftast högre stock och max powerlimit. Värt det om det skiljer nån hundring, kanske inte annars. Eller i det fall på Komplett där GameRock OC är 400 kr billigare än Non oc lol

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

Fick precis besked från NoN att min beställning som lades 7/1 på ett MSI RTX 3080 Suprim X med förväntad leverans idag 19/1 är försenad och att det inte finns något nytt datum.. Väntan fortsätter med andra ord =).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nemor:

Fick precis besked från NoN att min beställning som lades 7/1 på ett MSI RTX 3080 Suprim X med förväntad leverans idag 19/1 är försenad och att det inte finns något nytt datum.. Väntan fortsätter med andra ord =).

Jag fick det mailet på morgonen gällande mitt strix white men kortet skickades senare samma kväll så det är nog bara ett massutskick de har på auto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Streamdog:

Ser nu att alla kort börjar skena i pris. Det är fan inte okej när det blir såhär.

Kollade ett MSI RTX 3060Ti Gaming X Trio. Jag köpte det för 5 390 kr. Inet har höjt priset till 6 790 (!) kronor och Komplett 6 999 kr.

Vilken jävla tur att man fick tag i det "billigt" för en månad sedan. Det här är fan sjukt! 399 Dollar i MSRP och det går på 7000 spänn på Komplett. Det är ju nästan introduktionspriset för RTX 3080.

Nu sitter jag trots allt på kortet, men fy fan för detta alltså. Jag spyr! Stackars er som inte fått tag i något kort än. Nu är det INTE läge att köpa. Bättre att i så fall vänta på att lagren fylls i sommar så kanske priserna hamnar lite mer normalt.

Väntar ju fortfarande på 3080 som beställdes för 7 825 kr. Köpte ett 3070 från Elgiganten så länge för nästan 7 000 kr. 50 dagar öppet köp så åker snart tillbaka nu när jag är färdig med Cyberpunk. Sen fortsätta vänta med mitt gamla 1080 som tuggar på det mesta (utöver cyberpunk)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeY2K:

Väntar ju fortfarande på 3080 som beställdes för 7 825 kr. Köpte ett 3070 från Elgiganten så länge för nästan 7 000 kr. 50 dagar öppet köp så åker snart tillbaka nu när jag är färdig med Cyberpunk. Sen fortsätta vänta med mitt gamla 1080 som tuggar på det mesta (utöver cyberpunk)...

Du kan ju alltid beställa ett 3060 Ti eller 3070 från Komplett också. Palit kort finns för 5/6,2k och den kan du säkert ha mycket längre än 60 dagar också, då dem med största sannolikhet efter att dem sålt slut kommer öka med 500-1000 kr i pris... Så det är bara att sälja när ditt 3080 kommer för samma pris som du betalade. Det är så jag tänker göra medans jag väntar på mitt 3080 Vision OC. Har också ett kort 3070 för 7200 kr från Elgiganten. Vilket jag tyckte var svindyrt när jag köpte det för en månad sedan. Men om 2 veckor så kommer det vara standardpris eller t.o.m det lägsta man kan få tag på ett 3070 för lol

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem

4 månader. 4 månader! Så lång tog det från jag lade beställningen hos Komplett som jag NU IDAG på lunchen ska hämta ut ett styck ASUS TUF 3080 OC för 7990kr, yaaay!

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

4 månader. 4 månader! Så lång tog det från jag lade beställningen hos Komplett som jag NU IDAG på lunchen ska hämta ut ett styck ASUS TUF 3080 OC för 7990kr, yaaay!

Du fick det billigt. Det får du vara glad över

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Föredetting
Skrivet av candyraver:

Så det har kommit in några stycken i alla fall, det är bra.

Jag beställde ett TUF icke-OC på lanseringsdagen, där står leveransdatum 2/2. Komplett insisterade på att erbjuda mig (och många andra) ett OC för 7 990:-, det har nu datumet 3/2. Ska bli kul att se vilket som kommer först.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Hmm första gången för ett tredjepartssålt kort att ha en 12-pin?

Visa signatur

i9 10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 5080 Founders Edition
R7 5700X | 64 GB DDR4-3200 | Gigabyte B550 Gaming X V2 | RTX 2080 Ti Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Så det har kommit in några stycken i alla fall, det är bra.

Jag beställde ett TUF icke-OC på lanseringsdagen, där står leveransdatum 2/2. Komplett insisterade på att erbjuda mig (och många andra) ett OC för 7 990:-, det har nu datumet 3/2. Ska bli kul att se vilket som kommer först.

Fejkdatum. TUF OC lär du inte få 3/2 i alla fall. Jag ligger före dig kön, min beställning gjordes 20/9, jag har samma leveransdatujm. Räkna med att det blir uppskjuten igen.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Du fick det billigt. Det får du vara glad över

Glad att man fortfarande väntar.

Får mitt för 7825 när det väl kommer...

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yasko:

Fejkdatum. TUF OC lär du inte få 3/2 i alla fall. Jag ligger före dig kön, min beställning gjordes 20/9, jag har samma leveransdatujm. Räkna med att det blir uppskjuten igen.

Jo, det är jag medveten om. Är mest nyfiken på att se vilken som skjuts upp mest.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Jo, det är jag medveten om. Är mest nyfiken på att se vilken som skjuts upp mest.

Undrar vart du ligger i kön, jag brukar titta på webhallens utmärkta rapportering om leveransdatum och jämför med tråden här . Komplett har levererat TUF OC fram till 19:e september vid det här laget.

Enligt mina högst vetenskapliga undersökningar bör jag kunna få mitt om två veckor. Gissar att du bytte i november? Då kommer du säkert få något under Q2, troligen runt juli...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: AMD Radeon™ RX 9070 XT Taichi 16GB OC Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Meshify 2 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Yasko:

Undrar vart du ligger i kön, jag brukar titta på webhallens utmärkta rapportering om leveransdatum och jämför med tråden här . Komplett har levererat TUF OC fram till 19:e september vid det här laget.

Enligt mina högst vetenskapliga undersökningar bör jag kunna få mitt om två veckor. Gissar att du bytte i november? Då kommer du säkert få något under Q2, troligen runt juli...

Ordern på mitt TUF lades åtta minuter efter Jonas lade sitt, såg att han fått sitt skickat igår. Jag var sen på bollen med Kompletts erbjudande, så mitt TUF OC beställdes 9/12.

Står inte och faller med ett nytt kort, mitt 2070 Super duger som det är, men det vore förstås kul att få ett innan nästa generations kort lanseras.

Visa signatur