Samsung lanserar 870 EVO – SSD i rimlig prisnivå över SATA

Permalänk
Melding Plague

Samsung lanserar 870 EVO – SSD i rimlig prisnivå över SATA

Samsung uppdaterar prisvärda Evo-serien, som går emot strömmen genom att fortsätta använda högpresterande TLC-minneskretsar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Cachminnet är nu nästan lika stort på 1TB disken som min första hårdsisk på 1,3 GB.
Är i behov av en ny speldisk då min 500GB börjar bli för liten då man är tvungen att avinstallera spel hela tiden för att få plats med nya. Uppgradering till 2TB blir nog nästa steg.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Fundrar på om dessa skulle fungera lika bra som HDD för arkivering, så länge man speglar upp dem. lite rädd för att de kommer krascha precis samtidigt dock.
Någon som använt speglade SSDs för familjefoton och dylikt? Hur är felkorrigering och så vidare idag mot hur det såg ut för några år sedan. Kan bitar fortfarande bara försvinna eller hålls cellerna i schack med jämna mellanrum?

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Kanske tillräckligt billig för att stoppa i servern som Cache-disk?
Den har inte direkt några M.2 slots...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Jag är mer än nöjd med min 860 EVO SSD till spel.

Det kan väl börja att bli dags att SSDer i SATA gränssnittet och ta över efter hårddiskar till samma pris som hårddiskar, mer hållbarare och tystare bokstavligt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min nuvarande 860 EVO som stor yta för spel. Bra att Samsung fortsätter med mer i samma stil!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Fundrar på om dessa skulle fungera lika bra som HDD för arkivering, så länge man speglar upp dem. lite rädd för att de kommer krascha precis samtidigt dock.
Någon som använt speglade SSDs för familjefoton och dylikt? Hur är felkorrigering och så vidare idag mot hur det såg ut för några år sedan. Kan bitar fortfarande bara försvinna eller hålls cellerna i schack med jämna mellanrum?

Bra fråga, funderade på samma sak. Jag har en gammal NAS med två 1 TB i Raid 1. Dock är överföringshastigheten mot internet snabbare än mot NAS:en med två gamla HDD...

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Bra disk men känns verkligen 1690:- som en "rimlig" prisnivå 2021 för 1TB SSD SATA?
Syn på den och jag säger nej!

Permalänk
Medlem

Börjar snart bli dags att bara köra SSD i ceph-klustret

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra disk men känns verkligen 1690:- som en "rimlig" prisnivå 2021 för 1TB SSD SATA?
Syn på den och jag säger nej!

Jag gav 1179:- för Intel 660p SSD M.2 NVMe - 1TB 2020-07-xx

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra disk men känns verkligen 1690:- som en "rimlig" prisnivå 2021 för 1TB SSD SATA?
Syn på den och jag säger nej!

Speciellt eftersom 970 evo plus har gått för 1599 på t.ex. webhallen i november så känns 870 inte lika prisvärd.
Standard 970 evo 1tb kan man få tag på Dustin, webbhallen med mera just nu för ish 1549-1690 beroende på butik
Så jag hade ju valt en vanlig 970 evo...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av edson:

Bra disk men känns verkligen 1690:- som en "rimlig" prisnivå 2021 för 1TB SSD SATA?
Syn på den och jag säger nej!

Nej, håller verkligen med. 970 EVO är ju nästan i samma prisklass! Och Kingston A2000 1 TB (~2200 MB/s läs) är 650 kr billigare. Jag ser verkligen noll anledning att köpa en 870 EVO för +60%.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Bra disk men känns verkligen 1690:- som en "rimlig" prisnivå 2021 för 1TB SSD SATA?
Syn på den och jag säger nej!

Skrivet av Thomas:

Nej, håller verkligen med. 970 EVO är ju nästan i samma prisklass! Och Kingston A2000 1 TB (~2200 MB/s läs) är 650 kr billigare. Jag ser verkligen noll anledning att köpa en 870 EVO för +60%.

Fast det är ju mycket möjligt att priset går ner med tiden. Men just nu: nej

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Priset på dessa gör det tydligt att det inte är billigare att tillverka SSD för SATA gentemot M.2 NVMe om de ska ha DRAM-cache. Idag köper man väl en SATA-SSD om det inte finns några M.2-portar att tillgå längre, för att använda i en NAS eller om man vill liva upp en gammal dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast det är ju mycket möjligt att priset går ner med tiden. Men just nu: nej

Självklart är detta ett introduktionspris och lär ersätta 860 EVO ganska snart men den bör verkligen ramla ner till nivåer runt 1100-1200 tämligen omgående.

Permalänk
Medlem

Billigare att köpa 2x500GB(799*2=1598kr) än 1x1TB(1699*1) på inet.

Känns som att 1TB kommer(och borde) prisjusteras nedåt.

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Förstår inte alls priset på 1TB modellen. Köpte en SN750 1TB för 1200kr för ca en månad sen - finns för det priset på elgiganten just nu också.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

1000kr per TB kan jag gå med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannyN:

Förstår inte alls priset på 1TB modellen. Köpte en SN750 1TB för 1200kr för ca en månad sen - finns för det priset på elgiganten just nu också.

Köpte du den på webhallen? har du fått disken?

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

SATA-SSD har funnits hur länge som helst och priserna har fallit men seriöst ska de inte falla lite fortare?
Just SATA-SSD skulle ju kunna ersätta mekaniska diskar rätt omgående i min värld, säg 4 TB för <3000 kr
hade varit ungefär dubbelt så dyr som en mekanisk men hade ju nästan varit givet till en speldator att
välja den. När den kostar nära 6000 kr not so much...

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobbeyblade:

SATA-SSD har funnits hur länge som helst och priserna har fallit men seriöst ska de inte falla lite fortare?
Just SATA-SSD skulle ju kunna ersätta mekaniska diskar rätt omgående i min värld, säg 4 TB för <3000 kr
hade varit ungefär dubbelt så dyr som en mekanisk men hade ju nästan varit givet till en speldator att
välja den. När den kostar nära 6000 kr not so much...

Oj.
Jag köpte en 4TB mekanisk disk för.... 6? år sedan. 700 spänn kostade den då. Jaja, det var säkert extra billigt. But still. Den användes några år och sedan gav jag bort den för 2 år sedan när jag var färdig med mekanisk disk. Trodde den blivit värdelös... Kostar verkligen 4TB mekanisk 1500 spänn idag? Borde kanske inte skänkt bort den disken hehe.

Hur som haver - priset per lagringsvolym har sjunkit snabbare för SSD än för mekaniska de senaste 10 åren. Problemet har väl varit att de började på så pass hög prisnivå. Så nog rör det sig i rätt riktning ;).
Men ja, senaste 2 åren har väl priserna stagnerat lite. Någonstans över tusenlappen för 1TB - känns det som iaf. Give or take.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Det är bra att de blir bättre. Men det börjar kännas som att 2,5" ssd genom sata går emot att bli målgruppen "mer teknikintresserade" eller vad man ska kalla dem.
Fördelen med m.2 ssd förutom ibland bättre hastighet är mindre plats, slippa kabel etc. De flesta idag köper väl laptops och då är fördelarna med endast m.2 mycket för tillverkarna, även om många även vill ha en 2,5" plats.

Av samma anledning håller hdd gå emot att bli för gruppen "mer teknikintresserade". Vi har självklart kvar usb hdd som säljer som smör, men bortsett från det så går vi emot att allt mindre andel behöver ha hdd i sin nyinköpta dator.

*edit*
Här på sweclockers lär Samsung 870 Evo bli jättepopulär, då det är en "billig lösning" att få mycket lagring som är snabb.
Men medelsvensons så tror jag trenden går emot att endast ha en liten m.2 ssd.

Permalänk
Medlem

Skulle behöva investera i en stor ssd. Har 2x128GB som har suttit sen 2012, men det hjälper föga när det finns spel som överstiger det.

Men min dator i övrigt behövs bytas helt och hållet oavsett (4690K + rx580) så det får vänta.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Skrivet av hultron:

1000kr per TB kan jag gå med på.

300sek per TB så kommer jag slänga allt vad snurrplattor heter.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Oj.
Jag köpte en 4TB mekanisk disk för.... 6? år sedan. 700 spänn kostade den då. Jaja, det var säkert extra billigt. But still. Den användes några år och sedan gav jag bort den för 2 år sedan när jag var färdig med mekanisk disk. Trodde den blivit värdelös... Kostar verkligen 4TB mekanisk 1500 spänn idag? Borde kanske inte skänkt bort den disken hehe.

Hur som haver - priset per lagringsvolym har sjunkit snabbare för SSD än för mekaniska de senaste 10 åren. Problemet har väl varit att de började på så pass hög prisnivå. Så nog rör det sig i rätt riktning ;).
Men ja, senaste 2 åren har väl priserna stagnerat lite. Någonstans över tusenlappen för 1TB - känns det som iaf. Give or take.

Nja du kan hitta 4TB för under 900 kr och en WD red 4TB för t ex 999. Men det har inte hänt så mycket med priserna på slutet tyvärr. Mer än att priset för de riktigt stora HDD på t ex 16 TB som man kan hitta för 4 000.

Skrivet av The Kristoffer:

300sek per TB så kommer jag slänga allt vad snurrplattor heter.

Det tror jag alla hade gjort, mekaniska ligger ju runt 250 kr/TB och har gjort så länge.

Permalänk
Medlem

Lite off, men har dom helt gett upp på att uppgradera sata gränssnittet?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Lite off, men har dom helt gett upp på att uppgradera sata gränssnittet?

Nu när NVME är så vanligt även på billiga moderkort så finns det nog inte tillräckligt med motivation att utveckla ett snabbare sata gränssnitt.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur man kan se detta som en rimlig prisnivå.

Skrivet av Nbwu:

Kanske tillräckligt billig för att stoppa i servern som Cache-disk?
Den har inte direkt några M.2 slots...

Jag tyckte in 1,2TB SSD diskar som kostar över 8 tusen kr st och jag tyckte in två, i min server.

Men dom har snart gjort sitt och ska fasa ut dom, så fort den nya version av optane kommer ut.

Skrivet av hultron:

1000kr per TB kan jag gå med på.

Håller med dig, att betala 1560 kr för en 1TB känns ändå dyrt men tusen kr hade vart bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Jag tyckte in 1,2TB SSD diskar som kostar över 8 tusen kr st och jag tyckte in två, i min server.

Men dom har snart gjort sitt och ska fasa ut dom, så fort den nya version av optane kommer ut.

Har du lediga M.2 slots i servern eller tänker du stoppa in ett PCIe-kort??
För det har vart min fundering, om man kanske kan stoppa in ett M.2 PCIe kort och sen två små M2 diskar i raid eller liknande.

Men det kanske finns någon annan fördel i optane jag missat, annat än att det är intel och ska vara stabilt?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nbwu:

Har du lediga M.2 slots i servern eller tänker du stoppa in ett PCIe-kort??
För det har vart min fundering, om man kanske kan stoppa in ett M.2 PCIe kort och sen två små M2 diskar i raid eller liknande.

Men det kanske finns någon annan fördel i optane jag missat, annat än att det är intel och ska vara stabilt?

Lediga M.2 slot, nä server har inga såna. Så blir PCI-E kort istället.

Jag skulle avråda från att ha M.2 om man inte har bra kylning på dom.

Fördel med optane är att Latency är på svinlåg och att IOPS är svinhög.

Jag ska ha den som en cache disk och då måste den ha låg Latency och svinhög IOPS.

Min cache disk just nu har bara 20k IOPS som gör att mina HDD inte kan jobba fullt ut, och var en stormiss när jag köpte dom.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666