Audi, Volkswagen, Ford och Daimler drar i handbromsen – brist på kretsar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infigo:

Så nu kan vi se scalping av svensson bilar också
Finns ju en lösning på problemet....sluta pressa in värdelös teknik i bilar. Kan man inte få en bil som är "normal" utan en miljon funktioner. Liksom vad gör man när man kör bil? Sätter på Spotify och navigatorn (något som använder android auto så är man set).
Rant:
Jag vill inte ha sensor hit, röststyrning dit, med full digitala displayer och touch knappar, med lanekeeping, adaptiv farthållare (funkar för jävligt ändå), "flowing" blinkers och aktiv stötdämpning för att kunna hantera den enorma vikten på hela kalaset.
Var lite moderna, använd enklare teknik och paketera lite android auto eller något on top, less is more.
Om man vill ha bild i bilen, inkludera cast/chromecast stöd istället och bra surf.
Idag kan man köpa avskalat billigt skrot eller teknikpackad glorifierad surfplatta, fastklisstrad i en på tok för tung bil

Instämmer helt. Bortsett från att jag klarar mig alldeles utmärkt utan android auto. En bluetooth mottagare på radion kan vara gött o ha men en 3.5mm ingång funkar lika bra. Vill man ha navigering så kanske en mobilhållare också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man borde lärt sig i alla fall men det är nog många som inte gör det ändå. Du får känna på det på halkbanan, sedan kan det dröja flera år innan du hamnar i en sådan situation att du får känna på det igen och skräms av vibrationen. Så nej, det är inte bara "äldre" som agerar fel.

Sedan tror jag dock också att det finns en övertro på ABS, att det skulle vara någon slags garanti för att man hinner få stopp och därmed kör snabbare än förhållandena egentligen tillåter osv.

Men, detta är kanske OT.

Jag tror mer folk har övertro till anti sladd och stabilitets systemen. Jag har rullat fram i 80-90 i riktigt skyfall på motorvägen blir omkört i långt över 120 i sina tunga suvar med breda däck som att det var tort...samma sträcka jag vattenplanat på tidigare och som är näst intill glashal vid regn.
Ett jäkla mirakel att det inte är mer olyckor vid regn

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man borde lärt sig i alla fall men det är nog många som inte gör det ändå. Du får känna på det på halkbanan, sedan kan det dröja flera år innan du hamnar i en sådan situation att du får känna på det igen och skräms av vibrationen. Så nej, det är inte bara "äldre" som agerar fel.

Sedan tror jag dock också att det finns en övertro på ABS, att det skulle vara någon slags garanti för att man hinner få stopp och därmed kör snabbare än förhållandena egentligen tillåter osv.

Men, detta är kanske OT.

antihalk(om det nu heter så) och spinn ger rejält med övertro, känner en bärgare och han möter många förare som undrar varför dom ligger i diket med anti spinn och antisladd när det är blank is :).

abs en räddade mig från en krock när föraren framför tvekade vid ett rödlyse och bestämde sig för att tvärnita istället. var rätt halt med både is och snö men kunde svänga undan och upp bredvid honom istället. med all snö i stockholm har jag kännt vibbrationerna hela tiden.
kan vara som du säger då min dam blev rädd när hennes bil började blinka och lysa (antisladd eller spinn) jag sa att det är en bra sak och visar att systemet fungerar.
ABS borde folk vara vana vid tycker man, min gamla volvo från 89 har det till och med.

ont: så kanske företagen får börja bygga enklare och billigare bilar och kalla dom apokalyps cars

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag tror mer folk har övertro till anti sladd och stabilitets systemen. Jag har rullat fram i 80-90 i riktigt skyfall på motorvägen blir omkört i långt över 120 i sina tunga suvar med breda däck som att det var tort...samma sträcka jag vattenplanat på tidigare och som är näst intill glashal vid regn.

Fortfarande många nya bilar som inte har dessa dessutom, i övrigt håller jag med. Tog bara ABS som ett exempel i första inlägget jag skrev.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

antihalk(om det nu heter så) och spinn ger rejält med övertro, känner en bärgare och han möter många förare som undrar varför dom ligger i diket med anti spinn och antisladd när det är blank is :).

abs en räddade mig från en krock när föraren framför tvekade vid ett rödlyse och bestämde sig för att tvärnita istället. var rätt halt med både is och snö men kunde svänga undan och upp bredvid honom istället. med all snö i stockholm har jag kännt vibbrationerna hela tiden.
kan vara som du säger då min dam blev rädd när hennes bil började blinka och lysa (antisladd eller spinn) jag sa att det är en bra sak och visar att systemet fungerar.
ABS borde folk vara vana vid tycker man, min gamla volvo från 89 har det till och med.

ont: så kanske företagen får börja bygga enklare och billigare bilar och kalla dom apokalyps cars

Finns mycket övertro på teknik generellt. Ibland kan faktiskt dessa hjälpmedel göra att saken blir värre om det är en förare som inte vet vad som händer och kämpar mot det hjälpmedlen gör.

Att folk generellt skulle vara vana vid ABS tror jag inte på tyvärr, det är så sällan de flesta behöver bromsa så den aktiveras och när den väl gör det är det instinkten som avgör hur man initialt reagerar på det. Är man van vid det så absolut, då funkar det också, men jag tror långt från alla är det och den där korta stunden från man känner och reagerar fel till att man kommer ihåg kan vara avgörande för att det går åt helsike.

En punkt där jag absolut tror det kan göra stor skillnad är bilar med automatisk broms. Många ligger åt helsike för nära bakom och bromsar bilen framför är det i stort sett ingen normal bilförare som ens hinner sätta foten på bromsen innan de kör in i den. Då fyller radar och autobroms en viktig funktion. Nackdelen är väl att folk kommer ligga ännu närmare bakom istället och inte ens säkerhetssystemet hinner med.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Inte för att försvara att folk kör snabbt i ösregn osv., men oftast så är det mindre vatten i den vänstra filen på en tvåfilig motorväg. I den högra är det oftast djupa fåror där folk kört, som vattnet samlas i.

Som en som ägt flertalet fyrhjulsdrivna bilar med antisladd/spinn etc.., så kan jag säga att det är stor skillnad på väghållning, mot en enbart fram/bakhjulsdriven i regn/snö så länge däcken är bra. Problemet blir när vederbörande helt plötsligt vill bromsa in och stanna. Då är det inte lika roligt längre...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Inte för att försvara att folk kör snabbt i ösregn osv., men oftast så är det mindre vatten i den vänstra filen på en tvåfilig motorväg. I den högra är det oftast djupa fåror där folk kört, som vattnet samlas i.

Som en som ägt flertalet fyrhjulsdrivna bilar med antisladd/spinn etc.., så kan jag säga att det är stor skillnad på väghållning, mot en enbart fram/bakhjulsdriven i regn/snö så länge däcken är bra. Problemet blir när vederbörande helt plötsligt vill bromsa in och stanna. Då är det inte lika roligt längre...

Faktiskt bara i vänsterfilen jag har börjat plana (på relativt nya bra däck) tidigare. Helt klart djupare spår i högerfilen men ligger man inte i spåren så är det klart mindre vatten. Tycker inte driving gör någon skillnad när man väl är uppe i fart, då är mer viktfördelningen som känns på hur bilen beter sig vilket påverkas av driviningen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Finns mycket övertro på teknik generellt. Ibland kan faktiskt dessa hjälpmedel göra att saken blir värre om det är en förare som inte vet vad som händer och kämpar mot det hjälpmedlen gör.

Att folk generellt skulle vara vana vid ABS tror jag inte på tyvärr, det är så sällan de flesta behöver bromsa så den aktiveras och när den väl gör det är det instinkten som avgör hur man initialt reagerar på det. Är man van vid det så absolut, då funkar det också, men jag tror långt från alla är det och den där korta stunden från man känner och reagerar fel till att man kommer ihåg kan vara avgörande för att det går åt helsike.

En punkt där jag absolut tror det kan göra stor skillnad är bilar med automatisk broms. Många ligger åt helsike för nära bakom och bromsar bilen framför är det i stort sett ingen normal bilförare som ens hinner sätta foten på bromsen innan de kör in i den. Då fyller radar och autobroms en viktig funktion. Nackdelen är väl att folk kommer ligga ännu närmare bakom istället och inte ens säkerhetssystemet hinner med.

Misstänker att jag kanske är rätt ensam om att "njuta" av ABSen nu på vintern?

när en polare skaffade sin första bil med antisladd var det första vi gjorde var att åka ut till en stor parkeringsplats på vintern och se hur bilen betedde sig i olika hastigheter. folk kanske inte gör sådant, jag tycker det är roligt och lärande att testa nya tekniker så man vet ungefär vad man kan förvänta sig när det krävs och hur det ska kännas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

när en polare skaffade sin första bil med antisladd var det första vi gjorde var att åka ut till en stor parkeringsplats på vintern och se hur bilen betedde sig i olika hastigheter. folk kanske inte gör sådant, jag tycker det är roligt och lärande att testa nya tekniker så man vet ungefär vad man kan förvänta sig när det krävs och hur det ska kännas.

Jag har alltid testat gränserna när jag skaffat ny bil för att lära mig vad som går och inte går göra men så kör jag en del på bana också. Dock tror jag det är rätt få som gör det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har alltid testat gränserna när jag skaffat ny bil för att lära mig vad som går och inte går göra men så kör jag en del på bana också. Dock tror jag det är rätt få som gör det.

Bana har jag aldrig kört på men har man en seg standard bil känns det inte jättelockande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vi har såpass bra effektivitet på dagens motorer stavas ju ECU, så helt överflödiga är ju inte kretsar i bilar, men visst kan jag hålla med om att tekniken gått lite till överdrift...

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Skippa en del av kretsarnaa då. Hur svårt kan det vara....

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Anledningen till att vi har såpass bra effektivitet på dagens motorer stavas ju ECU, så helt överflödiga är ju inte kretsar i bilar, men visst kan jag hålla med om att tekniken gått lite till överdrift...

Vad är det som gått till överdrift?

Förstår faktiskt inte det teknikfientliga tugget som förs här. Vill man köpa en veteranbil så är det inget fel i det, men man behöver ju inte önska att samtidigt stoppa utvecklingen och moderniseringen av våra vanliga bilar.

This does not compute!

Om något så är det väl mobiltelefoner där tekniken gått till överdrift...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Förstår faktiskt inte det teknikfientliga tugget som förs här. Vill man köpa en veteranbil så är det inget fel i det, men man behöver ju inte önska att samtidigt stoppa utvecklingen och moderniseringen av våra vanliga bilar.

This does not compute!

de kan ju vara som så att man kanske vill köra bil å inte åka bil, i min nya bil även om jag sitter bakom ratten så åker jag mest bil.
kanske är det som folk menar? sen kan jag väl säga att tech i mina två senaste bilar är absolut inge kul å ha å göra med när de börja bli lite äldre å trasslar. som tur är har jag nya bilar (förmånsbil) men som privat ägande vill jag absolut inte äga en bil med så mycket teknik baserat på el. vi vet ju hur svårt å dyrt elfel kan vara på en bil som är 5-10 år gammal, och de är många som bara kan köpa bilar i den prisklassen. där har du nog också en anledning till att personer är lite "teknikfientliga" en telefon är ju billig å lätt att byta jämfört med en bil som du har ett lika stort behov av som en telefon idag. om man inte är "stassing" å kan cyklar vart man vill då...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

beror väl lite vart man bor, är man som mig en "lantis" så var de ju att stänga av antisladd å antispin som gällde på vintern å "drifta" så mycket som bara den. på den tiden var drifting bara popis i Japan

P.S jag stänger fortfarande av alla hjälpmedel ibland å 4 hjuls spinner å sladdar när de är lämpligt

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|Fedora Srv VM Host: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Antispinn/antisladd gör dock inte så mycket för greppet (fyrhjulsdrift däremot...). På vanliga bilar tenderar systemen att inte nyttja maximalt grepp, eftersom det innebär lite spinn/sladd - speciellt på lösa underlag som grus och snö. Undantaget skulle väl vara om bilen har öppna diffar. Sen kommer säkerhetsaspekten med ett pris av att bilen blir svårare att rotera.
Själva poängen är förstås att motverka okontrollerbar rotation av bilen, vilket säkert hindrat en del olyckor, men det ger samtidigt föraren mindre möjlighet att rädda situationen. Särskilt påtagligt är det med fyrhjulsdrivna bilar där många situationer kan räddas av mer gas, vilket bilens system motverkar.

Skrivet av Aka_The_Barf:

De flesta bilar jag ägt har saknat ABS och på övriga har jag antingen tagit bort ABS-enheten helt eller plockat bort säkringen (inte att rekommendera utan att ha koll på bromsbalansen). Sen brukar jag vänsterbromsa också, vilket en del tycker är omåttligt provocerande av någon anledning,
ABS är bara en fördel om man har svårt att modulera bromsarna i en paniksituation, eller om man har en ABS-enhet utvecklad för rally. Annars ger det bara längre bromssträcka och kan ställa till med problem. Tror inte heller ABS visat sig så fantastiskt som biltillverkarna vill få det till.

För övrigt är det för få som testar gränserna med sina bilar, på ett säkert sätt. Många har väl inte ens sladdat utanför halkbanan när de tog körkort

Permalänk
Medlem

Ja antisladd och spinn hindrar eller försöker hindra den att få sladd.
Abs är väll inte till för att minska bromssträckan i alla lägen utan gör att man får mer kontroll vilket räddade mig en gång?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja antisladd och spinn hindrar eller försöker hindra den att få sladd.
Abs är väll inte till för att minska bromssträckan i alla lägen utan gör att man får mer kontroll vilket räddade mig en gång?

Ja precis. Många tror dock att ABS ger kortare bromssträcka och att man måste vara F1-förare för att bromsa bättre utan det, vilket såklart inte är fallet. Fördelen är att om man går "oshit, oshit, oshit...!" och bara trycker ner foten så kan man fortfarande styra bilen. Ska man panikbromsa och kunna styra bilen med vanliga bromsar behövs lite övning och förmåga att hålla huvudet kallt.
För mig är det tvärtom. Jag måste aktivt tänka på att hålla nere foten med ABS för min reflexmässiga reaktion är att jag låser hjulen när ABS;en kickar in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ja precis. Många tror dock att ABS ger kortare bromssträcka och att man måste vara F1-förare för att bromsa bättre utan det, vilket såklart inte är fallet. Fördelen är att om man går "oshit, oshit, oshit...!" och bara trycker ner foten så kan man fortfarande styra bilen. Ska man panikbromsa och kunna styra bilen med vanliga bromsar behövs lite övning och förmåga att hålla huvudet kallt.
För mig är det tvärtom. Jag måste aktivt tänka på att hålla nere foten med ABS för min reflexmässiga reaktion är att jag låser hjulen när ABS;en kickar in.

Lite mer utmaning att inte låsa hjulen utan ABS. Har kört mycket utan och med ABS. ABS hjälper alla "casual" drivers mest tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det låter spontant som att man skulle kunna öka säkerheten på just denna punkt genom att ta bort denna pulserande effekt som ABS-bromsar ger, kanske genom att göra själva bromsstyrningen elektronisk? Den "force feedback" man får på bromsarna kan då också vara elektroniskt styrd för att ge en mer konstruktiv feedback om vad som händer, som fungerar bättre med människans psykologi.

Sedan finns det ju så klart problem med helt elektroniskt styrda bromsar... men jag föreställer mig att om man kan tillverka passagerarflygplan som är långt mycket mer säkra än en typisk personbil med 100% elektronisk styrning så borde man ju kunna göra det säkert i en personbil också.

Autobroms är ju så klart ett bra komplement det med...

Permalänk
Medlem

Det förekom inget "plötsligt rus" för kretsar, nej snarare så rullade allt på som vanligt, Samsung och dess kartell-medlemmar strypte minnes-chip tillverkningen för att artificiellt öka priset genom då att tillverka färre kretsar än behovet i marknaden var.. Sen i övrigt så är det ingen riktig "brist" på tillverkningskapacitet, nej det är bara så att de tillverkarna som säg producerar kretsar för Audis fordon råkar ha brist på kapacitet, men tillverkarna istället för att försöka lösa sitt problem vägrar att gå till konkurrenter och fråga om de kan låna produktions-utrymme om de har utrymmet, för det skulle få tillverkaren att då bli "the loser" per amerikansk macho-attityd inom företagsvärlden där. Tja, samt det kan skada deras quarterly financials (som är A & O för amerikanska storföretag).

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det låter spontant som att man skulle kunna öka säkerheten på just denna punkt genom att ta bort denna pulserande effekt som ABS-bromsar ger, kanske genom att göra själva bromsstyrningen elektronisk? Den "force feedback" man får på bromsarna kan då också vara elektroniskt styrd för att ge en mer konstruktiv feedback om vad som händer, som fungerar bättre med människans psykologi.

Sedan finns det ju så klart problem med helt elektroniskt styrda bromsar... men jag föreställer mig att om man kan tillverka passagerarflygplan som är långt mycket mer säkra än en typisk personbil med 100% elektronisk styrning så borde man ju kunna göra det säkert i en personbil också.

Autobroms är ju så klart ett bra komplement det med...

Brake-by-wire finns redan - främst i elbilar. Enda problemet är väl egentligen att det ger ökad komplexitet och kostnad. I elbilar kommer det dock vara vägen framåt då man annars får en konstig övergång mellan regenerativ bromsning och när bromsarna aktiveras.

Jag kan annars tycka ABS kan skippas helt. Det har såvitt jag vet inte visat sig öka trafiksäkerheten. Något jag däremot tror skulle ha bättre effekt är om folk lärde sig bromsa ordentligt vid körkortsutbildningen.
En optimal utbildning vore egentligen en där alla lär sig pressa bilen till gränsen. Det skulle dock bli orimligt dyrt och skulle inte gå hem i stugorna när kidsen kraschar i hög fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

This does not compute!

Teknikutvecklingen har både för- och nackdelar som så mycket annat. I bilvärlden är problemet att när dessa system börjar krångla är det närapå omöjligt få ordning på det igen. Bilar utsätts för så mycket som hemelektronik inte behöver brottas med. Dessa variationer, särskilt i vår del av världen, mellan värme och kyla samt fukt är rena döden för bilelektronik i längden.

Men visst, har man råd skaffa ny bil vartannat år eller så blir man sällan drabbad av dylika problem och behöver inte bry sig om dem. Det är dock inte alla som har det och många är hänvisade till några år gamla bilar och är de som oundvikligen kommer drabbas av dessa problem och allt vad det innebär.

Sedan har vi aspekten med hur känslig elektronik är för vissa astronomiska händelser som slår ut all elektronik, då är det de de som har bilar från tidigt 70-tal och äldre som fortfarande kan användas medan alla andra står där med lång näsa. Hur stor är sannolikheten att detta ska hända? Ingen kan säga men det händer då och då, senast man vet att en soleruption skapade en sådan typ av strålning i vår riktning var i slutet av 1800-talet. Då fanns ingen elektronik som kunde förstöras men det störde telegrafnätverket till så stor grad att det var obrukbart under en tid. Händer samma sak idag är det oerhört många bilar, och annat (som våra älskade datorer) för den delen, som helt plötsligt bara har skrotningsvärde. Solen har sådana eruptioner då och då, det är när den sker i vår riktning som är oförutsägbart.

Skrivet av DasIch:

Orsaken till att F1-bilarna inte har ABS är för att systemet förbjöds, huvudsakligen för att bilarna helt enkelt blev för lättkörda. Med den enorma nedåtkraft bilarna hade så blev det också möjligt bromsa mycket senare, en F1 fick i motsats till en vanlig bil faktiskt kortare bromssträcka med ABS.

Annars är det som du säger att fördelen med ABS är att man fortfarande har möjlighet kontrollera bilen och styra undan till skillnad mot låsta bromsar. Där ligger dess värde, inte i förändrad bromssträcka. Problemet är väl att för många mindre erfarna förare så bromsar de men styr inte och olyckan händer ändå.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Teknikutvecklingen har både för- och nackdelar som så mycket annat. I bilvärlden är problemet att när dessa system börjar krångla är det närapå omöjligt få ordning på det igen. Bilar utsätts för så mycket som hemelektronik inte behöver brottas med. Dessa variationer, särskilt i vår del av världen, mellan värme och kyla samt fukt är rena döden för bilelektronik i längden.

Men visst, har man råd skaffa ny bil vartannat år eller så blir man sällan drabbad av dylika problem och behöver inte bry sig om dem. Det är dock inte alla som har det och många är hänvisade till några år gamla bilar och är de som oundvikligen kommer drabbas av dessa problem och allt vad det innebär.

Sedan har vi aspekten med hur känslig elektronik är för vissa astronomiska händelser som slår ut all elektronik, då är det de de som har bilar från tidigt 70-tal och äldre som fortfarande kan användas medan alla andra står där med lång näsa. Hur stor är sannolikheten att detta ska hända? Ingen kan säga men det händer då och då, senast man vet att en soleruption skapade en sådan typ av strålning i vår riktning var i slutet av 1800-talet. Då fanns ingen elektronik som kunde förstöras men det störde telegrafnätverket till så stor grad att det var obrukbart under en tid. Händer samma sak idag är det oerhört många bilar, och annat (som våra älskade datorer) för den delen, som helt plötsligt bara har skrotningsvärde. Solen har sådana eruptioner då och då, det är när den sker i vår riktning som är oförutsägbart.

Orsaken till att F1-bilarna inte har ABS är för att systemet förbjöds, huvudsakligen för att bilarna helt enkelt blev för lättkörda. Med den enorma nedåtkraft bilarna hade så blev det också möjligt bromsa mycket senare, en F1 fick i motsats till en vanlig bil faktiskt kortare bromssträcka med ABS.

Annars är det som du säger att fördelen med ABS är att man fortfarande har möjlighet kontrollera bilen och styra undan till skillnad mot låsta bromsar. Där ligger dess värde, inte i förändrad bromssträcka. Problemet är väl att för många mindre erfarna förare så bromsar de men styr inte och olyckan händer ändå.

Myten om att kunna styra och max-bromsa med ABS är lite överdriven kan jag tycka. Behövs ju grepp för att styra och maxade ABS-bromsar använder ju så mycket grepp som möjligt för att bromsa, så greppet som blir över till att svänga är ju minimalt. Men bilen blir inte helt okontrollerad, och låsta hjul har väldigt kass bromsverkan (där hjälper ABS avsevärt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jo, det är sant. F1-bilarnas ABS låste också hjulen mer än vanlig "konsument"-ABS, vilket också ger mindre styrförmåga när du bromsar fullt. Nedåtkraften gör det också trixigt att bromsa eftersom samma bromstryck kommer låsa hjulen när bilen saktar ned och man tappar nedåtkraft. Stor fördel för ABS där eftersom det, precis som du säger, blir mycket lättare att bromsa då.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Brake-by-wire finns redan - främst i elbilar. Enda problemet är väl egentligen att det ger ökad komplexitet och kostnad. I elbilar kommer det dock vara vägen framåt då man annars får en konstig övergång mellan regenerativ bromsning och när bromsarna aktiveras.

Enda vägen vet jag inte, vissa elbilar (Nissan Leaf har detta vet jag) har ju ett läge med "enpedalskörning", där man helt enkelt får regenerativ broms när man släpper på gasen. I ett sådant läge behöver man egentligen bara trycka på bromspedalen i en situation där den regenerativa bromsen inte räcker. Då behöver inte bromspedalen ens användas för aktivera regenerativ bromsning, det sköter gaspedalen i "e-pedalsläge". Det är nog ett okej alternativ för mer prispressade elbilar. (Frågan är om de pengar man sparar på att inte ha brake-by-wire sänker priset tillräckligt mycket för att locka till sig fler kunder än som kanske inte gillar hur det bromssystemet funkar och bara vill "köra som vanligt".)

Skrivet av DasIch:

Jag kan annars tycka ABS kan skippas helt. Det har såvitt jag vet inte visat sig öka trafiksäkerheten. Något jag däremot tror skulle ha bättre effekt är om folk lärde sig bromsa ordentligt vid körkortsutbildningen.
En optimal utbildning vore egentligen en där alla lär sig pressa bilen till gränsen. Det skulle dock bli orimligt dyrt och skulle inte gå hem i stugorna när kidsen kraschar i hög fart.

Alltså, om problemet med ABS är att folk inte fattar hur ABS fungerar, då är ju frågan om det är produktivt att ta bort ABS. Det skulle ju säkert leda till att samma personer som är okunniga om hur ABS fungerar då blir okunniga om hur en bil utan ABS beter sig.

Personligen: Jag förstår hur ABS fungerar, och jag tror inte heller att jag skulle köra bil bättre i en nödsituation utan ABS. Så bra på att köra bil är jag inte. För mig är det väldigt skönt att veta att man kan stå på bromspedalen och bilen själv jobbar för att bibehålla styrförmågan så gott som möjligt under omständigheterna, så att jag i en nödsituation kan foka på viktigare beslut, om t.ex. vart jag ska styra snarare än hur jag ska modulera bromsverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Jag vill inte ha sensor hit, röststyrning dit, med full digitala displayer och touch knappar, med lanekeeping, adaptiv farthållare (funkar för jävligt ändå), "flowing" blinkers och aktiv stötdämpning för att kunna hantera den enorma vikten på hela kalaset.

Ta inte min adaptiva farthållare, guds gåva till i alla fall mig, använder den även i stan, fungerar klockrent!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Myten om att kunna styra och max-bromsa med ABS är lite överdriven kan jag tycka. Behövs ju grepp för att styra och maxade ABS-bromsar använder ju så mycket grepp som möjligt för att bromsa, så greppet som blir över till att svänga är ju minimalt. Men bilen blir inte helt okontrollerad, och låsta hjul har väldigt kass bromsverkan (där hjälper ABS avsevärt)

Det kommer åter tillbaka till hur erfaren och kunnig man är som förare. Nej, det är inte helt lätt styra även med ABS aktiv men det är långt mycket lättare än med låsta hjul. Dessutom kan du alltid släppa lite på bromsen för att få bättre styrförmåga, med låsta hjul har du troligen redan fått sladd, om underlaget är bara lite halt, och då hjälper det föga att lätta på bromsen. På torr väg går det nog bra men på våt eller isig väg så är det besvärligt utan ABS.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det kommer åter tillbaka till hur erfaren och kunnig man är som förare. Nej, det är inte helt lätt styra även med ABS aktiv men det är långt mycket lättare än med låsta hjul. Dessutom kan du alltid släppa lite på bromsen för att få bättre styrförmåga, med låsta hjul har du troligen redan fått sladd, om underlaget är bara lite halt, och då hjälper det föga att lätta på bromsen. På torr väg går det nog bra men på våt eller isig väg så är det besvärligt utan ABS.

Igen, jag säger inte alls att ABS är dumt eller dåligt och hjälper garanterat vid dåligt väglag. Det underlättar kontroll på bilen generellt. Men när ABS jobbar för fullt är styrförmågan (flytta bilen i sidled) högst begränsad. Greppet är ju en ändlig resurs, bara det jag ville påpeka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Får vi så kraftiga problem med elektromagnetiska störningar, oavsett om från solen/rymden, atomkrig, eller annat, så har vi betydligt större problem med viktigare saker i samhället än med bilen (kommunikation, tåg, flyg, radio/TV/mobil/internet, elektricitet, vattenförsörjning, sjukhus, och andra mer livsupphållsgivande elektronik).

Skrivet av WDac:

de kan ju vara som så att man kanske vill köra bil å inte åka bil, i min nya bil även om jag sitter bakom ratten så åker jag mest bil.
kanske är det som folk menar?

Ingen aning, det var därför jag frågade (och är fortfarande så frågande?) men jag gillar bägge delarna.

Gillar att köra extremt aktivt (hårt och sportigt) när jag känner för det, och avkopplande med automatik när jag känner för det. Perfekt med automatik på långa motorvägstransporter, eller när man sitter i rusningstrafik i hopplösa bilköer som går segt och extremt långsamt fram. Enormt avkopplande!

Men det bästa är ju som sagt att man i de flesta moderna bilar kan välja själv precis hur man vill ha det.

Andra saker som är trevligt med modern teknik är ju att ha bättre styrning och koll på bilen. Är ju suveränt nu på vintern att kunna fjärrstarta värmen i bilen (som väldigt många nyare bilar kan). Så gott att slippa skrapa rutor, och så skönt att alltid kunna sätta sig i en färdigvärmd bil (utan att behöva hålla på med timer och annat gammaldags). Underbart nu när det snöat och varit isigt!

Andra fördelar är när man tex. parkerat på ett jättestort fält, och inte hittar sin bil. Perfekt att få hjälp med hur man skall gå för att hitta sin bil (så länge du och bilen har GPS-mottagning, vilket fungerar även i många P-hus ovan jord).

Finns säkert många mer praktiska fördelar med teknikutvecklingen som varit, och med dagens moderna bilar, men detta är bara ett par exempel på vad jag uppskattar med de i vardagen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]