VELKA 5 v2 MINI-ITX GAMING - Minsta Stationära datorn med 1080 Ti
Tjena Sweclockers!!
Jag har genomfört ett väldigt efterlängtat bygge. efter många om och men.
:BILDER: Nej jag är inte duktig på att fotografera, men försökt beskriva i bild lite vad det handlar om
För nåt årsedan fick jag en grej för små datorer.
Jag har byggt datorer i många år, tror jag var 12 när jag satte ihop första burken.
Sen dess så har jag byggt väldigt många till vänner kollegor bekanta osv.
Men jag har inte unnat mig själv en värsting dator sen urminnes tider.
Så jag bestämde mig för snart ett årsedan att faktiskt slå till på en dator.
Sen tycker jag om att förhandla och hitta prylar begagnat också som jag gjort i tidigare datorer till mig själv.
Men jag hittade ett Chassi som heter Silverstone Sg05. Som är ett litet mini-itx chassi där jag byggde ihop dessa specar:
i5-9600k
1080 Ti 11GB Zotac Mini
970 SSD 500Gb
3600Mhz 16GB Ram
MSI MPG z390I GAMING EDGE AC
SF600 PSU
Detta fungerade bra, det blev lite varmt men framförallt så tyckte jag inte det var snyggt och ville ha ännu mindre bara för att jag vill ha ett ännu mindre haha.
Så efter otroligt många timmar, för många timmar, så hittade jag det jag vill ha.
Velka 5 v2.
Så heter chassit som jag blev förälskad i.
Det är ett konstnärligt mästerverk, allt från Layouten till det visuella fick mig att bli kär, jag hade bestämt mig.
Jag är killen som dubbelkollar/överväger/tvekar 100 tusen gånger innan jag köper något, så detta var stort.
Första problemet var att detta var ett litet företag med väldigt lite tillgång till chassin.
Det skulle skeppas från USA hit.
Det som främst skilde sig var att i detta chassi så är det ett Flex-ATX Nätagg, vilket är som ett serverliknande och pyttelitet nätagg.
Där kom andra problemet.
Marknaden i Sverige erbjuder inget alternativ alls om man vill upp över 400W för att kunna driva detta maskineri.
Så jag var och kollade över hela Aliexpress osv för att hitta något, fick dock höra attt det fanns inget att lita på Alls.
Velkase hade ett som ingick men det fanns inga i lager varken chassi eller PSU.
Efter många mail fram och tillbaka med ansvarig för Velkase.com så fick jag tag i en specialbeställning där han fixade fram båda delar till ett totalpris på 279$ + Skatt och Frakt.
Uppskattar totalkostnad till ungefär 3500:-
Så efter bara 3-4 dagar så var hon hemma, min älskling.
Jag satte igång bygget på lördag morgon förra helgen.
Det är inget vanligt chassi, bygget var absolut inte enkelt, det tog mig nog 6 timmar tills jag var helt färdig.
Väldigt mycket manuella "Böjningar" ihop-tryckningar och improvisation.
Kändes vid flera tillfällen att man hade sönder något.
Allting fungerade tillslut och den var up and running.
Har spelat mycket på den och jag har inte haft så mycket problem med tempsen.
Spelat Warzone på Ultra, allt högsta som går, ligger över 100 fps nästan hela tiden.
Sen är det mest Dota 2 men det kräver inte särskilt mycket.
Kommentera gärna vad ni tycker och om det finns frågor eller liknande!