Permalänk
Medlem

HTPC 5.1 Ljud

Hej

Körde tidigare förstärkare med 5.1 ljud, men blivit lite overkill i min lägenhet så köpte en Sonos arc.

Dock får jag endast stereo ljud ut från min HTPC Windows 10, jag kan inte byta till 5.1 (jag hade 5.1 med förstärkaren).

Har kopplat med 2st HDMI kablar
HTPC -> TV -> Arc
HDMI 1 in i TV
eARC ut till Sonos Arc

Finns det något sätt att tvinga windows att köra 5.1? Eller annat förslag?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAnDis:

Hej

Körde tidigare förstärkare med 5.1 ljud, men blivit lite overkill i min lägenhet så köpte en Sonos arc.

Dock får jag endast stereo ljud ut från min HTPC Windows 10, jag kan inte byta till 5.1 (jag hade 5.1 med förstärkaren).

Har kopplat med 2st HDMI kablar
HTPC -> TV -> Arc
HDMI 1 in i TV
eARC ut till Sonos Arc

Finns det något sätt att tvinga windows att köra 5.1? Eller annat förslag?

Spelarmjukvaran brukar bara skicka vidare det ljudspår filen/filmen har så välj rätt ljudspår så bör det fungera, eller hade du nått simulerat surround förr ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spelarmjukvaran brukar bara skicka vidare det ljudspår filen/filmen har så välj rätt ljudspår så bör det fungera, eller hade du nått simulerat surround förr ?

Är du säker på det? Eftersom man kan normalt välja 5.1 ljud i windows, det gjorde jag när min förstärkare var inkopplad och då fick jag 5.1.

Nu kan jag endast ta stereo.
Om Windows endast skickar ut Stereo får jag inte surround på min arc?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAnDis:

Är du säker på det? Eftersom man kan normalt välja 5.1 ljud i windows, det gjorde jag när min förstärkare var inkopplad och då fick jag 5.1.

Nu kan jag endast ta stereo.
Om Windows endast skickar ut Stereo får jag inte surround på min arc?

Jag tror inte win "skickar ut nått" alls utan det är det program du använder som bestämmer det och de brukar inte röra ljudströmmarna utan matar ut den orörd, har du kollat vilka ljudspår som finns i källmaterialet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag tror inte win "skickar ut nått" alls utan det är det program du använder som bestämmer det och de brukar inte röra ljudströmmarna utan matar ut den orörd, har du kollat vilka ljudspår som finns i källmaterialet ?

Om du ser på denna bilden ska man kunna konfigurera hur du vill ha din setup / ljudet ut från datorn.
Tar jag 5.1 så kan man prova så det fungerar.
Nu skickar den stereo.

Dvs på recivern skickar den 5.1 för jag har valt det.

https://i.stack.imgur.com/njjkn.png

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAnDis:

Om du ser på denna bilden ska man kunna konfigurera hur du vill ha din setup / ljudet ut från datorn.
Tar jag 5.1 så kan man prova så det fungerar.
Nu skickar den stereo.

Dvs på recivern skickar den 5.1 för jag har valt det.

https://i.stack.imgur.com/njjkn.png

Det där är högtalarsettupen, dvs du definierar vilka kanaler du har anslutit analogt till ljudkortet så det har inget att göra med det ljud du matar ut via hdmi.
Har du kollat om videofilen har surroundljud ? i VLC kan man tex läsa det här
stereo och inte surround ljudspår.

nått med surroundljudspår.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

TV-apparater brukar inte ha möjligheten att skicka vidare mer än stereo-ljud. Du måste koppla via ljudsystemet först.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

TV-apparater brukar inte ha möjligheten att skicka vidare mer än stereo-ljud. Du måste koppla via ljudsystemet först.

Hela tanken med arc och framförallt e-arc är att kunna skicka vidare ljudet, det är däremot spärrat av hdcp om man använder toslink, toslink får bara skicka diskret surround om tunern används.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är högtalarsettupen, dvs du definierar vilka kanaler du har anslutit analogt till ljudkortet så det har inget att göra med det ljud du matar ut via hdmi.
Har du kollat om videofilen har surroundljud ? i VLC kan man tex läsa det här
stereo och inte surround ljudspår.
https://i.imgur.com/B3blv5F.png
nått med surroundljudspår.
https://i.imgur.com/B3cg32K.png

Nu börjar nog polletten ramla ner.

Så det är den analoga delen genom HDMI kabeln som man ställer in.
Men den skickar även DD genom samma när det är DD källa.

För codec stod det 3F2M på ena, och DTS på andra.

Så då skickar den ut den signalen till TVn sedan till min arc. ?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

TV-apparater brukar inte ha möjligheten att skicka vidare mer än stereo-ljud. Du måste koppla via ljudsystemet först.

TV:n står inställd på att bara skicka genom ljudkällan på eARC .
Så bör göra det

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAnDis:

Nu börjar nog polletten ramla ner.

Så det är den analoga delen genom HDMI kabeln som man ställer in.
Men den skickar även DD genom samma när det är DD källa.

För codec stod det 3F2M på ena, och DTS på andra.

Så då skickar den ut den signalen till TVn sedan till min arc. ?

Hdmi använder bara digitala format, i uppspelningprogrammet i datorn väljer man vilket ljudspår som ska skickas ut digitalt via hdmikontakten och då passerar ljudet inte wins ljudmixer om man inte har gjort nån mer avancerad lösning men det borde man i så fall veta om för det är inget som normalt sker.
På bilden jag postade är det ström 3 som är innehåller diskreta surroundkanaler (A52) väljer man att spela nån av de andra spåren så är det inte "huvudljudet" utan tex en stereomix, nått annat språk eller kanske ett kommentatorspår, det kan finnas många olika ljudspår för olika ändamål och de brukar alltså skickas ut utan påverkan av win.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hdmi använder bara digitala format, i uppspelningprogrammet i datorn väljer man vilket ljudspår som ska skickas ut digitalt via hdmikontakten och då passerar ljudet inte wins ljudmixer om man inte har gjort nån mer avancerad lösning men det borde man i så fall veta om för det är inget som normalt sker.
På bilden jag postade är det ström 3 som är innehåller diskreta surroundkanaler (A52) väljer man att spela nån av de andra spåren så är det inte "huvudljudet" utan tex en stereomix, nått annat språk eller kanske ett kommentatorspår, det kan finnas många olika ljudspår för olika ändamål och de brukar alltså skickas ut utan påverkan av win.

Uppdatering.

Provade att koppla in min förstärkare, kör den stereo (i windows) blir ljudet stereo.
Byter jag till 5.1 (i windows) blir ljudet 5.1.

Så då måste det stå på 5.1 för det ska vara 5.1 ut.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAnDis:

Uppdatering.

Provade att koppla in min förstärkare, kör den stereo (i windows) blir ljudet stereo.
Byter jag till 5.1 (i windows) blir ljudet 5.1.

Så då måste det stå på 5.1 för det ska vara 5.1 ut.

Windows har inga systemljud i surround så i så fall har du nån typ av virtuellt surroundprogram aktivt, win ska vara i stereo om allt är som det ska.
Men som sagt så ska filmuppspelarprogram mata ut digitalljudspåret som finns på källmaterialet opåverkat via hdmi.

Vilka program använder du för att spela upp film ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Windows har inga systemljud i surround så i så fall har du nån typ av virtuellt surroundprogram aktivt, win ska vara i stereo om allt är som det ska.
Men som sagt så ska filmuppspelarprogram mata ut digitalljudspåret som finns på källmaterialet opåverkat via hdmi.

Vilka program använder du för att spela upp film ?

Jag använder VLC player

Jag har inga viruella surroundprogram aktiva om inte windows har något inbyggt.

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av SAnDis:

Jag använder VLC player

Jag har inga viruella surroundprogram aktiva om inte windows har något inbyggt.

Du borde inte ens ha valen om du valt hdmi som ljudutgång, men ser du tvns namn som ljudenhet i vlc i listan över tillgängliga ljudutgångar (i VLC under LJUD>LJUDENHET>TVn ?)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag misstänker begränsningar i drivrutinerna, man kan tyvärr inte tvinga nVidias drivrutiner att spela upp ett önskat ljudformat.
Om du kopplar din dator direkt till tvn så ser drivrutinerna 'Stereo' i din tv och därför skickar tvn endast 'Stereo' till din förstärkare.

Jag har själv försökt hitta en lösning för att få till skön soffgaming från datorn här i vardagsrummet men det jag har kommit fram till är att jag måste köpa ny reciever med en bildväxel i som klarar 4k/HDMI 2.1.
Då blir kopplingen dator -> förstärkare -> tv = fullt surroundljud och bra bild.

Hojta gärna till om du hittar en annan lösning, typ vettig HDMI 2.1 splitter så att jag kan behålla min förstärkare som jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAnDis:

Uppdatering.

Provade att koppla in min förstärkare, kör den stereo (i windows) blir ljudet stereo.
Byter jag till 5.1 (i windows) blir ljudet 5.1.

Så då måste det stå på 5.1 för det ska vara 5.1 ut.

Hej

Samma för mig. Har en 5.1 förstärkare

Om det står Stereo i Windows blir ljudet Stereo.
Väljer jag 5.1 i Windows så blir ljudet 5.1.
Detta är ju med samma ljudfil eller film.
Så det känns som att Winodws känner av vilket format som stöds.
Kanske är någon mer inställning i soundbaren som ska till?

Visa signatur

Win10 | i7 6700k 4.5 ghz | Msi krait gaming x3 | 16GB 3200 mhz| Asus 1080 strix oc | Ocz 480GB / Samsung F1 1T

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av RT74:

Jag misstänker begränsningar i drivrutinerna, man kan tyvärr inte tvinga nVidias drivrutiner att spela upp ett önskat ljudformat.
Om du kopplar din dator direkt till tvn så ser drivrutinerna 'Stereo' i din tv och därför skickar tvn endast 'Stereo' till din förstärkare.

Jag har själv försökt hitta en lösning för att få till skön soffgaming från datorn här i vardagsrummet men det jag har kommit fram till är att jag måste köpa ny reciever med en bildväxel i som klarar 4k/HDMI 2.1.
Då blir kopplingen dator -> förstärkare -> tv = fullt surroundljud och bra bild.

Hojta gärna till om du hittar en annan lösning, typ vettig HDMI 2.1 splitter så att jag kan behålla min förstärkare som jag har idag.

Skrivet av Ljunki:

Hej

Samma för mig. Har en 5.1 förstärkare

Om det står Stereo i Windows blir ljudet Stereo.
Väljer jag 5.1 i Windows så blir ljudet 5.1.
Detta är ju med samma ljudfil eller film.
Så det känns som att Winodws känner av vilket format som stöds.
Kanske är någon mer inställning i soundbaren som ska till?

Det skulle faktisk kunna vara så att det som visar bilden inte identifierar sig korrekt utan begär stereoljud/nekar diskret surround så att gå igenom inställningarna i bildvisaren kan vara en bra ide.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RT74:

Jag misstänker begränsningar i drivrutinerna, man kan tyvärr inte tvinga nVidias drivrutiner att spela upp ett önskat ljudformat.
Om du kopplar din dator direkt till tvn så ser drivrutinerna 'Stereo' i din tv och därför skickar tvn endast 'Stereo' till din förstärkare.

Jag har själv försökt hitta en lösning för att få till skön soffgaming från datorn här i vardagsrummet men det jag har kommit fram till är att jag måste köpa ny reciever med en bildväxel i som klarar 4k/HDMI 2.1.
Då blir kopplingen dator -> förstärkare -> tv = fullt surroundljud och bra bild.

Hojta gärna till om du hittar en annan lösning, typ vettig HDMI 2.1 splitter så att jag kan behålla min förstärkare som jag har idag.

Skrivet av Ljunki:

Hej

Samma för mig. Har en 5.1 förstärkare

Om det står Stereo i Windows blir ljudet Stereo.
Väljer jag 5.1 i Windows så blir ljudet 5.1.
Detta är ju med samma ljudfil eller film.
Så det känns som att Winodws känner av vilket format som stöds.
Kanske är någon mer inställning i soundbaren som ska till?

Skrivet av mrqaffe:

Det skulle faktisk kunna vara så att det som visar bilden inte identifierar sig korrekt utan begär stereoljud/nekar diskret surround så att gå igenom inställningarna i bildvisaren kan vara en bra ide.

Har googlat lite verkar som Sonos endast kan ta emot DD, ingen okomprierad 5.1 ljud.

Problemet verkar ligga i Sonos vs Windows.

Någon lösning finner jag ej om man inte kan använda KODI eller något annat så man streamar till en app? Det kanske hade funkat?

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew