Permalänk
Medlem

Epic games launcher

Hitman 3 har kommit ut exklusivt på epic. Jag läser om många som tänker vänta till nästa år då det kommer ut på steam. Är epic games launcher så pass dålig att det är bättre att vänta tills spelet släpps på steam? Jag har tre klienter, Steam, uplay och origin. Steam fungerar bäst av dom alla.

Permalänk
Medlem

Jag tror folk ogillar exklusivitet. Sen kanske launchern är sämre men tror inte det väger lika tungt som exklusivitet för många.

Själv kör jag på den launchern som har spelet jag vill spela - simple as that.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tror folk ogillar exklusivitet. Sen kanske launchern är sämre men tror inte det väger lika tungt som exklusivitet för många.

Själv kör jag på den launchern som har spelet jag vill spela - simple as that.

Det är väl det också att man gärna vill ha dom flesta spel samlade på ett ställe. Många säger dock att epics klient är dålig.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av landahl:

Hitman 3 har kommit ut exklusivt på epic. Jag läser om många som tänker vänta till nästa år då det kommer ut på steam. Är epic games launcher så pass dålig att det är bättre att vänta tills spelet släpps på steam? Jag har tre klienter, Steam, uplay och origin. Steam fungerar bäst av dom alla.

Det är absolut inte dåligt i den grad att du ska skjuta upp ett spelköp du är sugen på bara för den sakens skull.
Min högst personliga åsikt är att Epics launcher inte är sämre än varken uplay eller origin.
De har även gratis spel som ges bort titt som tätt, ganska ofta lite indie och mindre saker men ibland riktigt bra titlar. GTA 5 är väl praktexemplet om jag inte minns fel.

Så det handlar väl mest om du känner dig för att vara aktivist eller inte.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Epic game launcher är ca 4 år gammal. Vad händer med ens spel om den läggs ner? Kan man porta över spelen till steam då?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av landahl:

Epic game launcher är ca 4 år gammal. Vad händer med ens spel om den läggs ner? Kan man porta över spelen till steam då?

Nja då är det nog brunt om de skulle gå omkull, mig veterligen är dock Epic Games värderat högre än Valve som äger Steam.
Tror inte du behöver oroa dig så mycket över den biten.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Jag tror folk ogillar exklusivitet. Sen kanske launchern är sämre men tror inte det väger lika tungt som exklusivitet för många.

Själv kör jag på den launchern som har spelet jag vill spela - simple as that.

Det roliga är att folk ogillar exklusivitet, så länge det inte handlar om Steam. Är något exklusivt på Steam så bryr sig ingen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det roliga är att folk ogillar exklusivitet, så länge det inte handlar om Steam. Är något exklusivt på Steam så bryr sig ingen..

Fast till skillnad mot Epic så betalar Valve mig veterligen inte stora summor för att köpa sig till exklusisvitet av spel, utan det handlar oftast om att det företaget som har gjort spelet själva har valt att bara ha det på Steam.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Fast till skillnad mot Epic så betalar Valve mig veterligen inte stora summor för att köpa sig till exklusisvitet av spel, utan det handlar oftast om att det företaget som har gjort spelet själva har valt att bara ha det på Steam.

Är väl mer att dom senaste åren dom inte gjort det; men pratar vi +10 år sedan så såg det lite annorlunda ut. Sen är det alltid lite svårare att få fram information om båda parterna är privata företag... Kommer jag ihåg rätt så var Valve + Activision en moneydeal, där Valve betalade Activision för att få en del av doms spel över till Steam. Vet att det var ramaskri då CoD blev Steam exklusivt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Fast till skillnad mot Epic så betalar Valve mig veterligen inte stora summor för att köpa sig till exklusisvitet av spel, utan det handlar oftast om att det företaget som har gjort spelet själva har valt att bara ha det på Steam.

Visst att Epic betalar för exklusiviteten, men tror du att Epic tvingar utvecklarna? Det är mer utvecklarna eller utgivarnas val än just Epic.

Permalänk
Medlem

Helst hade jag föredragit att alla spel kom ut på steam. Ju fler spel klienter man har desto mer måste man hålla reda på var man har sina spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Helst hade jag föredragit att alla spel kom ut på steam. Ju fler spel klienter man har desto mer måste man hålla reda på var man har sina spel.

Finns GOG Galaxy i vilken man slipper hålla reda på i vilken specifik klient man har spel på, och fungerar med de stora som Steam, Epic etc.
Nackdelen är dock att den behöver den specifika klienten installerad eftersom för att kunna starta ett spel som finns på den så startas klienten.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Smidigt att allt är på ett ställe, men aldrig förstått mig på argumentet om att man behöver det på samma ställe för att komma ihåg vart man köpt spelet. Ska ju vara om man köper hundratals spel per år genom alla plattformar; men även då. Vi har 3 st mer generella butiker (Epic, GOG och Steam), resterande är ju Publisher/Dev specifika, vilket är inte speciellt svårt att hålla koll på.

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om steamtöntarna. Epic launcher gör det den ska, launchar spel.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Fast till skillnad mot Epic så betalar Valve mig veterligen inte stora summor för att köpa sig till exklusisvitet av spel, utan det handlar oftast om att det företaget som har gjort spelet själva har valt att bara ha det på Steam.

Vad spelar det för roll om de betalar för det? HUR påverkar det dig som spelare?
Det är väl bara bra om utvecklaren och utgivaren får lite extra?

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Medlem

Jag lägger huvudet på stupstocken nu och säger att Epics launcher är bättre än Steam. Steam är sjukt ful och gammaldags och fylld med massor av skit som jag aldrig använt och aldrig kommer att använda (dvs. ALLT utom att trycka på "starta spelet för bövelen").

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hitman 3 har kommit ut exklusivt på epic. Jag läser om många som tänker vänta till nästa år då det kommer ut på steam. Är epic games launcher så pass dålig att det är bättre att vänta tills spelet släpps på steam? Jag har tre klienter, Steam, uplay och origin. Steam fungerar bäst av dom alla.

Är mest folk som gnäller, har nått löjliga nivåer, IO Interactive väljer den lösningen som ger mest pengar och bokstavligen alla kan köpa spelet ändå...

Du tankar ner spelet, startar det, vad mer behöver du av launchern för att kunna spela Hitman?

Själv väntar jag tills content från Hitman 1/2 fungerar felfritt då jag har allt på Steam just nu, när de löst den frågan så blir det köp.

Skrivet av Belzader:

Fast till skillnad mot Epic så betalar Valve mig veterligen inte stora summor för att köpa sig till exklusisvitet av spel, utan det handlar oftast om att det företaget som har gjort spelet själva har valt att bara ha det på Steam.

Valve betalar ingenting, de tar bara betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drefk2000:

Vad spelar det för roll om de betalar för det? HUR påverkar det dig som spelare?

Det påverkar mig som spelare när det handlar om exklusivitet, eftersom jag inte är ett dugg intreserad av att ha femtielva klienter installerade som autostartar samt har autouppdatering av klienten i bakgrunden även om den inte körs.
Autostart går dock oftast att stänga av i klienten, men bakgrunds autouppdateringen kräver oftast att man pillar i Grupprinciper, tjänster eller registeret för att bli av med det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hitman 3 har kommit ut exklusivt på epic. Jag läser om många som tänker vänta till nästa år då det kommer ut på steam. Är epic games launcher så pass dålig att det är bättre att vänta tills spelet släpps på steam? Jag har tre klienter, Steam, uplay och origin. Steam fungerar bäst av dom alla.

Jag gillar Epic i och med att de ibland har storspel som ges ut gratis.
Fick GTA V, Battlefront 2 mfl. därifrån.

Ser inga problem med den launchern alls. Visst kan det vara jobbigt med flera launchers, men vad gör en ikon till på skrivbordet?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Den viktigaste skillnaden varför Gamers™ borde gilla Epic Games Store är ju att de enbart tar 12% av försäljningen av spel, utvecklaren får resten. Ganska stor skillnad mot Steam som plockar 30% om du inte säljer över en viss mängd kopior.

Alla på Sweclockers borde ju veta hur bra det är med konkurrens mellan storföretag... Att folk har så svårt att applicera AMD vs. Intel tänket på en liknande situation tycker jag är väldigt konstigt.

Permalänk
Medlem

Det är mest för att man vill ha sina spel samlat på ett ställe.

Sen finns det väll inget sätt att betygsätta spel? samt diskutera spelet i öppna forum? såsom i Steam (kan ha fel här?) Vilket kanske är attraktivt för spelutvecklare att välja Epic istället för Steam?

Kan tänka mig att många inte vill stödja ett sådant system.

Permalänk
Medlem

Så kul med allt gnäll om Epic och deras exklusivitet, men utvecklarna/utgivarna som accepterar erbjudandena då, är inte dom lika stora rövhattar som Epic.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Den viktigaste skillnaden varför Gamers™ borde gilla Epic Games Store är ju att de enbart tar 12% av försäljningen av spel, utvecklaren får resten. Ganska stor skillnad mot Steam som plockar 30% om du inte säljer över en viss mängd kopior.

Alla på Sweclockers borde ju veta hur bra det är med konkurrens mellan storföretag... Att folk har så svårt att applicera AMD vs. Intel tänket på en liknande situation tycker jag är väldigt konstigt.

Ett sjukt dåligt argument. Som konsument så skiter jag i om en spelutgivare eller utvecklaren får mer kosing i kistan eller inte, då jag som konsument bryr mig huvudsakligen om spelet är bra och därmed gav mig valuta för mina surt förvärvade pengar. Att Epic tar bara 12% av kakan är inget annat än deras val då det knappast hjälper mig som konsument i slutändan som fortfarande får betala närmast ockerpriser för digital underhållning. Den dagen som Epic lyckas pressa ner priserna på spel till vad en bok kostar, då lovar jag att jag kommer lyssna på vad du har att säga.

Att du sedan drar en liknelse med AMD och Intel är som att jämnföra äpplen med apelsiner.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Ett sjukt dåligt argument. Som konsument så skiter jag i om en spelutgivare eller utvecklaren får mer kosing i kistan eller inte, då jag som konsument bryr mig huvudsakligen om spelet är bra och därmed gav mig valuta för mina surt förvärvade pengar. Att Epic tar bara 12% av kakan är inget annat än deras val då det knappast hjälper mig som konsument i slutändan som fortfarande får betala närmast ockerpriser för digital underhållning. Den dagen som Epic lyckas pressa ner priserna på spel till vad en bok kostar, då lovar jag att jag kommer lyssna på vad du har att säga.

Att du sedan drar en liknelse med AMD och Intel är som att jämnföra äpplen med apelsiner.

Vad exakt inom "digital underhållning" betalar du ockerpriser för? Ska spel kosta som böcker... Spel som kan utvecklas av en person och redigeras av en person kostar mindre än böcker.

Användare borde glädjas att utvecklarna kan tjäna pengar på att SÄLJA SPEL istället för att tvingas SÄLJA SKIT inuti sina spel för att ens klara av att driva företagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Vad exakt inom "digital underhållning" betalar du ockerpriser för? Ska spel kosta som böcker... Spel som kan utvecklas av en person och redigeras av en person kostar mindre än böcker.

Brukar du leva under en sten ofta eller? Spel har överlag blivit dyrare och dyrare genom åren, inkluderat indiespel.

Skrivet av fiskebulle:

Användare borde glädjas att utvecklarna kan tjäna pengar på att SÄLJA SPEL istället för att tvingas SÄLJA SKIT inuti sina spel för att ens klara av att driva företagen.

Detta är något av det dummaste jag har läst den här veckan. Varför ska jag glädjas om utvecklare kan tjäna pengar? Jag skiter fullkomligt i det, det enda jag som konsument är intresserad av är om deras produkt är bra, för om produkten är bra så kan jag tänka mig köpa produkten och är inte produkten bra så vill jag inte köpa produkten. Med andra ord, så behöver produkten mig mer än jag behöver produkten.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Solaris:

Brukar du leva under en sten ofta eller? Spel har överlag blivit dyrare och dyrare genom åren, inkluderat indiespel.

Hmmm, jag är inte helt säker på att du har rätt här. Tar man i beaktning inflation så är det nog tvärt om faktiskt.

Det är väl först ”nu” (nov 2020) man faktiskt höjt det?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Detta är något av det dummaste jag har läst den här veckan. Varför ska jag glädjas om utvecklare kan tjäna pengar? Jag skiter fullkomligt i det, det enda jag som konsument är intresserad av är om deras produkt är bra, för om produkten är bra så kan jag tänka mig köpa produkten och är inte produkten bra så vill jag inte köpa produkten. Med andra ord, så behöver produkten mig mer än jag behöver produkten.

Du ser inget samband mellan att kunna tjäna pengar på sitt spelutvecklande och att kunna ta sig tid och utveckla bra spel? Om utvecklaren tjänar upp till 18% mindre per sålt spel så tror du inte det påverkar utvecklarens runway till nästa spelsläpp?

På något vis så måste pengarna in och du som konsument får ju välja hur. Du kanske föredrar att ha reklam i spel, eller mikrotransaktioner? Spelutvecklarna letar med ljus och lykta efter bra sätt att få in pengarna på, då det blir gigantisk skitstorm när det kommer stora releaser med exempelvis mikrotransaktioner.

Då låter det ju såklart som en jättebra idé att ha exklusiv release på Epic Games Store, inte då! Då kommer bortskämda och naiva gamers ut och skriker och bölar och stampar med fötterna på sociala medier och forum.

Kom på något bättre själv då.

§1
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hmmm, jag är inte helt säker på att du har rätt här. Tar man i beaktning inflation så är det nog tvärt om faktiskt.

Det är väl först ”nu” (nov 2020) man faktiskt höjt det?

Kommer ihåg när n64-spelen kostade 699kr (ca 900kr i dagens penningvärde), var inte allt för ofta man köpte spel då

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hmmm, jag är inte helt säker på att du har rätt här. Tar man i beaktning inflation så är det nog tvärt om faktiskt.

Det är väl först ”nu” (nov 2020) man faktiskt höjt det?

Har du en källa på det? Det enda jag kunde hitta hur mycket konsoler kostade då och vad de skulle kosta idag, inflation inräknat och sedan får man lägga på växelkurs och moms. Men jag vill minnas att spelen, och jag kan ha fel så klart, under 80 och 90 talen var snordyra (konsol huvudsakligen) och priserna idag brukar ligga runt €59,95 för digitalt, lite dyrare om du ska ha ett fysiskt exemplar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Har du en källa på det? Det enda jag kunde hitta hur mycket konsoler kostade då och vad de skulle kosta idag, inflation inräknat och sedan får man lägga på växelkurs och moms. Men jag vill minnas att spelen, och jag kan ha fel så klart, under 80 och 90 talen var snordyra (konsol huvudsakligen) och priserna idag brukar ligga runt €59,95 för digitalt, lite dyrare om du ska ha ett fysiskt exemplar.

PS5 och Series X spel ska kosta 70 dollar för Triple A spel.

PS4 och Xbox X ligger fortfarande på 60 dollar.

https://www.tomsguide.com/news/ps5-and-xbox-series-x-games-wi...

Edit En lite äldre artikel men ger en vink på att spel har blivit billigare på senare tid

https://arstechnica.com/gaming/2013/06/why-retail-console-gam...

Egentligen räcker inte ens höjning på 10 dollar för att täcka inflation från 2008 till 2020

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB