Permalänk
Avstängd

PWM vs DC fläktkontroll i UEFI?

Av ren slump när jag titta på ett LinusTechTips avsnitt så upptäckte de att de körde med DC fläktkontroll i UEFI och då gick över till PWM. Jag gjorde samma sak då jag kört på DC hela tiden sedan jag byggt ihop en AMD-dator och har inte tänkt på saken sedan dess.

Har det någon annan inverkan än vad som visas grafiskt med lägre fläkt-RPM vid samma temperaturer jämfört med DC?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Du styr spänningen med dc och pwm signalen med pwm. 3pins fläktar utan pwn styrning kan förslagsvis styras via DC istället så man ändå kan styra fläkthastigheten.
Sen iaf förr så kunde vissa fläktar ha "Pwm tick" och ha ett störande ljud, då kunde DC vara ett alternativ för att bli av med det störiga ljudet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Har det någon annan inverkan än vad som visas grafiskt med lägre fläkt-RPM vid samma temperaturer jämfört med DC?

Du har samma luftflöde vid samma varvtal oavsett hur du styr varvtalet så har du lägre varvtal vid samma temp beror det på lägre kylbehov och inte hur du styr varvtalet.

DC styrning brukar som sagt vara tystare än PWM styrning men den jämnare momentkurvan gör det också mindre troligt att du kan köra motorn inom ett lika stort varvtalsområde som pwm men väljer man passande fläktar från början brukar det gå att bygga tystare kylsystem med dc styrda fläktar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du har samma luftflöde vid samma varvtal oavsett hur du styr varvtalet så har du lägre varvtal vid samma temp beror det på lägre kylbehov och inte hur du styr varvtalet.

DC styrning brukar som sagt vara tystare än PWM styrning men den jämnare momentkurvan gör det också mindre troligt att du kan köra motorn inom ett lika stort varvtalsområde som pwm men väljer man passande fläktar från början brukar det gå att bygga tystare kylsystem med dc styrda fläktar.

Är det inte så att man kommer i lägre RPM vid PWM än DC? Och blir därmed även tystare med PWM?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dvcorleone:

Är det inte så att man kommer i lägre RPM vid PWM än DC? Och blir därmed även tystare med PWM?

Ja det är ofta möjligt att reglera ner en motor till lägre varvtal men det var inte det som stod utan att pwm styrda fläktar kyler bättre. >

lägre fläkt-RPM vid samma temperaturer jämfört med DC

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.