RTX3070 från black screen till heltdöd

Permalänk
Medlem

RTX3070 från black screen till heltdöd

Hej !

Fick lite problem med nya speldatorn som jag monterade ihop för jul.

Installerad (w10) och körd med allt default i bios (CSM enabled).
Har fungerat hyfsat, men fått någon black screen vid spelande (allt igång men tappat signal till skärm) som resulterat till omboot på knapp. Första gången så räckte en omboot men nästa dag krävdes 3-4 omboot för att ens få bild vid boot. När den väl visade något på skärm så fungerade allt bra tills jag gick från datorn och lät den gå i viloläge med skärmar, vilket resulterade i omboot för att få den till liv.
Uppdaterade idag till de senaste drivarna från nvidia och efter att skärmarna gått i viloläge senare under dagen fick jag aldrig mer liv i 3070n. RGB belysning lyser dock på grafikkortet.

Testat mot både en Dell 24’’ och en Xiaomi 34’’ skärm med varierat HDMI/DP - Ingen bild

Uppdaterat BIOS till senaste som släpptes 14/1 - Ingen skillnad

Kopplade in ett HD4850 och fick bild så kunde göra ändringar i BIOS för att testa diverse tips på olika forum utan resultat.

PCI16_1
CSM disabled
PCI Auto
Ingen bild - inlogg via teamviwer, inget RTX3070 hittas i windows

PCI16_1
CSM disabled
PCI GEN3
Ingen bild - inlogg via teamviwer, inget RTX3070 hittas i windows

PCI16_2
CSM disabled
PCI Auto
Ingen bild - inlogg via teamviwer, inget RTX3070 hittas i windows

GPU : Gigabyte Eagle OC RTX 3070 (kopplad med separata 8 + 6 mot PSU)
CPU: AMD 5600X
MOBO: ASUS ROG Strix B550-F GAMING (WI-FI)
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz
Disk: Corsair Force Series MP600 500GB M.2 SSD
PSU: Seasonic X 460 W 80+ Platinum Certified

Något som jag inte har tänkt på att testa?
Började fundera på PSUn men denna borde klara belastningen fint enligt outervisions kalkylator.
Load Wattage: 375 W
Recommended PSU Wattage: 425 W

Ska försöka hitta någon annan dator och testa för att utesluta lite mer.

Mvh
jruo

Permalänk
Medlem

Låter som grafikkortet. Det ska fungera även utan drivrutiner. Enklast vore att prova det i en annan dator där du förmodligen får samma fel och sen göra en RMA tyvärr.

Permalänk
Medlem

Gigabytes kort har lite kexiga powerplugs. När du pluggar ur kortet, hur ser pinsen ut? Är någon av dem intryckt/sned etc?

Permalänk
Medlem

Är inte Ampere känd för att ha några höga power spikes som kan trigga igång säkringen på nätaggregat? https://youtu.be/i1dGQiNfCAc?t=454

460W borde räcka med en 5600X + 3070 men är ändå hela 200W lägre än vad nVidia själva rekommenderar Plus ditt kort är OC från fabriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Är inte Ampere känd för att ha några höga power spikes som kan trigga igång säkringen på nätaggregat? https://youtu.be/i1dGQiNfCAc?t=454

460W borde räcka med en 5600X + 3070 men är ändå hela 200W lägre än vad nVidia själva rekommenderar Plus ditt kort är OC från fabriken.

Är inne på samma spår. Hade jag varit du (TS) så skulle ja testa ett annat nätaggregat.
Att du har ett 460W betyder inte att den levererar 460W ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Att du har ett 460W betyder inte att den levererar 460W ut.

Jo? Ett 460W nätaggregat ska leverera 460W om det fungerar som det ska

Permalänk
Medlem
Skrivet av jru0:

Hej !

Fick lite problem med nya speldatorn som jag monterade ihop för jul.

Installerad (w10) och körd med allt default i bios (CSM enabled).
Har fungerat hyfsat, men fått någon black screen vid spelande (allt igång men tappat signal till skärm) som resulterat till omboot på knapp. Första gången så räckte en omboot men nästa dag krävdes 3-4 omboot för att ens få bild vid boot. När den väl visade något på skärm så fungerade allt bra tills jag gick från datorn och lät den gå i viloläge med skärmar, vilket resulterade i omboot för att få den till liv.
Uppdaterade idag till de senaste drivarna från nvidia och efter att skärmarna gått i viloläge senare under dagen fick jag aldrig mer liv i 3070n. RGB belysning lyser dock på grafikkortet.

Testat mot både en Dell 24’’ och en Xiaomi 34’’ skärm med varierat HDMI/DP - Ingen bild

Uppdaterat BIOS till senaste som släpptes 14/1 - Ingen skillnad

Kopplade in ett HD4850 och fick bild så kunde göra ändringar i BIOS för att testa diverse tips på olika forum utan resultat.

PCI16_1
CSM disabled
PCI Auto
Ingen bild - inlogg via teamviwer, inget RTX3070 hittas i windows

PCI16_1
CSM disabled
PCI GEN3
Ingen bild - inlogg via teamviwer, inget RTX3070 hittas i windows

PCI16_2
CSM disabled
PCI Auto
Ingen bild - inlogg via teamviwer, inget RTX3070 hittas i windows

GPU : Gigabyte Eagle OC RTX 3070 (kopplad med separata 8 + 6 mot PSU)
CPU: AMD 5600X
MOBO: ASUS ROG Strix B550-F GAMING (WI-FI)
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3200MHz
Disk: Corsair Force Series MP600 500GB M.2 SSD
PSU: Seasonic X 460 W 80+ Platinum Certified

Något som jag inte har tänkt på att testa?
Började fundera på PSUn men denna borde klara belastningen fint enligt outervisions kalkylator.
Load Wattage: 375 W
Recommended PSU Wattage: 425 W

Ska försöka hitta någon annan dator och testa för att utesluta lite mer.

Mvh
jruo

Jag skulle nog sikta på ett större agg, sen att det är passivt gör nog inte saken bättre. Vad har du för chassi och hur ser kylningen ut? Kan ju vara så att du har kört agget lite för hårt med dålig kylning.

Jag fick samma när jag räknade, sedan ställde jag upp klocken på GPUn med 10% då du har ett OCat kort från fabrik så vet jag inte hur många % det är OCat men då steg det ist till 446W som rekommenderat, så du ligger ju på gränsen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oztin:

Är inne på samma spår. Hade jag varit du (TS) så skulle ja testa ett annat nätaggregat.
Att du har ett 460W betyder inte att den levererar 460W ut.

Verkar som att det skall leverera 456W till CPU och GPU, men att det är passivt gör kanske inte saken bättre då det borde få jobba lite om man belastar hans komponenter bra och är det dålig kylning för agget så blir det ju rätt så misshandlat :/

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Jo? Ett 460W nätaggregat ska leverera 460W om det fungerar som det ska

Ditt 3070 peakar på en strömförbrukning på 296W bara det ty överklockning.

Din CPU, 5600x om än specad för 65W har en peak förbrukning om 142W vid turbo boost

Här ser vi ekvationen 296W(GPU)+ 142W(CPU) börjar närma sig peak effekt på 456W(spec på 12V lina)

Lägg här till strömförbrukning från SSD(5 W), moderkort(35W), RAM(6W) + ingen aktiv kylning börjar det se klent ut.

Det kan vara så att GPU eller PSU tagit skada av att överladda PSU genom spelande, vilket förklarar varför du initialt fick bild, men efter spelande därefter inte lyckades boota datorn. Du nämner att du får bild med annat grafikkort, har du testat att spela med detta?

Som andra tidigare nämnt skulle jag rekommendera att testa GPU i annan dator, alternativt testa grafikkortet med annan PSU.

Tog bort sakfel som pekades ut av Ernesto nedan.
Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Bara för att rätt ska bli rätt. Ett nätaggs effektivitet betyder hur många watt den förbrukar för att leverera sin effekt.

Ett 460w agg, med 90% effektivitet, förbrukar 460 / 0.9 watt från väggen. Effektiviteten är alltså inte en procent av vad det kan leverera, utan hur mycket det måste konsumera för att leverera.

Men ja, 460w låter klent, men inte alls säkert att det är det som är problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Bara för att rätt ska bli rätt. Ett nätaggs effektivitet betyder hur många watt den förbrukar för att leverera sin effekt.

Ett 460w agg, med 90% effektivitet, förbrukar 460 / 0.9 watt från väggen. Effektiviteten är alltså inte en procent av vad det kan leverera, utan hur mycket det måste konsumera för att leverera.

Men ja, 460w låter klent, men inte alls säkert att det är det som är problemet

Där lärde jag mig något nytt. Tack för förtydligandet. Jag editerar inlägget så ingen annan läser och tror det är korrekt.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |

Permalänk
Medlem

Hittade en tråd på overklockers och det verkar vara många som har liknande problem med Eagle/Vision och gamingkorten från Gigabyte. https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-3070-gigabyte-eagle-gaming-oc-vision-power-connector-concerns.18900176/page-49
Enligt sidor jag kollat på har eagle oc en strömförbrukning på max 220w.
Hade en tanke på att de kunde vara agget men enligt kalkyler så ska den fungera fint om den inte fått stryk av alla års användning så tog och beställde ett nytt 760w ion+ agg igår.

Testade kortet i kompis dator med 1000w nätagg och de betedde sig likadant där, fläkt går, RGB-lyser men ingen bild.
Har kollat på kortets powerconnectors och de verkar se OK ut.

//jruo

Permalänk
Medlem

Reklamera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jru0:

Hittade en tråd på overklockers och det verkar vara många som har liknande problem med Eagle/Vision och gamingkorten från Gigabyte. https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/3080-3090-3070-gigabyte-eagle-gaming-oc-vision-power-connector-concerns.18900176/page-49
Enligt sidor jag kollat på har eagle oc en strömförbrukning på max 220w.
Hade en tanke på att de kunde vara agget men enligt kalkyler så ska den fungera fint om den inte fått stryk av alla års användning så tog och beställde ett nytt 760w ion+ agg igår.

Testade kortet i kompis dator med 1000w nätagg och de betedde sig likadant där, fläkt går, RGB-lyser men ingen bild.
Har kollat på kortets powerconnectors och de verkar se OK ut.

//jruo

Andra på Nvidias forum tycks också ha liknande problem som du beskriver. Verkar som det nog ser ut att vara din GPU trots allt.

Som Ernesto och tidigare skrivit; du får nog reklamera tyvärr.

Visa signatur

| NZXT H1 | Ryzen 5600X | ASUS RTX 3070 TUF GAMING OC | Kingston 32GB @ 3600MHz CL18 | A2000 1TB NVME |