Playstation 5 och Xbox Series S/X bristvaror fram till sommaren

Permalänk
Melding Plague

Playstation 5 och Xbox Series S/X bristvaror fram till sommaren

Svenska återförsäljare ser dystert på tillgång för den senaste generationens spelkonsoler och spår brist fram till sommaren.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Series X förstår jag är eftertraktad... men Series S ?

Det är ju typ en One X med inbyggd ssd ?
Hur kan den vara en bristvara? Det trodde jag inte.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Nu ska jag inte säga vad ni ska lägga era pengar på... men för hårdvaro-gudens skull.. lägg de inte på Scalpers.

Håll ut.

Visa signatur

Ketchup är en smoothie.

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Series X förstår jag är eftertraktad... men Series S ?

Det är ju typ en One X med inbyggd ssd ?
Hur kan den vara en bristvara? Det trodde jag inte.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5513058

Njaa känns inte rikitgt som att det är en bristvara inte..

Permalänk
Avstängd

Ska vi skylla det på brist på minne eller mining, känns som 2021 kommer blir ett segt år med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Då ser vi fram emot sommaren då!, semestern är inställd... pappa ska spela ps5.

Permalänk
Medlem

Nästa artikel: svårt att köpa nya generationens konsoler till julhandeln. Hög efterfrågan säga vara anledningen.

Sedan nästa år samma sak igen.

Kanske en refresh hos samsung eller nya noder kan släppa trycket på 7nm? Känns jobbigt nu och kommer fortsätta länge till (kolla bilindustrin senaste veckorna etc)

Permalänk
Skrivet av andreas_dock:

Series X förstår jag är eftertraktad... men Series S ?

Det är ju typ en One X med inbyggd ssd ?
Hur kan den vara en bristvara? Det trodde jag inte.

Nja Series S är inte begränsad av en skit processor som alla konsoler i föregående generation. Har man bara en 1920x1080 tv eller inte bryr sig om hög upplösning så är den ett mycket bättre köp än One X/PS4 pro.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan vara villig att skanna in mitt pass/ID kort för att köpa en ny konsol.

Om det är vad som krävs för att stoppa bots att köpa upp allting.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Ska vi skylla det på brist på minne eller mining, känns som 2021 kommer blir ett segt år med.

Jag har enligt väldigt bra källor hör att det är framförallt gamers som köper upp spelkonsolerna som säljs i butikerna. Vi som enbart köper senaste spelkonsoler för att köra linux och liknande blir lidande för detta.

Jag själv visste det skulle bli ont om konsoler men inte så extremt. Då jag ändå har ont att spela, så tänkte jag avvakta och låta andra få de första versionerna med coil whine och annat och sedan köpa när detta är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Series X förstår jag är eftertraktad... men Series S ?

Det är ju typ en One X med inbyggd ssd ?
Hur kan den vara en bristvara? Det trodde jag inte.

Om man inte kan köpa en XBX så kanske man köper en XBS istället.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja Series S är inte begränsad av en skit processor som alla konsoler i föregående generation. Har man bara en 1920x1080 tv eller inte bryr sig om hög upplösning så är den ett mycket bättre köp än One X/PS4 pro.

Ser ändå inte marknaden för den...
Men ok!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Nästa artikel: svårt att köpa nya generationens konsoler till julhandeln. Hög efterfrågan säga vara anledningen.

Sedan nästa år samma sak igen.

Kanske en refresh hos samsung eller nya noder kan släppa trycket på 7nm? Känns jobbigt nu och kommer fortsätta länge till (kolla bilindustrin senaste veckorna etc)

Jag skulle nog vilja påstå att det inte är fel på produktionen utan en aldrig tidigare skådad efterfrågan. 5 miljoner ps5 sålda fram till nyår. 18 miljoner enheter skall produceras under 2021. Lägg sen till xbox på det. Det tickar nog på bra på tsmc.

Permalänk
Medlem

Skaffade en Google Stadia till nya TVn då jag inte orkade vänta till April på de nya konsolerna (premiere edition var på rea). Och nu är jag fan glad att jag gjorde det, orka vänta ett halvår

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ser ändå inte marknaden för den...
Men ok!

Jag tror inte den är inriktad till de som har One X, den är inriktad till nya användare som inte har en konsol.

Jag köpte en Series X men om nu priset hade varit mer avgörande så varför inte en Series S? Inte haft konsol sedan 360 och den dog efter ett år.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk

Jag har fått tag på en av varje, båda från elgiganten.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför det är brist? Är det coronan eller? Och hur kan man ha ett släpp och sen finns det knappt några produkter att köpa? Tycker PS5 lanseringen sköts skit av både Sony och återförsäljare. Dom borde skämmas!

Visa signatur

I5 9600K - Hyper 212 EVO - Corsair 3200MHz 4x8GB - ASUS Z390-F GAMING - 850 PRO 512GB - 860 EVO 500GB - Asus GTX1070 OC - EVGA Supernova G2 650w - Corsair Carbide 275R + Samsung Q60R 75" + Logitech Z906 + PS5

Permalänk
Medlem

Förbokade ej PS5an, tänkte "jag plockar väl den i butik någonstans sen". Inte trodde man det skulle ta så jävla lång tid...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja Series S är inte begränsad av en skit processor som alla konsoler i föregående generation. Har man bara en 1920x1080 tv eller inte bryr sig om hög upplösning så är den ett mycket bättre köp än One X/PS4 pro.

Nej, den saknar ju skivläsare. Finns faktiskt många som köper filmer på skiva/bluray eller vill ha valmöjligheter var man köper spel.

Permalänk
Skrivet av pirpen:

Jag fattar inte varför det är brist? Är det coronan eller? Och hur kan man ha ett släpp och sen finns det knappt några produkter att köpa? Tycker PS5 lanseringen sköts skit av både Sony och återförsäljare. Dom borde skämmas!

Sony beräknas sälja 7 miljoner ps5 fram till April. Det tar tid att producera när många andra vill ha sina kretsar. De första konsolerna har fler barnsjukdomar än de kommande (coil Whine m.m), så det är bra att de inte bygger upp ett megastort lager och sedan säljer.

Coronan påverkar väldigt mycket, många "arbetar/studerar" hemifrån och de kan ej göra detta utan en ny spelkonsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ser ändå inte marknaden för den...
Men ok!

Jag har både en series X och S.
När sX kom så fick One X flytta in i gästrummet.
Damen och jag tröttnade fort på laddtider osv efter att ha använt sX.
Så vi ersatte One X med en Series S och både jag och damen är nöjdare de gånger någon av oss spelar i gästrummet. Även om vi inte har 4k så är spel som är optimerade för X|S snygga även på S. T.ex. så är watch dogs legion snyggare på sS än oX.
Gears 5: Hivebusters var riktigt snyggt på sS.
Många klagar även på att sS har så lite disk. Men i fallet Gears 5 så är ju spelat uppdelat i 3-4 delar så man kan plocka bort sånt man inte vill ha, t.ex. kan man välja att bara installera multiplayer, skippa mainstory samt även customizations. Samt att spelen för S inte heller har 4k texturer vilket gör att spelet tar mindre plats

Jag ser absolut en marknad för S

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd att jag fick tag en PS5 på release, nu ska jag bara få tag på en Series X också.

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Nej, den saknar ju skivläsare. Finns faktiskt många som köper filmer på skiva/bluray eller vill ha valmöjligheter var man köper spel.

Det vet jag valde series x just därför. Men one konsolerna är ett dåligt köp idag.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Jag skulle nog vilja påstå att det inte är fel på produktionen utan en aldrig tidigare skådad efterfrågan. 5 miljoner ps5 sålda fram till nyår. 18 miljoner enheter skall produceras under 2021. Lägg sen till xbox på det. Det tickar nog på bra på tsmc.

Är det verkligen så skyhögt? Jag trodde det var ganska vanliga siffror?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Är det verkligen så skyhögt? Jag trodde det var ganska vanliga siffror?

Det är högre än ps4a produktionen. Men vad otåliga människor inte verkar förstå är att man inte bygger en fabrik för dubbla kapaciteten och sen när initiala rushen är över så står man med en beläggningsgrad på 50%. Det är kapitalförstöring. Man bygger för att ligga nära toppen år efter år.
Lyssnar man på alla gnällspikar här så låter det som om Sony ligger och latar sig. Det gör det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Ser ändå inte marknaden för den...

Hur bär du dig åt för att inte göra det?
Eller tror du att precis alla människor på jorden är jätteintresserade av grafik/bildkvalité samt gärna betalar 5+ lök för ett tv-spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nja Series S är inte begränsad av en skit processor som alla konsoler i föregående generation. Har man bara en 1920x1080 tv eller inte bryr sig om hög upplösning så är den ett mycket bättre köp än One X/PS4 pro.

Det man dock får betänka också är att Series S inte har en skivläsare, så du måste köpa alla spel digitalt vilket i princip alltid innebär att du får betala mer för spelen. Samt så är SSD:n mindre i Series S än X: 512 GB mot 1 TB. Så jag skulle nog ändå räkna med att Series X borde sälja bättre än Series S, åtminstone i Sverige. Tror folk tycker det är värt att betala extra för det man får med Series X.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

Beställde series X den 14e januari i år och kunde hämta den hos ombudet 10 dagar senare. Antagligen en av de mer frekventa leveranserna som gjorde det möjligt

Permalänk
Medlem

Beställde PS5 genom Webhallen 2020-04-20 och fick precis ett mejl om att jag kunde betala för dem.

Permalänk
Medlem

Förbokade SE av PS5 hos Webhallen i april 2020, fortfarande ingen kommunikation från dem förutom att jag förmodligen inte skulle få tilldelning innan jul.

Såg precis att jag kan hämta den på lördag.