Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Solaris:

Har du en källa på det? Det enda jag kunde hitta hur mycket konsoler kostade då och vad de skulle kosta idag, inflation inräknat och sedan får man lägga på växelkurs och moms. Men jag vill minnas att spelen, och jag kan ha fel så klart, under 80 och 90 talen var snordyra (konsol huvudsakligen) och priserna idag brukar ligga runt €59,95 för digitalt, lite dyrare om du ska ha ett fysiskt exemplar.

Njae, det är mest minnen av vad spel kostade förr (10-20 år sedan) och nu, dvs i princip samma.

Här är en dock en källa även om det varierar beroende på plattform samt medie

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Du ser inget samband mellan att kunna tjäna pengar på sitt spelutvecklande och att kunna ta sig tid och utveckla bra spel? Om utvecklaren tjänar upp till 18% mindre per sålt spel så tror du inte det påverkar utvecklarens runway till nästa spelsläpp?

På något vis så måste pengarna in och du som konsument får ju välja hur. Du kanske föredrar att ha reklam i spel, eller mikrotransaktioner? Spelutvecklarna letar med ljus och lykta efter bra sätt att få in pengarna på, då det blir gigantisk skitstorm när det kommer stora releaser med exempelvis mikrotransaktioner.

Då låter det ju såklart som en jättebra idé att ha exklusiv release på Epic Games Store, inte då! Då kommer bortskämda och naiva gamers ut och skriker och bölar och stampar med fötterna på sociala medier och forum.

Kom på något bättre själv då.

Nej? Varför ska jag som konsument bry mig om hurvida någon spelutvecklare kan tjäna pengar på sitt spel eller inte? Som jag skrev innan så är det enda jag är intresserad av är återligen bra spel. Faktum är att detta gäller för det mesta som man som konsument konsumerar, man vill ha bra produkter för pengarna, att det gav valuta för pengarna.

Med tanke på att de flesta spel idag, framförallt från AAA, där flertalet av Ubisofts titlar (som förresten finns enbart på EGS om vi bortser från uPlay) är fullkomligt nerlusade med micro-transactions så tycker jag verkligen inte att det där var ett bra argument hödudu.

Ah, lite som du beter dig nu då, grinig och stampar lite ilsket med fötterna för att jag tycker annorlunda än dig på ett forum?

§1
Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

PS5 och Series X spel ska kosta 70 dollar för Triple A spel.

PS4 och Xbox X ligger fortfarande på 60 dollar.

https://www.tomsguide.com/news/ps5-and-xbox-series-x-games-wi...

Edit En lite äldre artikel men ger en vink på att spel har blivit billigare på senare tid

https://arstechnica.com/gaming/2013/06/why-retail-console-gam...

Egentligen är räcker inte ens höjning på 10 dollar för att täcka inflation från 2008 till 2020

Tack för inlägget, väldigt intressant läsning.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Njae, det är mest minnen av vad spel kostade förr (10-20 år sedan) och nu, dvs i princip samma.

Här är en dock en källa även om det varierar beroende på plattform samt medie

Måste tillägga att den där artikeln låter närmast apologetisk, "Vi betalade mer förr, 70 dollar is no probs"

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Solaris:

Måste tillägga att den där artikeln låter närmast apologetisk, "Vi betalade mer förr, 70 dollar is no probs"

Ja jo, den känns lite vinklad åt det hållet. Man ska såklart aldrig ta prishöjningar med en axelryckning men den hänvisade till grafer som ser ut att stämma rätt bra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Nej? Varför ska jag som konsument bry mig om hurvida någon spelutvecklare kan tjäna pengar på sitt spel eller inte? Som jag skrev innan så är det enda jag är intresserad av är återligen bra spel. Faktum är att detta gäller för det mesta som man som konsument konsumerar, man vill ha bra produkter för pengarna, att det gav valuta för pengarna.

Med tanke på att de flesta spel idag, framförallt från AAA, där flertalet av Ubisofts titlar (som förresten finns enbart på EGS om vi bortser från uPlay) är fullkomligt nerlusade med micro-transactions så tycker jag verkligen inte att det där var ett bra argument hödudu.

Ah, lite som du beter dig nu då, grinig och stampar lite ilsket med fötterna för att jag tycker annorlunda än dig på ett forum?

Du började med påhopp, inte mitt problem att du tar åt dig personligt när jag generellt uttalar mig om bortskämda gamers.

Väntar med spänning på hur du tycker utvecklarna ska kunna finansiera sin verksamhet utan att:

1. Ta betalt
2. Ta betalt genom andra medel

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Du började med påhopp, inte mitt problem att du tar åt dig personligt när jag generellt uttalar mig om bortskämda gamers.

Väntar med spänning på hur du tycker utvecklarna ska kunna finansiera sin verksamhet utan att:

1. Ta betalt
2. Ta betalt genom andra medel

Om det är någon som tar det hela väldigt personligt så är det du, för trots allt så kallade du oss som inte handlar på EGS för naiva och bortskämda och det är ju också ett påhopp.

Var någonsin har jag sagt att spelutvecklare ska inte kunna få ta betalt för sina spel? Vill te.x IO Interative ha mina slantar för det senaste Hitman 3 så är det bara att släppa det på GOG alternativt Steam. Att dom får en mindre del av kakan bryr jag mig inte om. Jag är inte skyldig dem varken mer eller mindre än vad spelet kostar.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Var någonsin har jag sagt att spelutvecklare ska inte kunna få ta betalt för sina spel? Vill te.x IO Interative ha mina slantar för det senaste Hitman 3 så är det bara att släppa det på GOG alternativt Steam. Att dom får en mindre del av kakan bryr jag mig inte om. Jag är inte skyldig dem varken mer eller mindre än vad spelet kostar.

Det är ju det du säger i andra ord. Det får inte finnas mikrotransaktion, det får inte kosta mer, det får inte släppas exklusivt så att de kan få en större bit av försäljningen, samtidigt som du vill ha bra spel att spela? Det går inte ihop.

Samtidigt i tråden har vi ju konstaterat att priset för spel har hållit stadigt kring $60 sedan nittiotalet. Enbart inflationen sedan dess borde ju göra att normala AAA-releaser kostar kring $100.

Så igen, hur tycker du att utvecklarna ska dra ihop nog med stålar för att ha råd att sitta i åratal och utveckla ett nytt skitbra spel som du kan lira i hundratals timmar? Eller är det så att du är nöjd med gaming-marknaden som den är just nu? Re-makes, i bästa fall, av gamla spel. Fullpris spel med loot-lådor som kostar pengar att låsa upp, eller direkt pay-to-win.

Kom med ett enda förslag, som är bättre än att släppa spelet på den plattformen som tar 12% av försäljningen istället för 30%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Det är ju det du säger i andra ord. Det får inte finnas mikrotransaktion, det får inte kosta mer, det får inte släppas exklusivt så att de kan få en större bit av försäljningen, samtidigt som du vill ha bra spel att spela? Det går inte ihop.

Samtidigt i tråden har vi ju konstaterat att priset för spel har hållit stadigt kring $60 sedan nittiotalet. Enbart inflationen sedan dess borde ju göra att normala AAA-releaser kostar kring $100.

Så igen, hur tycker du att utvecklarna ska dra ihop nog med stålar för att ha råd att sitta i åratal och utveckla ett nytt skitbra spel som du kan lira i hundratals timmar? Eller är det så att du är nöjd med gaming-marknaden som den är just nu? Re-makes, i bästa fall, av gamla spel. Fullpris spel med loot-lådor som kostar pengar att låsa upp, eller direkt pay-to-win.

Kom med ett enda förslag, som är bättre än att släppa spelet på den plattformen som tar 12% av försäljningen istället för 30%.

Låt bli att sätta ord i munnen på mig. Jag har aldrig yttrat mig om microtransactions rätt att vara eller inte vara överhuvudet eller att spelen får kosta mer, däremot så stämmer det att jag har sagt att spelen är dyrare idag än vad de var då och det visade sig vara fel, vilket är fortfarande långt ifrån vad du insinurerar här. Kanske du ska börja notera vad jag har faktiskt sagt i tråden innan du börjar svamla en massa osanningheter.

Ingen har sagt åt dem att påbörja en karriär som spelutvecklare utan det är ett beslut som de själva har tagit, så varför skulle det falla på oss konsumenter att se till att dessa spelutvecklare har nog med pengar? Jag har svårt att tänka mig att någon som börjar en karriär som utvecklare går in i det här yrket utan att ha riskerna i åtanke.

Vad det beträffar EGS och exklusivitet så är min åsikt att PC gaming inte skall bli samma inhängnade trädgårdar som Playstation Network och Nintendos vadetnukanvara är, PC gaming har alltid varit öppet och skall därefter förbli så.

Är du en grinig spelutvecklare eller nåt? Dina frågor till mig får mig att undra lite.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Solaris:

Vad det beträffar EGS och exklusivitet så är min åsikt att PC gaming inte skall bli samma inhängnade trädgårdar som Playstation Network och Nintendos vadetnukanvara är, PC gaming har alltid varit öppet och skall därefter förbli så.

Mja, så öppet har det väl egentligen inte varit? Förr fanns steam och GOG, fast GOG var annorlunda profilerat på den tiden. Med tiden kom fler alternativ men då från speltillverkarnas själva.

För att det ska kunna bli fritt/friare/öppet så måste där finnas alternativ. För att kunna konkurrera med steam så måste man växa.
Den ”enklaste” vägen för det är (tyvärr) exklusiviteter, dvs att tvinga sig fram till en självklar standard.

Med det sagt så undviker jag gärna exklusiviteter men jag förstår varför man gör det.
Sen tror jag inte nödvändigtvis att man kommer sluta med det

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hitman 3 har kommit ut exklusivt på epic. Jag läser om många som tänker vänta till nästa år då det kommer ut på steam. Är epic games launcher så pass dålig att det är bättre att vänta tills spelet släpps på steam? Jag har tre klienter, Steam, uplay och origin. Steam fungerar bäst av dom alla.

Varför ens ha en launcher eller spelklient. Så svårt är det inte att installera och starta ett spel själv, utan hjälp. GOGs modell är fortfarande bäst av alla.
- DU ÄGER spelen du köper
- Spelen är utan DRM
- Du tvingas inte använda någon launcher eller klient
- Du kan själv ladda ner installationsfilerna och lagra dem var du vill
- Alla spel fungerar offline och kräver ingen kontakt med någon server

Permalänk
Medlem

tycker Epic sköter sig bra, med det menar jag multiplayer...

spelade Fortnite mellan hösten 2017 till slutet 19/början 20 (tröttnade väl till slut)
var ganska högt rankad... lirade competitive, men även lite casual då & då
såg i stort sett ALDRIG nåt fusk i matcherna, nåt suspekt kunde vara att någon hade vapen direkt vid landning så att säga (men svårt att bevisa)
har sett aimbots på youtube, men under 1000-tals matcher inget fusk

sista Call of Duty jag & polaren lirade var väl nåt kring 2017... 2 dagar in i spelet & det var totalt sönderfuskat

har inte koll på alla fps, men finns väl mycket fusk i cs oxå, min erfarenhet med steam/valve är att dom verkar inte bry sig om servicen, bara få sålt spelen

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Låt bli att sätta ord i munnen på mig. Jag har aldrig yttrat mig om microtransactions rätt att vara eller inte vara överhuvudet eller att spelen får kosta mer, däremot så stämmer det att jag har sagt att spelen är dyrare idag än vad de var då och det visade sig vara fel, vilket är fortfarande långt ifrån vad du insinurerar här. Kanske du ska börja notera vad jag har faktiskt sagt i tråden innan du börjar svamla en massa osanningheter.

Ingen har sagt åt dem att påbörja en karriär som spelutvecklare utan det är ett beslut som de själva har tagit, så varför skulle det falla på oss konsumenter att se till att dessa spelutvecklare har nog med pengar? Jag har svårt att tänka mig att någon som börjar en karriär som utvecklare går in i det här yrket utan att ha riskerna i åtanke.

Vad det beträffar EGS och exklusivitet så är min åsikt att PC gaming inte skall bli samma inhängnade trädgårdar som Playstation Network och Nintendos vadetnukanvara är, PC gaming har alltid varit öppet och skall därefter förbli så.

Är du en grinig spelutvecklare eller nåt? Dina frågor till mig får mig att undra lite.

Utvecklar inte spel, har aldrig handlat eller tagit något gratis från Epic Games Store, anledningen jag fortsätter underhålla denna diskussion är för att jag är så trött på gamers som spyr ur sig denna ogenomtänkta dynga. Speciellt med så grunda argument som "jag bryr mig inte".

Du tycker att spel borde kosta som böcker, menar du inte med det sagt att du tycker spel bör kosta mindre än vad de gör nu? Hur annars ska man tolka det?

Väntar fortfarande på ditt förslag om vad utvecklaren ska göra i stället för det som försiggår nu.

Permalänk

vad gör steam så bra ? tex ubisoft spel måste ju ändå ha uplay installerat .. och vbarför vill man starta 2 klienter bara för att ha igång 1 spel??? dessutom e steam cp-dyrt i typ 99% av fallen

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, så öppet har det väl egentligen inte varit? Förr fanns steam och GOG, fast GOG var annorlunda profilerat på den tiden. Med tiden kom fler alternativ men då från speltillverkarnas själva.

För att det ska kunna bli fritt/friare/öppet så måste där finnas alternativ. För att kunna konkurrera med steam så måste man växa.
Den ”enklaste” vägen för det är (tyvärr) exklusiviteter, dvs att tvinga sig fram till en självklar standard.

Med det sagt så undviker jag gärna exklusiviteter men jag förstår varför man gör det.
Sen tror jag inte nödvändigtvis att man kommer sluta med det

Jag tror att Epics strategi om gratis spel och exklusivitet är något som kommer eventuellt att bita dem i ändan, för vad har hitills rapporterats är antalet användare vilket Epic kommer använda som en morot för att locka till sig fler utvecklare och utgivare men om en utgivare ber om att få siffrorna på antalet användare som plockar gratis spel kontra antalet användare som handlar på EGS så har jag en känsla av att Epic kommer skruva på sig lite nervöst. För gratis är trots allt godast.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Utvecklar inte spel, har aldrig handlat eller tagit något gratis från Epic Games Store, anledningen jag fortsätter underhålla denna diskussion är för att jag är så trött på gamers som spyr ur sig denna ogenomtänkta dynga. Speciellt med så grunda argument som "jag bryr mig inte".

Du tycker att spel borde kosta som böcker, menar du inte med det sagt att du tycker spel bör kosta mindre än vad de gör nu? Hur annars ska man tolka det?

Så du är ingen spelutvecklare, köper inte något från EGS eller plockar åt dig av deras gratis spel men du vill ändå fortsätta tjafsa bara för tjafsandets skull, för att mina svar kränker dig till den grad att du nu kallar dem för "ogenomtänkt dygna".

Det är inget fel i sig att önska att spel ska kosta detsamma som böcker, då spel är överlag dyrare än böcker eller är detta önskemål något som kränker dig också?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av westrandy:

vad gör steam så bra ? tex ubisoft spel måste ju ändå ha uplay installerat .. och vbarför vill man starta 2 klienter bara för att ha igång 1 spel??? dessutom e steam cp-dyrt i typ 99% av fallen

Dom har ofta rea på spel och då får man en ordentlig rabatt.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Jag tror folk ogillar exklusivitet. Sen kanske launchern är sämre men tror inte det väger lika tungt som exklusivitet för många.

Själv kör jag på den launchern som har spelet jag vill spela - simple as that.

största problemet är väl att launchern är helt fucked när de kommer till cpu usage...

iaf jag har problemet att den brukar få en cpu kärna att jobba skiten ur sig och fårdatorn att bete sig som ett gäng semesterbilder...

de skulle behöva optimera den...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Initialt var jag rätt skeptisk till att ha ytterligare en launcher, nu tycker jag det är viktigt att stödja/använda flera så det inte blir monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Så du är ingen spelutvecklare, köper inte något från EGS eller plockar åt dig av deras gratis spel men du vill ändå fortsätta tjafsa bara för tjafsandets skull, för att mina svar kränker dig till den grad att du nu kallar dem för "ogenomtänkt dygna".

Det är inget fel i sig att önska att spel ska kosta detsamma som böcker, då spel är överlag dyrare än böcker eller är detta önskemål något som kränker dig också?

Du kan önska dig vad du vill, jag fortsätter att leva i verkligheten med de begränsningar som finns.

PS. Hade varit kul att se det, antagligen personliga, påhopp som moderator hade tagit bort. Viktigt att skilja på argument i sak och person. God Ton™

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Du kan önska dig vad du vill, jag fortsätter att leva i verkligheten med de begränsningar som finns.

PS. Hade varit kul att se det, antagligen personliga, påhopp som moderator hade tagit bort. Viktigt att skilja på argument i sak och person. God Ton™

Absolut, för det är inte vi som sätter prislappen på saker och ting. Den verkligheten kommer vi konsumenter nog aldrig ifrån.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Min åsikt är att utvecklare bör få en större del av kakan, även fast det kanske påverkar slutkonsumenten.

Skrivet av Solaris:

Jag respekterar din åsikt, men jag tycker som konsument att det inte är relevant för min upplevelse.

Ni kanske skulle startat en ny tråd om det här för att diskutera? Faktiskt rätt intressant att höra folks åsikt om det här tbh. Även intressant kanske att höra vad folk tycker är ok pris på trippel-a spel också, nu när ms o sony ökar priserna på sina spel?

(Ber om ursäkt om min sammanfattning av era inlägg inte stämmer överrens helt med era åsikter, er diskussion spretade lite)

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Jag delade upp ditt inlägg i två delar, för de förtjänar två olika svar.

Skrivet av Ostbullen:

Ni kanske skulle startat en ny tråd om det här för att diskutera? Faktiskt rätt intressant att höra folks åsikt om det här tbh.

Jag har en del kritiska åsikter om Epic Games (EG), Epic Games Store och Tim Sweeney. Om vi bortser från EGS och hur värdelös den är som en digital distributionskanal så är min åsikt överlag att (EG) har stjälpt mer än än hjälpt och det räcker med att titta på de pågående rättsliga tvister med Apple och Google. Tack vare Fortnite så har Herr Sweeney och (EG) har gott om pengar och kan därför utan större problem absorbera 30% men trots detta så valde (EG) att försöka kringgå Apple och Google av den enkla förklaringen att (EG) ville inte av ren girighet inte ge Apple och Google sin del av kakan, vilket är bara förnamnet på hyckleri, och därmed bröt mot de regler och avtal som (EG) hade frivilligt åtagit sig att följa och hade följt i åratal samtidigt som de har tjänat väldigt mycket pengar till trots 30% av intäkterna som hade gått till Apple och Google.

Det är svårt att känna någon som helst sympati för Herr Sweeney eller (EG) när den här rättsliga cirkusen är inget annat än självförvållat. Men i ett desperat försök om att vinna "folkets stöd", så släpper (EG) en tramsig video som parodierar Apples 1984 reklamsnutt som är inte riktad till någon annan än godtrogna och naiva och i ärlighetens namn, så luktar det hela väldigt ruttet och det känns inte som att Herr Sweeney är ute efter en diskussion med spelindustrin om en rättvisare ersättning utan det handlar mer om att förgifta brunnen.

Jag är varken fan av Apple eller av Google men jag hoppas verkligen att Tim Sweeney och Epic Games förlorar.

Skrivet av Ostbullen:

Även intressant kanske att höra vad folk tycker är ok pris på trippel-a spel också, nu när ms o sony ökar priserna på sina spel?

(Ber om ursäkt om min sammanfattning av era inlägg inte stämmer överrens helt med era åsikter, er diskussion spretade lite)

Min kneejerk reaktion är lite är spelet bra så kommer jag köpa det, oavsett vad det kostar, att det är en indie titel eller "AAA" spelar mindre roll. Sedan finns det så klart en smärtgräns vad spel får kosta för någon måtta får det vara.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Jag delade upp ditt inlägg i två delar, för de förtjänar två olika svar.

Jag har en del kritiska åsikter om Epic Games (EG), Epic Games Store och Tim Sweeney. Om vi bortser från EGS och hur värdelös den är som en digital distributionskanal så är min åsikt överlag att (EG) har stjälpt mer än än hjälpt och det räcker med att titta på de pågående rättsliga tvister med Apple och Google. Tack vare Fortnite så har Herr Sweeney och (EG) har gott om pengar och kan därför utan större problem absorbera 30% men trots detta så valde (EG) att försöka kringgå Apple och Google av den enkla förklaringen att (EG) ville inte av ren girighet inte ge Apple och Google sin del av kakan, vilket är bara förnamnet på hyckleri, och därmed bröt mot de regler och avtal som (EG) hade frivilligt åtagit sig att följa och hade följt i åratal samtidigt som de har tjänat väldigt mycket pengar till trots 30% av intäkterna som hade gått till Apple och Google.

Det är svårt att känna någon som helst sympati för Herr Sweeney eller (EG) när den här rättsliga cirkusen är inget annat än självförvållat. Men i ett desperat försök om att vinna "folkets stöd", så släpper (EG) en tramsig video som parodierar Apples 1984 reklamsnutt som är inte riktad till någon annan än godtrogna och naiva och i ärlighetens namn, så luktar det hela väldigt ruttet och det känns inte som att Herr Sweeney är ute efter en diskussion med spelindustrin om en rättvisare ersättning utan det handlar mer om att förgifta brunnen.

Jag är varken fan av Apple eller av Google men jag hoppas verkligen att Tim Sweeney och Epic Games förlorar.

Min kneejerk reaktion är lite är spelet bra så kommer jag köpa det, oavsett vad det kostar, att det är en indie titel eller "AAA" spelar mindre roll. Sedan finns det så klart en smärtgräns vad spel får kosta för någon måtta får det vara.

Aha då sammanfattade jag er diskussion med fokus på lite fel sak, ber om ursäkt för det!

Gällande EGS generellt har jag inte så mycket till åsikt själv, jag blev lite bränd när man var tvungen att byta lösenord varannan dag pga intrångsförsök(2018), så har inte använt det sedan dess, och känner därför att jag inte kan uttala mig runt deras klient. Gällande rättstvisten med apple och google så håller jag dock med, jag följde det under tiden det pågick, och det kändes rätt mycket som ett pr-stunt. Bara faktumet att de hade 1984-videon redo typ samma dag som apple valde att ta bort fortnight från app store känns ju som att det var deras plan hela tiden

Och tänker likadant när det kommer till priser på spel Säg kommer metroid prime 4 komma till ett pris av 700kr så jag inte tveka på att köpa det, men precis som du säger så finns det en smärtgräns. Är imo inte så lockande att punga ut en tusenlapp för ett spel, hur revolutionerande det än må vara!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11