Hur får jag Comhems TV-Hub att funka med både IPTV & Internet?

Permalänk

Hur får jag Comhems TV-Hub att funka med både IPTV & Internet?

Hallå där!

Jag har ett problem med IPTV som står olöst efter timmar i telefonkö fram och tillbaka till alla möjliga supportlinjer och ingen verkar kunna hjälpa mig och alla skyller på varandra.

Jag har internet hos Ownit (för dom var jävligt billiga) och har Comhems TV-hub via fiber (Inte koax). Denna TV-hub har en inbyggd Chromecast vilket gör den supersmidig att byta mellan kanaler, netflix och casta vad som helst samtidigt som den spelar in program på en hårddisk. KANON! Tyckte vi, om den bara kunde fungera.

Ownit har varit trevliga och konfigurerat så att en av portarna är "inställda på IPTV" och övriga på "vanligt internet".

Problemet:
När TV-hubben är kopplad till IPTV-porten fungerar allt som det ska förutom att man inte kan chromecasta.
När TV-hubben istället är kopplad till någon av dom andra portarna så fungerar allt som det ska förutom IPTV (inga kanaler fungerar).
Hubben går inte att ansluta med wifi och kabel samtidigt vilket annars hade löst problemet.

Jag har testat fabriksåterställa både router och TV-hub. Har även testat olika nätverkskablar och alla möjliga felsökningar inom chromecast men ingenting fungerar. Frustrerande att både Comhem och Ownit skyller på varandra så jag vänder mig till er istället.

Någon här som vet vad felet kan vara? MÅSTE jag säga upp ownit och skaffa comhems mycket dyrare och sämre bredbandsdeal?

Permalänk
Medlem

Kör du med router från operatören eller egen?

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

Från operatören!

Permalänk
Medlem

Om de konfigurerat en port för IPTV, innebär det sannolikt att den har ett VLAN, vilket betyder att dina enheter du försöker casta från är på ett annat nätverk. OM det är så att IPTV:n måste ha ett eget VLAN, kommer det inte att gå att casta till den enheten. I så fall hade jag löst det med en annan enhet att casta till på ordinarie nät, typ en separat chromecast eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är svårt att hitta tydlig info på nätet, men det verkar som att TV-Huben funkar bäst med Comhems router. Det beror på att deras IP-TV går på ett eget VLAN, vilket är det vanliga bland svenska leverantörer.

Jag tror att du förstått något fel om du tycker att Comhem och Ownit skyller på varandra. Comhem har förmodligen gett dig tydliga besked på att de inte ger support på detta om du inte har en Comhem router.

Du är för övrigt inte den första som ställer denna frågan här på forumet.

Ett alternativ till att byta bredbandsleverantör är att bara köpa en Chromecast.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Tack för supersnabba svar!

Giplet:
Sökte runt men hittade inget om just detta problemet någonstans. Kanske sökte slarvigt.

Om jag förstår det rätt så behöver jag byta till Comhems nät för att detta ska funka? Det räcker inte att byta till deras router men vara kvar hos Ownit?

Permalänk
Medlem

Det skall nog räcka med att använda deras router.
Den mixar in IPTV på LAN så att IPTV boxen är åtkomlig från ditt LAN och kan nå IPTV servern.
Men du får nog kolla med Comhem.

Däremot är det tveksamt om det fungerar att spela in från en annan kanal när du kör genom routern.
Var en tråd för ett tag sedan där någon klagade på att det bara gick att spela in om den var direktkopplad.

Jag skulle skaffat en lös chromecast, blir nog billigare och bättre.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det som är så användbart med att casta? Jag har en AppleTV och hade tidigare en AndroidTV enhet. Använder aldrig castingfunktionalitet. Kör mina appar direkt på AppleTV/AndroidTV. Comhem har till och med en app till AppleTV som ger dig hela ditt TV-utbud direkt på enheten.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Prelatur:

Jag skulle skaffat en lös chromecast, blir nog billigare och bättre.

Blir nog denna lösningen ändå. Verkar faktiskt smidigast!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Vad är det som är så användbart med att casta?

Vi använder appar som inte finns i vår tvbox. AmazonPrime och Hayu exempelvis. Samt för att casta VR. Ibland även direkt från laptop via vlc för att spela upp jobbrelaterade grejer.

Vi har gjort castfunktionen till en viktig del i livet haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaserLennart:

Vi använder appar som inte finns i vår tvbox. AmazonPrime och Hayu exempelvis. Samt för att casta VR. Ibland även direkt från laptop via vlc för att spela upp jobbrelaterade grejer.

Du kan ju "sideload:a" android-appar som ej finns i TV-storen. Finns flera olika sätt. Vissa kan vara problematiska att styra från fjärrkontrollen, men bara att köra med annan fjärr. Porträtt-/landskapsläge går också att lösa.