Permalänk

Fractal Börsintroduktion

Hej
Såg nyligen på Avanza att Fractal ska göra en börsintroduktion. Någon som gjort en mer genomgående studie om företaget växer och om introduktionspriset är vettigt?

Tråd flyttad till Akademiska ämnen /Mod
Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Medlem

God morgon!

Jag har bara börjat kolla lite i prospektet och inte gjort någon full analys (långt från!).

Med 41 kr/aktie ger detta en värdering på ca 1,2 MDR SEK. Omsättning enligt prospekt 2020 uppgick 651 MSEK med en vinst på 84 MSEK. Detta ger en vinst per aktie på 2,90 kr och ett P/E på 14. Både omsättning och vinst har ökat från 2019. Jag tycker inte att 41 kr låter som ett orimligt pris, även om det kanske är lite på den höga sidan. Frågan är ju om de kan fortsätta öka omsättningen och med bibehållna marginaler? om de kan göra det så kan 41 kr vara väldigt rimligt.

Jag grotta ner mig i detta i helgen

Permalänk

Ja känns som att 2020 har lite pandemisiffror, hade ju sålts väldigt mycket datorkomponenter under året. Dessutom kommer nya konsolerna även ta lite från datormarknaden under 2021, tror jag.

Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Medlem

Är sugen på att gå in, men orolig att folk inte håller i aktien och typ dumpar den på första dagen för en snabb profit till de som tänkt att hålla aktiens oförtjänst.

Men får se, skulle ha varit en aktie som jag skulle kunna tänka mig gå lång i. Kanske smartare att inte teckna sig på förhand ifall folk börjar dumpa den första dagen.

Detta ovan är Inga aktieråd, bara rena spekulationer, jag är en retard och kan ingenting om aktier.

Permalänk
Medlem

En sak att tänka på är att de gör chassin, nätaggregat och sådant. De är stora tunga saker som påverkas mycket av fraktkostnader från kina. Det kan finnas potential i företaget men jag tror inte de kan växa så mycket om de inte tar sig in på fler marknader som AIO, gamingmöss och sådant. Jag är inte insatt i deras planer men jag tror inte det är så stor potential att öka vinsten utan att bli som Corsair och andra företag och ha massvis med olika produkter i olika segment.

Såg sen på deras hemsida att de redam har AIO. Visste inte ens om det så det säger väl lite om hur liten del av marknaden de har.

De gör hyffsade chassin men förutom det sticker de inte ut. Deras fläktar och nätaggregat har jag aldrig hört vara speciellt populära. Speciellt i USA som är en stor marknad. Om de lyckas bli populära i fler segment finns det dock stor potential.

Om man gillar dem och har pengar att satsa så varför inte. Jag har i stort sett övergett enstaka aktier i förmån för indexfonder dock. Enstaka aktier svänger så mycken upp och ner.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

kolla försäljningen under Q4, toktapp. Dessutom guidar dom på 10% tillväxt, mot de 28% som var senaste året, rejält ner från idag mao. Lägg till att marknaden växer mer än 10% så tror dom sig växa långsammare än marknaden vilket inte är det man vill se.

Med det sagt så är verksamheten fin och baserat på dagens nyckeltal billig, men frågan är om nyckeltalen kommer att bestå eller om de ändras. Jag passar på introduktionen i väntan på Q1 resultatet för att se vart trenden pekar. Långsiktigt tror jag dock inte man kommer gå bort sig även om man köper på introduktion, men då pratar vi längre tid än vad jag tror tålamodet i marknaden är, så en dipp är inte att utesluta tänker jag och då köper jag istället för nu.

Men har jag fel så missar jag tåget och får tänka om då.

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

God morgon!

Jag har bara börjat kolla lite i prospektet och inte gjort någon full analys (långt från!).

Med 41 kr/aktie ger detta en värdering på ca 1,2 MDR SEK. Omsättning enligt prospekt 2020 uppgick 651 MSEK med en vinst på 84 MSEK. Detta ger en vinst per aktie på 2,90 kr och ett P/E på 14. Både omsättning och vinst har ökat från 2019. Jag tycker inte att 41 kr låter som ett orimligt pris, även om det kanske är lite på den höga sidan. Frågan är ju om de kan fortsätta öka omsättningen och med bibehållna marginaler? om de kan göra det så kan 41 kr vara väldigt rimligt.

Jag grotta ner mig i detta i helgen

P/E 9 får jag det till.

Jag behöver få en känsla för VDn men han verkar rätt osynlig. Skummat igenom, har surfat runt på hemsidan men hittar varken info, citat, intervjuer eller liknande vilket är lite b... Klart att det går att hitta men märkligt att man ska behöva leta mer än de minuter jag la när de är mitt uppe i en IPO, - då måste man väl ut och sälja lite!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

P/E 9 får jag det till.

Jag behöver få en känsla för VDn men han verkar rätt osynlig. Skummat igenom, har surfat runt på hemsidan men hittar varken info, citat, intervjuer eller liknande vilket är lite b... Klart att det går att hitta men märkligt att man ska behöva leta mer än de minuter jag la när de är mitt uppe i en IPO, - då måste man väl ut och sälja lite!?

https://www.sweclockers.com/nyhet/31228-svenska-teknikprofile...

Permalänk
Medlem

Att vi är teknikintresserade och/eller att vi gillar ett företag borde inte ha ett inflytande över våra investeringar. Huruvida företaget är värt att köpa borde enbart bero på din uppskattning av aktiens framtida prisutveckling. Det spelar egentligen ingen roll i ett vakuum hur du upplever företaget och dess framtid. Om du korrekt identifierar att företaget har en ljus framtid finns fortfarande risken att andra köpare övervärderat hur ljus framtiden är och då kommer aktien vara dyrare än det är värt.

Nu säger jag inte att jag tror Fractial är en dålig investering. Men jag avråder er från att tänka att alla investeringar i bra företag är bra investeringar. Även det bästa bolaget kan vara övervärderat. Och det finns en risk att priset på undervärderade bolag inte går upp till den nivån den logiskt borde ligga på.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronvall:

kolla försäljningen under Q4, toktapp. Dessutom guidar dom på 10% tillväxt, mot de 28% som var senaste året, rejält ner från idag mao. Lägg till att marknaden växer mer än 10% så tror dom sig växa långsammare än marknaden vilket inte är det man vill se.

Med det sagt så är verksamheten fin och baserat på dagens nyckeltal billig, men frågan är om nyckeltalen kommer att bestå eller om de ändras. Jag passar på introduktionen i väntan på Q1 resultatet för att se vart trenden pekar. Långsiktigt tror jag dock inte man kommer gå bort sig även om man köper på introduktion, men då pratar vi längre tid än vad jag tror tålamodet i marknaden är, så en dipp är inte att utesluta tänker jag och då köper jag istället för nu.

Men har jag fel så missar jag tåget och får tänka om då.

Vart hittar du deras stats för Q4?

Jag vill inte vara negativ, men ska jag köpa FD vill jag se mer. Kan inget om ekonomi och TA etc, men de produktkategorier som de idag täcker räcker inte: chassin, lite kylning, kanske fortfarande nätagg. Deras senaste omstöpning sätter dem i segmentet premium+, medan hela deras sving kommit ur svennesegmentet. Era var en flopp, och nu har de tagit en av deras mest prisade modeller, meshify, från normiesegmentet till södermalmsdesigner-med-tio-diskar-segmentet. Deras vattenkylningar är inte top #3 - jag har haft alla. De borde behålla sin omstöpning i dess estetiska mening, men gå tillbaka till sina rötter att vara vad v70 var för bilägare till vad chassin och kylning är för gamers/creators/etc. Har sagt det flera gånger tidigare. CORSAIRS ICO gav ett marketcap som endast var typ 50% högre än vad FD verkar vilja gå ut med. Då är Corsair top #3 mest sålda i nästan alla produktkategorier som de ägnat sig åt, ~7-10st, somliga vilka de endast ägnat några år. CRSR produkttrappa visar för mig att det går att ta nya riktningar och utveckla sitt portfolio på rätt kort tid. Jag tror i grunden på FD och är i grunden välvilligt inställd till dem som konsument, jag skulle vilja köra FD och har länge gjort det, men de är omsprungna, inte nödvändigtvis som chassitillverkare i strikt mening men som helhet. Antar att det med en ICO vill få kapital för att kunna expandera för att få nya segment och återta mer av sina gamla. Jag önskar verkligen FD allt gott och om de kan visa prov på lite bättre insikt (ursäkta fräckheten i att jag säger det, men t.ex. Era visar att de inte har öronen mot jorden för 1-2 år sen och kanske inte heller i nuläget). Skulle också gärna gå long i FD, men inte idag och inte på 41kr. Sorry för wall of text men är väldigt intresserad av FD, enormt nostalgisk över hur mäktiga och banbrytande chassin de gjort, och jag vill se dem tillbaka på oöverträffad högform. Följer med spänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vart hittar du deras stats för Q4?

...

Antar att det med en ICO vill få kapital för att kunna expandera för att få nya segment och återta mer av sina gamla.

...

Följer med spänning.

Skummade bara genom mycket men stod den inte med i delen där man i prospektet jämför de olika årens utveckling? Tror det var där jag hittade Q4.

Inga nya aktier trycks, det är bara gamla som säljs så inga nya pengar in i bolaget. Det är ett riskkapitalbolag som vill göra exit som jag ser det.

Men med spänning skall det följas indeed...

Visa signatur

——————
It’s life…

Permalänk
Medlem

Jag har ansökt om 750 aktier. Lite lotto. Ser var det landar.

Permalänk
Medlem

Här har ni lite läsning för er som fortfarande känner er osäkra. Marcus Hernhag har gjort ett uttalande gällande Fractals IPO och han verkar i varje fall intresserad!

https://www.privataaffarer.se/hernhag-mina-fem-amerikanska-fa...

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk

Ansökt om 1000 vi får se vart det landar

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Fegade lite och ansökte om 500 st får väl se om man får en tilldelning.

Visa signatur

Main: NZXT H440 | Asus ROG Hero VI | Intel i7 4790K | MSI 1080 Ti | EVGA Supernova 850w |
HTPC: Fractal Design: Node 605| Corsair CX500 | MSI A85 | i5 4440 | MSI GTX760 | Corsair Vengeance LP 16GB |

Permalänk
Medlem

Samma här.. 500st. Men räknar inte att bli rik på det här heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av dennis_81:

Fegade lite och ansökte om 500 st får väl se om man får en tilldelning.

Var lade du denna?

Edit, hittade:
https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Fick bli 750 st, det var vad som låg och skvalpade på ISK-kontot.

Synd att man inte kan teckna på Nordnet, hade ökat chanserna för tilldelning att teckna där också.

Hoppas nu att man får en "pro-rata"tilldelning eller att alla får en minimipost. Lär bli övertecknat flera gånger om.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Sista dagen idag.
Får nog bli att skriva upp sig på ett par.

Permalänk
Medlem

Hur blev det? Alla länkar om fractal på avanza är döda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr EmCom:

Hur blev det? Alla länkar om fractal på avanza är döda.

Det är väl tilldelning i morgon om jag läste rätt?

Permalänk
Inaktiv

Någon som fick tilldelning? Den var tydligen kraftigt övertecknad.

Permalänk
Medlem

Jag tilldelades 0

Permalänk
Medlem

Inga här heller.

Permalänk
Medlem

Spännande, den kommer ut på börsen idag?

Känslan är att de vill casha in på en överprisad/bubbel aktiemarknad?

Permalänk
Medlem

0 här också

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Inga här heller.. =(

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem

Signa upp för 5000 styck. Fick inga

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem

0 här också

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Stort grattis till de som fick iaf.. verkar öppna över 70kr.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb