Kompakt speldator vid TVn med befintligt kort (2070 super) - Tips idéer?
Först. Hela familjen gamar. barnen är under 10, men lika spelgalna som mor och far.
Tanken var först att skaffa en ny TV och en Playstation 5.(TVn fick jag tag på, men sen tog det stopp)
Efter flera omgånger besvikelser över otillgängligheten med en PS5 till min nyinköpta TV funderar jag nu på ett datorbygge. jag tänkte mig en enhet som är sånär framtidsäkrad, inte för kostsam dock.
Måste övertala frun att det blir bättre för alla i familjen med en spel/multimedia dator, fram till konsolerna är lätttillgängliga och de coolaste spelen har släppts (Helt ärligt är så utmattad över att konstant leta efter en konsol, samtidigt som man biter hårt i att inte handla av en scalper)
Jag har ett KFA2 GeForce RTX 2070 Super EX Gamer Black 8GB(30,5cm lång) som jag kommer att använda i den. Tanken är att jag vill kunna uppdatera till ett kraftigare kort när den dagen kommer att man hittar ett före scalpern hinner fram. Min gamla låda med alla tillbehör kommer jag att använda som uppdatering till frugans dator med ett GTX1070 kort.
Personligen gillar jag inte flashiga ledljus men mina barn älskar det så klart.
Tänkte mig något sådant:
Undrar även hur det blir med kylningen. Hur skapar man en fin miljö, som inte låter för mycket men kyler bra. Jag gillar chassit med ljudämpande, men såg att moderkortet kunde har problem med riser-kabel (Har inte så bra koll, men hittade ingen info om det för chassit. Se en köpares text nedan:
*Om du använder ett chassi med riser-kabel som bara har stöd för PCIe v3 men har ett grafikkort som kör v4 kan det bli problem att få grafikkortet att funka. Moderkortet verkar dock känna av detta och på det tredje startförsöket aktiveras ett slags felsäkert läge där man får möjlighet att ändra inställningarna i bios till att bara använda v3. Utöver det har allt fungerat utmärkt!*
Är det helt lönlöst att skapa en enhet som inte låter för mycket men ser snygg ut i det mindre formatet så går jag givetvis på en större låda. Lådan behöver absolut inte vara liten, mellan storleken är kanske bäst.
TVn jag äger är en Sony 75t 4K, 2.1 HDMI, för spel i 4k/120hz eller lägre. Blandade titlar, grafiskt vackra rpgs, även wow eller bilspel/fps. Har en 165hz asus skärm som används då jag flyttar datorn emellan. (Blir mest fps då).